- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (456 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (43 opinie)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (192 opinie)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (280 opinii)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (166 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (66 opinii)
Koniec gierkowskich inwestycji komunikacyjnych w Gdańsku
To zestawienie może dziwić, ale rzeczywiście sztandarowe gdańskie inwestycje komunikacyjne zakończone w tym roku, czyli budowa linii tramwajowej na Chełm i odcinka al. Armii Krajowej od ul. Jabłoniowej do ul. Kartuskiej zostały nakreślone jeszcze w czasach towarzysza Edwarda.
Obie zostaną oddane do użytku w najbliższych dniach.
Pierwszy tramwaj linii nr 1 wyruszy na trasę na Chełm 19 grudnia. Nowe bombardiery, citadisy i sprowadzone z Dortmundu N8C będą jeździć trasą Pohulanka - Chełm - Urząd Miejski - Brama Wyżynna - Pohulanka. W dni powszednie w godzinach szczytu tramwaje będą kursować co 5 minut, poza szczytem co 7-8 minut, wieczorem co 10, lub co 15 minut. W soboty i w niedzielę, w zależności od pory dnia, co 10, lub co 15 minut.
Niemal gotowa jest już pętla na Chełmie, na której będzie zawracać "jedynka". - Właściwe to nie pętla, lecz niewielki dworzec przesiadkowy, z kilkoma peronami i wiatami - opisuje Janusz Łagowski, zastępca dyrektora Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska (DRMG).
Na kilku peronach zawisną tablice świetlne pokazujące czasy odjazdu tramwajów i autobusów. Na razie będzie to czas rozkładowy, zaś docelowo czas rzeczywisty, oszacowany na podstawie czujników GPS w pojazdach.
Pętla stanie się punktem przesiadkowym dla mieszkańców dzielnicy Południe (Chełm i wszystkie nowe osiedla), którzy dojadą do niej autobusami i następnie wsiądą w tramwaj do śródmieścia. Nie będą mieli wyjścia, ponieważ z zakorkowanej wiecznie al. Armii Krajowej znikną wszystkie linie autobusowe. - Chcemy dać mieszkańcom kilka dni na przystosowanie się do tej zmiany, dlatego wprowadzimy ją dopiero po Świętach - zapowiada Oskar Białowąs z Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku.
Wszystkie inwestycje "tramwajowe" w Gdańsku (modernizacje torowisk, budowa trasy na Chełm, zakup nowych wozów) kosztowały 63 mln zł (połowę dała UE).
Drugą ważną inwestycją jest niemal dwuipółkilometrowy odcinek al. Armii Krajowej, pomiędzy ul. Jabłoniową i ul. Kartuską. Jego budowała trwała prawie dokładnie dwa lata i kosztowała 60 mln zł (połowę dała UE). To pierwsza od wielu lat zbudowana od postaw ważna arteria komunikacyjna miasta. Kierowcy skorzystają z niej po raz pierwszy 21 grudnia.
Gotowy jest już projekt techniczny ostatniego odcinka Armii Krajowej, łączącego ul. Kartuską z węzłem Karczemki na obwodnicy Trójmiasta.
O ile w mijającym roku remonty (Podwale Grodzkie, Błędnik, Marynarki Polskiej) mogły dać się mieszkańcom Gdańska we znaki, o tyle w przyszłym roku robót na ulicach miasta niemal nie uświadczymy.
- To będzie rok przygotowywania dokumentacji do projektów, które pełną parą ruszą w 2009 roku lub później - tłumaczy Krzysztof Rudziński, dyrektor Wydziału Programów Rozwojowych i wylicza: Trasa Sucharskiego, ul. Łostowicka, ul. Nowa Wałowa wraz z węzłem nad ul. Jana z Kolna, odcinek Trasy Słowackiego od ul. Hynka do Tasy Sucharskiego na wysokości ul. Uczniowskiej, linia tramwajowa z Siedlec na Morenę.
Jedyna przebudowa, której na pewno doświadczą kierowcy, to modernizacja skrzyżowania al. Hallera z ul. Kliniczną. Przebudowane zostanie torowisko, światła i powstanie droga rowerowa. W ramach innej inwestycji zmodernizowane zostanie torowisko tramwajowe od tego skrzyżowania do ul. Mickiewicza.
Opinie (211) 9 zablokowanych
-
2007-12-05 00:34
do michal
W Centrum? w tym smrodzie michale? coś Ty zwariował to chyba tylko ty tak myśłisz bo większosc ludzi chce mieszkać w norlanych czystycha warunkach... centrum to centrum syfu
- 0 0
-
2007-12-05 00:43
wysiądziecie na chełmie, albo w centrum i na co się chcecie przesiąść, skoro autobusy będą stały w korkach!!!
- 0 0
-
2007-12-05 01:01
NIE WIESZ?
NA ROWER LUB ROLKI A TERAZ IMA NA SANKI ....
- 0 0
-
2007-12-05 01:04
przestańcie jojczyć
przestańcie jojczyć jak stare baby....bedzie nowocześniej i czyściej, ładne przystanki, nowe elektroniczne tablice nawet windy dla niepełnosprawnych...oby tego wszystkiego margines nie zniszczył...
- 0 0
-
2007-12-05 01:09
fajne rozwiązanie widziałem w lipsku. otóż tam na odcinkach, gdzie linie tramwajowe pokrywają sie z autobusowymi, autobusy jeżdza po torowiskach (torowiska są na specjalnym, odgrodzonym pasie ulicy)
a jesli chodzi o mieszkańców peryferii: coś za coś...mieszkacie pieknie i tanio, ale dojazd macie utrudniony...ja z niedźwiednika przez wam podobnych też, bo korek na slowackiego tworzą samochody jadące głównie zza obwodnicy...
a swoją drogą tu(tj. wzdłuz słowackiego) tez przydałaby sie linia tramwajowa, w koncu to jedna z głownych arterii miasta...ta kolejka, o której było głośno i zrezygnowano z niej po jakimś czasie tez mogłaby być, ale bardziej jako ekstrawagancja...a tramwaj do zlotej karczmy(albo od razu do lotniska-wbrew temu, co ludzie tu wypisywali, takie rozwiązania sa stosowane w całej europie, zresztą tramwaj nie wyklucza skm)byłby znacznym odciążeniem i przyspieszyłby transport znacznych ilości pasazerów- 0 0
-
2007-12-05 01:18
pradoksalnie korki na armi krajowej sie skończyły... dziwne
- 0 0
-
2007-12-05 03:33
Panie Adamowicz, to jest CUD!! Aleś Pan ubawił towarzysza Gierka, aż z POmnika na POwązkach POspadały chryzantemy złociste, jak
Pańskie usta a ha ha ha ha ale bak
- 0 0
-
2007-12-05 04:31
do tego wyżej
mnietek, wez chodz juz do lozka, a nie po nocy mi znowu po forach internetowych wypisujesz banialuki.
- 0 0
-
2007-12-05 04:39
a ja wstaje :(
jw
- 0 0
-
2007-12-05 06:38
dlaczego ktos nie puknie sie w głowę i nie zaplanuje tramwaju 1 z Chełma do węzła Kliniczna i tramwajów wystarczy i obsłuży się Stocznie, Politechnike AMG i dworzec Główny, w czym jest problem skoro jest 9 wozów tramwajowych mogąścych tamtędy jechać
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.