• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Koniec remontów nie oznacza powrotu do starych rozkładów

13 stycznia 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Mieszkańcy Siedlec skarżą się, że aby dostać się do Nowego Portu muszą korzystać z linii 12, a potem przesiąść się przy Dworcu Głównym PKP. Mieszkańcy Siedlec skarżą się, że aby dostać się do Nowego Portu muszą korzystać z linii 12, a potem przesiąść się przy Dworcu Głównym PKP.

Zakończenie modernizacji torowisk w Gdańsku nie oznacza, że tramwaje wracają na te same linie, jakie funkcjonowały przed remontem. Jednym z takich przykładów jest połączenie Nowego Portu z Siedlcami, które nie będzie już funkcjonować z wcześniejszą częstotliwością.



Kiedy ci się najwygodniej podróżowało po Gdańsku?

Na problemy z przesiadkami narzeka m.in. nasza czytelnika, pani Elżbieta z Siedlec.

Podobnie jak duża część mieszkańców Gdańska, cierpliwie czekałam na zakończenie remontów torowisk. Na ten czas zawieszono kursowanie linii nr 10. Znosiłam różnego rodzaju niedogodności w podróżowaniu na trasie z domu do pracy i z powrotem (Kartuska - Marynarki Polskiej).

Ze zrozumieniem korzystałam z komunikacji zastępczej, ze spokojem chociaż z zaciśniętymi zębami przez ponad dwa miesiące przesiadałam się z jednego tramwaju do drugiego, pokonując część drogi na pieszo (między Dworcem Głównym a Placem Solidarności). Pragnę podziękować ZTM i ZKM za uruchomienie tymczasowej linii 98, bo na odcinku Dworzec Główny - Pętla Kliniczna pierwotnie nic nie miało jeździć. Jednak udało się ją uruchomić (po interwencji pobliskich pracodawców).

Wszystko miało się zakończyć najpierw we wrześniu, potem termin przełożono na połowę listopada, koniec grudnia i tak doszliśmy do połowy stycznia. Ogromna radość, jest komunikat, że remonty zakończone, tramwaje wracają na swoje trasy. W końcu będzie bezpośredni dojazd linią nr 10.

Okazuje się jednak, że będzie ona jeździć tylko w dni robocze w godzinach szczytu i co 20 minut. Na jakiej podstawie powzięto taką decyzję? Dlaczego pozbawia się mieszkańców Siedlec przyzwoitej komunikacji w kierunku Nowego Portu? Czy nikt nie zauważył również tego, że na tę właśnie linię na Siedlcach przesiada się duża grupa podróżnych z autobusów jadących z południowych części Gdańska i okolic jadących w stronę Nowego Portu, chcących uniknąć stania w korkach w stronę Śródmieścia.

Odpowiada Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM ds. przewozów

Linia tramwajowa tymczasowa 98 powstała jako alternatywa do tradycyjnej autobusowej komunikacji zastępczej, która w przypadku jej prowadzenia ul. Jana z Kolna nie miałaby żadnego uzasadnienia z uwagi na gigantyczne zatory drogowe, które się tworzą w ciągu ul. Jana z Kolna w godzinach szczytu. Autobus komunikacji zastępczej stałby w zatorach zamiast efektywnie pracować.

Oprócz linii nr 10 do Nowego Portu zostały uruchomione jeszcze dwie inne linie tramwajowe w tym kierunku: 7 i 14. W godzinach szczytu (czyli w okresie największego zapotrzebowania) dzięki takiej ofercie przewozowej udało się uzyskać łączną częstotliwość co 5 minut. Przypominam, że jeszcze dwa lata temu, kiedy funkcjonowała wyłącznie linia 10 ze Śródmieścia do Nowego Portu, tramwaj w godzinach szczytu kursował co 10 min (była to maksymalna częstotliwość). A więc mamy dzisiaj podwojenie częstotliwości, z czego gdańszczanie są zadowoleni, ponieważ udało się wreszcie istotnie poprawić komfort podróżowania.

Zgodnie z wynikami badań ruchu gdańszczan, zapotrzebowanie na bezpośrednie połączenie z Siedlec przez Młyniska do Nowego Portu jest znikome, stąd oferta została dopasowana do rzeczywistych potrzeb. Dzięki optymalizacji rozkładu jazdy linii 10, większość kursów linii 10 z Siedlec zostało przejętych przez linię 12, czyli linię, którą mieszkańcy Siedlec sobie najbardziej cenią, ponieważ tramwaje linii 12 dowożą ich m.in. w okolice Uniwersytetu Medycznego i Wrzeszcza.

Należy pamiętać też, że linią 12 (lub dowolną inną linią autobusową w ciągu ul. Kartuskiej) można dojechać do Dworca, gdzie istnieje możliwość przesiadki na linię 7 i 14.

Wzrost częstotliwości kursowania na linii 10 mógłby nastąpić jedynie kosztem innych linii. Z ekonomicznego punktu widzenia absolutnie nie widzę żadnych przesłanek, aby zlikwidować kursy mieszkańcom Chełmu, Wrzeszcza czy Stogów, po to aby jeździły puste wagony do Siedlec. W interesie wszystkich pasażerów jest dążenie do ciągłego, dynamicznego dopasowywania oferty do rzeczywistych potrzeb. Dzięki eliminacji marnotrawstwa Miasto Gdańsk przeznacza większe środki, na przykład, na zakup nowoczesnego taboru.

Miejsca

Opinie (263) 6 zablokowanych

  • bez przesady... (3)

    subiektywna opinia jednej osoby nie ma żadnego znaczenia. Ponadto, jeżeli komuś sprawia problem przesiadka z jednego tramwaju do drugiego NA TYM SAMYM PRZYSTANKU to niech się przeprowadzi na wieś i niech się nie ośmiesza publicznie.

    • 13 4

    • do Nowego Portu jest dosyć połączeń (1)

      4,5,7,10,14. Plus autobusy 148 i 188 i nocne. Siedlcom najwyraźniej starczy jeden tramwaj - 12. Zresztą i tak będzie jeździc kolejna linia przez Siedlce - na morenę. Na bank powstanie nowa linia.

      • 1 1

      • taaak? a kiedy?

        • 0 0

    • a dlaczego ja mam płacić teraz za przesiadki durniu

      • 4 1

  • stare kwoki w beretach jęczą bo muszą poczekać 1min. dłużej na tramwaj...

    • 3 12

  • ŻLE SIĘ JEŻDZI PO TYM NASZYM GDAŃSKU.

    • 9 2

  • Jakoś pan dyrektor ZTM nie zauważył,że "14" ma mniejszą częstotliwość niż "94",której jest następcą.Tymczasowe "94" jeżdziło cały dzień co 10 minut(w dni wolne co 20),zaś "14" tylko w godzinach szczytu ma częstotliwość ok 10 minut,choć w rzeczywistości kursuje bardzo nieregularnie,bo kursy są raz co 5 minut,potem co 15 minut,następny za 5 minut,potem "międzyszczyt" co 20 minut.Do tego jeszcze kuriozalny rozkład w dni wolne od nauku szkolnej,gdy "14" przez cały tydzień ma kursować jak w święta.Te kilka par kursów na liniach "10" i "7" w godzinach szczytu nie wypełnia luki.Poza tym drobiazg dotyczący numeracji.Dlaczego "14",a nie "1",albo "10"?W tym ostatnim przypadku "14" mogłaby jeżdzić na Siedlce.

    • 7 2

  • 12 do Jelitkowa!!! (2)

    Siedlce czekają na połączenie sprzed lat czyli linia 12 do Jelitkowa!!! Niby jestesmy dzielnicą najbliższą Centrum a nie mamy polączenia z ani jedną plażą! Bylo kiedyś piekne- zastepcze- polączenie siedlec ze Stogami- tabor byl wrecz przepelniony w sezonie letnim. No ale zlikwidowali. Teraz prosimy o 12 do Jelitkowa. Nasi emeryci także chcą pospacerowac po pieknych nadmorskich alejkach... No ale o nich to juz sie nie mysli w ZTM/ZKM ani UM :-(

    • 13 2

    • A kiedy niby to było?

      Chyba zanim zbudowali linię przez Przymorze i Zaspę

      • 1 1

    • 12 ma byc do oliwy, wiec dobrze jest jak jest

      • 0 1

  • Też chce

    To ja też chce ze ze swojego pięknego Chełmu mieć bezpośrednie połącznie tramwajowe i autobusowe z każdą dzielnicą Gdańska.

    • 2 3

  • do pana Zomkowskiego (1)

    Ty tępy imbecylu! jak można było w ten sposób okroić częstotliwość kursowania 10ki? Co z weekendami i dojazdem do Gdańska i dlaczego w dalszym ciągu zmniejszacie liczbę tramwajów jeżdżących do Nowego Portu? TO jest śmiech na sali! Żadnych informacji, ciągłe zmiany tras, a po wszystkim taka kupa.

    • 11 6

    • może ta te pota jest warunkiem pracy w ZTM ZKM?

      • 0 0

  • a ja chcę (1)

    9 przedłużyć do Stogi Pasanil, 3 skrócić do przeróbki. Nie ma żadnego połączenia ze Stogami do Uniwersytetu Gdańskiego, choć z każdej innej dzielnicy jest.

    • 11 0

    • "Dziewiatkę" przedłużyć, ale "Trójki nie skracać".

      • 4 0

  • AL.HALLERA

    Co z przystankami linii 5 i 3 za przystankiem Grudziądzka ? (kierunek N.Port)
    Tramwaj zawiózł mnie aż na ul.Gdańską i musiałam cofać się w kierunku Chrobrego.To chyba nieporozumienie????

    • 7 2

  • Szkoda tylko...

    że mieszkańcy dzielnicy młyniska, żeby dojechać do Wrzeszcza muszą iść 15 minut pieszo na tramwaj, który jedzie 6 minut... bo z przystanku Swojska nie było i nie ma żadnego połączenia do wrzeszcza :( czasem dziennie muszę tę odległość pokonywać 3 razy w tę i z powrotem, więc mam 1,5h spaceru

    • 14 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane