- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (451 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (37 opinii)
- 3 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (162 opinie)
- 4 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (191 opinii)
- 5 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (278 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (63 opinie)
Kolejny krok ku budowie Drogi Zielonej wraz z tunelem pod Pachołkiem
Gdańsk rozpoczyna kolejny etap przygotowań do budowy Drogi Zielonej i tunelu pod Pachołkiem. Urzędnicy prezentują sielskie wizualizacje ulic w Oliwie i Osowej, choć nie wiadomo, czy kiedykolwiek znajdą się pieniądze na ich przebudowę. Ostateczny wariant budowy nowej trasy poznamy jeszcze w tym roku.
Podczas spotkań (harmonogram pod tekstem) prezentują m.in. dotychczasowe wizualizacje Drogi Zielonej oraz - jako nowość - przebudowanych ulic Opata Rybińskiego i Kielnieńskiej . Wizualizacje te zawieszone zostały również na płocie Parku Oliwskiego .
Przypomnijmy, że podobną taktykę miasto przyjęło przy okazji budowy Trasy Słowackiego, kiedy pojawiały się zapowiedzi (bez wizualizacji), że "stara" ul. Słowackiego przejdzie co najmniej gruntowny remont.
Choć Trasa Słowackiego przecina Wrzeszcz już od czterech lat, to kilka metrów obok niej nadal straszą koleiny, zdewastowane chodniki i zaniedbana zieleń.
Jakie są zatem szanse, że podobny los nie spotka ulic w Oliwie i Osowej?
- Na tym etapie inwestycji nie jesteśmy w stanie wiążąco odpowiedzieć na to pytanie. Inwestycja jest możliwa do realizacji, jednak ostateczny jej kształt i warunki będą znane po wykonaniu projektu budowlanego i kosztorysu - mówi w imieniu Wydziału Programów Rozwojowych Urzędu Miejskiego Michał Piotrowski z Referatu Prasowego UMG.
Jednocześnie wrzeszczanom urzędnicy obiecują remont ul. Słowackiego najwcześniej w 2018 r., ponieważ dopiero teraz prowadzone są prace nad dokumentacją techniczną.
Biuro Rozwoju Gdańska - oprócz wizualizacji - przygotowało także koncepcję szczegółowych rozwiązań dla Drogi Zielonej (m.in. w zakresie pasów ruchu, przebiegu tramwaju, chodników, dróg rowerowych, przejść dla pieszych itp.).
Jest ona zgodna z przedstawionymi wcześniej wizualizacjami - oczywiście z wyjątkiem braku budynków przy trasie, których istnienia (w takim kształcie) nie przewidują nawet obowiązujące plany zagospodarowania przestrzennego.
Czytaj też: Kto da się nabrać na nową wizję Drogi Zielonej?
Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe z trzema koncepcjami
Oprócz BRG, trzy koncepcje wraz z podwariantami (różnice dotyczą przekrojów poszczególnych odcinków, węzła z obwodnicą oraz formy prowadzenia tramwaju) układu komunikacyjnego Nowa Kielnieńska - Nowa Spacerowa z tunelem pod Pachołkiem - Droga Zielona przygotowało Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego z Gdańska w ramach Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego.
Tutaj naginanie (wirtualnej) rzeczywistości ograniczono do minimum, choć zaskakująco prezentuje się uzasadnienie dla nowego układu komunikacyjnego, wtłaczającego ponad dwukrotnie więcej aut na dolny taras niż obecna ul. Spacerowa.
- Trasa Nowa Spacerowa - Droga Zielona planowana i realizowana jako istotne narzędzie rewitalizacji i reurbanizacji (dogęszczania i umiastowienia) spełniać będzie równocześnie rolę zarówno profilaktyczną wobec degradacji modernistycznej zabudowy pasma mieszkaniowego (Dolny Taras), jak i wobec problemu tempa, zakresu i charakteru suburbanizacji (Górny Taras) - czytamy w dokumencie STEŚ.
Czytaj też: Przedsiębiorcy namawiają do budowy Drogi Zielonej
Ekrany akustyczne i wały ziemne
Zamiast pierzei z wizualizacji BRG, w dwóch propozycjach dla Drogi Zielonej pojawia się ekran akustyczny o długości 410 metrów, którego zadaniem jest ochrona mieszkańców Zaspy przed hałasem z nowej arterii.
Na podstawie notatek ze spotkań wewnętrznych dowiadujemy się jednak, że pierwotnie zamiast ściany ekranów rozważano nawet... usypanie wałów ziemnych. Po wejściu na ich koronę, piesi i rowerzyści mieli pokonywać drogę kładkami nad ulicą.
Wał ziemny ma także służyć walce z hałasem na Osowej.
- Decyzja przeniesienia ruchu tranzytowego na obrzeża zabudowy wymaga odpowiednich zabezpieczeń akustycznych, w postaci wałów ziemnych oraz analogicznie wyznaczenia dogodnych przejść pieszo rowerowych do lasu - czytamy w dokumencie STEŚ.
Jeszcze więcej miejsc parkingowych
Choć wzdłuż drogi planuje się poprowadzenie trasy tramwajowej, to sporo miejsca poświęcono potrzebie zwiększenia liczby miejsc parkingowych.
Częściowo na auta przeznaczona mogłaby być m.in. jedna jezdnia ul. Pomorskiej , mimo że w innych fragmentach STEŚ podkreśla się jej atrakcyjny charakter przestrzenny. Dopuszcza się utworzenie nowego parkingu na wysokości ul. Obrońców Wybrzeża (choć istnieje tam już prywatny wielokondygnacyjny obiekt) oraz budowę piętrowych parkingów "zintegrowanych z zielenią".
Zdaniem projektantów, mieszkańcy i turyści mają docierać samochodami w pas nadmorski, po to by tam... pojeździć na rowerze, pobiegać lub pospacerować z dziećmi.
porównać
Droga Czerwona, rozbudowa Drogi Zielonej do dwóch jezdni
BPBK zasygnalizowało w swojej pracy opcję podłączenia Drogi Zielonej do planowanej maksymalnie bezkolizyjnej Drogi Czerwonej (droga prowadzona wzdłuż torów kolejowych od Węzła Kliniczna do granicy z Sopotem).
W STEŚ zwrócono również uwagę na zapisy obowiązujące studium, w myśl których "w początkowej fazie Droga Zielona miałaby przekrój jednojezdniowy, następnie planowane jest zwiększenie przekroju do układu dwujezdniowego w zależności od odcinka w parametrach ulicy głównej lub ulicy głównej ruchu przyspieszonego".
Na razie wariant dwóch jezdni wydaje się jednak odległy. W notatkach z wewnętrznych spotkań pojawiają się stwierdzenia o zapotrzebowaniu na taki przekrój dopiero za ok. 20 lat, a realizacja tego mogłaby nastąpić nawet w formie drogi prowadzonej pod powierzchnią ziemi.
porównać
Poszukiwania wykonawcy kolejnej dokumentacji
I to właśnie materiały przygotowane przez Biuro Rozwoju Gdańska oraz Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego (w tym dodatkowa Analizy Obsługi Transportowej Dolnego Tarasu) będą najważniejszymi materiałami, z których korzystać ma zwycięzca przetargu na przygotowanie niezbędnej dokumentacji do uzyskania tzw. decyzji środowiskowych (wraz z raportem oddziaływania na środowisko).
Ponadto najlepszy oferent będzie miał za zadanie wskazanie ostatecznego wariantu realizacyjnego oraz przeprowadzenie konsultacji społecznych.
Ten etap przygotowań do realizacji ul. Nowej Kielnieńskiej, tunelu pod Pachołkiem i Drogi Zielonej zakończyć się powinien do 31 października przyszłego roku. O wyborze firmy zdecydują: cena (60 proc.) oraz przedłużenie okresu gwarancji jakości na przygotowane opracowania (w 40 proc.).
Dopiero w kolejnych etapach powstanie projekt budowlany i wykonawczy, w którym omówiony zostanie każdy szczegół - od szerokości i dokładnego przebiegu jezdni po rodzaj płytki chodnikowej i wygląd małej architektury.
Nowy układ komunikacyjny elementem transeuropejskiej sieci transportowej
Inwestycja dojdzie do skutku, o ile miasto pozyska na ten cel niezbędne dofinansowanie. Urzędnicy liczą na pozyskanie unijnego dofinansowania nawet do 85 proc. kosztów przedsięwzięcia, wycenianego na ok. 1,98 mld zł. Śródki miałyby pochodzić z programu wspierania rozwoju transeuropejskich sieci transportowych (TEN-T).
Dyżury odbywają się w godz. 16-19. To oznacza, że można przyjść w dowolnym momencie, ponieważ forma spotkań nie przewiduje prezentacji dla publiczności, połączonej z dyskusją, ale bezpośrednią rozmowę z zainteresowanym mieszkańcem, który pojawi się podczas dyżuru.
Dyżury odbywają się w siedzibach rad dzielnic:
27 września - siedziba RD Zaspa Młyniec (ul. Pilotów 7 ),
28 września - siedziba RD Przymorze Wielkie (ul. Jagiellońska 5 ).
Wcześniej dyżury odbyły się w Osowej, Oliwie oraz na Żabiance i Przymorzu Małym.
Miejsca
Opinie (375) 3 zablokowane
-
2016-09-27 09:55
Gdańsk sie pieknie rozwija
- 7 3
-
2016-09-27 10:09
Po mojemu (2)
Drogę Zieloną na odcinku Parku Reagana wsadzić pod ziemię! Wykopać koryto i zadaszyć. Trochę podnieść teren do góry (nasypać ziemi z kopanego tunelu pod Pachołkiem) coby zbyt głębokiego koryta nie kopać. Tak bym schował tranzyt na tym odcinku. A u góry naprawić istniejącą drogę z dużymi chodnikami i parkingami.
Bez żadnych szynobusów, ostatecznie jak by miał jeździć tramwaj to bardzo wolno na całym odcinku drogi zielonej.
Zakładane plany z ekranami akustycznymi to jakaś pomyłka. Jak to sobie wyobrażacie? W takim pięknym miejscu postawić ściany które i tak zbyt wiele nie pomogą, bo ludzie mieszkający w blokach na wyższych piętrach i tak będą wszystko słyszeć. To się sprawdza przy niskiej zabudowie. Przejście przez tak szeroką drogę to tylko sygnalizacja dwuetapowa, która budzi niezadowolenie u pieszych i ich pupili w drodze do parku czy plaży.- 14 4
-
2016-09-27 11:02
a wodach grunowtych w tym miejscu słyszał? (1)
Więc jak chcesz robić k/ Parku Reagana tunel ???
- 3 4
-
2016-09-27 12:48
A widział tunel przy monciaku w Sopocie?
Wody gruntowe to mały problem. Prawie każda budowa w Trójmieście musiała stawić czoła wodom gruntowym. Od dawna są na to sposoby!
Ta droga i tak zabierze część parku. Tak jak pisałem. Część pod ziemią a cześć zostanie nadsypana. W tym miejscu jest park, wiec można ukształtować teren dowolnie.
Większym problemem jest to że w tej okolicy są ujęcia wody pitnej.- 5 1
-
2016-09-27 10:10
najpierw raport o oddziaływaniu na środowisko!
To jest punkt wejścia (i wyjścia zarazem), a potem dopiero konsultacje społeczne! Chyba, że raport jest już dawno "napisany" ;-) i znany... to co innego ;-)
- 10 3
-
2016-09-27 10:27
Chyba pierwszy raz Trojmiasto krytykuje urzędników Budynia Adamowicza
Chyba pierwszy raz Trojmiasto krytykuje urzędników Budynia Adamowicza. Zawsze wcześniej Trójmiasto wyglądało na tubę propagandową prezydenta miasta. A tu taka nieoczekiwana zmiana.
Droga Zielona - TAK ale w formie przyjaznej pieszym, rowerzystom, a nie autostrada w mieście jak ul Słowackiego czy Podwale.
Przejścia na poziomie jezdni, ścieżki i chodniki po obydwu stronach ulicy. No i 2x1 a nie 2x2.- 8 5
-
2016-09-27 10:31
Czy jest już powołany Prezes Budowy Tunelu? (1)
Jeżeli nie, to konieczne czem prędzej powinno to stanowisko zostać obsadzone, oczywiście z minimalnym wynagrodzeniem 100 tys. miesięcznie. Prezes musi mieć biura, sekretarki, fury służbowe i wizytówki - trzeba więc wygospodarować mu roczny budżet 5 mln aby mógł godnie prezesować.No i powołać radę nadzorczą, oczywiście z udziałem Sami Wiecie Kogo.
- 11 5
-
2016-09-27 14:51
Wiemy, wiemy...
- 1 0
-
2016-09-27 10:36
Opata Jacka Rybińskiego
tak nazywa się ulica w Oliwie.
- 7 1
-
2016-09-27 10:39
komentarz
Czemu planiści, drogowcy musze klękać przed społeczeństwem by udowodnic swoje racje?
Gdańsk jest sparaliżowany bo nie ma przepustowości to głównych arteriach wylotowych.
Samochodów będzie coraz więcej, bo Trójmiasto się powieksza.
To jest uwłaczające dla inżynierów.- 4 18
-
2016-09-27 10:45
DZ juz istnieje i jest zakorkowana
Spora cześć DZ o profilu 2x1 już jest i jest zakorkowana. Dyskusja czy ja wybudować to chyba taki powrót do przeszłości.
- 4 3
-
2016-09-27 10:50
Budować nie patrzeć na żyjących w przeszłości.
Zielona, Słowak, potencjalnie czerwona... i koniec, będzie można zając się komunikacją miejską itp bo więcej dróg tam nie wepchniesz. Im szybciej to wybudują tym szybciej można będzie zrobić coś kreatywnego dla poruszania się po mieście bo efekt nowych dróg zostanie zniwelowany w kilka lat przez nową zabudowę mieszkalną i miejsca pracy.
- 6 13
-
2016-09-27 10:58
wizualizacje - kłamstwa i manipulacja urzędników
urzędnicy z asra ni oszuści i kłamcy tak samo, jak parę lat temu, razem z deweloperem kłamali nt. forum Radunia, tak teraz pokazują odpicowane wizualizacje, ale konkretów zero. a forum Radunia zamieniło się niepostrzeżenie z nowej dzielnicy na zwykłe centrum handlowe.
- 14 4
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.