• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Koniec remontów nie oznacza powrotu do starych rozkładów

13 stycznia 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Mieszkańcy Siedlec skarżą się, że aby dostać się do Nowego Portu muszą korzystać z linii 12, a potem przesiąść się przy Dworcu Głównym PKP. Mieszkańcy Siedlec skarżą się, że aby dostać się do Nowego Portu muszą korzystać z linii 12, a potem przesiąść się przy Dworcu Głównym PKP.

Zakończenie modernizacji torowisk w Gdańsku nie oznacza, że tramwaje wracają na te same linie, jakie funkcjonowały przed remontem. Jednym z takich przykładów jest połączenie Nowego Portu z Siedlcami, które nie będzie już funkcjonować z wcześniejszą częstotliwością.



Kiedy ci się najwygodniej podróżowało po Gdańsku?

Na problemy z przesiadkami narzeka m.in. nasza czytelnika, pani Elżbieta z Siedlec.

Podobnie jak duża część mieszkańców Gdańska, cierpliwie czekałam na zakończenie remontów torowisk. Na ten czas zawieszono kursowanie linii nr 10. Znosiłam różnego rodzaju niedogodności w podróżowaniu na trasie z domu do pracy i z powrotem (Kartuska - Marynarki Polskiej).

Ze zrozumieniem korzystałam z komunikacji zastępczej, ze spokojem chociaż z zaciśniętymi zębami przez ponad dwa miesiące przesiadałam się z jednego tramwaju do drugiego, pokonując część drogi na pieszo (między Dworcem Głównym a Placem Solidarności). Pragnę podziękować ZTM i ZKM za uruchomienie tymczasowej linii 98, bo na odcinku Dworzec Główny - Pętla Kliniczna pierwotnie nic nie miało jeździć. Jednak udało się ją uruchomić (po interwencji pobliskich pracodawców).

Wszystko miało się zakończyć najpierw we wrześniu, potem termin przełożono na połowę listopada, koniec grudnia i tak doszliśmy do połowy stycznia. Ogromna radość, jest komunikat, że remonty zakończone, tramwaje wracają na swoje trasy. W końcu będzie bezpośredni dojazd linią nr 10.

Okazuje się jednak, że będzie ona jeździć tylko w dni robocze w godzinach szczytu i co 20 minut. Na jakiej podstawie powzięto taką decyzję? Dlaczego pozbawia się mieszkańców Siedlec przyzwoitej komunikacji w kierunku Nowego Portu? Czy nikt nie zauważył również tego, że na tę właśnie linię na Siedlcach przesiada się duża grupa podróżnych z autobusów jadących z południowych części Gdańska i okolic jadących w stronę Nowego Portu, chcących uniknąć stania w korkach w stronę Śródmieścia.

Odpowiada Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM ds. przewozów

Linia tramwajowa tymczasowa 98 powstała jako alternatywa do tradycyjnej autobusowej komunikacji zastępczej, która w przypadku jej prowadzenia ul. Jana z Kolna nie miałaby żadnego uzasadnienia z uwagi na gigantyczne zatory drogowe, które się tworzą w ciągu ul. Jana z Kolna w godzinach szczytu. Autobus komunikacji zastępczej stałby w zatorach zamiast efektywnie pracować.

Oprócz linii nr 10 do Nowego Portu zostały uruchomione jeszcze dwie inne linie tramwajowe w tym kierunku: 7 i 14. W godzinach szczytu (czyli w okresie największego zapotrzebowania) dzięki takiej ofercie przewozowej udało się uzyskać łączną częstotliwość co 5 minut. Przypominam, że jeszcze dwa lata temu, kiedy funkcjonowała wyłącznie linia 10 ze Śródmieścia do Nowego Portu, tramwaj w godzinach szczytu kursował co 10 min (była to maksymalna częstotliwość). A więc mamy dzisiaj podwojenie częstotliwości, z czego gdańszczanie są zadowoleni, ponieważ udało się wreszcie istotnie poprawić komfort podróżowania.

Zgodnie z wynikami badań ruchu gdańszczan, zapotrzebowanie na bezpośrednie połączenie z Siedlec przez Młyniska do Nowego Portu jest znikome, stąd oferta została dopasowana do rzeczywistych potrzeb. Dzięki optymalizacji rozkładu jazdy linii 10, większość kursów linii 10 z Siedlec zostało przejętych przez linię 12, czyli linię, którą mieszkańcy Siedlec sobie najbardziej cenią, ponieważ tramwaje linii 12 dowożą ich m.in. w okolice Uniwersytetu Medycznego i Wrzeszcza.

Należy pamiętać też, że linią 12 (lub dowolną inną linią autobusową w ciągu ul. Kartuskiej) można dojechać do Dworca, gdzie istnieje możliwość przesiadki na linię 7 i 14.

Wzrost częstotliwości kursowania na linii 10 mógłby nastąpić jedynie kosztem innych linii. Z ekonomicznego punktu widzenia absolutnie nie widzę żadnych przesłanek, aby zlikwidować kursy mieszkańcom Chełmu, Wrzeszcza czy Stogów, po to aby jeździły puste wagony do Siedlec. W interesie wszystkich pasażerów jest dążenie do ciągłego, dynamicznego dopasowywania oferty do rzeczywistych potrzeb. Dzięki eliminacji marnotrawstwa Miasto Gdańsk przeznacza większe środki, na przykład, na zakup nowoczesnego taboru.

Miejsca

Opinie (263) 6 zablokowanych

  • a co z 5 będzie dojeżdżać do Oliwy czy może dalej do Jelitkowa?

    ktoś wie?

    • 7 1

  • (1)

    a mi się zmiany podobają, w końcu zwykły robol może dojechać do pracy bezpośrednio z chełmu do portu 7, wczesnej był to przywilej pierdzistołków którzy prace zaczynają o 7 i później

    • 4 0

    • 7 powinna jeździć na stałe zamiast 14 w wekendy co 15 min minimum

      • 0 0

  • 151 i 232 (3)

    A mi się "podoba" bardzo, że jadący z Pruszcza przez Św. Wojciech autobus 232 jedzie minutę przed 151 jadącym ze Św. Wojciecha. Tym samym 151 jeździ puste, a w 232 nie ma gdzie stopy postawić, bo jeżdżą same krótkie. Może by tak puścić to 151 do Pruszcza (bo nie oszukujmy się, w św. Wojciechu jest 5 domów na krzyż), 2 dodatkowe autobusy by się przydały. Bo weź tu czekaj godzinę na autobus i przyjeżdżaj na zajęcia 40 min przed, bo inaczej nie można.

    • 4 4

    • Poproś swoją gminę (2)

      miasto Gdańsk nie będzie Wam opłacać dodatkowych kursów za friko i to dla wszystkich Otominiaków, Zukowiaków itp

      • 2 0

      • (1)

        A więc z jakiej paki ŚwiętoWojcieszanie się ładują do pruszczańskiego autobusu, skoro za minutę mają swój opłacany przez Gdańsk?

        • 2 2

        • z takiej, że Gdańsk współfinasuje te linie

          Pruszcz dokłada się tylko do linii do Pruszcza, dowiedz się więcej, zanim uruchomisz jad do gdańszczan

          • 3 0

  • Linia 14 (8)

    Nowa linia nr 14 powinna jeździć do Siedlc a nie do Centrum.

    • 8 3

    • oraz linia nr .2 z Siedlec do Jelitkowa

      • 1 0

    • Należy skierować linię 3 do Siedlec zamiast do Stogów!!!!! (1)

      • 0 3

      • A to niby czemu?

        • 0 0

    • dajcie 2 do Strzyży!!!

      • 0 0

    • tak, tak 'dajcie, powinna'. jest jak jest, sami sobie wybraliście rządzących co teraz macie, hehe.

      • 0 0

    • (2)

      Niekoniecznie.Wystarczyłoby kursy "14" przekazać na linię "10".Mielibyśmy dokładnie to samo co przed remontem."10" jako linia całodzienna i całotygodniowa w relacji Siedlce-Nowy Port.Do tego mogłaby kursować okresowo w godzinach szczytu "14" w relacji Urząd Miejski-Nowy Port

      • 4 1

      • fakturę za wożenie powietrza wystawić na ciebie? (1)

        • 1 4

        • Skoro 14 powietrza nie wozi, to i 10 nie woziłaby.

          • 0 1

  • autobusy nocne (1)

    ZTM zlikwidowało co drugi kurs autobusów nocnych. N1 jeździł z dworca w Gdańsku o 23:20, 0:00, 0:40, 1:20 i chyba ze dwa późniejsze. Teraz tylko 0:05, 1:25, 2:45 i 4:00. Czyli zamiast co 40 minut, tylko co godzinę i 20 minut. Władze ZTM dostają pieniądze od właścicieli salonów samochodowych? Jeśli tak, to ten pomysł mógł im podsunąć zarząd SKM, mistrzów spóźnionych kolejek.

    • 3 2

    • Na odcinku Dworzec-Bażyńskiego N1 pokrywa się z N13,kursy są na przemian 0.05 N1,0.45 N13,1.25 N1,2.05 N13...itd.Na tym odcinku częstotliwość komunikacji nocnej się nie zmieniła.Straciła Oliwa,bo N1 jeżdzi tylko co 80 minut.Szkoda,że u nas nie jest tak jak w Poznaniu,gdzie "nocki" jeżdżą co 30 minut(lub co 60 minut w najgorszym wypadku)

      • 2 2

  • Szkoda, że nikt nie widzi stanu torowiska na Przeróbkę i Stogi. Jak się tramwaj wykolei i ktoś zginie to wtedy się zastanowią.

    • 7 0

  • DLACZEGO ? (2)

    LINIA 12 NIE JEZDZI DO ZASPY TYLKO DO OLIWY ? LINIA 2 DO OLIWY A NIE DO JELITKOWA ? LINIA 5 DO STRZYŻY A NIE OLIWY ? TU NIE MAJA PASAŻEROWIE PRETENSJI O CZESTOTLIWOŚĆ TYLKO DLACZEGO MUSZĄ SIĘ PRZESIADAĆ PANIE ZĄBKOWSKI ?

    • 12 0

    • Linia 12 (1)

      Ona powinna jeszcze dalej jeździć. Przez Zaspę, Brzeźno, Nowy Port, Stocznię, zawrotkę na Chełmie i dalej przez Przeróbkę na Stogi. Oczywiście co 7 minut. Przez cały dzień. W nocy też.

      • 3 3

      • PUKNIJ SIE

        • 1 1

  • sebzom

    jako "it guy" byłeś ok, a teraz farmazony prawisz....fuj...

    • 2 1

  • BRAWO BUDYN - MA NAJ NAJ TRAMWAJE Z CALEJ POLSKI { JAK SIE CHWALI } ALE TYLKO 30 A RESZTA 50 TO 30

    LATKI !!!! TAKA BYDGOSZCZ MA OK 200 !!!!!!

    • 6 2

  • Pol milionowe miasto ma zaledwie 12 linii tramwajowych z czego polowa w soboty , niedziele i swieta nie kursuje (1)

    . A te co kursuja to i tak co 20 min . W GDANSKU I NIE TYLKO p ADAMOWICCZ OD 12 LAT MAMY XXI WIEK !!!!!!!!! PLATFORMERSI CHYBA O TYM NIE WIEDZA !!!

    • 16 1

    • linia nie może kursować- czy kółko też kursuje?

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane