• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Koniec remontów nie oznacza powrotu do starych rozkładów

13 stycznia 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Mieszkańcy Siedlec skarżą się, że aby dostać się do Nowego Portu muszą korzystać z linii 12, a potem przesiąść się przy Dworcu Głównym PKP. Mieszkańcy Siedlec skarżą się, że aby dostać się do Nowego Portu muszą korzystać z linii 12, a potem przesiąść się przy Dworcu Głównym PKP.

Zakończenie modernizacji torowisk w Gdańsku nie oznacza, że tramwaje wracają na te same linie, jakie funkcjonowały przed remontem. Jednym z takich przykładów jest połączenie Nowego Portu z Siedlcami, które nie będzie już funkcjonować z wcześniejszą częstotliwością.



Kiedy ci się najwygodniej podróżowało po Gdańsku?

Na problemy z przesiadkami narzeka m.in. nasza czytelnika, pani Elżbieta z Siedlec.

Podobnie jak duża część mieszkańców Gdańska, cierpliwie czekałam na zakończenie remontów torowisk. Na ten czas zawieszono kursowanie linii nr 10. Znosiłam różnego rodzaju niedogodności w podróżowaniu na trasie z domu do pracy i z powrotem (Kartuska - Marynarki Polskiej).

Ze zrozumieniem korzystałam z komunikacji zastępczej, ze spokojem chociaż z zaciśniętymi zębami przez ponad dwa miesiące przesiadałam się z jednego tramwaju do drugiego, pokonując część drogi na pieszo (między Dworcem Głównym a Placem Solidarności). Pragnę podziękować ZTM i ZKM za uruchomienie tymczasowej linii 98, bo na odcinku Dworzec Główny - Pętla Kliniczna pierwotnie nic nie miało jeździć. Jednak udało się ją uruchomić (po interwencji pobliskich pracodawców).

Wszystko miało się zakończyć najpierw we wrześniu, potem termin przełożono na połowę listopada, koniec grudnia i tak doszliśmy do połowy stycznia. Ogromna radość, jest komunikat, że remonty zakończone, tramwaje wracają na swoje trasy. W końcu będzie bezpośredni dojazd linią nr 10.

Okazuje się jednak, że będzie ona jeździć tylko w dni robocze w godzinach szczytu i co 20 minut. Na jakiej podstawie powzięto taką decyzję? Dlaczego pozbawia się mieszkańców Siedlec przyzwoitej komunikacji w kierunku Nowego Portu? Czy nikt nie zauważył również tego, że na tę właśnie linię na Siedlcach przesiada się duża grupa podróżnych z autobusów jadących z południowych części Gdańska i okolic jadących w stronę Nowego Portu, chcących uniknąć stania w korkach w stronę Śródmieścia.

Odpowiada Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM ds. przewozów

Linia tramwajowa tymczasowa 98 powstała jako alternatywa do tradycyjnej autobusowej komunikacji zastępczej, która w przypadku jej prowadzenia ul. Jana z Kolna nie miałaby żadnego uzasadnienia z uwagi na gigantyczne zatory drogowe, które się tworzą w ciągu ul. Jana z Kolna w godzinach szczytu. Autobus komunikacji zastępczej stałby w zatorach zamiast efektywnie pracować.

Oprócz linii nr 10 do Nowego Portu zostały uruchomione jeszcze dwie inne linie tramwajowe w tym kierunku: 7 i 14. W godzinach szczytu (czyli w okresie największego zapotrzebowania) dzięki takiej ofercie przewozowej udało się uzyskać łączną częstotliwość co 5 minut. Przypominam, że jeszcze dwa lata temu, kiedy funkcjonowała wyłącznie linia 10 ze Śródmieścia do Nowego Portu, tramwaj w godzinach szczytu kursował co 10 min (była to maksymalna częstotliwość). A więc mamy dzisiaj podwojenie częstotliwości, z czego gdańszczanie są zadowoleni, ponieważ udało się wreszcie istotnie poprawić komfort podróżowania.

Zgodnie z wynikami badań ruchu gdańszczan, zapotrzebowanie na bezpośrednie połączenie z Siedlec przez Młyniska do Nowego Portu jest znikome, stąd oferta została dopasowana do rzeczywistych potrzeb. Dzięki optymalizacji rozkładu jazdy linii 10, większość kursów linii 10 z Siedlec zostało przejętych przez linię 12, czyli linię, którą mieszkańcy Siedlec sobie najbardziej cenią, ponieważ tramwaje linii 12 dowożą ich m.in. w okolice Uniwersytetu Medycznego i Wrzeszcza.

Należy pamiętać też, że linią 12 (lub dowolną inną linią autobusową w ciągu ul. Kartuskiej) można dojechać do Dworca, gdzie istnieje możliwość przesiadki na linię 7 i 14.

Wzrost częstotliwości kursowania na linii 10 mógłby nastąpić jedynie kosztem innych linii. Z ekonomicznego punktu widzenia absolutnie nie widzę żadnych przesłanek, aby zlikwidować kursy mieszkańcom Chełmu, Wrzeszcza czy Stogów, po to aby jeździły puste wagony do Siedlec. W interesie wszystkich pasażerów jest dążenie do ciągłego, dynamicznego dopasowywania oferty do rzeczywistych potrzeb. Dzięki eliminacji marnotrawstwa Miasto Gdańsk przeznacza większe środki, na przykład, na zakup nowoczesnego taboru.

Miejsca

Opinie (263) 6 zablokowanych

  • Wszystkim sie nie dogodzi (1)

    A tu mi nie pasuje ,że nie mogę dojechać do New Portu a to ,że jeżdzą za rzadko.
    Trzeba usiąść i pomysleć a nie płakać.ZKM nie zrobi dla ciebie osobistej ,prywatnej linii.
    Kup sobie rower.Będzie szybciej i zdrowiej.

    • 20 12

    • Dlatego ten, kogo na to stać kupuje auto lub rower

      bo komunikacją miejską jest kilka razy dłużej, w słabych warunkach i niepunktualnie - pasażer na pozycji żebraka.

      • 4 3

  • Do Nowego Portu i na tego typu podobne patologiczne dzielnice powinni puszczać tylko stare zdezelowane tramwaje (5)

    bo szkoda żeby tamtejsza hołota zniszczyła nowe Pesy

    • 18 45

    • Durniu (1)

      patologiczne dzielnice są wszędzie a 10, 7 i 4 dojeżdzają do pracy ludzie

      • 21 2

      • 3 i 8 też dojeżdżają ludzie do pracy. Ale nam nikt nawet zdezelowanego torowiska wyremontowac nie chce, a co dopiero mówić o nowoczesnych lub choćby tylko sprawnych technicznie tramwajach.

        • 2 0

    • patologia ? a kto mieszka obok ciebie? sasiad który po cichy bije zone? a może inny który wypuszcza psa i narobi na chodnik,

      a może wyrzuci niedopałki na ogród, chodni, a moze zastawi ciebie i innych na drodze to jest patologia. Patologia nowych wypacykowanych osiedli

      • 3 0

    • Ty idioto,tumanie i zwyczajny chamie nie obrażaj porządnych ludzi mieszkających w schludnej i bardzo malowniczej dzielnicy Nowy Port. Tłumoku chyba sam pochodzisz z jakiegoś "parzęczewa" a na twoją dzielnicę to dojeżdżały tylko wozy drabiniaste. Hołotą w najwyższym stopniu to jesteś Ty skoro wysmarowałeś na forum taką opinię. Myślę że mieszkańcy Stogów i Oruni też powinni Ci za taką opinię podziękować.

      • 3 1

    • Wiecej dresow i patoli mieszka na tych mega pokomunistycznych blokowiskach...

      • 0 0

  • Sczęśliwcy, którzy mają takie problemy, jak to że z tramwaju na tramwaj trzeba się przesiąść (1)

    Są takie osiedla, które w ogóle nie mają tramwaju, chociaż od wielu lat im się to obiecuje.

    • 37 8

    • Na przykład cała Gdynia

      • 9 1

  • (4)

    Ekonomicznie, czasowo wcale nie jest to masakra... przynajmniej w godzinach świtu :)
    A czy rowerem lepiej? Powiedz mi tylko po czym mam dojechać? Przecież dróg rowerowych tam nie ma, a pakować się pod koła aut nie mam zamiaru :P
    Autem? ponad 10km, korki, ceny paliw... to jest dopiero masakra.

    • 7 2

    • Policz sam: (3)

      przeciętne benzynowe auto spokojnie jadąc pali 8l/100km (jeżdżąc sam nie musisz mieć od razu 4 metrowego grzmota, wystarczy mały jakis a takie palą jeszcze mniej). Daje to 46 zł/100km. masz do przejechania 10 tam i z powrotem. To daje 9,20 zł. Teraz policz czas poświęcony na dojazd i różnicę w biletach. I SAM MUSISZ ZADECYDOWAĆ, CZY OPŁACA SIĘ DORZUCIĆ TROCHĘ ZA CZAS.

      • 1 2

      • No właśnie policz sam:) (1)

        bilet autobusowy/tramwajowy na wszystkie linie to koszt 80zł miesięcznie

        • 2 2

        • Dlatego napisałem kolego:

          policz sam, ile jest wart Twój czas i czy jest dla Ciebie tyle wart, by do niego dopłacić. Wieli mieszkańców 3miasta woli dopłacić. Każdy ma wybór!

          • 4 0

      • a czas, to może 30 min dłużej busem (w korkach to komunikacją jest nawet szybciej:P)

        • 1 2

  • Ja to proszę pana mam bardzo dobre połączenie.Wstaję rano,

    za piętnaście trzecia. Latem to już widno.Za piętnaście trzecia jestem ogolony, bo golę się wieczorem,śniadanie jadam na kolację,więc tylko wstaję i wychodzę.
    -No ubierasz się pan
    -W płaszcz jak pada.Opłaca mi się rozbierać po śniadaniu?
    -Aaaa...fakt.
    -Do PKS mam pięć kilometry.O czwartej za piętnaście jest PKS.
    -I zdanżasz Pan?
    -Nie, ale i tak mam dobrze, bo jest przepełniony i nie zatrzymuje się. Przystanek idę do mleczarni, to jest godzinka. Potem szybko wiozą mnie do Szymanowa.Mleko, wiesz pan, ma najszybszy transport, inaczej się zsiada. W Szymanowie zsiadam, znoszę bańki i łapię EKD. Na Ochocie w elektryczny, do Stadionu. A potem to mam już z górki, bo tak:119, przesiadka w trzynastkę, przesiadka w 345 i jestem w domu. To znaczy w robocie. I jest za piętnaście siódma. To jeszcze mam kwadrans.To jeszcze sobie obiad jem w bufecie.To po fajrancie już nie muszę zostawać,żeby jeść, tylko prosto do domu i góra 22.50 jestem z powrotem. Golę się, jem śniadanie i idę spać ;))))

    • 67 7

  • A kto sprawdzi te ich badania? To jest enigmatyczne i standardowe tłumaczenie ZTM "badania wykazały...." a nikt nigdy tych (6)

    badaczy nie widział. Komunikacja w Gdańsku to najwiekszy obecnie problem. wypadające kursy, spóznienia lub przyjazdy o 10 min za wczesnie. Chamstwo kierowców... lista jest długa

    • 35 8

    • Wystąp z prośbą o udostępnienie (1)

      Jak Ci coś nie pasuje.

      • 4 5

      • i tak sa ułozone pod zleceniodawce

        • 2 1

    • (1)

      na chełmie na petli tramwajowej stali 2 mc temu .. kilkadziesiat dni pod rzad .

      • 3 2

      • mówisz zapewne o pasażerach... tak stali bo ciagle sie spóźnia linia

        • 1 0

    • badania

      No właśnie. Badań chyba nie było. To znaczy miały być ale przetarg HZ/21 został unieważniony. A w nim były właśnie zawarte badania na odcinku siedleckim i nowoporckim. Ale co to szkodzi panu Zomkowskiemu twierdzić że gdańszczanie wypowiedzieli się w ten czy inny sposób.
      Proponowane przesiadki z tramwaju na autobus może i są dobre jednakze prosze pamiętać o pewnym (zapewne mało istotnym ) fakcie mianowicie liczba przystanków tramwajowych na Kartuskiej jest zdecydowanie większa od autobusowych.
      A stosowne kilometry (na weekendowe kursowanie 10'ki) w tramwajach mozna spokojnie pozyskać z wycięcia cześci kursów linii 8 na odcinku Stogi-Stogi Plaża. Jakoś nie wydaje mi się że niezbędna jest tam 10 minutowa częstotliwość przez cały dzień. Spokojnie wystarczy co 2-3 tramwaj tam dojeżdzajacy

      • 6 3

    • Wielokrotnie doświadczyłem ludzkie podejście kierowców, którzy widząc, jak podbiegam czekali. Warunkiem jest, by być widocznym, czyli biec w linii lusterka kierowcy.
      Przy okazji - za to czekanie na podbiegającego pasażera kierowcom i motorniczym tramwajów dziękuję.

      • 11 2

  • Bez przesady droga pani (2)

    Ja przesiadam sie z autobusu na tramwaj, czasem z tego tramwaju jeszcze na kolejny... super ze w koncu skonczyli ten przeciagajacy sie remont a tramwaje do nowego portu jezdza czesciej ! :)

    • 21 5

    • tak co 20 min w dni wolne i po za szczytem extra nie ma co (1)

      • 7 3

      • a to przed remontem jeździły niby częściej?

        Ostatnio nie jeżdżę regularnie komunikacją miejską ale od kiedy pamiętam (czy to 15 czy 10 czy 5 lat temu) tramwaje między centrum a Nowym Portem jeździły poza godzinami szczytu i w dni wolne co 20 min.

        Nie jest to może idealna częstotliwość ale biorąc pod uwagę, że w godzinach tramwaje jeżdżą częściej nie można powiedzieć, że jest gorzej niż było.

        • 3 2

  • 283

    Uprzejmie proszę o wydłużenie linii #283 od SKM Politechnika do pętli Kliniczna. Dziękuję!

    • 16 7

  • co? (3)

    Dzięki eliminacji marnotrawstwa Miasto Gdańsk przeznacza większe środki, na "przykład, na zakup nowoczesnego taboru."

    a ECS, wiadukt w letniewie to nie marnotrastwo?

    • 33 3

    • (2)

      a remont za 5.6 milionów mostu pontonowego w Sobieszewie po to, by po zbudowaniu zwodzonego (tuż obok) pontonowy zlikwidować to nie marnotrawstwo?

      • 1 1

      • (1)

        ten pontonowy to rozpadlina,wiesz?

        • 2 0

        • to warto w nią wkładać tyle baniek? nie jest to marnotrawstwo?

          • 1 0

  • (1)

    nie jest prawdą, że "dowolną inną linią autobusową w ciągu ul. Kartuskiej) można dojechać do Dworca" skoro autobus 166 tam nie jedzie hehe

    • 21 0

    • akurat ta linia to widno pojawia sie rano i popołudniu na chwile i znika....

      • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane