• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Komunikaty głosowe w autobusach - kłopot czy pomoc?

Janusz
24 kwietnia 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Głosowe zapowiadanie przystanków - pomaga czy przeszkadza? Głosowe zapowiadanie przystanków - pomaga czy przeszkadza?

W gdyńskich autobusach źle działa system informacji głosowej o przystankach. Dlaczego nie można ustawić głośników tak, by były bardziej słyszalne? - pyta nasz czytelnik, pan Janusz.



Czy informacje głosowe w komunikacji publicznej ci przeszkadzają?

System głosowego zapowiadania przystanków w trolejbusach funkcjonuje bardzo dobrze, ale w autobusach - wręcz przeciwnie. Komunikaty głosowe są odtwarzane bardzo cicho, często w ogóle ich nie słychać. Pewnego dnia, jadąc autobusem, dopiero po trzech przystankach zorientowałem się, że są one zapowiadane i to tylko dlatego, że odtworzenie komunikatu przypadło akurat na moment, gdy autobus stał na światłach - było więc względnie cicho.

Czy kierowcy celowo ściszają głośniki, czy są one ustawione fabrycznie na taki poziom głośności? Raz nawet natrafiłem na sytuację, gdy kierujący w celu wyciszenia zapowiedzi przełączył odtwarzanie na mikrofon. Komunikatów głosowych nie było, ale za to słyszeliśmy kichnięcie kierowcy, jego kaszel...

Pomimo tego, iż niewidoma osoba z mojej rodziny zgłaszała ten problem do ZKM Gdynia już jakiś czas temu, nie został on zażegnany. Nawet dziś, jadąc gazowym Manem musiałbym stać idealnie pod głośnikiem, aby cokolwiek usłyszeć.

Jest to system, który ma pomoc pasażerom: szczególnie tym, z problemami wzrokowymi, ale oczywiście przydaje się również osobom po prostu nie znającym miasta lub pierwszy raz podróżujących daną linią. Czy nie można zrobić czegoś, aby funkcjonował on na poziomie europejskim? W dużej ilości większych miast europejskich, w których wdrożono takie rozwiązanie nie ma z tym problemu. Nikt nie narzeka, a pasażerowie są zadowoleni, gdyż transport zbiorowy staje się przystępny dla wszystkich.

Odpowiedź ZKM w Gdyni:

System zapowiadania głosowego przystanków został w Gdyni uruchomiony - na szerszą skalę - wraz z wprowadzeniem do eksploatacji w październiku 2010 r. większej partii fabrycznie nowych trolejbusów niskopodłogowych marki Solaris. Głośność komunikatów została w tych trolejbusach ustawiona przez serwis producenta i nie ma możliwości jej zmiany przez kierowcę.

Podobnie wygląda sytuacja w autobusach. Zmiany głośności może dokonać jedynie serwis urządzeń głośnomówiących i wyświetlaczy, a więc opisywane w liście Czytelnika ściszenie zapowiadania w normalnym trybie eksploatacji urządzeń nie powinno mieć miejsca i mogło jedynie wynikać z jakiejś awarii. Owszem, technicznie możliwe jest wyłączenie zapowiadania poprzez włączenie na stałe mikrofonu kierowcy, ale w praktyce jest to dla kierowcy zarówno uciążliwe (trzeba stale trzymać przycisk), jak i dyskomfortowe (pasażerowie słyszą wszystkie dźwięki z kabiny kierowcy). Trudno więc w incydentalnej sytuacji stale włączonego mikrofonu dopatrywać się świadomego i celowego działania prowadzącego pojazd.

Dążąc jednak do dokładnego wyjaśnienia sprawy, kwestię prawidłowego działania zapowiadania głosowego zbadamy gruntownie w przeszłości w trakcie obserwacji jakości funkcjonowania gdyńskiej komunikacji miejskiej. Obserwacje te prowadzone są stale metodą utajnionego klienta. Do tej pory, od momentu uruchomienia systemu, przeprowadziliśmy w pojazdach wyposażonych w zapowiadanie głosowe około 100 takich obserwacji i tylko w siedmiu przypadkach wykryliśmy nieprawidłowość. Każdy ujawniony przypadek złej pracy systemu zapowiadania przystanków został przez nas szczegółowo wyjaśniony, a skutkiem wyjaśnień było usunięcie wszelkich nieprawidłowości.

Pragnę także zwrócić uwagę, że w autobusach zapowiadanie przystanków zagłuszane jest pracą silnika. Jedną z zalet komunikacji trolejbusowej, poza brakiem emisji spalin w miejscu świadczenia usług, jest właśnie niski poziom hałasu w pojazdach, umożliwiający swobodną rozmowę przez pasażerów i zapewniający właściwą słyszalność komunikatów. Autobusy takich zalet nie mają.

Odniosę się także do stwierdzenia, że w związku z głośnym zapowiadaniem głosowym przystanków "nikt nie narzeka, a pasażerowie są zadowoleni". Niestety, nie jest to tak jednoznaczne. W Gdyni pierwszym autobusem, który został wyposażony w głosowe zapowiadanie przystanków, był testowany w 1994 r. niskopodłogowy Jelcz M121, eksploatowany na linii 141. Podczas testów napływały do nas skargi pasażerów na uciążliwość zapowiedzi dla stałych pasażerów tej linii. Po wprowadzeniu zapowiadania w ok. 50 pojazdach pod koniec 2010 r. także mieliśmy skargi na uciążliwość zapowiedzi i sugestie ich wyłączenia bądź przynajmniej ściszania.

Marcin Gromadzki, ZKM w Gdyni
Janusz

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Miejsca

Opinie (118) 7 zablokowanych

  • Zrobcie artykuł o tym jak podnoszą bilety od 1 maja, a nie o błahostkach. (4)

    Posypią się mandaty, bo lwia część ludzi o tym nie wie. A urzędasy jak w lipcu 2009 będą kłamać, że była "szeroka akcja informacyjna" czy jakoś tak. Ja dowiedziałem się dzięki trojmiasto.pl. Ale to było dawno temu.

    Aha, metropolitalne także w górę.

    • 8 3

    • była "szeroka akcja informacyjna" (3)

      A nie było?
      W Gdańsku oblepiony jest każdy tramwaj i autobus oraz co 2 przystanek.

      • 2 2

      • Tymczasem w Gdyni, jakieś 3 lub 4 miesiące przed 1 lipca 2009 w każdym autobusie był (2)

        plakat (czasem 2) informujące, że będą obowiązywać bilety okresowe wyłącznie na karcie czipowej. Jeśli na tych pracach było coś o ówczesnej podwyżce, która przypadkiem także wypadła 1 lipca 2009, to było to drukiem tak drobnym, że zmieściłby się na koniuszku rzęsy. I posypały się mandaty. O podwyżce dwa lata temu dowiedziałem się z trojmiasto.pl. O najbliższej także.

        Na oficjalnej stronie ZKM Gdynia jest informacja o podwyżce! Ale było jej w imejlu z niuslejtera do którego jestem zapisany. To spisek.

        • 1 0

        • ojej (1)

          czyzby w cudownej gdyni cos bylo nie tak? jaka szkoda...

          • 0 2

          • Pekunian non olet. Czy jakoś tak.

            • 0 0

  • JAKBYŚ SIĘ NIE OBRÓCIŁ - ZAWSZE DU.A Z TYŁU !!! (1)

    POKAZYWAĆ J.MIGOWYM NA MONITORACH ZAINSTALOWANYCH W TARJTKACH I BUSACH .A DLA NIWIDOMYCHN BRAILEM .A TAK NA MARGINESIE , JAKIM BURAKIEM TRZEBA BYĆ ABY MÓWIĆ ,ŻE PRZESZKADZA ZAPOWIADANIE NAZWY PRZYSTANKÓW PRZEZ GŁOŚNIKI !!!- A CYMBALE - JAK OBOK STOJĄCY MŁODZIENIASZEK MORDE DRZE NA CAŁY AUTOBUS DO KOMÓRKI TO CO ?- NIE PRZESZKADZA?.

    • 6 4

    • przeszkadza mi to i co mi zrobisz podobnie jak przeraźliwie piszczące drzwi przy zamykaniu taką mam naturę że mnie to drażni szczególnie kiedy to jest głośne

      • 2 2

  • powrot do przeszlosci ?

    "Dążąc jednak do dokładnego wyjaśnienia sprawy, kwestię prawidłowego działania zapowiadania głosowego zbadamy gruntownie w PRZESZŁOŚCI w trakcie obserwacji jakości funkcjonowania gdyńskiej komunikacji miejskiej."

    • 2 0

  • lepiej by muzykę przez głośniki puścili (1)

    kierowcy i tak słuchają radia więc czemu pasażerowie nie mogą? Odrazu przyjemniej by sie jechało

    • 7 7

    • co wolno wojewodzie...

      • 0 0

  • (5)

    jeżdżę codziennie rano do szkoły , około 20 przystanków
    cholery można dostać jak przez ponad pół godziny ciągle jest " następny przystanek bla bla bla / przystanek bla bla bla "
    na tablicach w autobusach jest napisane jaki jest przystanek itd więc po co o tym głośno komunikować ? .
    a jak ktoś przyjezdny jedzie takim trajtkiem i chce konkretnie gdzieś wysiąść to zawsze można się kogoś zapytać...

    • 15 10

    • takie mamy czasy kalectwo górą dawniej niewidomy czy głuchy umiał sobie radzić ludzie sobie pomagali nie było problemów mnie osobiście też do szału doprowadzają te piszczące drzwi i ta szczekaczka ze szczękościskiem nieprawdą jest że nie da się regulować głośności w niektórych wozach to jest przyjemnie wyciszone w innych ta baba drze się na cały regulator uważam że zbyt głośna szczekaczka irytuje kierowcę i większość pasażerów

      • 6 4

    • (3)

      To kurna wysiądź.

      • 3 7

      • (2)

        tak jest! i idz na pieszo! :)

        • 3 7

        • (1)

          chętnie bym szla na pieszo ,a nawet jeździła na rowerze, jednak mam problemy zdrowotne ( chore nogi ) i nie mogę sobie na to pozwolić :)

          • 2 1

          • To powinnaś zrozumieć inne osoby, których choroba polega na wadzie wzroku. Zapowiadanie przydaje się również osobom przyjezdnym (piszę to, bo widziałem kilkukrotnie, gdy to się przydało).

            • 3 3

  • Komunikaty muszą być ciche. Inaczej nie da się słyszeć ochów i achów nad Wojtkiem!!!

    • 6 3

  • Ja osobiście uważam, że (3)

    głos pani, która zapowiada przystanki w autobusach, jest wyjątkowo drażniący (zbyt wysoki). Nie mówiąc o tym, że pani ma wadę wymowy...

    • 12 3

    • po polsku czyli po znajomości (1)

      kobieta dostała fuchę po znajomości, mimo że nie umie się poprawnie wysławiać, a jej głos może wyprowadzić człowieka z równowagi, szczególnie jadąc o 7 rano do pracy czy do szkoły

      • 6 0

      • a jeszcze jakie byki były w systemie mnie najbardziej działał na nerwy przystanek na Morskiej tuż przed dworcem PKP a mianowicie Bpa Okoniewskiego.Przez pewien czas ta szczekaczka miała zaprogramowane BPA OKONIEWSKIEGO i tak gadała nie biskupa a BPA ręce opadają

        • 1 0

    • racja

      też nie cierpię głosu tej baby

      • 5 0

  • (1)

    MINY TYCH PASAŻERÓW WSKAZUJĄ NA TO ,ŻE PRZED CHWILĄ BYŁ KOMUNIKAT KIEROWCY O BRAKU HAMULCÓW ,A ZJEŻDŻAMY PROSZE PAŃSTWA Z SUCHANINA !

    • 3 0

    • a od kiedy Suchanino jest w Gdyni?

      • 1 0

  • We wszystkich gdyńskich autobusach, w których jechałem

    i w których był zainstalowany system głośnych komunikatów działał bez zarzutu, powiedziałbym, że nawet zbyt glośno. Zgłaszającemu pretensje proponuję, żeby nie zwlekając zapisał się jak najszybciej do laryngologa.
    A tak nawiasem mówiąc komunikaty głosowe jeśli wogóle są potrzebne to naprawdę nielicznym i z tego powodu katuje się wszyskich pozostałych. Katuje, gdyż wysłuchiwanie tych komunikatów przez wiele minut, dzień po dniu staje się trudne do zniesienia. ZKM powinien przemyśleć wprowadzenie systemu transmisji radiowej z tego typu komunikatami w środkach komunikacji oraz udostępnić odpłatnie tani system sluchawkowy z odbiornikiem i każdy, komu będzie to potrzebne może korzystać nie zaklócając spokoju innym. Dodatkowo powinna być informacja na tablicy świetlnej, również bezglośna. Dobry pomysł? Bardzo dobry.

    • 14 2

  • Ten gościu ze zdjęcia co siedzi na przodzie strzeży sie jak mysz do sera:D Chomik-man!:D

    j.w

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane