• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Komunikacja i parkowanie bez gotówki? Różnie z tym jest

Maciej Korolczuk
11 grudnia 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (121)
Mocną stroną w Trójmieście (a zwłaszcza w Gdańsku) jest duża liczba stacjonarnych biletomatów i nowoczesne parkometry. Słabą - brak możliwości bezgotówkowych płatności w pojazdach komunikacji miejskiej. Mocną stroną w Trójmieście (a zwłaszcza w Gdańsku) jest duża liczba stacjonarnych biletomatów i nowoczesne parkometry. Słabą - brak możliwości bezgotówkowych płatności w pojazdach komunikacji miejskiej.

Gdańsk na 6. miejscu, a Gdynia na 11. - tak na tle kraju wypada Trójmiasto w rankingu bezgotówkowych płatności za usługi komunalne w Polsce. Gdańsk zaplusował nowoczesnym systemem opłat w strefach płatnego parkowania, za to stracił przez archaiczne opłaty za komunikację miejską. Z tego samego powodu Gdynia znalazła się w rankingu tuż za pierwszą dziesiątką.



Częściej płacisz:

Co i jak było oceniane?



Miasta biorące udział w rankingu mogły uzyskać maksymalnie 100 punktów. Na wynik składa się ocena w 10 kategoriach, w każdej z nich miasto mogło otrzymać od 0 do 10 punktów.

Aż połowa kategorii (co się przekłada na 50 punktów do zdobycia) dotyczyło płatności w komunikacji miejskiej. Oceniana tu była m.in. dostępność terminali płatniczych w pojazdach komunikacji miejskiej, dostępność stacjonarnych biletomatów, popularność aplikacji mobilnych, czy możliwość kupowania biletów w pojazdach (bez konieczności drukowania biletu).

Gdańsk najwięcej punktów uzyskał w kategorii parkowanie, a najmniej w komunikacji miejskiej. Gdańsk najwięcej punktów uzyskał w kategorii parkowanie, a najmniej w komunikacji miejskiej.
Kolejne 30 punktów miasto mogło zgromadzić, jeśli oferuje kierowcom wygodną infrastrukturę do opłacania parkowania w miejskich strefach płatnego postoju.

Następnym kryterium oceny była dostępność bezgotówkowych płatności w urzędach miasta oraz zależnych od miasta ośrodkach kultury i sportu.

W ostatniej kategorii punkty zostały przyznane za to, jak ideę smart city miasta zamierzają wdrażać w najbliższym czasie.

Najbardziej bezgotówkowym miastem w Polsce jest Wrocław. Gdańsk zajął 6. miejsce, a Gdynia 11. Najbardziej bezgotówkowym miastem w Polsce jest Wrocław. Gdańsk zajął 6. miejsce, a Gdynia 11.

Wrocław najlepszy w Polsce



Jak na tle innych miast w kraju wypadło Trójmiasto? W rankingu uwzględniono Gdańsk i Gdynię.

Za najbardziej bezgotówkowe miasto w kraju uznano Wrocław, który na 100 możliwych do zdobycia punktów zdobył ich 66. Drugie miejsce w rankingu zajęły Gliwice (56 pkt), a trzecie - Lublin (54 pkt.).

Tuż za podium znalazła się Łódź i Kraków (kolejno 53 i 52 pkt), a na 6. miejscu Gdańsk. Kolejne miejsca w "10" przypadły Warszawie (48 pkt.), Poznaniowi (42 pkt.), Bydgoszczy (39 pkt.), Białemustokowi oraz Szczecinowi (po 38 pkt). Gdynia - podobnie jak Sosnowiec - znalazła się tuż za czołową dziesiątką.

Jak wynika z raportu, najbardziej przyjaznym miastem w Polsce pod względem udogodnień do parkowania jest Gdańsk. Jak wynika z raportu, najbardziej przyjaznym miastem w Polsce pod względem udogodnień do parkowania jest Gdańsk.

Trójmiasto sprzyja parkowaniu...



Gdańsk na 6. miejsce zapracował nowoczesnym systemem w strefach płatnego parkowania. Pod tym względem - jak podkreślają autorzy rankingu - to najbardziej przyjazne miasto dla parkujących w skali całego kraju.

Rok e-kontroli: dwa razy więcej skontrolowanych aut, większa dyscyplina Rok e-kontroli: dwa razy więcej skontrolowanych aut, większa dyscyplina

- Podobnie jak znaczna część miast dostał 10 punktów za wyposażenie wszystkich parkomatów w terminale. A do tego pochwalił się dobrymi wynikami w zakresie bezgotówkowej sprzedaży: 49 proc. transakcji w parkomatach to operacje bezgotówkowe (mowa o wartości sprzedaży), co plasuje go w czołówce ankietowanych miast, stosunkowo popularne są w stolicy województwa pomorskiego również płatności aplikacjami (ich udział w ogóle sprzedaży wynosi 23 proc.) - czytamy w raporcie.
Komunikacja miejska w Trójmieście pod względem "bezgotówkowości" pozostaje w tyle na tle innych dużych miast w kraju. Komunikacja miejska w Trójmieście pod względem "bezgotówkowości" pozostaje w tyle na tle innych dużych miast w kraju.

...ale w komunikacji jest słabiutko



Pozycja byłaby wyższa, gdyby nie bardzo mała liczba punktów uzyskana w głównej kategorii, a więc komunikacji miejskiej. Tu oceniane było m.in. wyposażenie pojazdów w biletomaty z możliwością płacenia bezgotówkowo, dostępność stacjonarnych automatów biletowych i ich rolę w dystrybucji biletów. Autorzy raportu pytali także miasta o udział aplikacji mobilnych w ogóle sprzedaży biletów komunikacji miejskiej. Doceniana była też możliwość wnoszenia płatności kartą w pojazdach, bez konieczności drukowania biletów.

- To wygodne rozwiązanie, dzięki któremu podróżny musi jedynie zbliżyć instrument płatniczy do "kasownika" przy wejściu do pojazdu, a potem ten sam instrument (kartę, smartfon czy smartwatch) przyłożyć do czytnika kontrolerskiego w razie kontroli, co pozwoli sprawdzić w systemie, czy danym narzędziem opłacono przejazd - czytamy w raporcie.
Gdańsk i Gdynia mają szansę poprawić swoją pozycję w rankingu w przyszłym roku, gdy wreszcie ruszy system Fala. Gdańsk i Gdynia mają szansę poprawić swoją pozycję w rankingu w przyszłym roku, gdy wreszcie ruszy system Fala.
Gdańsk w tej kategorii uzyskał zaledwie 10 punktów, co oznacza, że pod względem tego typu udogodnień Gdańsk jest oceniany tak jak Sosnowiec (również 10 pkt). Gorzej wypadła tylko... Gdynia, która otrzymała w tej kategorii 0 punktów (szczegóły w ramce pod artykułem).

Jest jednak szansa, że w przyszłorocznym rankingu - o ile taki powstanie - Trójmiasto odrobi straty. W 2023 roku ma bowiem wreszcie ruszyć system Fala, którego funkcjonowanie zapewni podróżnym udogodnienia, z których od lat korzystają mieszkańcy innych, bardziej bezgotówkowych miast w kraju.

Ranking oceniający możliwość korzystania z bezgotówkowych płatności za usługi komunalne fundacja Polska Bezgotówkowa.

GDAŃSK



Gdańsk słabo wypadł w kategoriach związanych z komunikacją miejską, za to odrobił straty punktami za rozwiązania dotyczące wygody parkowania.

W pojazdach gdańskiej komunikacji miejskiej zainstalowane są zaledwie 23 terminale płatnicze. Na terenie miasta znaleźć zaś można 105 stacjonarnych biletomatów. Za pośrednictwem automatów biletowych (zarówno tych stacjonarnych, jak i mobilnych) sprzedaje się w Gdańsku 48 proc. biletów komunikacji miejskiej (pod względem wartości sprzedaży).

Z kolei aplikacje mobilne odpowiadają jedynie za 3 proc. sprzedaży. Wszystkie parkomaty zainstalowane w gdańskiej strefie płatnego postoju, a jest ich ponad 380, umożliwiają bezgotówkowe wnoszenie opłat. Płatności kartami w parkomatach odpowiadają za prawie 50 proc. przychodu ze strefy, co jest jednym z najwyższych wyników pośród miast uwzględnionych w rankingu. Przez aplikacje mobilne wnoszonych jest natomiast 23 proc. opłat.

Gdańszczanie nie powinni mieć problemów z bezgotówkowym wnoszeniem opłat miejskich. Miasto ma podpisaną umowę na 110 terminali płatniczych oraz 10 opłatomatów rozmieszczonych w poszczególnych wydziałach urzędu miasta oraz innych jednostkach organizacyjnych.

Mieszkańcy mogą też regulować należności bezprowizyjne w jednej z dwóch placówek bankowych znajdujących się w budynkach urzędu lub sześciu innych oddziałach banku zlokalizowanych w różnych dzielnicach miasta. Gdańsk udostępnia również stronę internetową z systemem płatności elektronicznych, za pośrednictwem której można wygodnie wnosić opłaty na rzecz miasta.

Gdynia



W tegorocznym rankingu Cashless Cities Gdynia nie zmieściła się w pierwszej dziesiątce najbardziej bezgotówkowych miast. Przesądził o tym m.in. brak automatów biletowych - tak stacjonarnych, jak i umieszczonych w pojazdach, czy bardzo mały udział aplikacji mobilnych w sprzedaży biletów na transport publiczny (1 proc.).

Gdynię można jednak pochwalić za rozwiniętą infrastrukturę w strefie płatnego parkowania. Funkcjonuje tam 350 parkomatów, we wszystkich można wnosić opłaty bezgotówkowo. Udział tego typu transakcji w ogóle przychodów ze strefy płatnego parkowania wynosi 19 proc. Z kolei aplikacje mobilne odpowiadają za 18 proc. opłat za postój w strefie.

Jeśli chodzi o regulowanie opłat miejskich, to gdynianie mają do dyspozycji cztery stanowiska kasowe w urzędzie miasta oraz jedno dodatkowe w punkcie obsługi mieszkańców w centrum handlowym. W punktach tych działa 6 terminali płatniczych. Udział płatności bezgotówkowych przyjętych w punktach kasowych jest dość wysoki i wynosi 80 proc. (dane za 2021 r.).

Gdyński magistrat przygotował też dla mieszkańców wygodny system rezerwacji wizyt przez internet z modułem płatności online. Podczas umawiania wizyty mieszkańcy mogą od razu opłacić online należność za np. wydanie prawa jazdy, rejestrację pojazdu czy wydanie zaświadczenia o zameldowaniu. Dzięki skorzystaniu z formuły "umów się i opłać" środki są natychmiast przekazywane na rachunek miasta, a obsługa sprawy klienta, podczas wizyty w urzędzie, przebiega znacznie sprawniej.

Warto odnotować, że miasto prowadzi rozmowy dotyczące wprowadzenia platformy informacyjno-płatniczej PLIP, która ułatwiałaby gdynianom regulowanie należności podatkowych.

Opinie (121) 6 zablokowanych

  • Dopóki kartę można obrobić zbliżeniowo

    Specjalnym czytnikiem to zlodziej nic nie ryzykuje
    Jednak pin do każdej tranzakcji to bezpieczeństwo.
    Zawsze warto mieć i gotówkę. Nic nie cieszy tak jak zaskurniaki....
    Albo znaleziona bo zapomniana kasa gdzieś w kieszeni zimowej kurki
    Żyje się dla przyjemności!

    • 10 4

  • Nie rozumiem punktu udział sprzedaży biletów za pomocą aplikacji (2)

    O tym decydują pasażerowie, ważne że taka opcja istnieje.

    • 29 8

    • O ile działa

      w tym tygodniu było z tym średnio

      • 9 7

    • oczywiście że masz rację

      • 4 3

  • (9)

    Gdańsk dał ciała z e-biletami. W nagrode za to, że korzystam z biletu w telefonie, płace 20 gr drożej niż za bilet papierowy :/

    • 23 7

    • Bzdura. (3)

      Bilet w telefonie jest tańszy niż papierowy.

      • 8 10

      • Bilet w telefonie NIE jest tańszy niż papierowy - do 75 minut (2)

        W aplikacji ten bilet kosztuje 5,00 zł, a nie 4,80 zł.

        • 7 5

        • Bzdura. Kosztuje 4.60 i masz to nawet napisane na naklejce na szybie. (1)

          Jak wół jest napisane, że bilet telefoniczny jest tańszy niż papierowy.

          • 4 5

          • A czytac roznice miedzy biletami za 4,60, 4,80 i 5 zl umiesz tam odczytac? Chyba nie bardzo

            • 7 2

    • a to ciekawe, bo w moim telefonie bilet metropolitalny (MZKZG) jest 20 groszy tańszy, czyli po 4,60 (3)

      Proponuję zmienić telefon :)

      • 5 6

      • Przecież to jakiś troll kacperka, pluje żeby pluć.

        • 4 6

      • Za 4,60 masz bilet na jeden przejazd, za 5 zl bilet 75 minutowy. Ten sam 75 minutowy kosztuje 4,80 na papierze.

        • 8 2

      • To zalgouj się do aplikacji

        Sam właśnie sprawdziłem Jak Dojadę, żeby sprawdzić czy ja czegoś nie doczytałem w biletach i niestety: 75 min kosztuje 5 zł, jednorazowy 4,6 zł

        • 2 0

    • Papierowy kupujesz ZTM Gdańsk

      W aplikacji masz bilety mzkzg. to legendarna już prostota i przejrzystość trójmiejskich taryf biletowych.

      • 0 0

  • Tylko gotówka (9)

    Przy płatności gotówką, banknot 50zł ma wartość 50zł nie ważne ile razy go użyjesz. A przy płatności kartą, za każdym razem jest pobierana prowizja za transakcje od właściciela terminalu. Płacisz kartą 50zł, a usługodawca otrzymuje 49zł.

    • 23 14

    • (2)

      Naoglądał się Memcena i powiela głupoty xD

      • 4 13

      • A jak jest wedlug ciebie? (1)

        • 2 5

        • wg mnie zarabia bank

          • 7 2

    • No nie wiem, dzisiaj banknot 50zł ma mniejszą wartość niż miesiąc temu. (1)

      • 11 3

      • :O)

        • 5 0

    • Obsluga gotówki nie kosztuje? (3)

      Wożenie, wpłacanie, konwojenci... Kosztuje, i to czasem więcej, niż płatności elektroniczne. Pomyśl, jak coś oglądasz, zamiast ślepo wierzyć demagogom.

      • 6 11

      • Jednym guziczkiem odetną cie od twojej kaski !!! i co wtedy zrobisz !!? (2)

        • 2 1

        • Zaraz (1)

          To chodzi o koszt (który dla gotówki jest czasem I wiekszy), czy o ryzyko "odcięcia"? Bo jeśli ro drugie, to mam dwa słowa dla ciebie do sprawdzenia: prawdopodobieństwo i dywersyfikacja. No chyba, że się, araz okaże, że chodzi o coś jeszcze innego (rząd światowy, plan depopulacji, czy o to, że człowiek nie wylądował nigdy na księżycu).

          • 1 2

          • Nie chodzi

            o koszta obsługi systemu gotówkowego, ani koszta obsługi systemu bezgotówkowego. Bo i to i to generuje olbrzymie koszta. Wożenie, wpłacanie, konwojenci, produkcja, utylizacja, składowanie itd w 1 przypadku, utrzymanie serwerów, zabezpieczenia, działy informatyczne, energia itd w 2 przypadku. Chodzi o to, że ilekroć użyjesz banknotu 50zł to dalej będzie banknot 50zł. A każda płatność bezgotówkowa sprawia, że część wartości 50zł wysyłana jest do banku.

            • 1 0

  • (1)

    A mi tam nie przeszkadza stan faktyczny. Są biletomaty z opcją bezgotówkową. Po co zawalać komunikację miejską automatami do placenia kartą. Nie wyobrazam sobie tego. Godziny szczytu...tlok w autobusie i ludzie cisnący się do automatu;/

    • 8 14

    • i własnie te biletomaty w autobusach czy tramwajach są super w innych miastach. u nas niestety tego nie ma....zacofani

      • 7 5

  • Gdańsk (2)

    6 rano. Ścisłe centrum miasta. Chcesz podjechać tramwajem raz na ruski rok. Próbujesz kupić bilet w automacie. Awaria. Nie masz gotówki. Kiosku nie uświadczysz, gdzie stacjonarnie kupisz bilet. Idziesz do bankomatu, po drodze zdajesz sobie sprawę, że przecież bankomat nie wyda Ci bilonu, a motorniczy nie sprzeda bez odliczonych. Myślisz, gdzie by tu rozmienić. Nie ma gdzie bo wszystko zamknięte. Jest 6 rano. Jeden, drugi i trzeci tramwaj Ci odjeżdża. Jest już 6.3 a ty dalej w miejscu. W końcu wyciągasz z bankomatu 20zl i modlisz się, żeby motorniczy miał dobry humor i wydał ci resztę. Ufff... Udało się. Dzięki losie. Jedziesz. Po 40min jestes na miejscu, ale wraz z kupieniem biletu minęła ponad godzina. Po tym dniu zaczynasz rozglądać się za oplem w gazie i przysięgasz sobie, że już nigdy nie pojedziesz komunikacja zbiorową w Trójmieście.

    • 36 11

    • Prawidłowo.

      Zbiorkom zniechęca mimo pięknych haseł dookoła.

      • 6 0

    • Widać, że słój.

      Po co te wymyślone wywody z rozmienianiem kasy?
      Dla kogo te bajki?i
      Widać, że nigdy nie kupowałeś biletu, motorniczy ich nie sprzedaje.

      • 2 8

  • Nawet taki peryferyjny Lublin

    jest lepszy od Gdańska...

    • 10 5

  • Fala nigdy nie ruszy, albo szybko się rozsypie jak mevo. (1)

    • 15 5

    • Wtedy zrobią Falę 2.0

      Koniaczku?

      • 1 0

  • Siostrzeniec wujka (1)

    Drodzy czytelnicy aby komunikacja dobrze działała w 3 mieście trzeba na nowo ją stworzyć a nie utrzymywać ludzi którzy w PRLu nią jeździli

    • 11 7

    • W PRL-u to wtedy, kiedy był jeden wspólny bilet autobusowy na całe województwo, a SKM-ki jeździły co 6 minut?

      • 1 0

  • Gdynia wg. Szczurka, Łucyka, Spychały

    Miał być dubaj jest sosnowiec

    • 13 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane