• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Komunikacja i parkowanie bez gotówki? Różnie z tym jest

Maciej Korolczuk
11 grudnia 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (121)
Mocną stroną w Trójmieście (a zwłaszcza w Gdańsku) jest duża liczba stacjonarnych biletomatów i nowoczesne parkometry. Słabą - brak możliwości bezgotówkowych płatności w pojazdach komunikacji miejskiej. Mocną stroną w Trójmieście (a zwłaszcza w Gdańsku) jest duża liczba stacjonarnych biletomatów i nowoczesne parkometry. Słabą - brak możliwości bezgotówkowych płatności w pojazdach komunikacji miejskiej.

Gdańsk na 6. miejscu, a Gdynia na 11. - tak na tle kraju wypada Trójmiasto w rankingu bezgotówkowych płatności za usługi komunalne w Polsce. Gdańsk zaplusował nowoczesnym systemem opłat w strefach płatnego parkowania, za to stracił przez archaiczne opłaty za komunikację miejską. Z tego samego powodu Gdynia znalazła się w rankingu tuż za pierwszą dziesiątką.



Częściej płacisz:

Co i jak było oceniane?



Miasta biorące udział w rankingu mogły uzyskać maksymalnie 100 punktów. Na wynik składa się ocena w 10 kategoriach, w każdej z nich miasto mogło otrzymać od 0 do 10 punktów.

Aż połowa kategorii (co się przekłada na 50 punktów do zdobycia) dotyczyło płatności w komunikacji miejskiej. Oceniana tu była m.in. dostępność terminali płatniczych w pojazdach komunikacji miejskiej, dostępność stacjonarnych biletomatów, popularność aplikacji mobilnych, czy możliwość kupowania biletów w pojazdach (bez konieczności drukowania biletu).

Gdańsk najwięcej punktów uzyskał w kategorii parkowanie, a najmniej w komunikacji miejskiej. Gdańsk najwięcej punktów uzyskał w kategorii parkowanie, a najmniej w komunikacji miejskiej.
Kolejne 30 punktów miasto mogło zgromadzić, jeśli oferuje kierowcom wygodną infrastrukturę do opłacania parkowania w miejskich strefach płatnego postoju.

Następnym kryterium oceny była dostępność bezgotówkowych płatności w urzędach miasta oraz zależnych od miasta ośrodkach kultury i sportu.

W ostatniej kategorii punkty zostały przyznane za to, jak ideę smart city miasta zamierzają wdrażać w najbliższym czasie.

Najbardziej bezgotówkowym miastem w Polsce jest Wrocław. Gdańsk zajął 6. miejsce, a Gdynia 11. Najbardziej bezgotówkowym miastem w Polsce jest Wrocław. Gdańsk zajął 6. miejsce, a Gdynia 11.

Wrocław najlepszy w Polsce



Jak na tle innych miast w kraju wypadło Trójmiasto? W rankingu uwzględniono Gdańsk i Gdynię.

Za najbardziej bezgotówkowe miasto w kraju uznano Wrocław, który na 100 możliwych do zdobycia punktów zdobył ich 66. Drugie miejsce w rankingu zajęły Gliwice (56 pkt), a trzecie - Lublin (54 pkt.).

Tuż za podium znalazła się Łódź i Kraków (kolejno 53 i 52 pkt), a na 6. miejscu Gdańsk. Kolejne miejsca w "10" przypadły Warszawie (48 pkt.), Poznaniowi (42 pkt.), Bydgoszczy (39 pkt.), Białemustokowi oraz Szczecinowi (po 38 pkt). Gdynia - podobnie jak Sosnowiec - znalazła się tuż za czołową dziesiątką.

Jak wynika z raportu, najbardziej przyjaznym miastem w Polsce pod względem udogodnień do parkowania jest Gdańsk. Jak wynika z raportu, najbardziej przyjaznym miastem w Polsce pod względem udogodnień do parkowania jest Gdańsk.

Trójmiasto sprzyja parkowaniu...



Gdańsk na 6. miejsce zapracował nowoczesnym systemem w strefach płatnego parkowania. Pod tym względem - jak podkreślają autorzy rankingu - to najbardziej przyjazne miasto dla parkujących w skali całego kraju.

Rok e-kontroli: dwa razy więcej skontrolowanych aut, większa dyscyplina Rok e-kontroli: dwa razy więcej skontrolowanych aut, większa dyscyplina

- Podobnie jak znaczna część miast dostał 10 punktów za wyposażenie wszystkich parkomatów w terminale. A do tego pochwalił się dobrymi wynikami w zakresie bezgotówkowej sprzedaży: 49 proc. transakcji w parkomatach to operacje bezgotówkowe (mowa o wartości sprzedaży), co plasuje go w czołówce ankietowanych miast, stosunkowo popularne są w stolicy województwa pomorskiego również płatności aplikacjami (ich udział w ogóle sprzedaży wynosi 23 proc.) - czytamy w raporcie.
Komunikacja miejska w Trójmieście pod względem "bezgotówkowości" pozostaje w tyle na tle innych dużych miast w kraju. Komunikacja miejska w Trójmieście pod względem "bezgotówkowości" pozostaje w tyle na tle innych dużych miast w kraju.

...ale w komunikacji jest słabiutko



Pozycja byłaby wyższa, gdyby nie bardzo mała liczba punktów uzyskana w głównej kategorii, a więc komunikacji miejskiej. Tu oceniane było m.in. wyposażenie pojazdów w biletomaty z możliwością płacenia bezgotówkowo, dostępność stacjonarnych automatów biletowych i ich rolę w dystrybucji biletów. Autorzy raportu pytali także miasta o udział aplikacji mobilnych w ogóle sprzedaży biletów komunikacji miejskiej. Doceniana była też możliwość wnoszenia płatności kartą w pojazdach, bez konieczności drukowania biletów.

- To wygodne rozwiązanie, dzięki któremu podróżny musi jedynie zbliżyć instrument płatniczy do "kasownika" przy wejściu do pojazdu, a potem ten sam instrument (kartę, smartfon czy smartwatch) przyłożyć do czytnika kontrolerskiego w razie kontroli, co pozwoli sprawdzić w systemie, czy danym narzędziem opłacono przejazd - czytamy w raporcie.
Gdańsk i Gdynia mają szansę poprawić swoją pozycję w rankingu w przyszłym roku, gdy wreszcie ruszy system Fala. Gdańsk i Gdynia mają szansę poprawić swoją pozycję w rankingu w przyszłym roku, gdy wreszcie ruszy system Fala.
Gdańsk w tej kategorii uzyskał zaledwie 10 punktów, co oznacza, że pod względem tego typu udogodnień Gdańsk jest oceniany tak jak Sosnowiec (również 10 pkt). Gorzej wypadła tylko... Gdynia, która otrzymała w tej kategorii 0 punktów (szczegóły w ramce pod artykułem).

Jest jednak szansa, że w przyszłorocznym rankingu - o ile taki powstanie - Trójmiasto odrobi straty. W 2023 roku ma bowiem wreszcie ruszyć system Fala, którego funkcjonowanie zapewni podróżnym udogodnienia, z których od lat korzystają mieszkańcy innych, bardziej bezgotówkowych miast w kraju.

Ranking oceniający możliwość korzystania z bezgotówkowych płatności za usługi komunalne fundacja Polska Bezgotówkowa.

GDAŃSK



Gdańsk słabo wypadł w kategoriach związanych z komunikacją miejską, za to odrobił straty punktami za rozwiązania dotyczące wygody parkowania.

W pojazdach gdańskiej komunikacji miejskiej zainstalowane są zaledwie 23 terminale płatnicze. Na terenie miasta znaleźć zaś można 105 stacjonarnych biletomatów. Za pośrednictwem automatów biletowych (zarówno tych stacjonarnych, jak i mobilnych) sprzedaje się w Gdańsku 48 proc. biletów komunikacji miejskiej (pod względem wartości sprzedaży).

Z kolei aplikacje mobilne odpowiadają jedynie za 3 proc. sprzedaży. Wszystkie parkomaty zainstalowane w gdańskiej strefie płatnego postoju, a jest ich ponad 380, umożliwiają bezgotówkowe wnoszenie opłat. Płatności kartami w parkomatach odpowiadają za prawie 50 proc. przychodu ze strefy, co jest jednym z najwyższych wyników pośród miast uwzględnionych w rankingu. Przez aplikacje mobilne wnoszonych jest natomiast 23 proc. opłat.

Gdańszczanie nie powinni mieć problemów z bezgotówkowym wnoszeniem opłat miejskich. Miasto ma podpisaną umowę na 110 terminali płatniczych oraz 10 opłatomatów rozmieszczonych w poszczególnych wydziałach urzędu miasta oraz innych jednostkach organizacyjnych.

Mieszkańcy mogą też regulować należności bezprowizyjne w jednej z dwóch placówek bankowych znajdujących się w budynkach urzędu lub sześciu innych oddziałach banku zlokalizowanych w różnych dzielnicach miasta. Gdańsk udostępnia również stronę internetową z systemem płatności elektronicznych, za pośrednictwem której można wygodnie wnosić opłaty na rzecz miasta.

Gdynia



W tegorocznym rankingu Cashless Cities Gdynia nie zmieściła się w pierwszej dziesiątce najbardziej bezgotówkowych miast. Przesądził o tym m.in. brak automatów biletowych - tak stacjonarnych, jak i umieszczonych w pojazdach, czy bardzo mały udział aplikacji mobilnych w sprzedaży biletów na transport publiczny (1 proc.).

Gdynię można jednak pochwalić za rozwiniętą infrastrukturę w strefie płatnego parkowania. Funkcjonuje tam 350 parkomatów, we wszystkich można wnosić opłaty bezgotówkowo. Udział tego typu transakcji w ogóle przychodów ze strefy płatnego parkowania wynosi 19 proc. Z kolei aplikacje mobilne odpowiadają za 18 proc. opłat za postój w strefie.

Jeśli chodzi o regulowanie opłat miejskich, to gdynianie mają do dyspozycji cztery stanowiska kasowe w urzędzie miasta oraz jedno dodatkowe w punkcie obsługi mieszkańców w centrum handlowym. W punktach tych działa 6 terminali płatniczych. Udział płatności bezgotówkowych przyjętych w punktach kasowych jest dość wysoki i wynosi 80 proc. (dane za 2021 r.).

Gdyński magistrat przygotował też dla mieszkańców wygodny system rezerwacji wizyt przez internet z modułem płatności online. Podczas umawiania wizyty mieszkańcy mogą od razu opłacić online należność za np. wydanie prawa jazdy, rejestrację pojazdu czy wydanie zaświadczenia o zameldowaniu. Dzięki skorzystaniu z formuły "umów się i opłać" środki są natychmiast przekazywane na rachunek miasta, a obsługa sprawy klienta, podczas wizyty w urzędzie, przebiega znacznie sprawniej.

Warto odnotować, że miasto prowadzi rozmowy dotyczące wprowadzenia platformy informacyjno-płatniczej PLIP, która ułatwiałaby gdynianom regulowanie należności podatkowych.

Opinie (121) 6 zablokowanych

  • Sukcesy Sosnowca Trójmiasta. Śmiechu warte. (1)

    Sosnowiec Trójmiasta można jednak pochwalić za tą rozwinięta infrastrukturę w strefie płatnego parkowania. Funkcjonuje tam 350 parkomatów.

    • 6 7

    • A dlaczego niby miałbyś parkować za darmo w przestrzeni publicznej?

      Pralkę i lodówkę też trzymasz na chodniku pod blokiem?

      • 4 3

  • W jakim celu w aplikacji jest pozycja nr linii ? (6)

    Przecież bilet jest ważny 70 minut?
    Jadę jeden przystanek, każdy tramwaj mi pasuje, a ja muszę czekać, żeby zobaczyć co jedzie i wpisać nr linii.
    Co za geniusz to wymyślił ?

    • 121 5

    • Żeby głupi miał pytanie. (4)

      Może dlatego, że aplikacja obsługuje nie tylko jedno miasto? Przecież nie będą dla każdego miasta robić osobnego interfejsu.

      • 7 42

      • Ale przecież już zrobili interfejs dla biletu czasowego

        • 18 6

      • Jak nie wiesz to się nie wypowiadaj. (2)

        W różnych miastach wpisuje się różne dane.

        • 7 4

        • (1)

          W krakowie trzeba przed wejściem wpisać nr linii a w środku pojazdu jest jeszcze kolejny numer który trzeba wpisać... Najdziwniejsze rozwiazanie jakie widziałem w komunikacji miejskiej.

          • 8 0

          • W Warszawie trzeba zeskanować apką kod QR w autobusie a jak nie zdążysz w okienku czasowym 15 sekund to blokuje możliwość kasowania na dwie minuty. Rewelacyjny wynalazek.

            • 2 0

    • Nikt nie wie

      Więc nikt nie będzie pytać. A jak ktoś jednak zapyta to nie dostanie odpowiedzi.

      • 1 1

  • ,,Trójmiasto sprzyja parkowaniu... " (1)

    Żart ?
    A może coś o cenach ?

    • 16 7

    • A dlaczego miasto miałoby by cię faworyzować darmowym parkingiem?

      Wpłacasz do miejskiej kasy dokładnie 0zł 0gr więcej niż pieszy czy rowerzysta, wszelkie opłaty wynikające z faktu posiadania auta trafiają do budżetu centralnego. I z tych pieniędzy są budowane drogi krajowe i autostrady, a przynajmniej być powinny. Infrastruktura miejska jest budowana i remontowana z budżetu miasta, tu nie dopłacasz ani złotówki z faktu posiadania samochodu, dlaczego miałbyś być uprzywilejowany darmowym parkingiem? I tak budowa i utrzymanie dróg jest droższe, niż budowa chodników i dróg dla rowerów, czyli najwięcej na tym korzystasz.

      • 6 6

  • Wrocław szczególnie z tym wpisywaniem numeru bocznego tramwaju jest "nowocześniejszy". (4)

    Nie wiem kto te rankingi robi, ale kupno biletu w apce w 3miescie to jest chwila moment, we wrocku droga przez mekę.

    • 10 2

    • jaki znowu numer boczny..? (2)

      • 1 4

      • Normalny numer boczny (1)

        We wroclawou musisz go podać w apce żeby bilet kupić. W Krakowie bodaj też, ale tam akurat miałem papierowe

        • 6 0

        • myślałem, że to jakiś żart...

          • 1 2

    • twój wpis powinien być wyróżniony

      bo to jest jakiś absurd

      • 3 0

  • proponuje zrobić te tabelkę nie granatową, ale czarną, a literki jeszcze mniejsze

    tak żeby nikt nie przeczytał ani słowa

    co z wami jest?

    macie jakiś problem ze zrozumieniem paru prostych zasad dotyczących Internetu, stron web czy przeciętnej wielkości ekranu laptopa?

    • 4 6

  • Inna beczka - mandat za parkowanie

    Wiecie, że system platności gdańskiego zdiztu ni potrafi wyszukać mandatu po numerze rejestracyjnym (nie zauważyłem, wypadł mi zza wycieraczki podczas jazdy)?
    Pomyślałby ktoś, że nr rejestracyjny jest wystarczająco unikalnym identyfikatorem, żeby taki system potrafił na jego podstawie zidentyfikować konto docelowe, tytuł platności itd. Ale nie, od tego jest etat.

    • 7 3

  • Kolejna sprawa - abonamenty parkingowe (1)

    Sprawa wydaje się banalna - dane odnosnie zameldowania w bazie, dane odnośnie rejestracji samochodu w bazie. Wchodzisz, logujesz sie przed epuap, wypelniasz formularz, placisz i cyk, miasto wystawia abonament.

    Ale nie, trzeba mailem pdf'y wysłać żeby ze dwa albo i trzy etaty mogly je wydrukować, kilka razy z kupki na kupke przelożyć itd. itp.

    • 22 4

    • to mi przypomina przed wielu laty

      gdy wyrabiałem kopię prawa jazdy, w każdym pokoju był komputer, a jak... szkoda ze trzeba było pójść do innego pokoju i wydrukować coś potrzebnego, bo komputery nie były ze soba połączone w sieci...

      • 9 0

  • Tylko 3% biletow w Gda kupowanych przez aplikacje?

    Wierzyć mi się jakoś nie chce...

    • 1 8

  • Złodziejstwo (1)

    Beka, ze niektorzy uwazaja, ze bilety w telefonie są tańsze niz papierowe xD.

    • 11 3

    • Dokladnie

      • 6 0

  • Gdańsk na "systemy" płatności potrafi wydawać sporo kasy. A efekt taki sobie.

    Karta miejska gdy powstawała, to już była przestarzałym, dziwacznym pomysłem. Jeśli chciałeś zmienić opcję na godziny nocne, to nowa karta była potrzebna. Chore.

    • 5 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane