• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Koniec gierkowskich inwestycji komunikacyjnych w Gdańsku

Michał Stąporek
5 grudnia 2007 (artykuł sprzed 16 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Czarna dziura pochłania tramwaje na Chełmie?
Budowa odcinka al. Armii Krajowej od Jabłoniowej do Kartuskiej już się zakończyła. Kierowcy pojadą tędy po raz pierwszy 21 grudnia. Budowa odcinka al. Armii Krajowej od Jabłoniowej do Kartuskiej już się zakończyła. Kierowcy pojadą tędy po raz pierwszy 21 grudnia.
Wyglądająca jak wprost z lotniska elektroniczna tablica z rozkładem jazdy stanie na pętli tramwajowo-autobusowej na Chełmie. Oby nie pokazywała, że wszystkie linie są "opóźnione". Wyglądająca jak wprost z lotniska elektroniczna tablica z rozkładem jazdy stanie na pętli tramwajowo-autobusowej na Chełmie. Oby nie pokazywała, że wszystkie linie są "opóźnione".
- Od dawna nie ma już Edwarda Gierka, a my wciąż realizujemy jego pomysły - tym - niezamierzonym chyba - komplementem dla dawnego pierwszego sekretarza PZPR prezydent Paweł Adamowicz podsumował rok inwestycji na drogach Gdańska.

To zestawienie może dziwić, ale rzeczywiście sztandarowe gdańskie inwestycje komunikacyjne zakończone w tym roku, czyli budowa linii tramwajowej na Chełm i odcinka al. Armii Krajowej od ul. Jabłoniowej do ul. Kartuskiej zostały nakreślone jeszcze w czasach towarzysza Edwarda.

Obie zostaną oddane do użytku w najbliższych dniach.

Pierwszy tramwaj linii nr 1 wyruszy na trasę na Chełm 19 grudnia. Nowe bombardiery, citadisy i sprowadzone z Dortmundu N8C będą jeździć trasą Pohulanka - Chełm - Urząd Miejski - Brama Wyżynna - Pohulanka. W dni powszednie w godzinach szczytu tramwaje będą kursować co 5 minut, poza szczytem co 7-8 minut, wieczorem co 10, lub co 15 minut. W soboty i w niedzielę, w zależności od pory dnia, co 10, lub co 15 minut.

Niemal gotowa jest już pętla na Chełmie, na której będzie zawracać "jedynka". - Właściwe to nie pętla, lecz niewielki dworzec przesiadkowy, z kilkoma peronami i wiatami - opisuje Janusz Łagowski, zastępca dyrektora Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska (DRMG).

Na kilku peronach zawisną tablice świetlne pokazujące czasy odjazdu tramwajów i autobusów. Na razie będzie to czas rozkładowy, zaś docelowo czas rzeczywisty, oszacowany na podstawie czujników GPS w pojazdach.

Pętla stanie się punktem przesiadkowym dla mieszkańców dzielnicy Południe (Chełm i wszystkie nowe osiedla), którzy dojadą do niej autobusami i następnie wsiądą w tramwaj do śródmieścia. Nie będą mieli wyjścia, ponieważ z zakorkowanej wiecznie al. Armii Krajowej znikną wszystkie linie autobusowe. - Chcemy dać mieszkańcom kilka dni na przystosowanie się do tej zmiany, dlatego wprowadzimy ją dopiero po Świętach - zapowiada Oskar Białowąs z Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku.

Wszystkie inwestycje "tramwajowe" w Gdańsku (modernizacje torowisk, budowa trasy na Chełm, zakup nowych wozów) kosztowały 63 mln zł (połowę dała UE).

Drugą ważną inwestycją jest niemal dwuipółkilometrowy odcinek al. Armii Krajowej, pomiędzy ul. Jabłoniową i ul. Kartuską. Jego budowała trwała prawie dokładnie dwa lata i kosztowała 60 mln zł (połowę dała UE). To pierwsza od wielu lat zbudowana od postaw ważna arteria komunikacyjna miasta. Kierowcy skorzystają z niej po raz pierwszy 21 grudnia.

Gotowy jest już projekt techniczny ostatniego odcinka Armii Krajowej, łączącego ul. Kartuską z węzłem Karczemki na obwodnicy Trójmiasta.

O ile w mijającym roku remonty (Podwale Grodzkie, Błędnik, Marynarki Polskiej) mogły dać się mieszkańcom Gdańska we znaki, o tyle w przyszłym roku robót na ulicach miasta niemal nie uświadczymy.

- To będzie rok przygotowywania dokumentacji do projektów, które pełną parą ruszą w 2009 roku lub później - tłumaczy Krzysztof Rudziński, dyrektor Wydziału Programów Rozwojowych i wylicza: Trasa Sucharskiego, ul. Łostowicka, ul. Nowa Wałowa wraz z węzłem nad ul. Jana z Kolna, odcinek Trasy Słowackiego od ul. Hynka do Tasy Sucharskiego na wysokości ul. Uczniowskiej, linia tramwajowa z Siedlec na Morenę.

Jedyna przebudowa, której na pewno doświadczą kierowcy, to modernizacja skrzyżowania al. Hallera z ul. Kliniczną. Przebudowane zostanie torowisko, światła i powstanie droga rowerowa. W ramach innej inwestycji zmodernizowane zostanie torowisko tramwajowe od tego skrzyżowania do ul. Mickiewicza.

Opinie (211) 9 zablokowanych

  • Adamowicz z gangu POpaprańców (1)

    twoja polityka nawet do pięt gierkowskiej nie dorasta, 30-lat zapadłości +50-lat do Europy!!!!
    Gierek miał plan budowy Drogi Czerwonej, a ty budujesz krzyże i działki rozdajesz czarnym muchomorom - średniowiecze budujesz wg zasady im więcej w narodzie ciemnoty tym mniej wymagań!!!!
    zgroza

    • 0 0

    • wiocha gdansk

      Jak Ciebie czytam, to az w te "średniowieczne budowanie w narodzie ciemnoty" uwierzylem !
      Faktycznie zgroza !
      Przynioslo nawet efekty.

      • 0 0

  • Gdyby poprowadzić A Krajowej prosto to już teraz doszłaby do obwodnicy koło Szadółek

    Teraz trzeba 150 mln zł i czasu które należało przeznaczyć na Słowackiego. I kto jest za to odpowiedzialny? Na pewno nie Adamowicz i spółka będąca u władzy od 89 roku. Zatem krasnoludki. Za tę głupotę władzy i tych co ich wybrali płacimy my, mieszkańcy. To my płacimy za stanie w korkach - paliwo i czas; za droższą wodę, a Straszyna nie zamykają, za bilety a tabor jak dla zwierzaków, itd. szkoda słów.

    • 0 0

  • Teza z wielu wypowiedzi

    Winni są mieszkańcy południa Gdańska, bo tam kupili tańsze mieszkania, a teraz chcą bezczelnie dojeżdzać do pracy w Gdańsku, jakby nie mogli do Kartuz, Kościerzyny, Kolbud czy Tczewa. Skandal. Taki ton jest w wielu wypowiedziach, nie tylko na tym wątku, ale ogólnie w wątkach dotyczących komunikacji. Więc do wszystkich szczęśliwców mieszkających w sercu Gdańska - gratuluję mieszkań po rodzicach w blokach z wielkiej płyty na ekskluzywnych już teraz dzielnicach zaspa, żabianka, przymorze, morena, no dobra jeszcze suchanino. No bo przecież niewielu z was mieszka w nowych blokach, tam się po prostu niewiele budowało. Już dawno główny rozwój mieszkaniowy Gdańska poszedł na południe a wiejskie drogi, bez świateł, rond, lewoskrętów i chodników pozostały. I to jest cały problem.

    • 0 0

  • kto to wymysla!!!!!!??????

    mieszkam na ujescisku, czesto jezdze na krakowiec (za stogami). tam juz zliwkidowali 111, teraz tu zlikwiduja 118. szybciej bede, tak!!!!???? a do pracy jezdze kolejka do sopotu. nic tylko sie przesiadac bede (bo oczywiscie nowe tramwaje do dworca gl tez nie dojada). MAM TO W DUPIE... kupuje sobie samochod. na pewno wielu dodzie do tego samego wniosku. wiec macie cwane urzedasy, korki sie wam zmniejsza!!!

    • 0 0

  • ludzie nie przesadzajcie

    to krok w dobrym kierunku
    1. połączenie Chełmu z Centrum nie znika - o czym nie raczył (???) poinformować autor. Będą zachowane kursy ul.Stoczniowców napewno 108, ale też druga linia.
    2. Połączenie tramwajowe do Huciska będzie funkcjonować pierwotnie. Za kilka miesięcy "jedynka" pojedzie dalej - Wrzeszcz, Oliwa, a może N.Port. Ludzie przestańcie narzekać i dopatrywać się wszędzie złej woli.

    • 0 0

  • Jeszcze o przesiadkach

    Nie musi być gorzej ale może. Też bym chciał, żeby było lepiej. Mam nadzieję, że starannie przeanalizowano wszystkie za i przeciw, zrobiono badania natężenia ruchu, może jakaś ankieta na temat tego jak byśmy sobie to wyobrażali jako ludzie, którzy będą z tego w końcu korzystać i płacić. Może. Problem polega na tym, że na razie brak jest miarodajnych informacji na stronach urzędów, które za to odpowiadają. Niby mamy internet, są jakieś strony www ale rzetelnych informacji o tym jak ma owa 'jedynka' wyglądać nie znalazłem. Można zatem oczekiwać, że wcale nie będzie tak różowo. Nawet zakładając, że artykuł nie mija się rażąco z prawdą, tramwaje co 5 minut będą prawdopodobnie odjeżdżać tylko w godzinach szczytu. Najdłuższy zaś wymieniany tu czas między kursami to 15min, czyli porównywalny z najtańszym biletem. Niestety nie mam najlepszych doświadczeń z punktualnością autobusów jadących z dzielnic południowych także owe 2 minuty czekania wydają mi się mocno naciągane. Dlatego nie wydaje mi się, że perspektywa przesiadki na Chełmie w godzinach wieczornych czy w dni wolne wywoła entuzjazm pasażerów.
    Następna sprawa to kwestia kursu z centrum do dalszych dzielnic. Wcale mi się nie uśmiecha powrót piechotą z Chełmu tylko dlatego, że tramwaj się spóźnił a skomunikowany(oby!) z nim autobus już odjechał. Wyjaśniam tutaj, że nie jestem przeciwnikiem stacji przesiadkowych jak owa na Chełmie, o ile mają one jakiś praktyczne znaczenie dla podróżujących. Niech sobie będzie w godzinach szczytu ale poza nim wydaje mi się nieuzasadniona. Można napisać tutaj o tym, że linia tramwajowa już dawno powinna docierać w okolice nowych osiedli (Kowale, ulica Łódzka czy Świętokrzyska) co spowodowałoby że owa stacja przesiadkowa na Chełmie byłaby zbędna. Ale skoro jeszcze nie dociera (i zapewne jeszcze nie dotrze przez najbliższe 10 lat) to niechże chociaż ZTM nie komplikuje życia wtedy, kiedy naprawdę nie wydaje się to uzasadnione.
    A jeśli chodzi o dbanie o ich zdrowie w postaci spacerów między przystankami to nie wydaje mi się aby taka działalność była domeną ZTM/ZKM. Komunikacja miejska powinna przewieść mnie z miejsca A do miejsca B możliwie jak najtaniej, jak najszybciej i bez zbędnych przesiadek w trosce o moje zdrowie. Tylko wtedy będzie rzeczywiście służyć zadowolonym z niej mieszkańcom, czego nam wszystkim życzę :)

    • 0 0

  • Paranoja!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! (1)

    Chyba was powaliło jak ja mam sie przesiadac 2 malych dzieci i z wozkiem no zdurnieli do reszty

    • 0 0

    • bużka

      Twoja wypowiedź to dopiero paranoja, rozumiem, że tramwaj powinien mieć pętlę pod Twoja klatką. Założę się, że byłabyś wówczas usatysfakcjonowana
      i nie krzycz tak, nawet jak postawisz milion wykrzykników to na nikim myślącym to żadnego wrażenie nie zrobi

      • 0 0

  • absolutnie popieram

    pomysł z pierwszej strony komentarzy na temat zaproszenia na uroczystość otwarcia nowego odcinka WZ-ki Ędwarda Ąckiego... wpisujcie się, kto jeszcze. :)

    • 0 0

  • na 40 lecie połączenie ..ale czy standard taki jak miał być

    trasy warszawskiej z obwodnica..
    jak zdążą..
    tylko że skrzyżowania kolizyjne będą..
    pięknie. rwa.. pięknie

    • 0 0

  • pomyłka

    przepraszam, chodziło mi o linię tramwajową ;)

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane