• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Komisja Europejska: nie ma decyzji w sprawie lotniska w Kosakowie

Michał Sielski
6 lutego 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
aktualizacja: godz. 16:20 (6 lutego 2014)
Entuzjaści lotniska w Gdyni podkreślają, że jednym z największych atutów jest jego położenie. Dzięki warunkom terenowym uniemożliwiające operacje lotnicze mgły zdarzają się tu wyjątkowo rzadko. Entuzjaści lotniska w Gdyni podkreślają, że jednym z największych atutów jest jego położenie. Dzięki warunkom terenowym uniemożliwiające operacje lotnicze mgły zdarzają się tu wyjątkowo rzadko.

Zamieszanie z decyzją Komisji Europejskiej w sprawie pomocy publicznej dla lotniska w Kosakowie. Najpierw podała, że wydano decyzję nakazującą zwrot pomocy, potem wycofała się z tej informacji. Rzecznik komisarza przeprasza.



Czy lotnisko w Kosakowie byłoby konkurencją dla Rębiechowa?

Aktualizacja, godz. 16:20 Nieoczekiwanie biuro prasowe Urzędu Miasta w Gdyni poinformowało, że otrzymało od Komisji Europejskiej sprostowanie wcześniejszej informacji. "Żadna decyzja z sprawie lotniska Gdynia-Kosakowo jeszcze nie zapadła"

Ze strony internetowej Komisji Europejskiej zniknęła widniejąca tu wcześniej informacja o zakończeniu postępowania w tej sprawie.

- Wbrew błędnej informacji, która przez pomyłkę ukazała się na naszej stronie, Komisja Europejska nie podjęła jeszcze żadnej decyzji dotyczącej toczącego się postępowania w sprawie pomocy publicznej dla lotniska w Gdyni. Ta sprawa nie była jeszcze przedmiotem obrad kolegium komisarzy - podaje Antoine Colombani, rzecznik komisarza UE ds. konkurencji Joaquína Almuni.

***


- Samorządy Miasta Gdyni i Gminy Kosakowo uzyskały informację, że Komisja Europejska uznała pomoc publiczną udzieloną spółce Port Lotniczy Gdynia - Kosakowo za niedozwoloną. Oznacza to, że spółka będzie zobowiązana zwrócić pieniądze miastu Gdynia i gminie Kosakowo, które tej pomocy udzieliły - informuje Joanna Grajter, rzecznik gdyńskiego magistratu.

Przeczytaj oświadczenie samorządów Gdyni i Kosakowa.

Wojciech Szczurek prawdopodobnie już dwa dni temu znał tę decyzję, ponieważ ogłosił list otwarty w tej sprawie. Wojciech Szczurek broni lotniska i atakuje komisję Europejską

Co ta decyzja oznacza dla przyszłości lotniska cywilnego w Gdyni?

Spółka Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo ma kapitał w wysokości 91 mln zł. 85 mln zł należy do Gdyni, 6 mln zł do Kosakowa. Aż 70 mln zł z tej kwoty przeznaczono na tzw. środki trwałe.

Ogłoszenie jej upadłości niewiele jednak zmienia. Spółka nie ma bowiem praktycznie żadnego majątku, oprócz gruntów, którymi zarządzała. Za pieniądze wniesione przez Gdynię i Kosakowo powstał m.in. terminal pasażerski, budynek straży pożarnej i inne nieruchomości oraz urządzenia niezbędne do obsługi lotniska. Pieniędzy ma niewiele, w ostatnich miesiącach były nawet zwolnienia, a części zatrudnionych zmieniono umowy.

Poza tym lotnisko buduje spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, więc odpowiada tylko swoim majątkiem utworzonym z wkładów wspólników (tylko w niektórych przypadkach do odpowiedzialności może być pociągnięty zarząd). Zresztą nawet gdyby forma prawna była inna, Gdynia nigdy nie miała zamiaru domagać się zwrotu pieniędzy - bo inwestycja została zrealizowana zgodnie z planem.

Jest też inny problem.

- Teren cały czas należy jednak do Skarbu Państwa. Gmina Kosakowo zarządza nim w ramach użyczenia od wojska tylko dzięki specustawie - mówi prawniczka Katarzyna Gruszecka-Spychała, prezes zarządu Agencji Rozwoju Gdyni.

Komisja Europejska zawsze wskazuje w swoich rozstrzygnięciach sposób wykonania jej zaleceń. Tak jest też tym razem. Nie wiemy jeszcze jednak w jaki sposób pomoc ma być zwrócona, bo wyjaśnienie wciąż nie dotarło do urzędników.

- Przepisy są takie, że dostaniemy je, gdy Komisja Europejska przetłumaczy na język polski swoje orzeczenie. Może to nawet potrwać kilka dni - przyznaje Katarzyna Gruszecka-Spychała.

Upadłość spółki Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo nie oznacza jednak, że lotnisko nie powstanie. Wręcz przeciwnie, choć wydłuży się na pewno czas, po którym pierwszy samolot pasażerski wyląduje w Gdyni.

- Jesteśmy zdeterminowani, by kontynuować inwestycję, która praktycznie jest już ukończona. Zmieni się tylko forma organizacji. Już wcześniej informowaliśmy Komisję Europejską, że nie ma możliwości zwrotu zainwestowanych środków, bo spółka celowa po prostu nie ma z czego zwracać - podkreśla wiceprezydent Gdyni Bogusław Stasiak, odpowiedzialny za budowę lotniska w Gdyni.

Rozmowy w sprawie wspólnego zarządu dla lotnisk w Gdańsku i Gdyni zostały zawieszone do czas rozstrzygnięcia Komisji Europejskiej. W tym czasie Ministerstwo Rozwoju Regionalnego wysłało do Brukseli dokument, że lotnisko w Gdyni nie będzie w żaden sposób zagrożeniem dla Gdańska, bo obsługiwać ma do 1 mln pasażerów rocznie. Prognoza wykonana przez międzynarodowe firmy doradcze mówi o przejęciu 18 proc. rynku lokalnego, ale dopiero w 2030 roku.

- Trzeba wykorzystać ten potencjał. Przypominam, że budowa lotniska w Gdyni została ujęta w obowiązującej strategii rozwoju województwa pomorskiego, a wszystkie strony podpisały list intencyjny, więc nie możemy zgodzić się ze stwierdzeniem, że pomoc publiczna dla tej inwestycji była niezgodna z prawem - podkreśla Bogusław Stasiak.

Formalnie dochodzenie Komisji Europejskiej prowadzone było przeciwko Polsce, więc Gdynia nie może się nawet odwołać. Czy zrobi to przedstawiciel polskiego rządu? Jeszcze nie wiadomo.

Opinie (607) 1 zablokowana

  • Jak (2)

    Merkel dotowała stocznie niemieckie to było dobrze , no ale Niemcy to Niemcy a nie chłopiec do bicia jak Polska !!!

    • 13 7

    • Trzeba bylo dofinansowac stocznie za rzadow Pisu a nie sprzedawac ja obcemu kapitalowi.

      • 7 2

    • Merkel to agentka stasi

      i jest tylko figurantka

      • 3 3

  • p.Prezydencie pan się nie boi za panem 90%mieszkańców stoi.. (2)

    • 18 14

    • dokladnie a wszystkie platfromiane gnidy co dla stanowisk w UE sprzedaja swoich braci (1)

      zgnija

      • 5 8

      • Szczurek też był w PO gwoli ścisłości. I tak jak Adamowicz i Karnowski został zainstalowany przez partię w Trójmieście.

        • 1 6

  • (5)

    Najbliższe wybory spowodują ODSZCZURZENIE Urzędu Miasta i rozliczenie tej bandy !!!!!!!!

    • 17 22

    • odszczurz sobie łepetyne (3)

      i wlacz myslenie . UE dziala na szkode Trojmiasta.

      My nie chcemy tutaj UE

      • 11 5

      • Wszystko mozna --potrzebny jest tylko skuteczny lobbing w uni. (1)

        Gadajcie z lewandowskim

        • 5 2

        • on akurat swoje stanowisko juz ujawnil

          "Jego zdaniem Polska nie może sobie pozwolić na projekty, które "idą po linii życzeń rozmaitych ośrodków lokalnych, ale nie mają ekonomicznego uzasadnienia". - Natychmiast zostaniemy odebrani jako przykład kraju, który dostał najwięcej, ale jednocześnie nieracjonalnie obchodzi się z wielką kopertą narodową. Przykładem tego już dzisiaj są nasze nadmierne ambicje w zakresie lotnisk. Mamy chyba nieco za dużo inicjatyw w zakresie lotnisk, jak na kraj o takim natężeniu ruchu pasażerskiego i cargo, dodał komisarz."

          • 4 1

      • UE szkodzi Trójmiastu? Mam inne wrażenie patrząc na ilość dofinansowanych inwestycji. No, chyba że w Gdyni, że ani jednej.

        • 3 4

    • ty sobie odszczurzaj w Gdańsku, tylko gdzie te szkodniki wszystkie uciekną , jak sie ludziska łobudza ???

      • 1 1

  • tylko lotnisko laczy ludzi myslacych o przyszlosci swojego regionu (1)

    reszta to pieski unijne

    • 12 15

    • nie tylko

      • 2 1

  • (5)

    w Łodzi dopłacaja co roku około 14-15 dużych baniek do lotniska. Nie łudźmy sie - w Gdyni może być podobnie, czy tego chcemy? - NIE prezydencie Szczurek!!

    • 20 16

    • chcemy !!! (1)

      po paru latach lotnisko samo zacznie zarabiac.

      • 3 12

      • Jak pingwiny zaczną latać

        i przyleca ptaki kiwi.
        Wtedy tak.

        • 3 0

    • wiesz ile dopłaca Gdańsk do Ryinera??? (2)

      5 baniek

      • 3 4

      • Jak wybuduja Gdynie

        To oba miasta będą płacić, albo jedno ryanowi, a drugie wizzowi.

        • 2 0

      • A widzisz różnicę między 14-15 a 5 czy z matmy był dop?

        • 1 0

  • Karierowicze z ue z obywatelstwem polskim

    widac jak dzialacie na korzysc nas tutaj w pl. Konczy sie wasz czas.

    • 9 7

  • gdyby zapewnili stanowiska dla synalka premiera

    decyzja bylaby zgola inna. Widac w jakim syfie tarzaja sie politycy z platfromy.

    • 11 14

  • Gdynianie są za lotniskiem !!! (5)

    i Kołobrzeg i Koszalin i Słupsk i Lębork i Wejherowo itd.,....

    • 18 13

    • Reda też (1)

      • 8 3

      • Rumia nie

        • 0 2

    • Tylko nie za tym w Gdyni

      • 3 4

    • Phoenian

      cały popiera silnego lidera

      • 5 3

    • Znaczy,

      Że we wszystkich tych miastach mają powstać lotniska?

      • 0 2

  • lotnisko w Gdyni (2)

    A nie można było tej całej kasy wpakowanej w budowę lotniska umieścić w postaci udziałów?Skoro Gdynia ma udziały w gdańskim lotnisku,innych spółkach komunalnych i są one legalne to wydaje się że w podobny sposób powinno zrobić się z lotniskiem Gdynia-Kosakowo.Gdzie byli prawnicy p.Szczurka w tym czasie?

    • 2 6

    • (1)

      Gdynia nie ma udziałów w GDAŃSKIM lotnisku, ale tak niestety myśli. Ona ma udziały w Porcie lotniczym TROJMIASTO, tylko o tym nie pamięta albo nie jest w stanie tego zrozumieć

      • 5 3

      • o, Michał syn premiera

        dał głos! Jaki obiektywny!

        • 1 0

  • Wszystko ok. (2)

    Psy szczekają a karawana idzie dalej. Poszczekają,poszczekają i przestaną a lotnisko i tak będzie. Tak trzymać

    • 22 10

    • Ojjj, zaboli podwyżka podatków lokalnych. Ale lepiej mieć deficytowe lotnisko.

      • 4 4

    • Skarbonka;)

      Tak jest:) Jak gdynianie lubią dopłacać to będą. Zamiast pieniedzy na drogi, szkoły czy przedszkola będziecie płacić na utrzymanie lotniska. A większość lotów i tak będzie odbywac się z Gdańska bo duże linie lotnicze pozostaną przy Gdańsku.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane