• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Koniec gierkowskich inwestycji komunikacyjnych w Gdańsku

Michał Stąporek
5 grudnia 2007 (artykuł sprzed 16 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Czarna dziura pochłania tramwaje na Chełmie?
Budowa odcinka al. Armii Krajowej od Jabłoniowej do Kartuskiej już się zakończyła. Kierowcy pojadą tędy po raz pierwszy 21 grudnia. Budowa odcinka al. Armii Krajowej od Jabłoniowej do Kartuskiej już się zakończyła. Kierowcy pojadą tędy po raz pierwszy 21 grudnia.
Wyglądająca jak wprost z lotniska elektroniczna tablica z rozkładem jazdy stanie na pętli tramwajowo-autobusowej na Chełmie. Oby nie pokazywała, że wszystkie linie są "opóźnione". Wyglądająca jak wprost z lotniska elektroniczna tablica z rozkładem jazdy stanie na pętli tramwajowo-autobusowej na Chełmie. Oby nie pokazywała, że wszystkie linie są "opóźnione".
- Od dawna nie ma już Edwarda Gierka, a my wciąż realizujemy jego pomysły - tym - niezamierzonym chyba - komplementem dla dawnego pierwszego sekretarza PZPR prezydent Paweł Adamowicz podsumował rok inwestycji na drogach Gdańska.

To zestawienie może dziwić, ale rzeczywiście sztandarowe gdańskie inwestycje komunikacyjne zakończone w tym roku, czyli budowa linii tramwajowej na Chełm i odcinka al. Armii Krajowej od ul. Jabłoniowej do ul. Kartuskiej zostały nakreślone jeszcze w czasach towarzysza Edwarda.

Obie zostaną oddane do użytku w najbliższych dniach.

Pierwszy tramwaj linii nr 1 wyruszy na trasę na Chełm 19 grudnia. Nowe bombardiery, citadisy i sprowadzone z Dortmundu N8C będą jeździć trasą Pohulanka - Chełm - Urząd Miejski - Brama Wyżynna - Pohulanka. W dni powszednie w godzinach szczytu tramwaje będą kursować co 5 minut, poza szczytem co 7-8 minut, wieczorem co 10, lub co 15 minut. W soboty i w niedzielę, w zależności od pory dnia, co 10, lub co 15 minut.

Niemal gotowa jest już pętla na Chełmie, na której będzie zawracać "jedynka". - Właściwe to nie pętla, lecz niewielki dworzec przesiadkowy, z kilkoma peronami i wiatami - opisuje Janusz Łagowski, zastępca dyrektora Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska (DRMG).

Na kilku peronach zawisną tablice świetlne pokazujące czasy odjazdu tramwajów i autobusów. Na razie będzie to czas rozkładowy, zaś docelowo czas rzeczywisty, oszacowany na podstawie czujników GPS w pojazdach.

Pętla stanie się punktem przesiadkowym dla mieszkańców dzielnicy Południe (Chełm i wszystkie nowe osiedla), którzy dojadą do niej autobusami i następnie wsiądą w tramwaj do śródmieścia. Nie będą mieli wyjścia, ponieważ z zakorkowanej wiecznie al. Armii Krajowej znikną wszystkie linie autobusowe. - Chcemy dać mieszkańcom kilka dni na przystosowanie się do tej zmiany, dlatego wprowadzimy ją dopiero po Świętach - zapowiada Oskar Białowąs z Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku.

Wszystkie inwestycje "tramwajowe" w Gdańsku (modernizacje torowisk, budowa trasy na Chełm, zakup nowych wozów) kosztowały 63 mln zł (połowę dała UE).

Drugą ważną inwestycją jest niemal dwuipółkilometrowy odcinek al. Armii Krajowej, pomiędzy ul. Jabłoniową i ul. Kartuską. Jego budowała trwała prawie dokładnie dwa lata i kosztowała 60 mln zł (połowę dała UE). To pierwsza od wielu lat zbudowana od postaw ważna arteria komunikacyjna miasta. Kierowcy skorzystają z niej po raz pierwszy 21 grudnia.

Gotowy jest już projekt techniczny ostatniego odcinka Armii Krajowej, łączącego ul. Kartuską z węzłem Karczemki na obwodnicy Trójmiasta.

O ile w mijającym roku remonty (Podwale Grodzkie, Błędnik, Marynarki Polskiej) mogły dać się mieszkańcom Gdańska we znaki, o tyle w przyszłym roku robót na ulicach miasta niemal nie uświadczymy.

- To będzie rok przygotowywania dokumentacji do projektów, które pełną parą ruszą w 2009 roku lub później - tłumaczy Krzysztof Rudziński, dyrektor Wydziału Programów Rozwojowych i wylicza: Trasa Sucharskiego, ul. Łostowicka, ul. Nowa Wałowa wraz z węzłem nad ul. Jana z Kolna, odcinek Trasy Słowackiego od ul. Hynka do Tasy Sucharskiego na wysokości ul. Uczniowskiej, linia tramwajowa z Siedlec na Morenę.

Jedyna przebudowa, której na pewno doświadczą kierowcy, to modernizacja skrzyżowania al. Hallera z ul. Kliniczną. Przebudowane zostanie torowisko, światła i powstanie droga rowerowa. W ramach innej inwestycji zmodernizowane zostanie torowisko tramwajowe od tego skrzyżowania do ul. Mickiewicza.

Opinie (211) 9 zablokowanych

  • AK miała iśc do obwodnicy a tu wielkie G
    Tramwaj powinien byc do dworca gł a tu wielkie G
    1 km świętokrzyskiej reomntują od LIPCA = wielkie G
    Miała być droga z Chełmu przez Pogodne do świętokrzyskiej i wiekie G z tego wyszło ,

    • 0 0

  • Lizbońskie tramwaje polecam

    tam są ogromne różnice wysokości a stare tramwaje na wąskich torach śmigają aż miło. Stare, dużo starsze niż nasze gdańskie.
    Ulice wąskie, tramwaj dosłownie muska przechodniów a nie ma żadnych barierek, płotków itp. Portugalczycy puściliby tramwaj przez Zaroślak, Biskupią i zjechali na dół a gdyby trzeba było toby walnęli Elevator, taką windę osobową :-)
    U nas decydenci myślą straszliwie szablonowo, bez polotu...

    • 0 0

  • Ciekawe jakie realizacje i pomysły pozostały do realizacji

    po towarzyszu jarosławie i jego pretorianach i propagandzistach ?

    • 0 0

  • Ludzie nie porównujcie jakiś Adamowiczow i innych szumowin do pana Gierka bo to nie przystoi.

    Gdyby nie Gierek buraki to dalej by był komunizm, to za jego czasów zaczęto sprowadzać produkty i filmy z zachodu. Słynne Studio 2 i inne. To za jego czasu PRL zaczął kupować licencje i technologie zachodnich produktów. To za jego czasów o 500 % wzrosła liczba budowanych mieszkań. Częściowo odblokował możliwość wyjazdów na zachód, moi rodzice jeździli, co roku do Grecji. Nie wycierajcie sobie nim mordy i nie przyrównujcie do jakiegoś skorumpowanego Adamowicza . Jak trzeba zrobić imprezę z moich pieniędzy i waszych dla dawnego SS mana Guintera to nie ma problemu? Ten człowiek stal się sławny, bo przez cale życie piętnował faszyzm a jak przestał być popularny to zaczął robić na tym co niedawno piętnował nowy kapitał. Pan Gierek to jest człowiek legenda.
    Jeszcze jedno do Rumuna, ja szanuje pana Gierka ale nigdy nie powiedziałem, że Ernesto wielki Che były poniżej kogokolwiek. Dla mnie to nowy Jezus, którego liczba wyznawców wciąż rośnie. Człowiek który miał wszystko a zmarł żeby takim jak my żyło się lepiej.

    • 0 0

  • Długi i bieda nie były spowodowane przez politykę Gierka ale stan wojenny i amerykańskie embargo na Polskę.

    Gdyby nie Solidarność i pan Wałęsa przywieziony motorówką i który umożliwił obalenie pana Gierka i przejecie władzy przez Jaruzelskiego to by tego syfu, który mamy teraz nie było. Przypomnijcie sobie spytajcie się rodziców. To nie Gierek czy Jaroszewicz ale pantomima Michnikow, Kuroni, Jaruzelskich i Wałęsów. Chciałem wierzyć w Pana Wałęsę ale jako osobie inteligentnej przychodzi mi to z coraz większym trudem. Z PO tylko pan

    • 0 0

  • "Od dawna nie ma już Edwarda Gierka, a my wciąż realizujemy jego pomysły – tym - niezamierzonym chyba - komplementem dla dawnego pierwszego sekretarza PZPR prezydent Paweł Adamowicz podsumował rok inwestycji na drogach Gdańska."
    W tym zdaniu tkwi esencja wszystkiego, hahaha.
    O ile wizja Gierka (lub raczej ludzi, ktorzy ja opracowali) w latach 70tych byla z pewnoscia smiala i zapewniala rozwiazanie problemow komunikacyjnych na lata, to jej realizacja w XXI wieku jest dowodem co najmniej na brak kompetentnych urbanistow w otoczeniu p.Adamowicza lub... przeklenstwem obecnych czasow = plac za wszystko! Chcesz drogi do pracy, to sobie ja zbuduj :))) Infrastruktura to nie budynek mieszkalny - kasy na koncie od tego nie przybedzie. Taki jest dzisiejszy tok myslenia i tyle. Wyrazy wspolczucia mieszkancom przygdanskich wiosek :/

    • 0 0

  • yhy

    Jak skończono trasa na razie kończy sie na kartuskiej czyli poczekamy, poza tym cały czas brakuje wiaduktu nad ulicą łostowicką jedyne kolizyjne skrzyżowanie na armi krajowej o którym po prostu ktoś zapomniał

    • 0 0

  • Szanowny Panie 3-@@@

    Myślę, że potrafi Pan rozwiązywać proste rebusy i odczyta Pan tytuł mojej odpowiedzi!
    Dzięki za tych kilka słów "mądrości", pod którymi wstydził się Pan PODPISAĆ swoim imie4niem i nazwiskiem, lub przynajmniej adresem e-mailowym. Słusznie, pod kalumniami i głupotą lepiej się nie podpisywać, lepij być tchórzliwym anonimem, zewsztą jak zdecydowana większość opiniodawców w tych tójmiejskich newsach! Wygląda to na zabawę @ z brzytwą!!! Tak to jest, jak do internetu zasiadają młodzi, gniewni i niestety głupi.
    Drogi "internauto" @@@, siądź przy komputerze, otwórz przeglądarkę Google, maps, Gdańsk i zobacz na zdjęciu satelitarnym "węzeł" umownie nazwany "otomińskim", popatrz na rozwidlenie końca Armii Krajowej, połącz te dwa punkty i popatrz jakie stąd można wyciągnąć wnioski. Dowiesz się jak prosto można stamtąd wyjechać nie tylko na zachód ale i we wszystkich innych kierunkach świata! Jeżeli drogi @@@ masz problemy z czytaniem zdjęć satelitarnch, przyduś przycisk "Hybrid", pokażą się nazwy ulic.
    Drogi "Gentelmenie", jeżeli masz trochę odwagi cywilnej, wyślij maila na mój adres - taha_xl@wp.pl, a mogę Ci przesłać zdjęcia z terenów o których mowa!
    Dla informacji podaję,że tego "bełkotu" o który mnie posądzasz nauczono mnie na Politechnice Gdańskiej,już kilkadziesiąt lat temu. Teraz widzę że uczą wss lepij, z pełną galanterią i doskonałą znajomością historii kraju w którym żyjemy.
    Tadeusz Hajduk

    • 0 0

  • bzdury !!!

    Ale o czym wy wszyscy pochwalacze przesiadek trujecie?!?
    Czytam te bzdury i krew mnie zalewa.
    Pochowalać przesiadki na tej trasie mogą jedynie albo twórcy samego głupiego pomysłu, zmotoryzowani którym brak autobusów będzie na rękę, osoby zupełnie niezorientowane albo prowokatorzy którzy celowo nakręcają dyskusje.

    Dojazd z centrum na osiedle Pięć wzgórz w godzinach popołudniowych zaczyna coraz częściej zajmować nawet 1,5 godziny (to jest tyle ile zajęłoby dojście na piechotę - gdyby tylko było po czym).

    Miasto więc powinno robić wszystko by wprowadzić dla pasażerów ułatwienia. Czyli np tramwaj na Chełm, który rozładowałby autobusy którymi jadą mieszkający dalej i skazani potem na gigantyczne korki.

    Dopóki na Witosa, Warszawskiej, Łódzkiej i Świętokrzyskiej ruch się odbywa w ślimaczym tempie tramwaj powinien funkcjonować równolegle z dotychczasowymi liniami autobusów.

    Więc moja ogromna prośba do osób, które nie znając realiów próbują sie udzielać - przestańcie truć.

    Nie mam nic przeciwko docelowym przesiadkom i ograniczeniu trasy niektórym autobusom.
    Ale niech decyzja o takiej zmianie będzie poprzedzona stosownymi badaniami i gruntowną analizą transporu publicznego.
    A z tego co mi wiadomo to Gdańsk jest jedynym miastem aglomeracji trójmiejskiej i okolic, które takie badania uznały za niepotrzebne.

    Przypominam : miasto i komunikacja jest dla mieszkańców - a nie odwrotnie.

    • 0 0

  • skoro zamierzają wprowadzić bilety 15min za 2zł, to powinny być też dostępne za np. 1zł bilety na 5min dla tych, którzy podjeżdżają 1-3 przystanki... przy takich cenach na pewno sporo osób zrezygnuje z takich przejazdów, a studenci na pewno (50gr za taki krótki przejazd byłoby w porządku... 1zł - NIE!!!) :/

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane