- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (448 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (35 opinii)
- 3 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (161 opinii)
- 4 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (190 opinii)
- 5 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (278 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (63 opinie)
Kolejny krok ku budowie Drogi Zielonej wraz z tunelem pod Pachołkiem
Gdańsk rozpoczyna kolejny etap przygotowań do budowy Drogi Zielonej i tunelu pod Pachołkiem. Urzędnicy prezentują sielskie wizualizacje ulic w Oliwie i Osowej, choć nie wiadomo, czy kiedykolwiek znajdą się pieniądze na ich przebudowę. Ostateczny wariant budowy nowej trasy poznamy jeszcze w tym roku.
Podczas spotkań (harmonogram pod tekstem) prezentują m.in. dotychczasowe wizualizacje Drogi Zielonej oraz - jako nowość - przebudowanych ulic Opata Rybińskiego
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Przypomnijmy, że podobną taktykę miasto przyjęło przy okazji budowy Trasy Słowackiego, kiedy pojawiały się zapowiedzi (bez wizualizacji), że "stara" ul. Słowackiego
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Choć Trasa Słowackiego przecina Wrzeszcz już od czterech lat, to kilka metrów obok niej nadal straszą koleiny, zdewastowane chodniki i zaniedbana zieleń.
Jakie są zatem szanse, że podobny los nie spotka ulic w Oliwie i Osowej?
- Na tym etapie inwestycji nie jesteśmy w stanie wiążąco odpowiedzieć na to pytanie. Inwestycja jest możliwa do realizacji, jednak ostateczny jej kształt i warunki będą znane po wykonaniu projektu budowlanego i kosztorysu - mówi w imieniu Wydziału Programów Rozwojowych Urzędu Miejskiego Michał Piotrowski z Referatu Prasowego UMG.
Jednocześnie wrzeszczanom urzędnicy obiecują remont ul. Słowackiego najwcześniej w 2018 r., ponieważ dopiero teraz prowadzone są prace nad dokumentacją techniczną.
Biuro Rozwoju Gdańska - oprócz wizualizacji - przygotowało także koncepcję szczegółowych rozwiązań dla Drogi Zielonej (m.in. w zakresie pasów ruchu, przebiegu tramwaju, chodników, dróg rowerowych, przejść dla pieszych itp.).
Jest ona zgodna z przedstawionymi wcześniej wizualizacjami - oczywiście z wyjątkiem braku budynków przy trasie, których istnienia (w takim kształcie) nie przewidują nawet obowiązujące plany zagospodarowania przestrzennego.
Czytaj też: Kto da się nabrać na nową wizję Drogi Zielonej?
Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe z trzema koncepcjami
Oprócz BRG, trzy koncepcje wraz z podwariantami (różnice dotyczą przekrojów poszczególnych odcinków, węzła z obwodnicą oraz formy prowadzenia tramwaju) układu komunikacyjnego Nowa Kielnieńska - Nowa Spacerowa z tunelem pod Pachołkiem - Droga Zielona przygotowało Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego z Gdańska w ramach Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego.
Tutaj naginanie (wirtualnej) rzeczywistości ograniczono do minimum, choć zaskakująco prezentuje się uzasadnienie dla nowego układu komunikacyjnego, wtłaczającego ponad dwukrotnie więcej aut na dolny taras niż obecna ul. Spacerowa.
- Trasa Nowa Spacerowa - Droga Zielona planowana i realizowana jako istotne narzędzie rewitalizacji i reurbanizacji (dogęszczania i umiastowienia) spełniać będzie równocześnie rolę zarówno profilaktyczną wobec degradacji modernistycznej zabudowy pasma mieszkaniowego (Dolny Taras), jak i wobec problemu tempa, zakresu i charakteru suburbanizacji (Górny Taras) - czytamy w dokumencie STEŚ.
Czytaj też: Przedsiębiorcy namawiają do budowy Drogi Zielonej
Ekrany akustyczne i wały ziemne
Zamiast pierzei z wizualizacji BRG, w dwóch propozycjach dla Drogi Zielonej pojawia się ekran akustyczny o długości 410 metrów, którego zadaniem jest ochrona mieszkańców Zaspy przed hałasem z nowej arterii.
Na podstawie notatek ze spotkań wewnętrznych dowiadujemy się jednak, że pierwotnie zamiast ściany ekranów rozważano nawet... usypanie wałów ziemnych. Po wejściu na ich koronę, piesi i rowerzyści mieli pokonywać drogę kładkami nad ulicą.
Wał ziemny ma także służyć walce z hałasem na Osowej.
- Decyzja przeniesienia ruchu tranzytowego na obrzeża zabudowy wymaga odpowiednich zabezpieczeń akustycznych, w postaci wałów ziemnych oraz analogicznie wyznaczenia dogodnych przejść pieszo rowerowych do lasu - czytamy w dokumencie STEŚ.
Jeszcze więcej miejsc parkingowych
Choć wzdłuż drogi planuje się poprowadzenie trasy tramwajowej, to sporo miejsca poświęcono potrzebie zwiększenia liczby miejsc parkingowych.
Częściowo na auta przeznaczona mogłaby być m.in. jedna jezdnia ul. Pomorskiej
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Zdaniem projektantów, mieszkańcy i turyści mają docierać samochodami w pas nadmorski, po to by tam... pojeździć na rowerze, pobiegać lub pospacerować z dziećmi.
![](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/9/1673/750x0/1673810-Wizualizacje-Drogi-Zielonej-autorstwa-BRG-oraz-ich-urealniona-wersja-autorstwa.webp)
porównać
Droga Czerwona, rozbudowa Drogi Zielonej do dwóch jezdni
BPBK zasygnalizowało w swojej pracy opcję podłączenia Drogi Zielonej do planowanej maksymalnie bezkolizyjnej Drogi Czerwonej (droga prowadzona wzdłuż torów kolejowych od Węzła Kliniczna do granicy z Sopotem).
W STEŚ zwrócono również uwagę na zapisy obowiązujące studium, w myśl których "w początkowej fazie Droga Zielona miałaby przekrój jednojezdniowy, następnie planowane jest zwiększenie przekroju do układu dwujezdniowego w zależności od odcinka w parametrach ulicy głównej lub ulicy głównej ruchu przyspieszonego".
Na razie wariant dwóch jezdni wydaje się jednak odległy. W notatkach z wewnętrznych spotkań pojawiają się stwierdzenia o zapotrzebowaniu na taki przekrój dopiero za ok. 20 lat, a realizacja tego mogłaby nastąpić nawet w formie drogi prowadzonej pod powierzchnią ziemi.
![](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/9/1673/750x0/1673812-Wizualizacje-Drogi-Zielonej-autorstwa-BRG-oraz-ich-urealniona-wersja-autorstwa.webp)
porównać
Poszukiwania wykonawcy kolejnej dokumentacji
I to właśnie materiały przygotowane przez Biuro Rozwoju Gdańska oraz Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego (w tym dodatkowa Analizy Obsługi Transportowej Dolnego Tarasu) będą najważniejszymi materiałami, z których korzystać ma zwycięzca przetargu na przygotowanie niezbędnej dokumentacji do uzyskania tzw. decyzji środowiskowych (wraz z raportem oddziaływania na środowisko).
Ponadto najlepszy oferent będzie miał za zadanie wskazanie ostatecznego wariantu realizacyjnego oraz przeprowadzenie konsultacji społecznych.
Ten etap przygotowań do realizacji ul. Nowej Kielnieńskiej, tunelu pod Pachołkiem i Drogi Zielonej zakończyć się powinien do 31 października przyszłego roku. O wyborze firmy zdecydują: cena (60 proc.) oraz przedłużenie okresu gwarancji jakości na przygotowane opracowania (w 40 proc.).
Dopiero w kolejnych etapach powstanie projekt budowlany i wykonawczy, w którym omówiony zostanie każdy szczegół - od szerokości i dokładnego przebiegu jezdni po rodzaj płytki chodnikowej i wygląd małej architektury.
Nowy układ komunikacyjny elementem transeuropejskiej sieci transportowej
Inwestycja dojdzie do skutku, o ile miasto pozyska na ten cel niezbędne dofinansowanie. Urzędnicy liczą na pozyskanie unijnego dofinansowania nawet do 85 proc. kosztów przedsięwzięcia, wycenianego na ok. 1,98 mld zł. Śródki miałyby pochodzić z programu wspierania rozwoju transeuropejskich sieci transportowych (TEN-T).
Dyżury odbywają się w godz. 16-19. To oznacza, że można przyjść w dowolnym momencie, ponieważ forma spotkań nie przewiduje prezentacji dla publiczności, połączonej z dyskusją, ale bezpośrednią rozmowę z zainteresowanym mieszkańcem, który pojawi się podczas dyżuru.
Dyżury odbywają się w siedzibach rad dzielnic:
27 września - siedziba RD Zaspa Młyniec (ul. Pilotów 7
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
28 września - siedziba RD Przymorze Wielkie (ul. Jagiellońska 5
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Wcześniej dyżury odbyły się w Osowej, Oliwie oraz na Żabiance i Przymorzu Małym.
Miejsca
Opinie (375) 3 zablokowane
-
2016-09-27 12:51
Wizualizacja Kielnieńskiej
To powielenie Łąkowej, być może autor ten sam lub ta sama szkoła. O ile w wypadku Łąkowej miało to uzasadnienie i pas zieleni pasował i pasuje w przestrzeni tej zabudowy a likwidacja torowiska podniosła walory spacerowe, to na Kielnieńskiej jest to czysty absurd. Ulica ta w dalszym ciągu będzie miała charakter zbiorczy dla ruchu osiedlowego i należy ją tak przebudować by funkcjonalność i bezpieczeństwo użytkowania się poprawiło. Przewężenie pasa drogowego na wysokości Juraty i Barniewickiej świadczy o totalnym zlekceważeniu zagadnienia płynnego i bezpiecznego ruchu. Należy wykupić gospodarstwo leżące bezpośrednio przy skrzyżowaniu Kielnieńskiej i Juraty i wybudowania tam ronda tak jak planuje się na skrzyżowaniu Kielnieńskiej i Sopockiej. Dla spacerów w pięknych plenerach otaczającej nas przyrody Osowianie chętnie poparli by projekt promenady przy Jeziorze Wysockim. Takie ładne przestrzenie tworzone są wokół zbiorników retencyjnych. Dlaczego uporczywa wizja tzw.ringu nie pozwala projektantom na żadną alternatywę? By wybudować NK i NS trzeba wyciąć pas 8 km lasu o różnej szerokości i na to Lasy Państwowe wyrażają zgodę ale żeby przeprowadzić 500m drogi w otwartym wykopie to się nigdy nie zgodzą. To najgłupszy i najważniejszy argument jaki usłyszałem na spotkaniu z pasjonatami najdroższego tunelu w Europie (zł/mbr). Bardzo ciężko rozmawia się z ludźmi zakotwiczonymi w swoich racjach. Stare sumy młode leszcze obsługują i sielanka trwa mętna woda sprzyja. A wystarczy pojechać do sąsiadów na północ, zachód czy południe, popatrzeć, posłuchać, pomyśleć.
- 8 2
-
2016-09-27 12:57
Wzdłuż Przymorza i Zaspy też powinna być to droga dwujezdniowa (1)
życie szybciej czy póżniej pokarze ze jednojezdniowa wąska nie zda egzaminu , tak samo jak juz dziś brakuje przedłużenia Trasy Słowackiego od ETC
- 10 7
-
2016-09-27 21:09
Co z hałasem na Przymorzu
Od drogi dwujezdniowej?
- 0 0
-
2016-09-27 13:01
Budować!
Potrzebujemy tej drogi! Popieram :)
- 6 8
-
2016-09-27 13:15
A gdzie droga rowerowa z Osowej do Oliwy?
To żałosne, najpierw trzeba zbudować bezpieczną drogę rowerową z Osowej do Gdańska, przez Oliwę lub wzdłuż Słowackiego. Póki co nadal brak sensownej alternatywy dla samochodu w Osowej. Już w Chwaszczynie wzdłuż Kielnieńskiej droga dla rowerów jest.
- 3 3
-
2016-09-27 13:19
kolejny krok do kolejnyej kasy
dla kolesi z firm budowlanych dla deweloperow ale tez i dla firm ochroniarskich
- 4 2
-
2016-09-27 13:51
w najblizszych latach ilosc aut w miastach bedzie spadac
A to za sprawa drożejących ubezpieczeń komunikacyjnych. Zobaczcie sobie ile kosztuje oc na Volvo S80 silnik 2.5benzyna dla osoby ktora od niedawna ma prawko. Pomogę Wam 4500zl !!!! To juz lepiej taksówkami jeździć.
- 4 1
-
2016-09-27 13:58
droga zielona jak i czerwona do bani!!!!
Sam mam samochód ale dlaczego w miastach wszystko się wokół tego kreci ??? Naprawde urzędnicy nie maja nic ciekawszego do roboty?
- 5 2
-
2016-09-27 14:38
ROZSĄDEK (2)
Nie da się czytac tych wszystkich sfrustrowanych obywateli.
Jak Wam digodzic? Planują coś zrobic źle, nic nie robią też źle.
Ręce opadają jak czytam wypowiedzi. Optymizm aż bije.- 4 7
-
2016-09-27 15:03
Rzadko urzędnicy robią coś z głową i w perspektywie czasowej. (1)
Stąd tyle protestów i (słusznych) podejrzeń o korupcję. Już dekadę temu w "Polityce" pisano o gdańskim chaosie przestrzennym. I to się sprawdziło, tak jak z PKM. Wydano mnóstwo kasy, a to nie poprawiło de facto komunikacji. No cóż - Polak i po szkodzie nie nabiera rozumu. Przyjemnego oddychania siarkowodorem, tlenkami azotu, tlenkiem węgla itd. Na deser zapachy z Szadółek.
- 0 1
-
2016-09-27 16:10
Ale jesteś najmądrzejszy, znasz się na tym - czemu nie zostałeś urzędnikiem?
- 0 0
-
2016-09-27 15:11
Korki
Zwężenie drogi zielonej (z dwujezdniowej na jedno jezdniową) na odcinku nadmorskim , na pewno spowoduje korki na przewężeniu - to nawet dziecko wie.
Najlepszym rozwiązaniem byłoby umieścić ten odcinek w przykrytym wykopie.- 5 3
-
2016-09-27 15:16
Czy pan Koprowski mieszka w Gdańsku?
Tylko takie pytanie nasuwa mi się po lekturze, jego kolejnej filipiki przeciwko budowie nowych ulic. Czy brak remontu Słowackiego niweluje w jakimkolwiek stopniu korzyści z powstania nowej arterii? Dziurawa Rybińskiego to, naprawdę, nie jest największy problem mieszkańców Oliwy.
- 6 4
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.