• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Koniec gierkowskich inwestycji komunikacyjnych w Gdańsku

Michał Stąporek
5 grudnia 2007 (artykuł sprzed 16 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Czarna dziura pochłania tramwaje na Chełmie?
Budowa odcinka al. Armii Krajowej od Jabłoniowej do Kartuskiej już się zakończyła. Kierowcy pojadą tędy po raz pierwszy 21 grudnia. Budowa odcinka al. Armii Krajowej od Jabłoniowej do Kartuskiej już się zakończyła. Kierowcy pojadą tędy po raz pierwszy 21 grudnia.
Wyglądająca jak wprost z lotniska elektroniczna tablica z rozkładem jazdy stanie na pętli tramwajowo-autobusowej na Chełmie. Oby nie pokazywała, że wszystkie linie są "opóźnione". Wyglądająca jak wprost z lotniska elektroniczna tablica z rozkładem jazdy stanie na pętli tramwajowo-autobusowej na Chełmie. Oby nie pokazywała, że wszystkie linie są "opóźnione".
- Od dawna nie ma już Edwarda Gierka, a my wciąż realizujemy jego pomysły - tym - niezamierzonym chyba - komplementem dla dawnego pierwszego sekretarza PZPR prezydent Paweł Adamowicz podsumował rok inwestycji na drogach Gdańska.

To zestawienie może dziwić, ale rzeczywiście sztandarowe gdańskie inwestycje komunikacyjne zakończone w tym roku, czyli budowa linii tramwajowej na Chełm i odcinka al. Armii Krajowej od ul. Jabłoniowej do ul. Kartuskiej zostały nakreślone jeszcze w czasach towarzysza Edwarda.

Obie zostaną oddane do użytku w najbliższych dniach.

Pierwszy tramwaj linii nr 1 wyruszy na trasę na Chełm 19 grudnia. Nowe bombardiery, citadisy i sprowadzone z Dortmundu N8C będą jeździć trasą Pohulanka - Chełm - Urząd Miejski - Brama Wyżynna - Pohulanka. W dni powszednie w godzinach szczytu tramwaje będą kursować co 5 minut, poza szczytem co 7-8 minut, wieczorem co 10, lub co 15 minut. W soboty i w niedzielę, w zależności od pory dnia, co 10, lub co 15 minut.

Niemal gotowa jest już pętla na Chełmie, na której będzie zawracać "jedynka". - Właściwe to nie pętla, lecz niewielki dworzec przesiadkowy, z kilkoma peronami i wiatami - opisuje Janusz Łagowski, zastępca dyrektora Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska (DRMG).

Na kilku peronach zawisną tablice świetlne pokazujące czasy odjazdu tramwajów i autobusów. Na razie będzie to czas rozkładowy, zaś docelowo czas rzeczywisty, oszacowany na podstawie czujników GPS w pojazdach.

Pętla stanie się punktem przesiadkowym dla mieszkańców dzielnicy Południe (Chełm i wszystkie nowe osiedla), którzy dojadą do niej autobusami i następnie wsiądą w tramwaj do śródmieścia. Nie będą mieli wyjścia, ponieważ z zakorkowanej wiecznie al. Armii Krajowej znikną wszystkie linie autobusowe. - Chcemy dać mieszkańcom kilka dni na przystosowanie się do tej zmiany, dlatego wprowadzimy ją dopiero po Świętach - zapowiada Oskar Białowąs z Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku.

Wszystkie inwestycje "tramwajowe" w Gdańsku (modernizacje torowisk, budowa trasy na Chełm, zakup nowych wozów) kosztowały 63 mln zł (połowę dała UE).

Drugą ważną inwestycją jest niemal dwuipółkilometrowy odcinek al. Armii Krajowej, pomiędzy ul. Jabłoniową i ul. Kartuską. Jego budowała trwała prawie dokładnie dwa lata i kosztowała 60 mln zł (połowę dała UE). To pierwsza od wielu lat zbudowana od postaw ważna arteria komunikacyjna miasta. Kierowcy skorzystają z niej po raz pierwszy 21 grudnia.

Gotowy jest już projekt techniczny ostatniego odcinka Armii Krajowej, łączącego ul. Kartuską z węzłem Karczemki na obwodnicy Trójmiasta.

O ile w mijającym roku remonty (Podwale Grodzkie, Błędnik, Marynarki Polskiej) mogły dać się mieszkańcom Gdańska we znaki, o tyle w przyszłym roku robót na ulicach miasta niemal nie uświadczymy.

- To będzie rok przygotowywania dokumentacji do projektów, które pełną parą ruszą w 2009 roku lub później - tłumaczy Krzysztof Rudziński, dyrektor Wydziału Programów Rozwojowych i wylicza: Trasa Sucharskiego, ul. Łostowicka, ul. Nowa Wałowa wraz z węzłem nad ul. Jana z Kolna, odcinek Trasy Słowackiego od ul. Hynka do Tasy Sucharskiego na wysokości ul. Uczniowskiej, linia tramwajowa z Siedlec na Morenę.

Jedyna przebudowa, której na pewno doświadczą kierowcy, to modernizacja skrzyżowania al. Hallera z ul. Kliniczną. Przebudowane zostanie torowisko, światła i powstanie droga rowerowa. W ramach innej inwestycji zmodernizowane zostanie torowisko tramwajowe od tego skrzyżowania do ul. Mickiewicza.

Opinie (211) 9 zablokowanych

  • dojazd do pracy

    zajmuje mi 1.5h w jedną stronę - mieszkam na Ujeścisku, a pracuję w Orłowie...:) i jakoś żyję - choć 3 godziny dziennie marnowane na jazdę strasznie mnie wkurza...
    a jak dochodzą do tego korki albo remonty SKM, to i 4h dziennie w obie strony mi wychodzi..

    • 0 0

  • do Rumuna (1)

    Ty jednak masz ptasi móżdzek.
    Sęk w tym że zanim sie taką zastępczą komunikację zorganizuje to minie co najmniej godzina.
    A przez ten czas to ani na Chełm sie nie dostaniesz ani nie zjedziesz do Centrum.

    Tramwaj to wygodne i szybkie rozwiązanie ale obarczone wysokim ryzykiem całkowitej blokady komunikacji.

    • 0 0

    • Niezadowolony

      Ja ciesze sie natomiast, ze z moim ptasim móżdzkiem, mysle logiczniej i daje sobie w zyciu lepiej rade niz wielu innych podobnych Tobie "myslicieli".

      • 0 0

  • Zdurnieliście!

    Wszyscy zdurnieliście! Jak wam się nie podoba wizja przesiadek, to se kupcie rower! Wtedy nie będziecie stali w korkach i będziecie mięli ciągłość przejazdu! Ja, żeby dojechać gdziekolwiek z Pruszcza muszę się przesiąść przynajmniej raz! A korki mamy takie same jak na AK. Więc nie narzekajcie z tymi przesiadkami, bo przemawia przez was wygodnictwo !

    • 0 0

  • i bardzo dobrze

    skończcie marudzenie. przesiadka na tramwaj i koniec. a jak wam sie nie podoba to chodźcie pieszo.

    • 0 0

  • do mieszkańca pruszcza (1)

    A czy to źle ?
    płacę dużo - wymagam

    a rowerem to jeżdzę gdy jest na to pogoda.
    Wybacz ale w deszczu czy śniegu to z Pięciu Wzgórz tą drogą nie da się jechać - po prostu nie wiesz o czym piszesz.

    Decydowałeś sie mieszkac w Pruszczu - Twoja sprawa.

    Zapewne krzyczałbyś jeszcze głośniej gdyby Tobie bezmyślnie utrudniali i tak ciężką komunikację

    • 0 0

    • Komunikacji w Pruszczu już się utrudnić nie da ;)
      Poza tym, wszyscy tak narzekacie, ale nie bierzecie pod uwagę, że tramwaj będzie jeździł często, a nawet jak sie popsuje, to podstawia autobusy. Zawsze się znajdzie jakieś wyjście z sytuacji.
      Teraz tylko marudzicie, ale jak postoicie trochę samochodami w korkach, to się szybko przesiądziecie na tramwaj.
      A z tymi przesiadkami też przesadzacie. W centrum można wskoczyć w 3 czy 4 tramwaje. Jasne, zawsze trzeba będzie poczekać parę minut.
      Uważam, że mimo wszystko, to był dobry pomysł i jeszcze się do niego przekonacie.

      • 0 0

  • heh

    slowackiego od hynka....

    a od grunwaldziekj do ronda? ;)

    • 0 0

  • jaki tramwaj tramwaj do nikąd od urzędu miasta do dworca to dobry kilometr ,ten tramwaj jest h... warty , ja napewno nie będe z niego korzystać póki nie będzie dojeżdżał do dworca ,to skandal i kpina .Ja Nawet zimą wole jeździć rowerem bo nie stoje jak ten (...) na przystanku i jadę z miejsca na miejsce

    • 0 0

  • .. a do dworca na piechotę? (1)

    Wszystko fajnie - 20 lat czekania i may tramwaj, naprawdę się cieszę szczególnie że do przystanku bedę mieć blisko. Szkoda tylko ze do dworca bedzie trzeba z Huciska iśc na piechotę. Najgorzej jak z cięzką torbą podrózną ;/

    • 0 0

    • Mam pomysła!

      Wziąć ten złom z Dortmundu i zrobić linię Dw.PKP - Brama Oliwska - Dw.PKS - Hucisko - Dw. PKP. Ruch dokładnie w tym kierunku. Przy Bramie Oliwskiej tramwaj zmieniałby bieg (dlatego musi być ten z Dortmundu, bo inne tego nie potrafią). Albo kawałek dalej, kiedyś chyba był tam przejazd na drugi tor. I problem chodzenia na piechotę spod UM na Dworzec znika.

      • 0 0

  • W

    Widac, ze lubisz podrozowac rowerem, ale czytajac Twoja ostatnia wypowiedziedz przypuszczam, ze w tej wyprawie do Czestochowy nie uczestniczyles?
    Jak sie Adamowicz da przez Ciebie zastraszyc faktem, ze do tramwaju nie wsiadziesz, to gotow jeszcze sprzedac wszystkie Citidasy i Bombardiery!

    • 0 0

  • nawet tusk sobie w tym kraju nie poradzi jak za wyborców bedzie miał głąbów ktorym przesiadka z autobusu do tramwaju sprawia

    problem autobusy lini 106,111,138 czyli te ze stogów i z westerplatte tez nie wiedziec czemu jezdza do akadami muzycznej (łąkowej)trasa została skrocona do polowy i nikt nie płacze wszyscy wsiadaja w tramwaj i ciesza sie z tego ze do centrum moga dojechac bez zadnych korkow ale oczywiscie lenią z dzielnic za chełmem nie chce sie przesiadac z nie ogrzewanego 155 do tramwaju bo im korona z głowy spadnie jak sie przejda 10 metrow do nowego eleganckiego ogrzewanego tramwaju. jak wam przeszkadza takie rozwiazanie to idzcie w slady osowej i sobie wymyslcie własnego przewoznika głąby z peryferi haha :)

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane