• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Komunikacja i parkowanie bez gotówki? Różnie z tym jest

Maciej Korolczuk
11 grudnia 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (121)
Mocną stroną w Trójmieście (a zwłaszcza w Gdańsku) jest duża liczba stacjonarnych biletomatów i nowoczesne parkometry. Słabą - brak możliwości bezgotówkowych płatności w pojazdach komunikacji miejskiej. Mocną stroną w Trójmieście (a zwłaszcza w Gdańsku) jest duża liczba stacjonarnych biletomatów i nowoczesne parkometry. Słabą - brak możliwości bezgotówkowych płatności w pojazdach komunikacji miejskiej.

Gdańsk na 6. miejscu, a Gdynia na 11. - tak na tle kraju wypada Trójmiasto w rankingu bezgotówkowych płatności za usługi komunalne w Polsce. Gdańsk zaplusował nowoczesnym systemem opłat w strefach płatnego parkowania, za to stracił przez archaiczne opłaty za komunikację miejską. Z tego samego powodu Gdynia znalazła się w rankingu tuż za pierwszą dziesiątką.



Częściej płacisz:

Co i jak było oceniane?



Miasta biorące udział w rankingu mogły uzyskać maksymalnie 100 punktów. Na wynik składa się ocena w 10 kategoriach, w każdej z nich miasto mogło otrzymać od 0 do 10 punktów.

Aż połowa kategorii (co się przekłada na 50 punktów do zdobycia) dotyczyło płatności w komunikacji miejskiej. Oceniana tu była m.in. dostępność terminali płatniczych w pojazdach komunikacji miejskiej, dostępność stacjonarnych biletomatów, popularność aplikacji mobilnych, czy możliwość kupowania biletów w pojazdach (bez konieczności drukowania biletu).

Gdańsk najwięcej punktów uzyskał w kategorii parkowanie, a najmniej w komunikacji miejskiej. Gdańsk najwięcej punktów uzyskał w kategorii parkowanie, a najmniej w komunikacji miejskiej.
Kolejne 30 punktów miasto mogło zgromadzić, jeśli oferuje kierowcom wygodną infrastrukturę do opłacania parkowania w miejskich strefach płatnego postoju.

Następnym kryterium oceny była dostępność bezgotówkowych płatności w urzędach miasta oraz zależnych od miasta ośrodkach kultury i sportu.

W ostatniej kategorii punkty zostały przyznane za to, jak ideę smart city miasta zamierzają wdrażać w najbliższym czasie.

Najbardziej bezgotówkowym miastem w Polsce jest Wrocław. Gdańsk zajął 6. miejsce, a Gdynia 11. Najbardziej bezgotówkowym miastem w Polsce jest Wrocław. Gdańsk zajął 6. miejsce, a Gdynia 11.

Wrocław najlepszy w Polsce



Jak na tle innych miast w kraju wypadło Trójmiasto? W rankingu uwzględniono Gdańsk i Gdynię.

Za najbardziej bezgotówkowe miasto w kraju uznano Wrocław, który na 100 możliwych do zdobycia punktów zdobył ich 66. Drugie miejsce w rankingu zajęły Gliwice (56 pkt), a trzecie - Lublin (54 pkt.).

Tuż za podium znalazła się Łódź i Kraków (kolejno 53 i 52 pkt), a na 6. miejscu Gdańsk. Kolejne miejsca w "10" przypadły Warszawie (48 pkt.), Poznaniowi (42 pkt.), Bydgoszczy (39 pkt.), Białemustokowi oraz Szczecinowi (po 38 pkt). Gdynia - podobnie jak Sosnowiec - znalazła się tuż za czołową dziesiątką.

Jak wynika z raportu, najbardziej przyjaznym miastem w Polsce pod względem udogodnień do parkowania jest Gdańsk. Jak wynika z raportu, najbardziej przyjaznym miastem w Polsce pod względem udogodnień do parkowania jest Gdańsk.

Trójmiasto sprzyja parkowaniu...



Gdańsk na 6. miejsce zapracował nowoczesnym systemem w strefach płatnego parkowania. Pod tym względem - jak podkreślają autorzy rankingu - to najbardziej przyjazne miasto dla parkujących w skali całego kraju.

Rok e-kontroli: dwa razy więcej skontrolowanych aut, większa dyscyplina Rok e-kontroli: dwa razy więcej skontrolowanych aut, większa dyscyplina

- Podobnie jak znaczna część miast dostał 10 punktów za wyposażenie wszystkich parkomatów w terminale. A do tego pochwalił się dobrymi wynikami w zakresie bezgotówkowej sprzedaży: 49 proc. transakcji w parkomatach to operacje bezgotówkowe (mowa o wartości sprzedaży), co plasuje go w czołówce ankietowanych miast, stosunkowo popularne są w stolicy województwa pomorskiego również płatności aplikacjami (ich udział w ogóle sprzedaży wynosi 23 proc.) - czytamy w raporcie.
Komunikacja miejska w Trójmieście pod względem "bezgotówkowości" pozostaje w tyle na tle innych dużych miast w kraju. Komunikacja miejska w Trójmieście pod względem "bezgotówkowości" pozostaje w tyle na tle innych dużych miast w kraju.

...ale w komunikacji jest słabiutko



Pozycja byłaby wyższa, gdyby nie bardzo mała liczba punktów uzyskana w głównej kategorii, a więc komunikacji miejskiej. Tu oceniane było m.in. wyposażenie pojazdów w biletomaty z możliwością płacenia bezgotówkowo, dostępność stacjonarnych automatów biletowych i ich rolę w dystrybucji biletów. Autorzy raportu pytali także miasta o udział aplikacji mobilnych w ogóle sprzedaży biletów komunikacji miejskiej. Doceniana była też możliwość wnoszenia płatności kartą w pojazdach, bez konieczności drukowania biletów.

- To wygodne rozwiązanie, dzięki któremu podróżny musi jedynie zbliżyć instrument płatniczy do "kasownika" przy wejściu do pojazdu, a potem ten sam instrument (kartę, smartfon czy smartwatch) przyłożyć do czytnika kontrolerskiego w razie kontroli, co pozwoli sprawdzić w systemie, czy danym narzędziem opłacono przejazd - czytamy w raporcie.
Gdańsk i Gdynia mają szansę poprawić swoją pozycję w rankingu w przyszłym roku, gdy wreszcie ruszy system Fala. Gdańsk i Gdynia mają szansę poprawić swoją pozycję w rankingu w przyszłym roku, gdy wreszcie ruszy system Fala.
Gdańsk w tej kategorii uzyskał zaledwie 10 punktów, co oznacza, że pod względem tego typu udogodnień Gdańsk jest oceniany tak jak Sosnowiec (również 10 pkt). Gorzej wypadła tylko... Gdynia, która otrzymała w tej kategorii 0 punktów (szczegóły w ramce pod artykułem).

Jest jednak szansa, że w przyszłorocznym rankingu - o ile taki powstanie - Trójmiasto odrobi straty. W 2023 roku ma bowiem wreszcie ruszyć system Fala, którego funkcjonowanie zapewni podróżnym udogodnienia, z których od lat korzystają mieszkańcy innych, bardziej bezgotówkowych miast w kraju.

Ranking oceniający możliwość korzystania z bezgotówkowych płatności za usługi komunalne fundacja Polska Bezgotówkowa.

GDAŃSK



Gdańsk słabo wypadł w kategoriach związanych z komunikacją miejską, za to odrobił straty punktami za rozwiązania dotyczące wygody parkowania.

W pojazdach gdańskiej komunikacji miejskiej zainstalowane są zaledwie 23 terminale płatnicze. Na terenie miasta znaleźć zaś można 105 stacjonarnych biletomatów. Za pośrednictwem automatów biletowych (zarówno tych stacjonarnych, jak i mobilnych) sprzedaje się w Gdańsku 48 proc. biletów komunikacji miejskiej (pod względem wartości sprzedaży).

Z kolei aplikacje mobilne odpowiadają jedynie za 3 proc. sprzedaży. Wszystkie parkomaty zainstalowane w gdańskiej strefie płatnego postoju, a jest ich ponad 380, umożliwiają bezgotówkowe wnoszenie opłat. Płatności kartami w parkomatach odpowiadają za prawie 50 proc. przychodu ze strefy, co jest jednym z najwyższych wyników pośród miast uwzględnionych w rankingu. Przez aplikacje mobilne wnoszonych jest natomiast 23 proc. opłat.

Gdańszczanie nie powinni mieć problemów z bezgotówkowym wnoszeniem opłat miejskich. Miasto ma podpisaną umowę na 110 terminali płatniczych oraz 10 opłatomatów rozmieszczonych w poszczególnych wydziałach urzędu miasta oraz innych jednostkach organizacyjnych.

Mieszkańcy mogą też regulować należności bezprowizyjne w jednej z dwóch placówek bankowych znajdujących się w budynkach urzędu lub sześciu innych oddziałach banku zlokalizowanych w różnych dzielnicach miasta. Gdańsk udostępnia również stronę internetową z systemem płatności elektronicznych, za pośrednictwem której można wygodnie wnosić opłaty na rzecz miasta.

Gdynia



W tegorocznym rankingu Cashless Cities Gdynia nie zmieściła się w pierwszej dziesiątce najbardziej bezgotówkowych miast. Przesądził o tym m.in. brak automatów biletowych - tak stacjonarnych, jak i umieszczonych w pojazdach, czy bardzo mały udział aplikacji mobilnych w sprzedaży biletów na transport publiczny (1 proc.).

Gdynię można jednak pochwalić za rozwiniętą infrastrukturę w strefie płatnego parkowania. Funkcjonuje tam 350 parkomatów, we wszystkich można wnosić opłaty bezgotówkowo. Udział tego typu transakcji w ogóle przychodów ze strefy płatnego parkowania wynosi 19 proc. Z kolei aplikacje mobilne odpowiadają za 18 proc. opłat za postój w strefie.

Jeśli chodzi o regulowanie opłat miejskich, to gdynianie mają do dyspozycji cztery stanowiska kasowe w urzędzie miasta oraz jedno dodatkowe w punkcie obsługi mieszkańców w centrum handlowym. W punktach tych działa 6 terminali płatniczych. Udział płatności bezgotówkowych przyjętych w punktach kasowych jest dość wysoki i wynosi 80 proc. (dane za 2021 r.).

Gdyński magistrat przygotował też dla mieszkańców wygodny system rezerwacji wizyt przez internet z modułem płatności online. Podczas umawiania wizyty mieszkańcy mogą od razu opłacić online należność za np. wydanie prawa jazdy, rejestrację pojazdu czy wydanie zaświadczenia o zameldowaniu. Dzięki skorzystaniu z formuły "umów się i opłać" środki są natychmiast przekazywane na rachunek miasta, a obsługa sprawy klienta, podczas wizyty w urzędzie, przebiega znacznie sprawniej.

Warto odnotować, że miasto prowadzi rozmowy dotyczące wprowadzenia platformy informacyjno-płatniczej PLIP, która ułatwiałaby gdynianom regulowanie należności podatkowych.

Opinie (121) 6 zablokowanych

  • (5)

    Totalne zero bym dał w rankingu,21 wiek i brak biletomatow w komunikacji od lat na karte

    • 47 10

    • Pętla Ujeścisko, (2)

      węzeł przesiadkowy no i P+R....a gdzie biletomat? Pewnie "w planach".Zapewne jakiś (......) doradzi, by mieć zapas biletów, oki, ale ja mam kartę miejską i nie mam możliwości doładowania jej.

      • 8 7

      • To masz problem.

        • 5 4

      • Przecież tam jest biletomat.

        A bilet miejski możesz doładować online.
        Kwiczysz kacperek żeby kwiczeć, więc powiedziałem sprawdzam.

        • 6 6

    • Totalne zero to mój ulubiony minister.

      • 7 2

    • A co ma do tego Minister Sprawiedliwości i Prokurator Generalny w jednym?

      • 3 2

  • (1)

    Krótko mówiąc Trójmiasto jest jak Sosnowiec...drogo i niedostępnie.

    • 31 11

    • Kłapouch, kłamco i malkontencie; drogo?- średnia krajowa,a że dla mieszkańców Chyloni słabo dostępne?- to i dla Gdańska dobrze!

      • 1 4

  • (1)

    Ranking potwierdził stan faktyczny - komunikacja miejska w Trójmieście oraz udogodnienia cyfrowe to jakiś żart. Inne miasta dosłownie i w przenośni nam odjeżdżają. Wstyd dla zarządzających tym obszarem.

    • 53 12

    • Buhahaha.. odjeżdżają nam ??

      Mamy w Polsce 964 miasta, a Gdańsk na 6 miejscu...

      • 6 9

  • Za mało urzędników od cyfryzowania (2)

    Trzeba zatrudnić jeszcze ze stu. Wtedy może przegonimy Sosnowiec.

    • 30 5

    • Cyfryzowania powiadasz? (1)

      • 3 4

      • Tak, a w czym problem?

        Za słownikiem PWN: cyfryzować - wprowadzać na szeroką skalę infrastrukturę elektroniczną.

        • 4 4

  • (4)

    Odejmijmy z 20 za brak jednego, wspólnego biletu komunikacji w trójmieście i wtedy wynik będzie można porównywać.

    • 29 9

    • To trzy różne miasta. (3)

      • 5 7

      • a jak nazywa sie ten portal? (1)

        • 4 5

        • A co to ma do rzeczy?

          • 5 3

      • Niesamowite

        Górnośląski ZTM to 56 różnych miast i gmin.

        • 2 0

  • (4)

    Badanie żart. Na czym polega nibyt przewaga płacenia za prkowanie w stosunku do Warszawy? Tu i tu tych samych aplikacji uzywam, działa tak samo, Ale to w Trójmieście potrafią mandat wlepić, gdy wyjdziesz z samochodu i wtedy dopiero zapłacisz aplikacją (a skad niby mam wiedzieć, którą strefę mam wybrac bez spojrzenia na parkomat?). A komunikacja, to oprócz systemu biletów, to naprawde bardzo niewygodnie kupuje się w pojeżdzie - najbardziej polpularne jednorazo gdzies na końcu listy, konieczność wpisywania nr pojazdu... Ludzie, kto wam to wymyślił?
    Przy okazji, dlaczego komunikacja w Barcelonie jest dużo tańsza niz w Gdańsku? porównując bilet 75-minutowy to jest 4.80 vs 78centów, przy czym 75 minut w barcelonie to jest od pierwszego skasowania do ostatniego skasowania, a jak jest się juz w pojeżdzie to można juz jechac do końca.

    • 31 8

    • Podpowiadam

      Sprawdzisz to w aplikacji używając geolokalizacji

      • 2 12

    • Barcelona...

      I w ramach tego jednego skasowania i podróży trwającej do 75 minut można zmienić środek komunikacji jeszcze dwa razy... Sprawdzone w listopadzie tego roku

      • 3 4

    • gdansk zatrudnia warszawskie firmy

      dziwne, ze przyznano za to punkty :P

      • 2 4

    • Czyli byłeś w Trójmieście, Warszawie

      I Barcelonie.
      Kawał świata zwiedzione. Pozazdrościć

      • 0 2

  • (1)

    Po Gdyni mógłby chodzic jakiś wielki Golem czy Godzilla i wyrywać parkometry z ziemi jak marchewke.

    • 24 5

    • Szkoda, że nie chodzi i nie niszczy nadmiaru blachosmrodów w jednej rodzinie.

      • 4 6

  • Sukcesy gdyni. Śmiech na sali. (3)

    Gdynię można jednak pochwalić za rozwiniętą infrastrukturę w strefie płatnego parkowania. Funkcjonuje tam 350 parkomatów

    Łucyk. Odejdź.

    • 40 6

    • Jedno małe przypomnienie

      Prezydentem tego miasta jest od 1998 roku dr Wojciech Szczurek.

      • 9 5

    • Ja bym się nie śmiał bo przez decyzje urzędników wcięło nam z kieszeni 20,5 mln złotych.

      • 7 5

    • Gdynia za to przoduje w wysokości dochodów ze strefy płatnego parkowania.

      Oczywiście jak trzeba ściągnąć opłaty, to parkometrów nie brakuje. Władze Gdyni z jednej strony utrudniają dojazd samochodem (likwidacja parkingów, rozszerzanie stref płatnych), z drugiej strony nie oferują nic wzamian. W ścisłym centrum (powiedzmy na osi Świętojańska-10 lutego) komunikacja powinna być darmowa! Kupno biletów to też kabaret - jeśli nie chcę ściągać śmieciowej aplikacji to muszę mieć gotówkę, żeby rzucić na tackę u kierowcy. Sami kierowcy też na pewno uwielbiają sprzedawać bilety i jednocześnie rozwalać sobie czas przejazdu.

      • 3 0

  • Przypominam, że bilety narodowego banku polskiego są prawnym środkiem płatniczym w polsce. (1)

    • 54 2

    • środek płatniczy

      Tak samo jak środek płatniczy zawierający % jest narodowym środkiem płatniczym

      • 2 12

  • Nie wiem jakim cudem Gdańsk jest przed Warszawą

    Życzyłbym sobie jednego biletu na wszystko w Gdańsku, takiego jak w Warszawie oraz biletomatow w pojeździe.

    • 44 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane