- 1 Zamkną przystanek SKM na pół roku (68 opinii)
- 2 Nawałnica wycięła spory kawałek lasu (159 opinii)
- 3 Ruszył rozruch spalarni na Szadółkach (93 opinie)
- 4 Gwałtowna ulewa nad Trójmiastem (326 opinii)
- 5 Nowe życie dawnej szkoły w Brzeźnie (71 opinii)
- 6 Po pożarze hali. Zakaz kąpieli do piątku (165 opinii)
Kończy się okres kolęd. Zmiany widać co roku
Wizyta duszpasterska w domu, msza za parafian czy odwiedziny tylko na zaproszenia - kolęda to temat, który dla jednych jest naturalny, dla drugich neutralny, a dla trzecich to woda na młyn antyklerykalnych przekonań. Okres odwiedzin księży w domach właśnie się kończy, czas więc na małe podsumowanie.
Co jest celem takich odwiedzin? W Kościele katolickim określa to prawo kanoniczne.
- Pragnąc dobrze wypełnić funkcję pasterza, proboszcz powinien starać się poznawać wiernych powierzonych jego pieczy. Winien zatem nawiedzać rodziny, uczestnicząc w troskach wiernych, zwłaszcza w niepokojach i smutku, oraz umacniając ich w Panu, jak również - jeśli w czymś nie domagają - roztropnie ich korygując - kan. 529 § 1.
Coraz mniej wiernych w kościołach
Ile do koperty i "dlaczego bez ślubu"
To, jak faktycznie wizyta duszpasterska wygląda, w wielu przypadkach odbiega od tego, o czym mówi kanon. O wizytach "po kolędzie" krążą już legendy, a opinii na ten temat jest tyle, ile osób biorących w nich udział.
Wśród najczęściej pojawiających się "zapalnych" kwestii jest składana do koperty ofiara i jej wysokość, a także zbytnia dociekliwość w pytaniach dotyczących życia domowników, np. na temat mieszkania bez ślubu, zwlekania z chrztem czy nieregularnym pojawianiem się w kościele.
Bywa, że księża życzą sobie dowożenia na wizyty duszpasterskie czy podejmowania na obiedzie czy kolacji. To ostatnie nie musi budzić obiekcji parafian, choć niektórych oburza.
(Nie)zapowiedziana wizyta w domu
Jeszcze kilka lat temu, a w wielu parafiach także i dzisiaj, wizyta duszpasterska pod konkretnymi adresami była wcześniej zapowiadana podczas mszy. O takich odwiedzinach wiedzieli z reguły ci, którzy uczestniczyli w nabożeństwie, słuchając ogłoszeń, śledząc zapowiedzi w internecie czy kościelnej gablocie. Czyli nie wszyscy.
W efekcie jedni o wizycie księdza wiedzieli, inni byli nią zaskoczeni.
Kolędy tylko na zaproszenia
Z tego powodu, od pewnego czasu, wiele parafii praktykuje wizyty duszpasterskie jedynie na zaproszenie chętnych. Zainteresowani wypełniają odpowiednie deklaracje i na ich podstawie tworzona jest lista adresów, pod którymi w wyznaczonym czasie stawia się duszpasterz. Dzięki temu wizyta jest zawsze spodziewana, a gospodarze przygotowani. Ksiądz ma pewność, że trafia w miejsce, w którym jest oczekiwany.
Parafie i kościoły rzymskokatolickie
Msza w intencji parafian
Jeszcze inną formą kolędy, upowszechnioną w okresie pandemii, jest odprawianie mszy w intencji parafian z poszczególnych ulic. Zamiast kolędy w domu - spotkanie w kościele. Taka forma kolędy w niektórych miejscach utrzymuje się i dzisiaj. Warto jednak zaznaczyć, że jest to spowodowane także innym czynnikiem - kurczącą się liczbą duszpasterzy.
Za mało księży, wizyty co dwa lata
Bo zmiana formy kolędowania wynika także z braku kadr kościelnych. Księży jest mniej niż jeszcze dekadę czy dwie temu, a to w niektórych obszarach przekłada się na zmiany w dotychczasowym funkcjonowaniu parafii. W niektórych parafiach, w których zainteresowanie kolędą jest duże, bywa, że duszpasterze odwiedzają wiernych co dwa lata. Właśnie z uwagi na to, że jest ich za mało.
Opinie (690) ponad 20 zablokowanych
-
2023-02-01 11:11
Opinia wyróżniona
Zapraszałem kolędę w tym roku i było całkiem sympatycznie. (61)
Nie było żadnych kartotek i dziwnych pytań. Po obrządku poświęcenia, chwilkę sobie przyjemnie pogawędziliśmy już na inne tematy. Myślę, że bardzo wiele zależy od proboszcza. Po odejściu ,a właściwie odwołaniu poprzedniego proboszcza, zauważam tendencję w naszej parafii wręcz odwrotną do tego, co wypisują pośledni pismacy. Praktycznie na każdej niedzielnej mszy jest raczej nawet nadkomplet wiernych , z przewagą (UWAGA !) ludzi młodych.
- 321 245
-
2023-02-04 11:20
Dokladnie my tez
W tym roku kolędę mieliśmy i było całkiem miło. Mam wrażenie że nagonka na kościół trwa w najlepsze...
- 0 0
-
2023-02-01 21:41
do proboszcza (1)
twój bożek nie istnieje pajacu, dorośnij i przejrzyj na oczy
- 3 2
-
2023-02-01 22:00
Książa nie wierzą w żadnych bogów , niebo czy piekło są na to za mądrzy i za cwani
- 4 1
-
2023-02-01 21:18
Kartoteki uzupełnia ksiądz za drzwiami po wizycie
- 4 1
-
2023-02-01 20:00
Co to znaczy nadkomplet? Stoją na zewnątrz bo nie mieszczą się do środka?
- 6 1
-
2023-02-01 17:06
(3)
Trojmiasto.pl/wyborcza mają katolofobie. Co 2 dni artykuł o KK. To za komuny nie było takiej nagonki na KK. Zresztą co się dziwić, znając życiorys Michnika, co to np. publicznie opowiadał jak bardzo kocha Jaruzelskiego...
- 12 21
-
2023-02-01 21:59
za komuny co 3 ksiądz był konfidentem SB dla przywilejów , mogli bez cła przywozić z zagranicy auta i wypełniali
bagażniki butami Salamandra , żadnych podatków nie płacąc .
- 6 2
-
2023-02-01 18:40
Za komuny nikt nie gwałcił dzieci (1)
- 13 6
-
2023-02-01 21:14
robiło sie to tylko się o tym nie mówiło
- 5 1
-
2023-02-01 16:38
Haha (1)
Jakoś ni jak ma się to do statystyk liczenia wiernych które były w 2022 no chyba że wszczyscy przyszli do twojego kościoła.
- 12 3
-
2023-02-01 17:45
''ni jak ''
cysto po polskiemu !
- 2 7
-
2023-02-01 13:43
podaj nazwe parafii, ulicę przecież to nie wstyd. (7)
- 23 4
-
2023-02-01 14:16
Proszę bardzo. W Gdańsku przy Wawelskiej. (6)
- 14 2
-
2023-02-01 18:34
Na wawelskiej czy to tam była ta afera pedofilska ?
- 15 5
-
2023-02-01 18:15
Czy to ta parafia
Której proboszcz opylił pół działki kupionej z 99% zniżką pod budowę delikatesów P&P?
- 17 2
-
2023-02-01 14:27
Nazwy własnej parafii nawet nie znasz? (3)
Co z ciebie za katolik?
- 11 15
-
2023-02-01 15:05
Nie jesteś zbyt dociekliwy ? (2)
Jeszcze jakieś dane ?
- 7 13
-
2023-02-01 15:14
Wszystkie twoje dane ma pleban i jakoś ci to nie przeszkadza. (1)
- 14 8
-
2023-02-01 21:57
a kolejny pleban jest w fiskusie ,bo tak teraz jest i jak się chłopaki spotkają to wiadomo jak to się skończy
- 2 1
-
2023-02-01 13:13
Nigdy nie było u mnie innej kolędy.
Po modlitwie zawsze przyjemna rozmowa. Kilka razy zapomniałam dać księdzu kopertę i nie było reakcji.
- 20 23
-
2023-02-01 13:01
Ciekaw jestem, co się nie podoba sporej grupie ? Prawda ?
- 3 21
-
2023-02-01 13:00
A ile dales w koperte ? (8)
Ja myślałem że zebranie jest zabronione w Polsce...
- 26 16
-
2023-02-01 13:28
Daj już spokój (7)
temu Jurkowi, przecież to na dzieci idzie.
- 15 23
-
2023-02-01 18:31
TVPutin zryła ci beret katotalibie (6)
Czarnych nie wpuszczam
- 18 8
-
2023-02-01 19:20
Wracaj do ORMO hejterze (5)
- 3 7
-
2023-02-01 19:51
Jest wiele krzywdzonych dzieci na plebaniach, jak rodzicie mogą wysyłać własne dzieci do kościoła. Pedofila niszczy młodych ludzi
- 10 5
-
2023-02-01 19:31
Powiedział pisuar (3)
Wasz reżim i ciemnota się kończy. Więzienia czekają
- 13 3
-
2023-02-01 19:53
Rydzyk mówi ze kościół to jest dobry biznes
Ciemny lud to kupi
- 10 3
-
2023-02-01 19:39
Czekam z niecierpliwością ormowcu (1)
- 2 8
-
2023-02-01 20:26
Pisowiec reżimowiec takich jak ty to na wschód tam bedziesz miał jak w domu
- 7 3
-
2023-02-01 12:21
Kartoteka (3)
Czyli kapownik jest później uzupełniana.
- 41 8
-
2023-02-01 18:29
w punkt
- 5 2
-
2023-02-01 13:03
Opinia zgodna z tym , jak ty postępujesz. Takich ci w Polsce nie brakuje. (1)
Wysłali nawet swoich do Brukseli.
- 8 34
-
2023-02-01 13:08
Mówisz o Szydło i Kempie?
- 46 9
-
2023-02-01 12:15
Z wiekiem definicja ludzi młodych ulega przewartościowaniu :O) (1)
Nice mnie ubawił ten fragment o nadkomplecie, jeśli bierze się pod uwagę oficjalne koscielne statystyki
- 67 11
-
2023-02-01 22:37
Jest nadkomplet, bo planowo miały być dwie osoby.
On i ksiądz. Boga już od dawna tam nie ma, więc ktokolwiek przyjdzie to nadkomplet.
- 6 2
-
2023-02-01 11:54
U mnie też to zauważyłem, (12)
Jeszcze kilka lat temu kościół w niedzielę świecił pustkami. Teraz wypełnia się po brzegi i to w znacznej mierze młodymi. Po pandemii ludzie szukają bliskości, a msza św. to idealna okazja żeby spotkać się ze znajomymi, którzy zazwyczaj siedzą pozamykani w domach przed tv i komputerem
- 37 104
-
2023-02-02 16:53
Ale komentarz. Niesamowite ze tacy ludzie jeszcze są!
- 1 0
-
2023-02-01 21:32
Uwielbiam te pisowskie trolle zakłamujące rzeczywistość swoimi przesłodzonymi historyjkami.
- 12 2
-
2023-02-01 21:23
Młodymi tymi co na religie uczęszczają bo chcą iść do komuni lub im rodzice każą. No oczywiscie są i tacy co lubia, wszystko wolno ale niech religia będzie w salkach przy kościele lub kościele a związku wyznaniowe niech wierzący utrzymuja ze swoich kieszeni . Nikt nikomu nic nie broni .
- 10 2
-
2023-02-01 18:23
nie komentuj sam sobie ,fanatyku i cienki pracowniku Rydzyka (7)
- 16 8
-
2023-02-01 20:22
Rydzyk ten pasożyt ? (5)
- 12 3
-
2023-02-01 20:26
Hola, kolego! Ojciec Dyrektor jak już (4)
- 0 10
-
2023-02-01 23:19
(1)
Ale czyj ojciec?Twoj? Od kiedy do biznesmenow zwracamy sie per "ojciec"
- 8 2
-
2023-02-02 00:10
Ojciec krzestny błądzących owieczek, tudzież baranów
- 3 1
-
2023-02-01 21:54
może dla ciebie
- 1 2
-
2023-02-01 21:07
Raczej Ojciec Wyrwigrosz.
- 8 3
-
2023-02-01 18:56
Niezła paranoja skoro już wszędzie widzisz czarne kościelne bojówki ojca dyrektora xD
- 6 10
-
2023-02-01 13:13
Też tak myślę, że kościół to zawsze było miejsce spotkań statusowo-towarzyskich.
Takie, gdzie w usankcjonowany społecznie sposób przyjeżdżało się nowym samochodem w najlepszym garniturze i nowej sukience, rodziną na wysoki połysk. Tzw. targowisko próżności.
- 70 25
-
2023-02-01 11:19
Gdzie jest ten kościół? (11)
- 65 6
-
2023-02-01 13:02
W Gdańsku ! Tak, w Gdańsku. (5)
- 13 29
-
2023-02-01 21:53
Taki kościół w Gdańsku?
A który to kościół? Bajdurzysz Niedorozwoju.
- 7 5
-
2023-02-01 19:56
A o ojciec Tadeusz jak prometeusz wyciąga z ziemi ciepło dla ludzi
Hahahahahaah
- 16 3
-
2023-02-01 18:09
ehhh (2)
Nazjezdzalo sie tego z Podlasia czy innej Warmii i pisza mize w Gdansku. Zaden rodowity Gdanszczanin nie trzyma z ta mafia
- 24 18
-
2023-02-01 18:57
rodowitych Gdańszczanian deportowano w 1945 roku. Teraz są albo gdańscy Warszawiacy albo Wilniuki (1)
- 11 11
-
2023-02-01 23:42
Ja rodowita a dziadkowie z Wołynia i z Kociewia
- 6 2
-
2023-02-01 11:38
W jego wyobraźni.
- 65 28
-
2023-02-01 11:21
Pod Leżajskiem (3)
- 57 17
-
2023-02-01 19:29
Nie wysyłajcie dzieci do spowiedzi ! (2)
To jest chore ze małe dziecko idzie mówić grzechy staremu dziadowi ! Przecież jak trafi na zwyrodnialca to wykorzysta to przeciwko dziecku
- 29 17
-
2023-02-01 21:10
w punkt , bo tylko jeden obleśny tekst ze strony księdza i psychika dziecka rozwalona , a rodzicom tego nie
powie ,bo wstydzi się , .
- 12 6
-
2023-02-01 19:48
Niestety kościół ma duży problem z pedofilią. Nie rozumiem czy policja nie ściga księży pedofili, chory kraj
- 14 11
-
2023-02-01 11:25
Opinia wyróżniona
(24)
Kolęda na zaproszenie jest dobrym rozwiązaniem. Przyjmuję ci, którzy na prawdę chcą.
- 436 21
-
2023-02-01 18:40
Nie wyobrażam sobie, żeby miało być inaczej. Ksiądz miałby wejść do domu nieproszony?
- 0 0
-
2023-02-01 17:21
Dla ciebie "na prawdę" pewnie tak! Można porozmawiać o języku polskim...
- 2 0
-
2023-02-01 17:06
A ja się nie będę prosił żeby ksiądz przyszedł, jak chce przyjść tylko na zaproszenie, to niech w ogóle nie przychodzi.
- 1 2
-
2023-02-01 16:38
(1)
Ale chyba zawsze była na życzenie - nikt nikomu na siłę do mieszkania nie wchodził
- 5 4
-
2023-02-01 18:25
Kiedyś symbolem zachęty były uchylone drzwi
Ale to było widać mało, bo nieraz do moich drzwi łomotali ministranci z pytaniem, czy może jednak przyjmę? Któregoś razu się wkurzyłem i powiedziałem dość dobitnie acz bez inwektyw, że nie przyjmę i bardzo proszę, żeby wielebny odnotował to sobie w swoim kapowniku i więcej mnie nie nachodził. Muszę przyznać, że poskutkowało i od tamtej pory mam spokój.
- 2 1
-
2023-02-01 12:29
Przeciez i tak przyjmują ci, którzy chcą.
Twoja wypowiedź jest bez sensu.
- 14 2
-
2023-02-01 12:02
Naprawdę Na pewno Tacy przyjmujo
Naprawdę Na pewno Tacy przyjmujo
- 0 5
-
2023-02-01 11:48
No tak, tylko że wtedy nie spełnia wszystkich swoich zadań (5)
niektórzy sami z siebie nie zaproszą księdza, nie dlatego że są zadeklarowanymi ateistami, ale są w jakiś sposób powierzchownie uprzedzeni. W momencie, gdy przychodzi ksiądz lub ministrant z pytaniem, czy księdza przyjmą, to zadziała zasada, że jak już jest, to niech wejdzie. Być może takie spotkanie człowieka z człowiekiem będzie przełamaniem lodów.
- 13 32
-
2023-02-01 12:26
A po co miałbym się z szamanem chcieć spotkać? (4)
Meneli też pod swój dach wpuszczasz żeby pogadać?
- 22 19
-
2023-02-01 13:30
Akurat menele to w 99% nie przyjmują (3)
więc macie coś wspólnego.
- 14 11
-
2023-02-01 13:35
To jest ta wasza sławna miłość do bliźnich? (2)
- 12 11
-
2023-02-01 14:04
To jest drugi policzek, (1)
a jak sobie nagrabisz i nie będziesz szanował innych ludzi, to będzie jeszcze pośladek.
- 7 7
-
2023-02-01 14:28
W braku szacunku dla innych, to akurat wy prym wiedzie.
Wystarczy poczytać kometarze pod tym artykułem.
- 4 4
-
2023-02-01 11:32
(10)
Fakt. Tylko czy to zakończy ujadanie niektórych na sam fakt że inni kolędę chcą przyjąć.
- 42 33
-
2023-02-01 12:15
(9)
Ujadania nic nie zakończy....bylo, jest i bedzie, ale psy szczekają a karawana jedzie dalej.
- 25 28
-
2023-02-01 12:25
Może i jedzie, ale na zdechłym wielbłądzie daleko nie zajedzie. (8)
Więcej ukrywania pedofilii, więcej zawłaszczania gruntów, więcej złota, więcej romansu z polityką.. Kościół sam siebie wykończy i nikogo do tego nie potrzebuje, bo sobie świetnie sam radzi.
- 45 16
-
2023-02-01 15:49
(1)
Temat o kolędach, a ten o pedofilach itp. Kolędy są lokalne, blisko swoich parafii, jak ktoś ma ochotę to przyjmuje i za pewne zna księży.
Jak czytam takie teksty to od razu widzę jak lokalni politycy dyskutują o np chodniku w mieście, gdzie kończący argument to takie że Kaczynsku/Tusk zrobił to i tamto.- 4 4
-
2023-02-01 16:16
To może niech kościół przestanie ukrywać pedofilię wśród swoich pracowników?
Myślisz, że przez wasze milczenie ludzie zapomną? Właśnie przez ignorancję kościoła traci on wiernych.
- 15 5
-
2023-02-01 13:31
(1)
Niedowiarku, Kościół przetrwa, bo tak Chrystus zapowiedział. Będzie prześladowany, będzie go toczyć rak, ale przetrwa.
- 15 33
-
2023-02-01 16:27
Jak prawie każda religia.
Wytrzymałe dranie z tych zabobonów. Płaska ziemia też do tej pory ma wyznawców i żadne dowody naukowe nic z tym nie mogą zrobić, więc czego można oczekiwać po religii która może się schować za "nie da się udowodnić nieistnienia boga"?
- 10 5
-
2023-02-01 12:36
Chciwość i kontrola ciemnym ludem (3)
Smutne to
- 34 19
-
2023-02-01 14:29
Ależ ty jesteś światły..... (2)
- 6 17
-
2023-02-01 15:17
Ty może nie. Ale to nic! Jezus Cię kocha (1)
- 7 4
-
2023-02-01 19:46
Szkoda tylko tych dzieci zgwałconych :(
- 6 1
-
2023-02-01 10:44
Opinia wyróżniona
Jak zwykle najwiecej do powiedzenia maja ci co do kościoła nie chodzą i w Boga nie wierzą. (68)
I to podniecanie się mityczną kopertą... Kopert nikt nie wymaga, jak żyję w Gdańsku od 50 lat z takim żądaniem się nie spotkałem. Rozmowy o sakramentach, życiu w wierze ? A czemu nie , przecież taki jest sens wiary. Nie chodzisz do kościoła, nie korzystasz z sakramentów, wierzysz w swojego bożka to oczywiscie kolęda nie jest dla ciebie.
- 372 249
-
2023-02-02 13:10
dlaczego nazywasz innych wierzących w bożka?
twój jest bóg, a inne wiary mają bożka ? Bozia, honor, ojczyzna
- 0 0
-
2023-02-01 20:59
Sens wiary?
Toś pojechał. Coś, co nie ma nic wspólnego z nauką i logiką nie ma również sensu. Możesz napisać sedno wiary, ale sens na pewno nie.
- 0 1
-
2023-02-01 20:38
Niezły z ciebie proboszcz
Inne to dla ciebie bożki ale twój bożek to już Bóg .
Boga na tym świecie wprowadziliście mordem terrorem gwałtem I grabieżą ale tego was nie uczyli?- 2 1
-
2023-02-01 20:13
dwie różne sprawy
To że nie chodzę do kościoła nie znaczy że nie wierzę w Boga.Kościół ma z Bogiem niewiele wspólnego,o wiele więcej z pisowcami a ich nie lubię i im nie wierzę.
- 4 0
-
2023-02-01 18:05
Nie wieże w żadnego (1)
Bożka panie kato patusie. Ile razy przeczytałeś biblię? Ta prawidza? A teraz popcorn i czekam na ripostę
- 3 1
-
2023-02-02 04:03
"wieże"- kup słownik ortograficzny
- 0 0
-
2023-02-01 17:31
Jakiego swojego bożka XXDDD?
- 3 0
-
2023-02-01 17:19
Słuszne to
I sprawiedliwe
- 0 1
-
2023-02-01 14:43
po co kosciol i ksieza masci wszelakiej, wystarczy glowie podniesc i modlic sie w niebo, prosto do waszego pasterza
- 4 4
-
2023-02-01 14:21
...a wydawało mi się , że to więcej słychać o niezdrowym podniecaniu księży i ich pedofilstwie
Wiara jest ślepa . Tolerancji ci trzeba bracie czy siostro.
- 4 3
-
2023-02-01 13:07
Jak zwykle najwięcej do powiedzenia mają fanatyczni katolicy, chociaż duża część społeczeństwa to niewierzący,
a wszyscy jednakowo muszą utrzymywać tych watykańskich pasożytów...
- 20 12
-
2023-02-01 13:02
Co ma wiara do chodzenia do kościoła?
Kopert nie wymaga, ale dla księży w szkołach, na emerytury itd. płacimy, do tego fundusz kościelny - wszyscy się dopłacają.
- 12 8
-
2023-02-01 12:21
Ja wierzę w mój rozum, to jest móż bożek :)
- 8 12
-
2023-02-01 12:17
koperta nie jest mityczna ale jak najbardziej realna
Nie wiem czy ksiądz musi żądać koperty, tak jak nie ma obowiązku rzucania na tacę, ale już widzę jak na kolędzie nie wręcza się koperty
poza tym kolęda jest dla katolików, to nie wiem w jakich bożków twoi wierni wierzą- 9 7
-
2023-02-01 12:15
(3)
to prawda odemnie proboszcz nie chciał wziąśc koperty
- 17 10
-
2023-02-01 18:34
Za zaoszczędzone pieniądze kup słownik.
- 6 1
-
2023-02-01 12:36
(1)
za chuda była?
- 15 12
-
2023-02-01 18:37
Przewracała się, a po taką to szkoda nawet łapy wyciągnąć ;)
- 2 0
-
2023-02-01 12:09
sensem wiary jest przyjmowanie sakramentów? (6)
i płacenie za nie "co łaska nie mniej niż..."? Wyzeruję Ci teraz system: nie chodzę do kościoła i nie przyjmuję regularnie sakramentów i zupełnie mi to nie przeszkadza wierzyć w Boga.
- 23 11
-
2023-02-01 12:28
Kupczenie sakramentami świętymi jest grzechem symonii. (5)
Sakrament za który ksiądz domaga się opłaty jest nieważny.
- 14 9
-
2023-02-01 13:53
Łapki w dół dobitnie pokazują, że polski katolik nie zna dogmatów swojej wiary. (4)
Symonia, świętokupstwo handel godnościami i urzędami kościelnymi, sakramentami oraz dobrami duchowymi. Termin pochodzący od Szymona Maga, którego św. Piotr zganił za chęć kupienia od apostołów daru udzielenia Ducha Świętego (zob. Dzieje Apostolskie Dz 8, 9-24).
Papież Grzegorz I podzielił korzyści z niej uzyskiwane na trzy klasy:
-Symonia, świętokupstwo handel godnościami i urzędami kościelnymi, sakramentami oraz dobrami duchowymi. Termin pochodzący od Szymona Maga, którego św. Piotr zganił za chęć kupienia od apostołów daru udzielenia Ducha Świętego (zob. Dzieje Apostolskie Dz 8, 9-24).
Papież Grzegorz I podzielił korzyści z niej uzyskiwane na trzy klasy:
- munus a manu (korzyści materialne) - wszelkie wartości pieniężne, dobra ruchome i nieruchome oraz prawa i przywileje skutkujące napływem bogactwa;
- munus a lingua (korzyści wynikające z poparcia) - słowne poparcie, publiczne pochwały, wspieranie w awansie,
- munus ab obsequio (oddawanie czci) - oddawanie czci itp.
Co owieczki, pan ksiundz nie powiedział?- 9 6
-
2023-02-01 19:25
hm, skopro znasz Pismo Św. to Św. Piotr to też "ksiundz" (2)
I komu tu wierzyć? :)
- 1 2
-
2023-02-01 22:03
Litości Św.Piotr był apostołem, nie żadnym księdzem. (1)
W Bibli nie ma również mowy o sakramentach, czyśćcu, celibacie i reszcie katolickich wymysłów do zbierania kasy.
- 1 1
-
2023-02-01 22:22
Za to jest poligamia, niewolnictwo, oszukiwanie, rabunki, masowe mordy...
A wszystko to za przyzwoleniem (i często namową) samego boga.
Normalnie meksykańska telenowela. Nigdy nie udało mi się doczytać do Nowego Testamentu bo nie umiem zaczynać od drugiego tomu a Stary Testament jest... ciężkostrawny. Niesamowite jak daleko od świętej księgi jest obecne chrześcijaństwo (i chwała Perunowi za to)- 0 0
-
2023-02-01 18:58
Dlatego między innymi zlikwidowano drugie przykazanie
- 3 0
-
2023-02-01 11:47
(16)
Każdy ma prawo się wypowiadać na tematy KK. A wiesz dlaczego ? wszyscy na niego płacimy czy chcemy czy nie :)
- 49 20
-
2023-02-01 11:56
tak to jest jak ktoś chce zabłysnąć inteligencją ale mu to nie wychodzi.. o czym ty piszesz? co płacimy (15)
- 17 46
-
2023-02-01 12:55
Chociażby za religię w szkołach (6)
na którą mój syn np. nie chodzi. Dlaczego jest to finansowane z podatków niewierzących? Niech ci, którzy są związani z KK płacą podatek kościelny. Tak jest w np. Niemczech i w Danii
- 35 7
-
2023-02-01 19:22
a z czego jest finansowane w szkołach ZdroveLove?
mój syn np. nie chodzi. Niech ci którzy z tego korzystają za to płacą, ale nie z moich podatków!
- 3 3
-
2023-02-01 13:35
Jak Twój nie chodzi i kilku jeszcze przestanie, (4)
to katecheta ma mniej godzin i mniej zarabia. Mój nie chodzi na ZdrovveLove, ale żal mi tyłka nie ukręcił z tego powodu.
- 11 17
-
2023-02-01 13:49
Tyle, że ZdroveLove jest dobrowolne, a religii jest przymus. (3)
Ministrant Oświaty właśnie kombinuje zrobić religię/etykę obowiązkowym przedmiotem, jedne i drugie zajęcia mają prowadzić te same osoby. Czyli religia i religia 2.0 do wyboru.
- 20 14
-
2023-02-01 18:27
Nie przesadzaj. Obowiązkowa nie jest. Bredzisz.
Moje dzieci nie chodzą
- 4 2
-
2023-02-01 14:35
Jak to czytam, (1)
to mam wrażenie, że odczuwasz przymus pisania bzdur.
Tak, ZL jest dobrowolne, ale nie możesz nie płacić na to podatku.- 10 6
-
2023-02-01 16:01
Na wiele rzeczy których bym nie chciał idą moje podatki.
- 5 0
-
2023-02-01 12:20
choćby na sowite emerytury księży - mało?
to opłać moją
- 23 8
-
2023-02-01 12:09
(1)
Płacimy i to dużo. Może warto zapoznać się z faktami? Transfery do KK idą w tej chwili w każdy możliwy (i kilka niemożliwych) sposób.
- 27 7
-
2023-02-01 20:17
Miliardy idą na kościół z naszych pieniędzy rozkradają Polskę
Atrakcyjne Nieruchomości za darmo, fundusz kościelny, miliardy na religie w szkole
- 4 1
-
2023-02-01 12:02
Fundusz kościelny owieczko.
- 22 12
-
2023-02-01 12:01
(3)
każdy płaci podatki -> z tych podatków państwo płaci różne zapomogi KK w Polsce, więc tak - każdy chcąc nie chcąc daje kase na tych złodziei
- 45 18
-
2023-02-01 12:37
Za to sformułowanie (2)
taki Radek już by cię zlicytował, więc uważaj.
- 4 17
-
2023-02-01 13:10
Niech się twój karakan cieszy, że go to tylko 50tys zł kosztowało. (1)
Bo przeprosiny w internecie kosztowałyby 700tys zł i już biedny kwiczał, że będzie musiał hacjendę na Żuliborzu sprzedać.
- 20 9
-
2023-02-01 13:33
Poszedł już chyba pozew do Radka
o znieważenie opinią o chęci rozbioru Ukrainy. Ponoć niedługo będzie na licytacji komorniczej dworek, może kupię i oddam potrzebującym.
- 5 13
-
2023-02-01 11:06
Jako niewierzącego traktuje to jak akwizytorstwo, które kiedyś dodatkowo było (15)
narzędziem społecznej presji i kontroli ludu przez kk. "O, pacz wieśka, to ta co kolędy nie przyjmuje, choć się odwrócimy plecami i niech przejdzie"...
No ale tobie nie będę tłumaczył, po co.- 39 26
-
2023-02-01 11:51
A ta "Wieśka" to proboszczem jest?
Czy to ta sama, co będzie was obgadywać, gdy żyjecie na kocią łapę, jak i wtedy, gdy jesteście przykładną, katolicką rodziną, ale macie "aż" 4 dzieci?
- 4 14
-
2023-02-01 11:40
(13)
A jehowici jak chodzą po domach to spoko jest?
- 28 25
-
2023-02-03 16:58
Już nie chodzą
stoją ze swoimi pisemkami przy ruchliwych punktach. W deszcz, mróz i upał. To jest dopiero poświęcenie.
- 0 0
-
2023-02-01 16:10
Nie, i Kościół zachęcał kiedyś, żeby ich atakować
i wyśmiewać. No to teraz robimy tak z namolnymi kościelnikami, bo Jehowi się nauczyli i po domach prawie nie chodzą.
- 7 5
-
2023-02-01 13:18
Mniej irytują, bo nie wieszają kartek na drzwiach i nie trzymają kartotek ludności. (9)
I nie utrzymuje ich państwo z podatków.
- 22 14
-
2023-02-01 19:13
(1)
Jeśli uważasz że nie mają twojej kartoteki to jesteś w dużym błędzie.
- 4 1
-
2023-02-01 19:29
jeden ksiądz chodzi po kolędzie ,a drugi siedzi w fiskusie , bo teraz tak jest ,wystarczy by was udupić
- 2 1
-
2023-02-01 16:41
(6)
od kiedy kosciół jest utrzymywany z podatków? co ty za brednie tu wypisujesz. Swoją droga jak jeden cymbał z drugim by zapłacił grzewne za powielanie fake newsów to może by się trochęuspokoili.
- 9 19
-
2023-02-01 19:27
Fundusz kościelny przelewają im miliardy
Dają się ile za darmo. Sama religiA w szkole to kilka miliardów.
A nieroby się cieszą, ciemny lud to kupi- 10 2
-
2023-02-01 18:33
Mhmm
Fundusz kościelny to pewnie z dobrowolnych zrzutek jest, nie z naszych podatków, prawda? Działki o milionowej wartości sprzedawane za bezcen to nie jest strata dla podatnika, dla którego zostaje mniej kasy na usługi publiczne? A jak jeszcze masz wątpliwości to zapytaj toruńskiego szamana z czyich pieniędzy przytulił 300 baniek na swoje "dzieła".
- 14 1
-
2023-02-01 18:21
Fundusz kościelny (2)
2023 rok 216 milionów PLN
- 13 2
-
2023-02-01 19:20
fundusz kościelny,to jest odszkodowanie za zagrabione przez komunistów nieruchomości Kościołowi (1)
Trochę poczytaj, doucz się a potem się odezwij.
- 3 17
-
2023-02-01 20:06
Mienie, które już odzyskali w 2500%
A swoją drogą, skąd Watykan miał mienie w Polsce?
- 12 2
-
2023-02-01 18:15
Przykład pierwszy z brzegu. Katechetom to kto płaci w szkole? Ksiądz z tylnej kieszeni wyjmuje? O przywilejach podatkowych i wszelkiego rodzaju dotacjach nie wspomnę. Dziękuję, dobranoc.
- 15 3
-
2023-02-01 11:42
W jaki sposób doszedłeś do wniosku, że to jest spoko?
- 35 13
-
2023-02-01 11:02
"wierzysz w swojego bożka" (5)
No ładnie się nam pan przedstawił, ładnie. Tak niezbyt wprost agresywnie, tylko trochę... "Mój bug to je buk, a tfuj to jakiś tam, ha tfu, borzek"
- 64 31
-
2023-02-01 19:18
Tak, ponieważ jest jeden Bóg.
Podstawa wiary chrześcijańskiej.
- 4 7
-
2023-02-01 12:08
(3)
Okazał lekceważenie.
A czy celowo, czy przez przypadek, to już tylko on sam wie.
Rzeczywiście słabo to wygląda.
Mój kolega rozmawiał kiedyś z pracującym w Indiach z ojcem Żelazkiem. Niezwykły duchowny, nominowany do pokojowej nagrody Nobla. Zapytał go dlaczego w salce w której spotyka się ubogimi hindusami nie ma krzyża.Okazał lekceważenie.
A czy celowo, czy przez przypadek, to już tylko on sam wie.
Rzeczywiście słabo to wygląda.
Mój kolega rozmawiał kiedyś z pracującym w Indiach z ojcem Żelazkiem. Niezwykły duchowny, nominowany do pokojowej nagrody Nobla. Zapytał go dlaczego w salce w której spotyka się ubogimi hindusami nie ma krzyża. Ojciec Żelazek zapytał: A po co? Oni i tak wierzą w coś innego.
I to jest dla mnie sedno prawdziwej wiary i religii miłości. Symbole i cała otoczka wiary to tylko drugi plan. Na pierwszym miejscu zawsze musi być człowiek: szacunek, empatia, próba zrozumienia drugiej osoby.
W tym sensie zapisy prawa kanonicznego są bardzo dobre. W małych parafiach pewnie nawet realizowalne. A jaka jest rzeczywistość, to już sam każdy może ocenić.- 16 17
-
2023-02-01 18:08
A może jest odwrotnie- dobremu i prawdziwie wolnemu człowiekowi symbole nie przeszkadzają, ani religijne, ani niereligijne.
- 3 4
-
2023-02-01 13:43
Człowiek na pierwszym miejscu? (1)
W katolicyzmie Bóg jest na pierwszym miejscu, z tego wynika stosunek do ludzi i wszystko inne.
- 12 6
-
2023-02-01 19:25
To jest tragedia
Jak wykryją księdza pedofila to zamiast zgłosić to na policję, to przenoszą do innej parafii
- 7 5
-
2023-02-01 10:59
Widzisz Proboszcz, ja nie wierzę w tylko jednego Boga więcej niż ty, więc tak bardzo się nie różnimy. (3)
- 19 34
-
2023-02-01 19:24
Niestety kościół chroni pedofili w swoich szeregach
- 11 5
-
2023-02-01 14:29
Widzisz ty... ja nie wierzę że wierzysz... (1)
- 11 3
-
2023-02-02 20:48
Koperty wymagane
Dasz za mało to jeszcze pożałujesz. Mój proboszcz mial w kajecie wpisane pod każdym adresem kto ile i w którym roku mu dał.
- 0 0
Wszystkie opinie
-
2023-02-01 10:33
Bardzo mnie cieszy spadek osób przyjmujących kolęde.... (28)
a tak naprawdę obejsciu po łapówki za niby pseudo opieke Boską!
Chca mieć pieniądze niech zaczna legalnie pracowac płacić podatki i rozliczac się z tego co dostają na tace z US. Dosyć mieszania wiary z biznesem.
Ja wierzę w boga ale nie wierze w kler i kościół!- 173 97
-
2023-02-01 10:43
Jakbyć wierzył w Boga (11)
To z szacunku dla Niego napisałbyś z wielkiej litery.
Ja śmię twierdzić, że wierzysz tylko sam nie wiesz w co.- 26 21
-
2023-02-01 10:58
(5)
A po co? Sam nie wierzy to inni też nie mogą. Wie co inni potrzebują i jak mają żyć. XD.
- 7 7
-
2023-02-01 11:40
Mogą, ale niech trzymają to dla siebie (4)
I piszą jak chcą a nie mówią innym jak mają pisać
- 5 5
-
2023-02-01 11:43
(2)
Niewierzący też niech trzymają swoje mądrości dla siebie. Tylko niewierzący mają swoje prawa czy jak?
- 4 8
-
2023-02-01 11:52
Ale kto kogo tu pouczał odnośnie pisowni boga, bogów... itd
- 6 4
-
2023-02-01 16:12
Człowiek jest domyślnie, niemal prawnie wcielany do religii w tym kraju.
Jak się otrząśnie, to rozumiem traci prawa czy co? Ma siedzieć cicho widząc jak całe następne pokolenia są znów wcielane w religie czy chcą czy nie chcą?
- 1 1
-
2023-02-01 16:15
Patrzcie jaki łaskawy Pan! Dziękuję za łaskę pozwolenia
- 0 0
-
2023-02-01 11:15
Szacunek do którego boga? (1)
Zeusa? Peruna? Ty szanujesz innych bogów poza swoim?
- 16 6
-
2023-02-01 11:41
Tylko Posejdon !
- 5 3
-
2023-02-01 11:39
Kosmita piszemy z dużej czy małej? (2)
- 2 5
-
2023-02-01 11:56
(1)
Zależy, czy wierzysz w kosmitów, czy nie xD
- 4 0
-
2023-02-01 12:37
To ten, Miłość i Sex zawsze z dużej :)
- 2 2
-
2023-02-01 10:48
(13)
Uwierz też w słownik języka polskiego.
- 9 7
-
2023-02-01 11:38
Nie szukaj tematu zastępczego.... (12)
Ponoć Twój Bóg kochał i wybaczał wszystkim nawet tym co nie znali zasad pisania poprawnie po polsku:) Więc równaj sie do swojego Boga a lepiej sie poczujesz :)
- 4 3
-
2023-02-01 11:54
Niby kochał a własnego syna ukrzyżował (11)
O kamieniowaniu ludzi nie zapominając.
Wszystko jest w instrukcji dla katolika- 6 2
-
2023-02-01 12:33
Tak, Bóg ukrzyżował swojego Syna. (5)
Brawo.
- 1 4
-
2023-02-01 12:39
Oczywiście! Wszechmogący pozwolił na to! Czy nie? (4)
Coś się nie zgadza?
I dlaczego katoliczki spodnie noszą? Biblia inaczej sugeruje!
Krewetki też katolicy chyba jedzą...- 4 1
-
2023-02-01 16:50
Krewetki na szczęście je mało kto i raczej w prywatnych warunkach. (3)
O wiele gorzej wygląda sprawa noszenia ubrań z mieszanych materiałów. Trzeba bardzo świadomie kupować żeby znaleźć inne niż mieszane, i jest to raczej domena tych paskudnych lewaków którzy chcą omijać poliester.
- 0 0
-
2023-02-01 17:42
Kobiety nie mają nosić spodni według bibli (2)
Czy tam waszej instrukcji
- 1 0
-
2023-02-01 22:50
A od kiedy w biblii kobiety mają jakieś prawa? (1)
No... w Nowym Testamencie chyba mają prawo nie być ukamienowane za prostytucję (w sumie nie jestem pewny, bo NT czeka na półce aż bez wymiotowania przebiję się przez stary). W starym jednak mają tylko prawo grzecznie słuchać poleceń i rodzić dzieci, nierzadko najbliższym krewnym.
- 1 0
-
2023-02-01 23:05
Inspiracja dla partii .
- 0 0
-
2023-02-01 12:34
I ludzi kamionował (2)
Własnoręcznie
- 0 1
-
2023-02-01 13:08
A plagi własnoręcznie czy też nie?
Przy Arce pomagał?
- 3 0
-
2023-02-01 15:18
Jooo.. a w latach 1939-1945 był akurat na zaległym urlopie.
- 2 0
-
2023-02-01 14:26
(1)
Mało syna. Wszystkich ludzi i zwierzęta utopił.
- 3 0
-
2023-02-01 15:22
Z dobroci
- 2 0
-
2023-02-01 21:53
(1)
A ja nie wierzę w kler i kościół, nie chodzę do kościoła, nie wierzę też w boga.
- 0 1
-
2023-02-01 22:17
wszystkim jest bardzo wszystko jedno kim jesteś i w co ty wierzysz
- 0 0
-
2023-02-01 10:34
Nigdy nie lubilem kolęd (9)
Najbardziej za dzieciaka. Oglądanie zeszytu itd
- 152 54
-
2023-02-01 11:10
Brr, kolęda. Nienawidziłem tego dnia, rodzinka cały czas jak na szpilkach, (2)
poprawianie rąbka obrusa, jeszcze raz poprawianie, nerwowe podskakiwanie do drzwi i słuchanie czy już idą... Blee, cały dzień do kitu, a to na ogół sb/nd, więc strata niepowetowana.
- 45 7
-
2023-02-01 11:54
W niedziele w zasadzie kolęd nie ma, (1)
a w soboty niemal zawsze były do 12-14:00.
- 2 12
-
2023-02-01 16:52
Kwestia parafii.
- 4 1
-
2023-02-01 11:23
A ja w tym Roku miałem księdza po kolędzie na nowym mieszkaniu. (2)
Poświecił cztery kąty, wypiliśmy po kielichu na prawa i lewa nogę, pogadaliśmy 30min.
W kopercie dałem 300zl. Było Ok.- 19 12
-
2023-02-01 11:56
Lepiej by było dobrą whiskey kupić za te 300 a nie wódę z księdzem pić
Poświęcone bezpieczniejsze?
Na Ukrainie mieli by roboty- 14 10
-
2023-02-01 14:34
300zl??
o rany, ja wypije z toba za darmo
- 12 1
-
2023-02-01 12:05
(2)
Hahahah, rodzice w kapciach wychodzacy na zwiady na klatke schodowa. Nie mozna bylo miec wlaczonego telewizora. "Ksiadz juz jest w klatce obok, siadaj, siadaj, do lazienki idziesz teraz?" i dwie godziny czekania zanim dojdzie do nas.
- 37 1
-
2023-02-01 13:39
Jeśli to jest taka trauma, (1)
to dobrze, że się na Ukrainie nie urodziłeś.
- 1 20
-
2023-02-01 14:33
No widzisz jakie szczescie, ze sie urodzilam w Polsce i moge sie z tego smiac po latach? Nie bierz zycia tak doslownie misiu, nie wszystko to "trauma".
- 14 1
-
2023-02-01 10:36
(8)
Nie, od lat nie przyjmuje i się cieszę, że kolęda przeszła w tryb, w którym trzeba się wcześniej umawiać i są tworzone listy, a nie że nagle ksiądz dzwoni/ puka z zaskoczenia. W naszym bloku z 200 mieszkań w Oliwie, kolędę przyjęło 13, sąsiadka podała takie info od księdza. Pozdrawiam
- 142 58
-
2023-02-01 11:07
(4)
A jednak cie to interesuje skoro znasz statystyki.
- 20 20
-
2023-02-01 11:13
Gdzie napisał że go to nie interesuje...?
Każdego mądrego interesują statystyki.
- 17 8
-
2023-02-01 11:14
nie pisał, że nie interesuje xp
- 13 7
-
2023-02-01 11:59
(1)
Gdzie ja coś takiego napisałem? że mnie nie interesuje? Interesuję się różne rodzaju statystykami, tak jak chyba większość kumatych osób. Na wojnie w Ukrainie nie jestem, a też mnie interesuje ile żołdaków Puti** tam zdycha. Podobnie jak interesują mnie statystyki opóźnień pociągów czy preferencji w sprzedaży owoców w Polsce i gusatów Polaków mimo, że nie jestem rolnikiem. Pozdr
- 10 3
-
2023-02-02 16:07
To poproszę jeszcze o statystykę ile osób w tym bloku z 200 mieszkaniami zaprosiło świadków Jehowy na rozmowę?
- 0 1
-
2023-02-01 11:33
Jakie z zaskoczenia, info gdzie i w jakich godzinach zawsze można znaleźć (2)
- 6 4
-
2023-02-01 11:56
(1)
Jeśli ktoś jak ja, do kościoła nie chodzi, to tak- kolęda jest z zaskoczenia. W tym roku w przeciwieństwie do poprzednich poszła informacja na facebooku/ na klatce, że kolęda będzie tylko u osób zapisanych. I fajnie
- 9 4
-
2023-02-01 22:45
Jeśli jesteś ateistą jak się podpisujesz to trudno żebyś
Przyjmował kolędę
- 1 0
-
2023-02-01 10:36
(1)
Kurcze. Jakbym miał przyjąć niespodziewanie kolędę, to nie mam nawet krzyża i dwóch świeczników na stół. Wstyd się przyznać. Muszę zakupić. Z takich rzeczy to mam jedynie Judasza w drzwiach wejściowych.
- 80 31
-
2023-02-01 18:02
Judasz jest najważniejszy.
Bez niego nie byłoby całej tej historyjki.
- 3 0
-
2023-02-01 10:37
Przegląd kątów i wyciąganie kasy. (9)
O czym można porozmawiać w kilka minut.?
- 84 64
-
2023-02-01 10:44
jak nie masz nic ciekawego ani mądrego do powiedzenia (7)
to możliwości są ograniczone.
- 13 20
-
2023-02-01 10:54
Ty chcesz mądrą rozmowę prowadzić... z księdzem? (4)
Z księdzem to... faktycznie możliwości takiej rozmowy są... ograniczone. Mocno ograniczone.
- 19 12
-
2023-02-01 11:00
Widać że z żadnym księdzem nigdy nie rozmawiałeś.
- 9 9
-
2023-02-01 12:01
Odezwał się licencjusz "ze socjologii" po uczelni im. Nikogo Istotnego. (2)
Bycie księdzem nie gwarantuje wysokiej kultury i obycia, ale klasyczna i szeroka edukacja łącznie z filozofią, czy znajomością łaciny, stawia to wykształcenie dość wysoko.
- 12 4
-
2023-02-01 18:52
Buehehe, "socjologia be" ale już łacina, filozofia (lol) to samo złoto! Takie przydatne, praktyczne. (1)
Filozofia to taka sama "nauka" jak teologia jest nauką. Szeroka edukacja w instytucji która starła z powierzchni ziemi wszystkie prawdziwe, pradawne tradycje ludu który zamieszkiwał polskie ziemie zanim kk wszystko zaanektował. Spalił co się dało, zburzył obiekty, ludzi zagiął pod siebie. Jeszcze po 1500r. palili jakieś spisane przekazy o tym co było dawniej... Wszystko przepadło przez tę cudną instytucję. 1000 lat później lud broni swojego patriotycznego kościółka, bo syndrom sztokholmski. Z astrofizykiem bym sobie porozmawiał, to by była ciekawa (dla mnie, nie dla astrofizyka...) rozmowa, z której coś bym się dowiedział. Ty natomiast zapytaj co takiego palił KK w ramach krzewienia polskiej historii, czy czasem coś się nie zachowało. To też może być ciekawa rozmowa, możecie nawet po łacinie gadać o tym jak filozoficznie słusznie było tę historię niszczyć...
- 2 1
-
2023-02-01 22:38
Czekaj, czytam waszą rozmowę i się zgubiłem.
Wy rozmawiacie o tym czy księża dzisiaj mają jakąś wartą uwagi edukację i inteligencję czy tysiąc lat temu?
Ja rozumiem wąty do instytucji, sam jestem ateistą oraz antykościelny, ale jednak wrzucanie wszystkich ludzi związanych z instytucją do jednego wora jest słabym pomysłem. Oczywiście są instytucje w których to jest dopuszczalne, ale jednak KK wabiąc ludzi do systemu reklamuje trochę inne wartości niż te których w nim niecierpimy.- 0 0
-
2023-02-01 10:59
Jak adwersarz nie ma nic mądrego do powiedzenia to o czym rozmawiać? (1)
- 3 4
-
2023-02-01 22:42
A po co podchodzić jak do adwersarza?
To że jest księdzem nie znaczy od razu że może tylko o pracy rozmawiać. Spróbuj pogadać o czymś ciekawszym niż zabobony, może ma coś ciekawego do powiedzenia o grach komputerowych albo o pielęgnacji ziół na parapecie? A co jeśli pędzi doskonały bimber? Tracisz szansę na posmakowanie.
- 1 1
-
2023-02-01 10:49
zawsze mozna się umówić na dłuższą rozmowę
- 3 5
-
2023-02-01 10:39
(2)
A gdzie temat kopert ?
- 28 42
-
2023-02-01 12:02
U was w redakcji
na Żabim Kruku.
- 3 2
-
2023-02-01 17:06
Daj spokój to bardzo kontrowersyjny temat...
Jeszcze się jakiś grodzki obrazi a ten portal to jego koledzy.
- 1 0
-
2023-02-01 10:39
(11)
Wreszcie, kościół powoli upada, czas go obciążyć podatkami, jak przedsiębiorców.
- 106 61
-
2023-02-01 11:59
A to taki mądry a nie wiesz ze księża od 30 lat płacą podatki? (8)
Czyli jak zawsze nie wiem to się wypowiem
- 8 22
-
2023-02-01 12:33
Jakie podatki, chyba żartujesz. Minimalne.
Od darowizn nie płacą.
Od sprzedanych usług nie placą.
A obracają miliardami. Nie ewidencjonowanymi nigdzie.
Grunty za prawie darmo dostają. Choć są największym posiadaczem gruntów w Polsce!
Składek zdrowotnych i emerytalnych nie płacą ( to my placimy miliardy na Fundusz Koscielny)
Jeszcze nie dawno auta bez akcyzy sprowadzali.
Itd itp- 22 4
-
2023-02-01 12:40
Owszem, płacą. (4)
W zależności od ilości wiernych od 434 do 1559zł zryczałtowanego podatku kwartalnie. Pieniądze z tacy i datków nie podlegają opodatkowaniu. Chętnie się z panem proboszczem zamienię, niech on płaci podatki mojej firmy, ja będę płacił jego firmy.
- 16 4
-
2023-02-01 13:42
Nie wiem, (3)
czy chciałbyś się tak zamieniać, gdybyś znał sprawę bardziej od kuchni, mając dziś do utrzymania taki budynek.
- 1 10
-
2023-02-01 14:31
No tak, bo ja mam czynsz i media za darmo.
- 10 0
-
2023-02-01 15:10
no i te dzieci...
- 4 0
-
2023-02-01 15:19
Niech stawiają jeszcze większe zamczyska to będzie taniej.
- 8 1
-
2023-02-01 18:47
Byłbym przeszczęśliwy
Mogąc płacić takie podatki jak czarni.
- 2 1
-
2023-02-02 10:45
napisałem "obciążyć podatkami jak przedsiębiorców" co oznacza, wyrównanie podatków. Sam sobie dopisałeś sugestię, że nie płacą w ogóle.
- 1 0
-
2023-02-01 14:55
(1)
Twój mózg przeciążony jest lewactwem.
- 4 11
-
2023-02-01 15:20
Tobie takie przeciążenie nie grozi, obecności mózgu nie stwierdzono.
- 7 2
-
2023-02-01 10:39
jestem głęboko wierzący (14)
ale zupełnie nie rozumiem, dlaczego krzyże wiszą w szkołach, czy urzędach, dlaczego w szkołach jest religia. Wolałbym aby religia uczyła o wszystkich religiach, by mozna było je poznać. A ja religia=chrześcijaństwo to chyba lepiej przenieść te lekcje do kościoła. Zresztą, tak jak było kiedyś, gdy lekcje religii odbywały się w salkach katechetycznych.
- 168 52
-
2023-02-01 10:48
(1)
bo religia nie uznaje wolnej woli i nie ma szacunku do prywatności - o czym świadczą niestosowne pytania księży
- 37 10
-
2023-02-01 15:58
Sąsiedzi zadają gorsze pytania codziennie. Najczęściej innych sąsiadów.
- 1 1
-
2023-02-01 10:59
tak głęboko wierzacy że aż musisz to w sobie chować? (11)
już niebawem wierzący będą musieli się ukrywać przed tolerancja lewacką. Profanacje i ataki na świątynie w Polsce się rozkręcają tolerancja się zwiększa.
- 11 36
-
2023-02-01 11:04
Nie musicie nic ukrywać. Wystarczy, że nie będziecie po chamsku narzucać innym. (6)
Macie swoje budynki zwane kościołami - tam jest miejsce na krzyż, modlitwę i inne symbole. Reszta przestrzeni jest wspólna i ma być w 100% neutralna światopoglądowo. Jak jestem nudystą, to z gołą d... chodzę tylko tam, gdzie jest to dopuszczalne, a nie wszędzie, gdzie się da manifestować swoją odmienność zachowań.
- 36 9
-
2023-02-01 12:04
Jak Ci ktoś w tej przestrzeni wspólnej da w ryj, (5)
a wszyscy się odwrócą na pięcie "nie oceniając", to będzie wtedy 100% neutralność światopoglądowa.
- 7 11
-
2023-02-01 12:41
Czy ty właśnie porównałeś wiarę do dania w ryj? (2)
Chyba cię często musieli po tym ryju lać.
- 13 4
-
2023-02-01 13:43
Pokazuję, czym jest 100% neutralność światopoglądowa. (1)
Nie ma tam porównania, domorosły pololnisto.
- 2 5
-
2023-02-01 15:41
Jedyne co pokazujesz to że nie zawahasz się przeinaczyć definicję słowa "neutralność" żeby tylko wyszło na twoje.
Ale... właściwie nawet mi się pomysł podoba. Czy możemy takiego przeinaczonego argumentu użyć do wieszania tęczowych flag i durszlaków wszędzie?
- 5 1
-
2023-02-01 12:58
I-diotyczne porównanie.
Porównujesz bandycką napaść na jednostkę do zawłaszczania całej przestrzeni wspólnej przez 30% mniejszość katolicką?!
- 10 1
-
2023-02-01 15:22
To by była znieczulica w obliczu łamania prawa a nie neutralność.
Neutralność jest jak 2 sąsiadki pokłócą się dozgonnie o to czy lepsze są patelnie teflonowe czy ceramiczne i na ich wściekłe pytanie o twoje zdanie wycofasz się powoli nie tracąc kontaktu wzrokowego i zamkniesz drzwi jakbyś spotkał tygrysa.
- 3 0
-
2023-02-01 11:12
Jak na razie to wy
panoszycie się swoimi pochodami w przestrzeni publicznej. O dzwonach zatruwających spokój nie wspomnę.
- 22 10
-
2023-02-01 11:52
Atak na kościół,podaj przykład : gdzie,kiedy ,kto.....? (2)
- 6 4
-
2023-02-01 12:16
(1)
Parafia w Kozieglowach. Trzy dni temu. Zniszczenie wnętrza kościoła. Polecam yt.
- 4 10
-
2023-02-01 15:24
Acha. Kto to zrobił i dla czego?
Może po prostu ex plebana przyszedł się zemścić? Czemu wszystko musisz odbierać od razu jako atak na cały kościół?
- 3 3
-
2023-02-01 10:39
Miód na uszy (4)
że vatykańscy urzędnicy mają coraz mniej do "roboty" w Polsce.
- 93 54
-
2023-02-01 10:51
to są przede wszystkim Boży urzędnicy (3)
nie ma się z czego cieszyć
- 5 21
-
2023-02-01 12:58
(1)
Nie nie. Kiedyś może byli i 'boży', dziś są po prostu vatykanskimi
- 9 4
-
2023-02-01 12:59
"Boży"
- 2 2
-
2023-02-02 08:08
ciekawe, co oni z Bogiem mają wspólnego... ...to że sami siebie tak nazwali? Śmiech na sali
- 0 1
-
2023-02-01 10:39
(5)
Mi to nie przeszkadza, gosc w dom Bog w dom. Do koperty tez zawsze cos tam wrzuce, w koncu jestem czlonkiem choc nie aktywnym kosciola wiec zasadne jest wsparcie.
- 78 57
-
2023-02-01 10:46
(2)
Niech księża idą do uczciwej pracy , utrzymują dom i rodzinę ! A nie żerują na datkach ,biednych wdów i starych ludzi !!! Kiedyś za dzieciaka , w domu była kolęda , odkąd dorosłem i założyłem własną rodzinę , nie przyjmujemy kolęd i kropka !
- 22 13
-
2023-02-01 11:06
Wiesz jak inni mają żyć? Gratuluję pychy.
- 10 11
-
2023-02-01 12:07
Za co
tak nienawidzisz swojego domu?
- 3 7
-
2023-02-01 16:12
Czarni nie przychodzą jako goście. (1)
Wpraszają się i to po pieniądze, dane i uczucie władzy. Takie coś gośćmi nazywasz??!
- 4 2
-
2023-02-01 16:14
Faszysta i rasista!
- 0 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.