• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolejny krok ku budowie Drogi Zielonej wraz z tunelem pod Pachołkiem

Krzysztof Koprowski
27 września 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
  • Wizualizacja Drogi Zielonej wykonana na potrzeby Analizy Obsługi Transportowej Dolnego Tarasu.
  • Wizualizacja przebudowanej ul. Kielnieńskiej (termin realizacji nie jest znany), która ma zachęcić do poparcia budowy ramy drogowej wokół Gdańska.
  • Wizualizacja przebudowanej ul. Kielnieńskiej (termin realizacji nie jest znany), która ma zachęcić do poparcia budowy ramy drogowej wokół Gdańska.
  • Wizualizacja przebudowanej ul. Opata Rybińskiego (termin realizacji nie jest znany), która ma zachęcić do poparcia budowy ramy drogowej wokół Gdańska.
  • Wizualizacja przebudowanej ul. Opata Rybińskiego (termin realizacji nie jest znany), która ma zachęcić do poparcia budowy ramy drogowej wokół Gdańska.
  • Plansze z wizualizacjami zawieszone na płocie Parku Oliwskiego.

Gdańsk rozpoczyna kolejny etap przygotowań do budowy Drogi Zielonej i tunelu pod Pachołkiem. Urzędnicy prezentują sielskie wizualizacje ulic w Oliwie i Osowej, choć nie wiadomo, czy kiedykolwiek znajdą się pieniądze na ich przebudowę. Ostateczny wariant budowy nowej trasy poznamy jeszcze w tym roku.



Czy po zbudowaniu nowego układu komunikacyjnego, ulice Opata Rybińskiego i Kielnieńska przejdą metamorfozę zgodnie z wizualizacjami?

Pracownicy Biura Rozwoju Gdańska od zeszłego tygodnia odwiedzają kolejne dzielnice miasta, by przekonywać mieszkańców do budowy tunelu pod Pachołkiem i Drogi Zielonej.

Podczas spotkań (harmonogram pod tekstem) prezentują m.in. dotychczasowe wizualizacje Drogi Zielonej oraz - jako nowość - przebudowanych ulic Opata Rybińskiego zobacz na mapie GdańskaKielnieńskiej zobacz na mapie Gdańska. Wizualizacje te zawieszone zostały również na płocie Parku Oliwskiego zobacz na mapie Gdańska.

Przypomnijmy, że podobną taktykę miasto przyjęło przy okazji budowy Trasy Słowackiego, kiedy pojawiały się zapowiedzi (bez wizualizacji), że "stara" ul. Słowackiego zobacz na mapie Gdańska przejdzie co najmniej gruntowny remont.

Choć Trasa Słowackiego przecina Wrzeszcz już od czterech lat, to kilka metrów obok niej nadal straszą koleiny, zdewastowane chodniki i zaniedbana zieleń.

Jakie są zatem szanse, że podobny los nie spotka ulic w Oliwie i Osowej?

- Na tym etapie inwestycji nie jesteśmy w stanie wiążąco odpowiedzieć na to pytanie. Inwestycja jest możliwa do realizacji, jednak ostateczny jej kształt i warunki będą znane po wykonaniu projektu budowlanego i kosztorysu - mówi w imieniu Wydziału Programów Rozwojowych Urzędu Miejskiego Michał Piotrowski z Referatu Prasowego UMG.
Jednocześnie wrzeszczanom urzędnicy obiecują remont ul. Słowackiego najwcześniej w 2018 r., ponieważ dopiero teraz prowadzone są prace nad dokumentacją techniczną.

  • Ulica Słowackiego nawet cztery lata po budowie Trasy Słowackiego nie może doczekać się remontu. Czy podobnie będzie z ulicami w Oliwie i Osowej?
  • Ulica Słowackiego nawet cztery lata po budowie Trasy Słowackiego nie może doczekać się remontu. Czy podobnie będzie z ulicami w Oliwie i Osowej?
  • Ulica Słowackiego nawet cztery lata po budowie Trasy Słowackiego nie może doczekać się remontu. Czy podobnie będzie z ulicami w Oliwie i Osowej?
  • Ulica Słowackiego nawet cztery lata po budowie Trasy Słowackiego nie może doczekać się remontu. Czy podobnie będzie z ulicami w Oliwie i Osowej?
  • Ulica Słowackiego nawet cztery lata po budowie Trasy Słowackiego nie może doczekać się remontu. Czy podobnie będzie z ulicami w Oliwie i Osowej?
Biuro Rozwoju Gdańska - oprócz wizualizacji - przygotowało także koncepcję szczegółowych rozwiązań dla Drogi Zielonej (m.in. w zakresie pasów ruchu, przebiegu tramwaju, chodników, dróg rowerowych, przejść dla pieszych itp.).

Jest ona zgodna z przedstawionymi wcześniej wizualizacjami - oczywiście z wyjątkiem braku budynków przy trasie, których istnienia (w takim kształcie) nie przewidują nawet obowiązujące plany zagospodarowania przestrzennego.

Czytaj też: Kto da się nabrać na nową wizję Drogi Zielonej?

Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe z trzema koncepcjami

Oprócz BRG, trzy koncepcje wraz z podwariantami (różnice dotyczą przekrojów poszczególnych odcinków, węzła z obwodnicą oraz formy prowadzenia tramwaju) układu komunikacyjnego Nowa Kielnieńska - Nowa Spacerowa z tunelem pod Pachołkiem - Droga Zielona przygotowało Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego z Gdańska w ramach Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego.

Planowany przebieg ul. Nowej Kielnieńskiej, Nowej Spacerowej z tunelem pod Pachołkiem oraz Drogi Zielonej (Zielonego Bulwaru). Planowany przebieg ul. Nowej Kielnieńskiej, Nowej Spacerowej z tunelem pod Pachołkiem oraz Drogi Zielonej (Zielonego Bulwaru).
Tutaj naginanie (wirtualnej) rzeczywistości ograniczono do minimum, choć zaskakująco prezentuje się uzasadnienie dla nowego układu komunikacyjnego, wtłaczającego ponad dwukrotnie więcej aut na dolny taras niż obecna ul. Spacerowa.

- Trasa Nowa Spacerowa - Droga Zielona planowana i realizowana jako istotne narzędzie rewitalizacji i reurbanizacji (dogęszczania i umiastowienia) spełniać będzie równocześnie rolę zarówno profilaktyczną wobec degradacji modernistycznej zabudowy pasma mieszkaniowego (Dolny Taras), jak i wobec problemu tempa, zakresu i charakteru suburbanizacji (Górny Taras) - czytamy w dokumencie STEŚ.
Czytaj też: Przedsiębiorcy namawiają do budowy Drogi Zielonej

W dwóch koncepcjach BPBK pojawiają się ekrany akustyczne. Nie ma ich w koncepcji BRG oraz wariancie BPBK z tramwajem najbliżej domów. W dwóch koncepcjach BPBK pojawiają się ekrany akustyczne. Nie ma ich w koncepcji BRG oraz wariancie BPBK z tramwajem najbliżej domów.
Ekrany akustyczne i wały ziemne

Zamiast pierzei z wizualizacji BRG, w dwóch propozycjach dla Drogi Zielonej pojawia się ekran akustyczny o długości 410 metrów, którego zadaniem jest ochrona mieszkańców Zaspy przed hałasem z nowej arterii.

Na podstawie notatek ze spotkań wewnętrznych dowiadujemy się jednak, że pierwotnie zamiast ściany ekranów rozważano nawet... usypanie wałów ziemnych. Po wejściu na ich koronę, piesi i rowerzyści mieli pokonywać drogę kładkami nad ulicą.

Wał ziemny ma także służyć walce z hałasem na Osowej.

- Decyzja przeniesienia ruchu tranzytowego na obrzeża zabudowy wymaga odpowiednich zabezpieczeń akustycznych, w postaci wałów ziemnych oraz analogicznie wyznaczenia dogodnych przejść pieszo rowerowych do lasu - czytamy w dokumencie STEŚ.
Koncepcja lokalizacji parkingów oraz ich funkcji. Koncepcja lokalizacji parkingów oraz ich funkcji.
Jeszcze więcej miejsc parkingowych

Choć wzdłuż drogi planuje się poprowadzenie trasy tramwajowej, to sporo miejsca poświęcono potrzebie zwiększenia liczby miejsc parkingowych.

Częściowo na auta przeznaczona mogłaby być m.in. jedna jezdnia ul. Pomorskiej zobacz na mapie Gdańska, mimo że w innych fragmentach STEŚ podkreśla się jej atrakcyjny charakter przestrzenny. Dopuszcza się utworzenie nowego parkingu na wysokości ul. Obrońców Wybrzeża zobacz na mapie Gdańska (choć istnieje tam już prywatny wielokondygnacyjny obiekt) oraz budowę piętrowych parkingów "zintegrowanych z zielenią".

Zdaniem projektantów, mieszkańcy i turyści mają docierać samochodami w pas nadmorski, po to by tam... pojeździć na rowerze, pobiegać lub pospacerować z dziećmi.

Przesuń aby
porównać

Droga Czerwona, rozbudowa Drogi Zielonej do dwóch jezdni

BPBK zasygnalizowało w swojej pracy opcję podłączenia Drogi Zielonej do planowanej maksymalnie bezkolizyjnej Drogi Czerwonej (droga prowadzona wzdłuż torów kolejowych od Węzła Kliniczna do granicy z Sopotem).

W STEŚ zwrócono również uwagę na zapisy obowiązujące studium, w myśl których "w początkowej fazie Droga Zielona miałaby przekrój jednojezdniowy, następnie planowane jest zwiększenie przekroju do układu dwujezdniowego w zależności od odcinka w parametrach ulicy głównej lub ulicy głównej ruchu przyspieszonego".

Na razie wariant dwóch jezdni wydaje się jednak odległy. W notatkach z wewnętrznych spotkań pojawiają się stwierdzenia o zapotrzebowaniu na taki przekrój dopiero za ok. 20 lat, a realizacja tego mogłaby nastąpić nawet w formie drogi prowadzonej pod powierzchnią ziemi.

Przesuń aby
porównać

Poszukiwania wykonawcy kolejnej dokumentacji

I to właśnie materiały przygotowane przez Biuro Rozwoju Gdańska oraz Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego (w tym dodatkowa Analizy Obsługi Transportowej Dolnego Tarasu) będą najważniejszymi materiałami, z których korzystać ma zwycięzca przetargu na przygotowanie niezbędnej dokumentacji do uzyskania tzw. decyzji środowiskowych (wraz z raportem oddziaływania na środowisko).

Ponadto najlepszy oferent będzie miał za zadanie wskazanie ostatecznego wariantu realizacyjnego oraz przeprowadzenie konsultacji społecznych.

Ten etap przygotowań do realizacji ul. Nowej Kielnieńskiej, tunelu pod Pachołkiem i Drogi Zielonej zakończyć się powinien do 31 października przyszłego roku. O wyborze firmy zdecydują: cena (60 proc.) oraz przedłużenie okresu gwarancji jakości na przygotowane opracowania (w 40 proc.).

Harmonogram prac nad kolejnym etapem przygotowań dokumentacji na potrzeby nowego układu komunikacyjnego. Harmonogram prac nad kolejnym etapem przygotowań dokumentacji na potrzeby nowego układu komunikacyjnego.
Dopiero w kolejnych etapach powstanie projekt budowlany i wykonawczy, w którym omówiony zostanie każdy szczegół - od szerokości i dokładnego przebiegu jezdni po rodzaj płytki chodnikowej i wygląd małej architektury.

Nowy układ komunikacyjny elementem transeuropejskiej sieci transportowej

Inwestycja dojdzie do skutku, o ile miasto pozyska na ten cel niezbędne dofinansowanie. Urzędnicy liczą na pozyskanie unijnego dofinansowania nawet do 85 proc. kosztów przedsięwzięcia, wycenianego na ok. 1,98 mld zł. Śródki miałyby pochodzić z programu wspierania rozwoju transeuropejskich sieci transportowych (TEN-T).

Jeszcze przez dwa dni urzędnicy będą dyżurowali w wybranych punktach miasta i udzielali mieszkańcom informacji na temat nowego układu komunikacyjnego Nowa Kielnieńska - Nowa Spacerowa z tunelem - Droga Zielona.

Dyżury odbywają się w godz. 16-19. To oznacza, że można przyjść w dowolnym momencie, ponieważ forma spotkań nie przewiduje prezentacji dla publiczności, połączonej z dyskusją, ale bezpośrednią rozmowę z zainteresowanym mieszkańcem, który pojawi się podczas dyżuru.

Dyżury odbywają się w siedzibach rad dzielnic:
27 września - siedziba RD Zaspa Młyniec (ul. Pilotów 7 zobacz na mapie Gdańska),
28 września - siedziba RD Przymorze Wielkie (ul. Jagiellońska 5 zobacz na mapie Gdańska).

Wcześniej dyżury odbyły się w Osowej, Oliwie oraz na Żabiance i Przymorzu Małym.

Miejsca

Opinie (375) 3 zablokowane

  • nie wiem że nie ma żądnej siły która zatrzyma ten plan dewastacji gdańska i trójmiejskiego parku krajobrazowego - gdzie np te wszystkie ekologi jak są potrzebne?

    • 10 3

  • (3)

    Spacerowa to newralgiczna trasa. Więc pora najwyższa odkorkować Przymorze, Sopot, Oliwę , Osowę itd. 80 procent daje Unia więc skąd te lamenty? Spójrzcie jak jest dewastowana teraz Stara Oliwa przez tranzyt. Stara Oliwa to perełka w skali kraju i Europy. Katedra, park , piękna dzielnica która teraz pęka w szwach i na murach. Ponadto Osowa, Barniewice, Owczarnia- docelowo kilkadziesiąt tysięcy osób w tym uczniów, pracowników - ludzie nad czym się tu zastanawiać. Budować:)
    p.s. przydałaby się również linia tramwajowa z Oliwy do Osowy zamiast autobusu wzdłuż starej Spacerowej i ścieżka rowerowa .

    pozdr

    • 9 10

    • tranzyt to się właśnie rozpocznie po realizacji tych planów

      • 2 2

    • Chyba ZAKORKOWAC Przymorze

      Egoisci z Oliwy, gdzie są trzy domy na krzyż, lobbuja za wprowadzeniem tranzytu z Chwaszczyna do Wawy przez tereny Pasa Nadmorskiego i wielkie dzielnice mieszkaniowe Przymorze, Zaspe

      • 2 0

    • Tunel do Grunwladzkiej

      Tunel do Grunwaldzkiej na granicy z Sopotem wystarczy jako dojazd z dzielnicy Osowa. Dalsza trasa przez pas nadmorski jest zbędna spowoduje tylko tranzyt. Jak ktoś chce jechać na Wawę to możę obwodnicą lub w przyszłości obwodnicą metropolitarną. Nie wiedzę powodów, aby ze swoich podatków finansował drogę dla ludzi, którzy mieszkają w gminach ościennych.

      • 1 0

  • Sprzeciw

    • 6 2

  • Oczywiście - zniszczmy wszystko (1)

    Zniszczmy TPN po to żeby jeszcze więcej blachosmrodów mogło stać w jeszcze dłuższym korku do centrum w którym nie ma fizycznej możliwości pomieszczenia wszystkich samochodów którymi ludzie chcieliby tam przyjechać.

    Spacerowa powinna zostać zamknięta dla ruchu prywatnego - przy obwodnicy powinny powstać parkingi, wjazd do centrum miast trójmiejskich powinien być za opłatą min 25zł (czyli jak ktoś ma coś faktycznie ważnego to zapłaci, ale na codzienne dojazdy do pracy się nie opłaca), a dojazd z parkingu do centrum zbiorkomem, ew. taksówką jak się komuś spieszy.

    • 8 4

    • Po Spacerowej mieszkańcy części Gdańska wyjeżdżają turystycznie. Zakażesz im tego?

      • 1 0

  • Nie

    Po co zalewać wszystko asfaltem i betonem. Będzie jak w miastach Europy gdzie są gigantyczne korki i nie można wjechać do centrum. Będzie więcej aut i bardziej zatrute środowisko a ta inwestycja to zwykłe nabijanie kasy kosztem zdrowia mieszkańców i przyrody.

    • 9 2

  • Pasy rowerowe zamiast dróg (8)

    Dlaczego zaprzestano budowy dróg rowerowych a w zamian buduje się pasy współdzielene z ruchem aut? Przecież drogi rowerowe wykorzystywane są nie tylko przez rowerzystów. Taki projekt również zabija pojęcie rekreacji kosztem postrzegania roweru jako środek transportu.

    To co powstało na aleji JP2 wola o pomstę do nieba. Auta jeżdżą 80-100km/h a urzędnicy pchają rowery na szose

    • 5 4

    • muszę się nie zgodzić (4)

      Większość napotkanych rowerzystów, zachowuje się tak jakby ścieżka należała do nich. A cała reszta społeczeństwa nie powinna mieć wstępu :-(

      • 4 1

      • można się nie zgadzać ale ja się nie zgadzam z niezgodzeniem ;-) (3)

        rowerem i rolkami jeżdżę czysto rekreacyjnie i takie mam zdanie na ten temat.

        na pasie nadmorskim jest stanowczo za wąsko dla tak dużego ruchu, może stąd problem który opisujesz? zgodzę się jedynie, że para biegaczy jest niemile widziana.

        Gdyby na Al. JP2 była typowa ścieżka rowerowa jeździł bym i tam na rolkach. W obecnej formie nie mam zamiaru korzystac z tej infrasttruktury nawet rowerem gdyż boje się ew. wypadku. Pas który wykonali jest po prostu za wąski.
        Nie sądzę też by rodzice z dziemi z niego chcieli korzystać.

        • 4 1

        • (2)

          Widziałeś cos takiego , jak kodeks drogowy?
          Przeczytałeś?

          Wiesz, że na drogach oznaczonych takim niebieskim kółkiem z białym rowerem pośrodku nie wolno jeździć na rolkach?

          • 1 0

          • aitor (1)

            Ale on mówi osle o dzieciach taki też znak masz w swoim kodeksiku? wpuscilbys 10 latka na taką ścieżkę?

            • 0 0

            • Kodeks dokładnie to określa, przeczytaj, to się dowiesz. Żaden 10-latek, czy 20-latek czy inny gamoń nie może jechać na rolkach po drogach przeznczonych dla rowerzystów.

              • 0 0

    • Tylko pasy rowerowe w jezdniach (2)

      Koniec z wydzielonymi ścieżkami. Są one nie tylko niebezpieczne, co też oduczają rowerzystów zachowania w ruchu. I jak braknie ścieżki to taki baran musi chodniczkiem.

      • 3 1

      • (1)

        Twój język mówi o tobie wszystko nieszczęśliwy szary człowieku.

        • 1 1

        • Wiesz, dziś widziałem nowoczesne skrzyżowanie rowerowe (azyle, specjalne cykle świateł) na skrzyżowaniu Wita Stwosza/ Bażyńskiego, a jak barany na rowerach przejeżdżały je?

          A jakże, przejściami dla pieszych.

          • 2 0

  • Zrobic cokolwiek

    Zeby udroznic odcinek tunel - Przymorze

    • 5 7

  • Rozwiązać tę chorą, przestępczą organizację

    BRG powinno zostać rozwiązanie, a pracownicy osądzeni.

    • 6 1

  • Dlaczego fragment drogi zielonej ma być z jedym pasem, to jest nonsens!!!

    • 4 3

  • Do wiecznie zakorkowanych

    Spacerowej, Słowackiego, Traktu, AK dorzucić:
    Droga Zielona

    • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane