• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Końcowe odliczanie na Trasie Kwiatkowskiego

Katarzyna Fryc
19 sierpnia 2006 (artykuł sprzed 17 lat) 
W poniedziałek rusza budowa ostatniego etapu najważniejszej gdyńskiej inwestycji drogowej.

Na tę chwilę gdynianie czekają od ponad 30 lat: trasa powstaje - z przerwami - od 1974 roku! Tymczasem ma ona kluczowe znaczenie dla całego Trójmiasta. Po pierwsze, mieszkańcy Gdyni zyskają nowy dojazd do obwodnicy. Po drugie, będzie to główne połączenie drogowe z portem, stocznią, dwoma terminalami kontenerowym i bazą Marynarki Wojennej. O trzecim i ostatnim etapie trasy mówi się także jako o faktycznym początku autostrady A1.

Do zbudowania pozostał odcinek długości 3,5 km, który rozpoczyna się w Leszczynkach, a kończy przy obwodnicy.

- Wartość inwestycji wynosi blisko 240 mln zł, z czego 180 mln zł pokrywa dotacja unijna, a pozostałą część finansuje miasto - mówi Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.

Większość pieniędzy zostanie wydana na trzy wiadukty o łącznej długości 900 metrów. Przedsięwzięcie obejmie także m.in. ustawienie ekranów akustycznych, oświetlenie, budowę kładki dla pieszych oraz modernizację fragmentu istniejącej estakady.

Roboty, które powinny potrwać 20 miesięcy, miały rozpocząć się już wiosną tego roku, ale opóźniły je protesty firm pokonanych w przetargu. O wielomilionowe zlecenie biło się sześć potężnych spółek budowlanych z Polski i zagranicy. Wygrał stołeczny Warbud, który w Gdyni buduje już zajezdnię trolejbusową, park naukowo-technologiczny i prowadzi prace wykończeniowe w nowej siedzibie Muzeum Miasta. Oferta Warbudu (który zaproponował cenę 225 mln zł) wcale nie była najtańsza, więc od wyniku przetargu natychmiast odwołały się inne przedsiębiorstwa. Po ponownej analizie dokumentów wybrano ofertę niemieckiej firmy drogowej Hochtief, ale to z kolei pociągnęło za sobą protest Warbudu. Sprawa trafiła do zespołu arbitrów przy Urzędzie Zamówień Publicznych, który nakazał miastu kolejny raz ocenić oferty. Gmina znów wskazała Warbud. - Wartość kontraktu opiewa na 225 mln zł, pozostałą część kosztów pochłonie nadzór inżynierski oraz promocja przedsięwzięcia, która jest wymogiem unijnym - tłumaczy Stępa.
Gazeta WyborczaKatarzyna Fryc

Opinie (44) 8 zablokowanych

  • bzdtronna moja opinia

    odwiedzilam Gdansk we wrzesniu zeszlego roku i.... niestety ale nie moge sie zgodzic z opiniami naszego kochanego maga-magika:)
    w zeszlym roku po 7 latach odwiedzilam Gdansk i jestem Gdanskiem zachwycona. odwiedzilam miejsca gdzie poprzednio mieszkalam, odwiedzilam brata na Chelmie i sie z magiem w zadnym calu zgodzic nie moge:) pozdrawiam maga

    • 0 0

  • moja opinia jest bezstronna

    • 0 0

  • No i o to chodzi Byla Gdanszczanko z Przymorza

    Mozna sie nie zgadzac, bez wyciagania butelek z benzyna, kamieni i kija ;) I przede wszystkim straszakow pod postacia Posla Kurskiego :) Pozdrawiam rowniez ;-)

    • 0 0

  • No to skoro spory zanikly (na razie)

    Ja zycze z kolei w Gdansku ROZSASNEGO wyboru. I niechaj to wystarczy. Niech kazdy glosuje wedle swojego uznania, lecz nie na partie, ale czlowieka. Nie w ciemno, ale poznajac przedtem sylwetke swojego kandydata. A i nie bedzie nieporozumien.

    • 0 0

  • Gdańsk

    Na całe szczeście to Gdańsk a nie Wrocław ( chodzi oczywiście o remonty).
    Faktem jest ,ze wystarczy jeden remont głównej ulicy i miasto sparaliżowane.Nie ukrywajmy niestety,że Gdańsk to jakaś rozbudowana metropolia.Kilka ulic na krzyż i nie rzucające na kolana centrum(Podwale).

    Niestety przez lata nie zostala wybudowana żadna nowa ulica aby odciążyła miasto od wzrastającego ruchu.

    Słowackiego?fajnie,że wyremontowana ale co z tego jak z Niedzwiednika w kierunku Grunwaldzkien jest wąski lejek.Potokowa to samo.

    Jedynym wg mnie wyjściem to zrobienie Słowackiego ulicy jednokierunkowej w kierunku Gdańska a Potokowej w kierunku obwodnicy.

    Może kiedyś moje dziecko będzie woziło swoje dziecko do szkoły w czasie krótszym niż 1h:-))

    pozdrawiam

    • 0 0

  • A znacie bajke

    A znacie bajke jak powsatla Bydgoszcz!
    Bylo sobie miasto nad wisla ktore nazywalo sie Torun, miasto rozrastalo sie i rozrastalo, az pewnego razu nie moglo sobie poradzic ze smieciami. Zaczeli wiec wywozic smiecie za zakret rzeki na drugi brzeg. I tak powsatla Bydgoszcz!

    • 0 0

  • Roman

    W 100% racja. Padały nawet takie propozycje właśnie, aby przedłużyć obwodnicę nad ul. Morską do ul. Hutniczej i dalej do portu. Był to projekt tańszy i co najważniejsze, rozładowałby wąskie gardło na skrzyżowaniu Morskiej z Obwodnicą (węzeł) i nie doprowadził do przecięcia Lasów Chylońskich w Trójmiejskim Parku Karjobrazowym. Ale ponieważ Trasa Kwiatkowskiego w obecnej formie była megalomańskim projektem z czasów Gierka, wtedy nikt nie przejmował się TPK (dziś zresztą też nie), no i tak zostało.

    • 0 0

  • No wreszcie...

    cieszyć się należy, że wreszcie Port będzie miał połączenie z lądem szybkie, bezkolizyjne i cywilizowane. Zakładając 20 miesięcy budowy to oznacza, że powinno się to skończyć w kwietniu 2008, czyli pół roku przed skończeniem A1 do Grudziądza.
    nawet jeżeli będzie długa zima, albo jakieś inne opóźnienia, to oba oddania powinny zostać skorelowane i TIRy będą miały ok. 130km autostrady z Portu na południe Polski. A to już będzie coś!!

    • 0 0

  • Szkoda że ruszy ta budowa...

    tam jest tak ładnie,krajobraz księżycowy,lub przypominający starówkę w czasie Powstania WARSZAWSKIEGO,nie powinni to budować!Zakazuję WAM!

    • 0 0

  • Romantyk

    Ty się nabijasz, ale rzeczywiście zniszczono kawał lasu i krajobrazu, a można było doprowadzić trasę do wylotu obwodnicy. Ale kogo to obchodzi?

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane