- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (456 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (43 opinie)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (192 opinie)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (280 opinii)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (166 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (66 opinii)
Koniec gierkowskich inwestycji komunikacyjnych w Gdańsku
To zestawienie może dziwić, ale rzeczywiście sztandarowe gdańskie inwestycje komunikacyjne zakończone w tym roku, czyli budowa linii tramwajowej na Chełm i odcinka al. Armii Krajowej od ul. Jabłoniowej do ul. Kartuskiej zostały nakreślone jeszcze w czasach towarzysza Edwarda.
Obie zostaną oddane do użytku w najbliższych dniach.
Pierwszy tramwaj linii nr 1 wyruszy na trasę na Chełm 19 grudnia. Nowe bombardiery, citadisy i sprowadzone z Dortmundu N8C będą jeździć trasą Pohulanka - Chełm - Urząd Miejski - Brama Wyżynna - Pohulanka. W dni powszednie w godzinach szczytu tramwaje będą kursować co 5 minut, poza szczytem co 7-8 minut, wieczorem co 10, lub co 15 minut. W soboty i w niedzielę, w zależności od pory dnia, co 10, lub co 15 minut.
Niemal gotowa jest już pętla na Chełmie, na której będzie zawracać "jedynka". - Właściwe to nie pętla, lecz niewielki dworzec przesiadkowy, z kilkoma peronami i wiatami - opisuje Janusz Łagowski, zastępca dyrektora Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska (DRMG).
Na kilku peronach zawisną tablice świetlne pokazujące czasy odjazdu tramwajów i autobusów. Na razie będzie to czas rozkładowy, zaś docelowo czas rzeczywisty, oszacowany na podstawie czujników GPS w pojazdach.
Pętla stanie się punktem przesiadkowym dla mieszkańców dzielnicy Południe (Chełm i wszystkie nowe osiedla), którzy dojadą do niej autobusami i następnie wsiądą w tramwaj do śródmieścia. Nie będą mieli wyjścia, ponieważ z zakorkowanej wiecznie al. Armii Krajowej znikną wszystkie linie autobusowe. - Chcemy dać mieszkańcom kilka dni na przystosowanie się do tej zmiany, dlatego wprowadzimy ją dopiero po Świętach - zapowiada Oskar Białowąs z Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku.
Wszystkie inwestycje "tramwajowe" w Gdańsku (modernizacje torowisk, budowa trasy na Chełm, zakup nowych wozów) kosztowały 63 mln zł (połowę dała UE).
Drugą ważną inwestycją jest niemal dwuipółkilometrowy odcinek al. Armii Krajowej, pomiędzy ul. Jabłoniową i ul. Kartuską. Jego budowała trwała prawie dokładnie dwa lata i kosztowała 60 mln zł (połowę dała UE). To pierwsza od wielu lat zbudowana od postaw ważna arteria komunikacyjna miasta. Kierowcy skorzystają z niej po raz pierwszy 21 grudnia.
Gotowy jest już projekt techniczny ostatniego odcinka Armii Krajowej, łączącego ul. Kartuską z węzłem Karczemki na obwodnicy Trójmiasta.
O ile w mijającym roku remonty (Podwale Grodzkie, Błędnik, Marynarki Polskiej) mogły dać się mieszkańcom Gdańska we znaki, o tyle w przyszłym roku robót na ulicach miasta niemal nie uświadczymy.
- To będzie rok przygotowywania dokumentacji do projektów, które pełną parą ruszą w 2009 roku lub później - tłumaczy Krzysztof Rudziński, dyrektor Wydziału Programów Rozwojowych i wylicza: Trasa Sucharskiego, ul. Łostowicka, ul. Nowa Wałowa wraz z węzłem nad ul. Jana z Kolna, odcinek Trasy Słowackiego od ul. Hynka do Tasy Sucharskiego na wysokości ul. Uczniowskiej, linia tramwajowa z Siedlec na Morenę.
Jedyna przebudowa, której na pewno doświadczą kierowcy, to modernizacja skrzyżowania al. Hallera z ul. Kliniczną. Przebudowane zostanie torowisko, światła i powstanie droga rowerowa. W ramach innej inwestycji zmodernizowane zostanie torowisko tramwajowe od tego skrzyżowania do ul. Mickiewicza.
Opinie (211) 9 zablokowanych
-
2007-12-05 07:08
a ja się nie doczekałem...
Mieszkałem 2 lata przy ul.Łódzkiej i mogłem obserwować jak zmienia się ruch poranny do centrum Gdańska wraz z rozbudową osiedli (Ekolan, Górski, Polnord, Kokoszki). Dojazd rano do pracy to droga przez mękę! Autobusy mają już 20-minutowe opóźnienia na Łódzkiej i szczelnie wypełnione ludźmi. Czekałem na wybudowanie linii tramwajowej i... się nie doczekałem wyprowadzając do Gdyni ;-) Ale zaskoczyła mnie decyzja o likwidacji linii autobusowych na Armii Krajowej! Nie będą już jeździły do centrum 155,255,118? No to tylko czekać aż na tej tramwajowej trasie o największych deniwelacjach w Polsce stanie zepsuty tramwaj! Wtedy to dopiero będziecie psioczyć. Ja uważam, że należy pozostawić autobusy i wydzielić im jeszcze dodatkowo pas ruchu. Wtedy może więcej osób przesiądzie się z samochodów do komunikacji miejskiej i zapomnimy o korkach?
A póki co, sam chętnie przejadę się nową linią tramwajową! :-)- 0 0
-
2007-12-05 07:13
a co z ul Slowackiego??? (1)
kiedy w koncu jej odcinek konczacy sie na grunwaldzkiej bedzie poszerzony do 4 pasow?? z artykulu wynika ze beda roboty ale po drugiej stronie (hynka-sucharskiego?).... przeciez tam sie nie da jechac!! (grunwaldzka - niedzwienik)
- 0 0
-
2007-12-05 08:52
Były w ogóle jakieś plany E. Gierka dot. Słowackiego ? Pewnie nie było, więc co się dziwisz.
- 0 0
-
2007-12-05 07:17
Kiedy? Trzeba by, wicie rozumicie, towarzyszu Szmaciak, zapytać Towarzysza Gierka bu ha ha ha ha
- 0 0
-
2007-12-05 07:29
właśnie
ciekawa jestem właśnie co z podwalem, ten odcinek dobija samochody wielkimi nierównościami a kierowców korkami... czy coś z tym zrobia????
- 0 0
-
2007-12-05 07:32
Do Ludzi z Kowali (1)
Cieszcie się że w ogóle możecie jeździć autobusem 155 do którego się nie dokładacie (Gmina Kolbudy nie przeznacza do niego żadnych dotacji) wkrótce ta możliwość zostanie Wam znacznie utrudniona (zamknięcie pętli Oś Swiętokrzyskie).
- 0 0
-
2007-12-12 09:19
Re Do Ludzi Z Kowali
Co miesiąc płacę 103zł za bilet miesięczny do ZTM Gdańsk a nie Kolbudy to chyba się jednak dokładam ...
- 0 0
-
2007-12-05 07:34
Co to jest ta Pohulanka?
Czyżby to była nowa nazwa dla izby wytrzeźwień?
- 0 0
-
2007-12-05 07:52
jakie pięne plany
tylko dlaczego żaden z nich nie dotyczy tego co najpilniejsze - ul. Słowackiego, Nowej Łodzkiej, Świętokrzyskiej itp. itd.?
- 0 0
-
2007-12-05 07:56
Elektroniczna tablica i windy dla inwalidów
Super pomysł, XXI wiek.
Ile dajecie czasu aż zostaną doszczętnie zdewastowane przez naszą kochaną młodzież ???- 0 0
-
2007-12-05 08:00
modernizacja skrzyżowania al. Hallera z ul. Kliniczną
A koszmarna nawierznia na węźle kliniczna???
Władze czekają, aż ktoś wypadnie z wiaduktu z powodu tych nierówności???- 0 0
-
2007-12-05 08:16
KRETYŃSTWO
Aby dojechać na Ujeścisko zmuszona będę wsiadać w tramwaj przy Bramie Wyżynnej a nie jak dotyczas w autobus przy dworcu do którego dojeżdżam tramwajem nr 10
gratuluję pomysłu!!!!- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.