• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Koniec gierkowskich inwestycji komunikacyjnych w Gdańsku

Michał Stąporek
5 grudnia 2007 (artykuł sprzed 16 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Czarna dziura pochłania tramwaje na Chełmie?
Budowa odcinka al. Armii Krajowej od Jabłoniowej do Kartuskiej już się zakończyła. Kierowcy pojadą tędy po raz pierwszy 21 grudnia. Budowa odcinka al. Armii Krajowej od Jabłoniowej do Kartuskiej już się zakończyła. Kierowcy pojadą tędy po raz pierwszy 21 grudnia.
Wyglądająca jak wprost z lotniska elektroniczna tablica z rozkładem jazdy stanie na pętli tramwajowo-autobusowej na Chełmie. Oby nie pokazywała, że wszystkie linie są "opóźnione". Wyglądająca jak wprost z lotniska elektroniczna tablica z rozkładem jazdy stanie na pętli tramwajowo-autobusowej na Chełmie. Oby nie pokazywała, że wszystkie linie są "opóźnione".
- Od dawna nie ma już Edwarda Gierka, a my wciąż realizujemy jego pomysły - tym - niezamierzonym chyba - komplementem dla dawnego pierwszego sekretarza PZPR prezydent Paweł Adamowicz podsumował rok inwestycji na drogach Gdańska.

To zestawienie może dziwić, ale rzeczywiście sztandarowe gdańskie inwestycje komunikacyjne zakończone w tym roku, czyli budowa linii tramwajowej na Chełm i odcinka al. Armii Krajowej od ul. Jabłoniowej do ul. Kartuskiej zostały nakreślone jeszcze w czasach towarzysza Edwarda.

Obie zostaną oddane do użytku w najbliższych dniach.

Pierwszy tramwaj linii nr 1 wyruszy na trasę na Chełm 19 grudnia. Nowe bombardiery, citadisy i sprowadzone z Dortmundu N8C będą jeździć trasą Pohulanka - Chełm - Urząd Miejski - Brama Wyżynna - Pohulanka. W dni powszednie w godzinach szczytu tramwaje będą kursować co 5 minut, poza szczytem co 7-8 minut, wieczorem co 10, lub co 15 minut. W soboty i w niedzielę, w zależności od pory dnia, co 10, lub co 15 minut.

Niemal gotowa jest już pętla na Chełmie, na której będzie zawracać "jedynka". - Właściwe to nie pętla, lecz niewielki dworzec przesiadkowy, z kilkoma peronami i wiatami - opisuje Janusz Łagowski, zastępca dyrektora Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska (DRMG).

Na kilku peronach zawisną tablice świetlne pokazujące czasy odjazdu tramwajów i autobusów. Na razie będzie to czas rozkładowy, zaś docelowo czas rzeczywisty, oszacowany na podstawie czujników GPS w pojazdach.

Pętla stanie się punktem przesiadkowym dla mieszkańców dzielnicy Południe (Chełm i wszystkie nowe osiedla), którzy dojadą do niej autobusami i następnie wsiądą w tramwaj do śródmieścia. Nie będą mieli wyjścia, ponieważ z zakorkowanej wiecznie al. Armii Krajowej znikną wszystkie linie autobusowe. - Chcemy dać mieszkańcom kilka dni na przystosowanie się do tej zmiany, dlatego wprowadzimy ją dopiero po Świętach - zapowiada Oskar Białowąs z Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku.

Wszystkie inwestycje "tramwajowe" w Gdańsku (modernizacje torowisk, budowa trasy na Chełm, zakup nowych wozów) kosztowały 63 mln zł (połowę dała UE).

Drugą ważną inwestycją jest niemal dwuipółkilometrowy odcinek al. Armii Krajowej, pomiędzy ul. Jabłoniową i ul. Kartuską. Jego budowała trwała prawie dokładnie dwa lata i kosztowała 60 mln zł (połowę dała UE). To pierwsza od wielu lat zbudowana od postaw ważna arteria komunikacyjna miasta. Kierowcy skorzystają z niej po raz pierwszy 21 grudnia.

Gotowy jest już projekt techniczny ostatniego odcinka Armii Krajowej, łączącego ul. Kartuską z węzłem Karczemki na obwodnicy Trójmiasta.

O ile w mijającym roku remonty (Podwale Grodzkie, Błędnik, Marynarki Polskiej) mogły dać się mieszkańcom Gdańska we znaki, o tyle w przyszłym roku robót na ulicach miasta niemal nie uświadczymy.

- To będzie rok przygotowywania dokumentacji do projektów, które pełną parą ruszą w 2009 roku lub później - tłumaczy Krzysztof Rudziński, dyrektor Wydziału Programów Rozwojowych i wylicza: Trasa Sucharskiego, ul. Łostowicka, ul. Nowa Wałowa wraz z węzłem nad ul. Jana z Kolna, odcinek Trasy Słowackiego od ul. Hynka do Tasy Sucharskiego na wysokości ul. Uczniowskiej, linia tramwajowa z Siedlec na Morenę.

Jedyna przebudowa, której na pewno doświadczą kierowcy, to modernizacja skrzyżowania al. Hallera z ul. Kliniczną. Przebudowane zostanie torowisko, światła i powstanie droga rowerowa. W ramach innej inwestycji zmodernizowane zostanie torowisko tramwajowe od tego skrzyżowania do ul. Mickiewicza.

Opinie (211) 9 zablokowanych

  • mustapha

    Daj spokój, toż to nawet w Warszace widać, że całe to przedsięwzięciem ma posmak partykularny i polityczny. Natomiast nic nie ma wspólnego z dobrym i właściwym rozwiązaniem problemu komunikacyjnego Gdańska.
    Wystarczy zobaczyć kto z Chełma jest w Komisji Polit.Gosp.... R.M. i będziesz miał odpowiedź.

    • 0 0

  • do Pruszcza sie przeprowadźcie bo inaczej

    na dojazd będziecie musieli z 1,5 godziny przeznaczyć...

    • 0 0

  • no więc tylko się cieszyć :)))))

    zawsze to krok w dobrym kierunku - czas przestać być czerwoną latarnia Europy. Na tym polega rozwój i postęp - brawo !

    • 0 0

  • Niech adamowicz zacznie dojazdy tym tramwajem!

    • 0 0

  • likwidacja bezpośredniego połączenia? Bzdura!

    P. A. niech sam zamieszka na nowych osiedlach pod obwodnicą i dojeżdża z przesiadkami- bzdura kompletna. Chcemy połączeń bezpośrednich i niech się weźmie za połączenia dwupasmowe z obwodnicą!! W tym mieście nie da się żyć i powiem wam, że więcej osób będzie jeździć autami bo nikt nie będzie się przesiadał wiec korki się powiększą. Do tej pory jeżdżę autobusem z V wzgórz ale przesiądę się na auto w momencie gdy pozostaną mi przesiadki!

    • 0 0

  • mialem sen... (1)

    marzyl mi sie dojazd z Chelma na UG, dziewczynie marzyl sie bezposredni transport pod Galerie, bratu na Polibude... teraz nawet do Dworca nie dojedziemy... vielen dank!

    a mieszkancy Chelma np. z ul. Cieszynskiego/Cebertowicza beda musieli poswiecic troche czasu na dojscie do petli. chyba ze wybiora szybsza (?) wersje - podjazd autobusem 1 przystanek! ci z ul. Dragana beda miec troche gorzej... faktycznie "skroci sie" czas transportu do Centrum.

    komus chyba brakuje piatej klepki...

    • 0 0

    • Zamiast się cieszyć, że masz bliżej do tramwaju niż ludzie z dzielnic południowych to jeszcze narzekasz!!! Jak masz z blisko to zrób sobie rundkę autobusem np. 118 na Piotrkowska i zamiast 1 będziesz jechał prawie 10. Skoro to się bardziej opłaca.

      • 0 0

  • a co z 208?

    Decydując się na zamiezkanie w Kowalach czy w innej południowej dzielnicy, sporo oddalonej od centrum powinniście być przygotowani na długie dojazdy (co za różnica czy w korku czy z przesiadką?). Ale co z 208? Jeśli ta linia zniknie, mieszkańcy ulic Jabłońskiego, Zamiejskiej itp. nie będą mieli ŻADNEGO powrotnego autobusu!! Chyba, że 108 dookoła przez cały Chełm...

    • 0 0

  • A co ze Słowackiego-odcinek pomiędzy Niedźwiednikiem a Grunwaldzką??!!

    • 0 0

  • To, że autobusy znikną z AK wcale nie musi oznaczać, że zostaną zlikwidowane obecne linie. Wręcz domyślam się, że obecne linie zamiast dowozić ludzi do centrum będą ludzi dowozić na pętlę/węzeł przesiadkowy. I wcale nie musi być gorzej albo drożej. Bo na samym Chełmie nie ma wielkich korków, więc można tak ustawić czasy odjazdów autobusów by dojazd na pętlę był odpowiednio zsynchronizowany z odjazdem tramwaju.
    A marudom przejście kilkunastu metrów z busa do trama wyjdzie nawet na zdrowie, bo im się krążenie poprawi, mózg się dotleni i może będą mniej narzekać.
    Skoro tramwaj ma jeździć co 5 min, to średni czas oczekiwania będzie ze 2 min. W komunikacji miejskiej pomijalnie mały czas! Jeśli częstotliwość kursów jest duża to przesiadki przestają odgrywać rolę. To nie jest podróż pociągiem, gdzie każdy się rozsiada, zdejmuje płaszcz itd. Idąc dalej marudy niedługo zaczną narzekać, że dojeżdżając samochodem na parking podziemny biurowca muszą się przesiąść do windy.

    Dobry pomysł z wrzutką na tram, oby był tylko dobrze zsynchronizowany z busami.

    • 0 0

  • podwale (1)

    Podwale przedmiejskie to tor przeszkód. nawet terenowe samochody maja problem i niszczą sobie zawieszenie. jak poczekamy jeszcze rok, czyli dwie zimy to nie da się tam przejechać nawet czołgiem.

    • 0 0

    • Zaproszenie

      Zapraszamy na ulice Osowej!
      Np. Niewykonane odcinki Jednorożca, Hermesa, Wodnika, i wielu innych ulic.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane