- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (448 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (35 opinii)
- 3 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (162 opinie)
- 4 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (191 opinii)
- 5 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (277 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (63 opinie)
Kolejny krok ku budowie Drogi Zielonej wraz z tunelem pod Pachołkiem
Gdańsk rozpoczyna kolejny etap przygotowań do budowy Drogi Zielonej i tunelu pod Pachołkiem. Urzędnicy prezentują sielskie wizualizacje ulic w Oliwie i Osowej, choć nie wiadomo, czy kiedykolwiek znajdą się pieniądze na ich przebudowę. Ostateczny wariant budowy nowej trasy poznamy jeszcze w tym roku.
Podczas spotkań (harmonogram pod tekstem) prezentują m.in. dotychczasowe wizualizacje Drogi Zielonej oraz - jako nowość - przebudowanych ulic Opata Rybińskiego
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Przypomnijmy, że podobną taktykę miasto przyjęło przy okazji budowy Trasy Słowackiego, kiedy pojawiały się zapowiedzi (bez wizualizacji), że "stara" ul. Słowackiego
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Choć Trasa Słowackiego przecina Wrzeszcz już od czterech lat, to kilka metrów obok niej nadal straszą koleiny, zdewastowane chodniki i zaniedbana zieleń.
Jakie są zatem szanse, że podobny los nie spotka ulic w Oliwie i Osowej?
- Na tym etapie inwestycji nie jesteśmy w stanie wiążąco odpowiedzieć na to pytanie. Inwestycja jest możliwa do realizacji, jednak ostateczny jej kształt i warunki będą znane po wykonaniu projektu budowlanego i kosztorysu - mówi w imieniu Wydziału Programów Rozwojowych Urzędu Miejskiego Michał Piotrowski z Referatu Prasowego UMG.
Jednocześnie wrzeszczanom urzędnicy obiecują remont ul. Słowackiego najwcześniej w 2018 r., ponieważ dopiero teraz prowadzone są prace nad dokumentacją techniczną.
Biuro Rozwoju Gdańska - oprócz wizualizacji - przygotowało także koncepcję szczegółowych rozwiązań dla Drogi Zielonej (m.in. w zakresie pasów ruchu, przebiegu tramwaju, chodników, dróg rowerowych, przejść dla pieszych itp.).
Jest ona zgodna z przedstawionymi wcześniej wizualizacjami - oczywiście z wyjątkiem braku budynków przy trasie, których istnienia (w takim kształcie) nie przewidują nawet obowiązujące plany zagospodarowania przestrzennego.
Czytaj też: Kto da się nabrać na nową wizję Drogi Zielonej?
Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe z trzema koncepcjami
Oprócz BRG, trzy koncepcje wraz z podwariantami (różnice dotyczą przekrojów poszczególnych odcinków, węzła z obwodnicą oraz formy prowadzenia tramwaju) układu komunikacyjnego Nowa Kielnieńska - Nowa Spacerowa z tunelem pod Pachołkiem - Droga Zielona przygotowało Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego z Gdańska w ramach Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego.
Tutaj naginanie (wirtualnej) rzeczywistości ograniczono do minimum, choć zaskakująco prezentuje się uzasadnienie dla nowego układu komunikacyjnego, wtłaczającego ponad dwukrotnie więcej aut na dolny taras niż obecna ul. Spacerowa.
- Trasa Nowa Spacerowa - Droga Zielona planowana i realizowana jako istotne narzędzie rewitalizacji i reurbanizacji (dogęszczania i umiastowienia) spełniać będzie równocześnie rolę zarówno profilaktyczną wobec degradacji modernistycznej zabudowy pasma mieszkaniowego (Dolny Taras), jak i wobec problemu tempa, zakresu i charakteru suburbanizacji (Górny Taras) - czytamy w dokumencie STEŚ.
Czytaj też: Przedsiębiorcy namawiają do budowy Drogi Zielonej
Ekrany akustyczne i wały ziemne
Zamiast pierzei z wizualizacji BRG, w dwóch propozycjach dla Drogi Zielonej pojawia się ekran akustyczny o długości 410 metrów, którego zadaniem jest ochrona mieszkańców Zaspy przed hałasem z nowej arterii.
Na podstawie notatek ze spotkań wewnętrznych dowiadujemy się jednak, że pierwotnie zamiast ściany ekranów rozważano nawet... usypanie wałów ziemnych. Po wejściu na ich koronę, piesi i rowerzyści mieli pokonywać drogę kładkami nad ulicą.
Wał ziemny ma także służyć walce z hałasem na Osowej.
- Decyzja przeniesienia ruchu tranzytowego na obrzeża zabudowy wymaga odpowiednich zabezpieczeń akustycznych, w postaci wałów ziemnych oraz analogicznie wyznaczenia dogodnych przejść pieszo rowerowych do lasu - czytamy w dokumencie STEŚ.
Jeszcze więcej miejsc parkingowych
Choć wzdłuż drogi planuje się poprowadzenie trasy tramwajowej, to sporo miejsca poświęcono potrzebie zwiększenia liczby miejsc parkingowych.
Częściowo na auta przeznaczona mogłaby być m.in. jedna jezdnia ul. Pomorskiej
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Zdaniem projektantów, mieszkańcy i turyści mają docierać samochodami w pas nadmorski, po to by tam... pojeździć na rowerze, pobiegać lub pospacerować z dziećmi.
![](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/9/1673/750x0/1673810-Wizualizacje-Drogi-Zielonej-autorstwa-BRG-oraz-ich-urealniona-wersja-autorstwa.webp)
porównać
Droga Czerwona, rozbudowa Drogi Zielonej do dwóch jezdni
BPBK zasygnalizowało w swojej pracy opcję podłączenia Drogi Zielonej do planowanej maksymalnie bezkolizyjnej Drogi Czerwonej (droga prowadzona wzdłuż torów kolejowych od Węzła Kliniczna do granicy z Sopotem).
W STEŚ zwrócono również uwagę na zapisy obowiązujące studium, w myśl których "w początkowej fazie Droga Zielona miałaby przekrój jednojezdniowy, następnie planowane jest zwiększenie przekroju do układu dwujezdniowego w zależności od odcinka w parametrach ulicy głównej lub ulicy głównej ruchu przyspieszonego".
Na razie wariant dwóch jezdni wydaje się jednak odległy. W notatkach z wewnętrznych spotkań pojawiają się stwierdzenia o zapotrzebowaniu na taki przekrój dopiero za ok. 20 lat, a realizacja tego mogłaby nastąpić nawet w formie drogi prowadzonej pod powierzchnią ziemi.
![](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/9/1673/750x0/1673812-Wizualizacje-Drogi-Zielonej-autorstwa-BRG-oraz-ich-urealniona-wersja-autorstwa.webp)
porównać
Poszukiwania wykonawcy kolejnej dokumentacji
I to właśnie materiały przygotowane przez Biuro Rozwoju Gdańska oraz Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego (w tym dodatkowa Analizy Obsługi Transportowej Dolnego Tarasu) będą najważniejszymi materiałami, z których korzystać ma zwycięzca przetargu na przygotowanie niezbędnej dokumentacji do uzyskania tzw. decyzji środowiskowych (wraz z raportem oddziaływania na środowisko).
Ponadto najlepszy oferent będzie miał za zadanie wskazanie ostatecznego wariantu realizacyjnego oraz przeprowadzenie konsultacji społecznych.
Ten etap przygotowań do realizacji ul. Nowej Kielnieńskiej, tunelu pod Pachołkiem i Drogi Zielonej zakończyć się powinien do 31 października przyszłego roku. O wyborze firmy zdecydują: cena (60 proc.) oraz przedłużenie okresu gwarancji jakości na przygotowane opracowania (w 40 proc.).
Dopiero w kolejnych etapach powstanie projekt budowlany i wykonawczy, w którym omówiony zostanie każdy szczegół - od szerokości i dokładnego przebiegu jezdni po rodzaj płytki chodnikowej i wygląd małej architektury.
Nowy układ komunikacyjny elementem transeuropejskiej sieci transportowej
Inwestycja dojdzie do skutku, o ile miasto pozyska na ten cel niezbędne dofinansowanie. Urzędnicy liczą na pozyskanie unijnego dofinansowania nawet do 85 proc. kosztów przedsięwzięcia, wycenianego na ok. 1,98 mld zł. Śródki miałyby pochodzić z programu wspierania rozwoju transeuropejskich sieci transportowych (TEN-T).
Dyżury odbywają się w godz. 16-19. To oznacza, że można przyjść w dowolnym momencie, ponieważ forma spotkań nie przewiduje prezentacji dla publiczności, połączonej z dyskusją, ale bezpośrednią rozmowę z zainteresowanym mieszkańcem, który pojawi się podczas dyżuru.
Dyżury odbywają się w siedzibach rad dzielnic:
27 września - siedziba RD Zaspa Młyniec (ul. Pilotów 7
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
28 września - siedziba RD Przymorze Wielkie (ul. Jagiellońska 5
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Wcześniej dyżury odbyły się w Osowej, Oliwie oraz na Żabiance i Przymorzu Małym.
Miejsca
Opinie (375) 3 zablokowane
-
2016-09-27 22:24
Czyżby chcieli częściowo zlikwidować Park Reagana? (2)
I na zawsze zniszczyć spokój okolicznych mieszkańców?
- 2 2
-
2016-09-28 07:36
(1)
Gorzej - chcą zasypać morze.
- 2 1
-
2016-09-28 17:10
Miało być śmiesznie ale nie wyszło?
- 0 0
-
2016-09-27 22:49
Wiadomo już ile ma tych mieszkań...
- 0 0
-
2016-09-27 22:51
Opowieści z mchu i paproci.
- 0 0
-
2016-09-27 23:17
Obwodnica jest po to żeby ruch tranzytowy omijał miasto
Trzeba być idiotą żeby puszczać kołowy ruch tranzytowy przez nadmorskie dzielnice miasta na terenach bagiennych, przecinając ogromny ruch pieszy i rowerowy z ogromnego osiedla w stronę morza. Trzeba inwestować w już istniejącą obwodnicę. Przecież obwodnica trójmiejska właśnie po to powstała żeby ruch tranzytowy omijał miasto. W najbliższych wyborach podziękujemy.
- 4 1
-
2016-09-27 23:47
masakra
Precz won z autami z parku regana, jana pawła ii , ZAMIAST REWITALIZOWAC PARKI DBAĆ O NIE TO BUDUJĄ DROGE KTÓRA WOPR W OSIEDLE AUTA TIRY. TO CHYBA KOLEJNY PO PARKINGACH GENIALNY POMYSŁ LUDZI Z UM Gdańska!!!!!!!wyjdziemy na ulicę i będziemy blokować przejścia aby wam się odechciało tranzytu na osiedlu
- 5 2
-
2016-09-28 00:14
Tunel pod Pachołkiem, Nowa Droga Zielona są niezbędne dla dalszego funkcjonowania Miasta. (1)
To jest oczywiste. Ale tutaj pytanie również oczywiste: dlaczego dwóch pasm ruchu i być może tramwaju (nb ekstra potrzebny !) nie poprowadzić POD POWIERZCHNIĄ ! wystarczy zagłębienie na 4 m przykryte z wierzchu bądź nie - i znikają wszelkie problemy z ekranami akustycznymi, przejściami dla pieszych itp. Koszt sumaryczny może i nieco większy, ale jakość większa i to co najmniej o 300%
- 2 0
-
2016-09-28 09:26
nie wystarczy zagłębienie na 4 m przykryte z wierzchu bo na 2 m poniżej poziomu gruntu jest woda, całość ewentualnego tunelu musiałaby być w obudowie tzw. ścianki Larsena co znacząco wpływa na koszty takiej inwestycji
- 1 0
-
2016-09-28 09:46
Niestety u nas ciągle prymitywne inwestycje niczym z najgorszych czasów PRL.
jest kasa z UE to wydaje się ją bez zastanowienia a efekty zostaną na dziesięciolecia. Zamiast wzorem cywilizowanych miast pracować nad komunikacją publiczną i wyprowadzać ruch z miast u nas wprowadzi sie więcej samochodów do strefy wypoczynkowej. Smutne. Nikt też nie mówi dlaczego nie ma planów poprowadzenia ruchu dawnym lotniskiem, ale koniecznie wzdłuż parku odcinając go od ludzi.
- 2 1
-
2016-09-28 09:54
Ciekawe jak wielu z krytyków DZ nie ma, nie używa samochodu?
- 1 2
-
2016-09-28 14:27
wprowadzenie tirów w pas nadmorski
Jest po to żeby kierowcy tirów mogli podziwać krajobrazy ktorych nie widzą jadąc obwodnicą
- 2 0
-
2016-09-28 16:08
Tę funkcję miała pełnić Slowackiego w połączeniu z tunelem. Takie były "papiery" dla Unii. Połączenia "tunelu" ze Słowacjiego nie ma...
To gdzie jest kasa?- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.