• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Koniec remontów nie oznacza powrotu do starych rozkładów

13 stycznia 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Mieszkańcy Siedlec skarżą się, że aby dostać się do Nowego Portu muszą korzystać z linii 12, a potem przesiąść się przy Dworcu Głównym PKP. Mieszkańcy Siedlec skarżą się, że aby dostać się do Nowego Portu muszą korzystać z linii 12, a potem przesiąść się przy Dworcu Głównym PKP.

Zakończenie modernizacji torowisk w Gdańsku nie oznacza, że tramwaje wracają na te same linie, jakie funkcjonowały przed remontem. Jednym z takich przykładów jest połączenie Nowego Portu z Siedlcami, które nie będzie już funkcjonować z wcześniejszą częstotliwością.



Kiedy ci się najwygodniej podróżowało po Gdańsku?

Na problemy z przesiadkami narzeka m.in. nasza czytelnika, pani Elżbieta z Siedlec.

Podobnie jak duża część mieszkańców Gdańska, cierpliwie czekałam na zakończenie remontów torowisk. Na ten czas zawieszono kursowanie linii nr 10. Znosiłam różnego rodzaju niedogodności w podróżowaniu na trasie z domu do pracy i z powrotem (Kartuska - Marynarki Polskiej).

Ze zrozumieniem korzystałam z komunikacji zastępczej, ze spokojem chociaż z zaciśniętymi zębami przez ponad dwa miesiące przesiadałam się z jednego tramwaju do drugiego, pokonując część drogi na pieszo (między Dworcem Głównym a Placem Solidarności). Pragnę podziękować ZTM i ZKM za uruchomienie tymczasowej linii 98, bo na odcinku Dworzec Główny - Pętla Kliniczna pierwotnie nic nie miało jeździć. Jednak udało się ją uruchomić (po interwencji pobliskich pracodawców).

Wszystko miało się zakończyć najpierw we wrześniu, potem termin przełożono na połowę listopada, koniec grudnia i tak doszliśmy do połowy stycznia. Ogromna radość, jest komunikat, że remonty zakończone, tramwaje wracają na swoje trasy. W końcu będzie bezpośredni dojazd linią nr 10.

Okazuje się jednak, że będzie ona jeździć tylko w dni robocze w godzinach szczytu i co 20 minut. Na jakiej podstawie powzięto taką decyzję? Dlaczego pozbawia się mieszkańców Siedlec przyzwoitej komunikacji w kierunku Nowego Portu? Czy nikt nie zauważył również tego, że na tę właśnie linię na Siedlcach przesiada się duża grupa podróżnych z autobusów jadących z południowych części Gdańska i okolic jadących w stronę Nowego Portu, chcących uniknąć stania w korkach w stronę Śródmieścia.

Odpowiada Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM ds. przewozów

Linia tramwajowa tymczasowa 98 powstała jako alternatywa do tradycyjnej autobusowej komunikacji zastępczej, która w przypadku jej prowadzenia ul. Jana z Kolna nie miałaby żadnego uzasadnienia z uwagi na gigantyczne zatory drogowe, które się tworzą w ciągu ul. Jana z Kolna w godzinach szczytu. Autobus komunikacji zastępczej stałby w zatorach zamiast efektywnie pracować.

Oprócz linii nr 10 do Nowego Portu zostały uruchomione jeszcze dwie inne linie tramwajowe w tym kierunku: 7 i 14. W godzinach szczytu (czyli w okresie największego zapotrzebowania) dzięki takiej ofercie przewozowej udało się uzyskać łączną częstotliwość co 5 minut. Przypominam, że jeszcze dwa lata temu, kiedy funkcjonowała wyłącznie linia 10 ze Śródmieścia do Nowego Portu, tramwaj w godzinach szczytu kursował co 10 min (była to maksymalna częstotliwość). A więc mamy dzisiaj podwojenie częstotliwości, z czego gdańszczanie są zadowoleni, ponieważ udało się wreszcie istotnie poprawić komfort podróżowania.

Zgodnie z wynikami badań ruchu gdańszczan, zapotrzebowanie na bezpośrednie połączenie z Siedlec przez Młyniska do Nowego Portu jest znikome, stąd oferta została dopasowana do rzeczywistych potrzeb. Dzięki optymalizacji rozkładu jazdy linii 10, większość kursów linii 10 z Siedlec zostało przejętych przez linię 12, czyli linię, którą mieszkańcy Siedlec sobie najbardziej cenią, ponieważ tramwaje linii 12 dowożą ich m.in. w okolice Uniwersytetu Medycznego i Wrzeszcza.

Należy pamiętać też, że linią 12 (lub dowolną inną linią autobusową w ciągu ul. Kartuskiej) można dojechać do Dworca, gdzie istnieje możliwość przesiadki na linię 7 i 14.

Wzrost częstotliwości kursowania na linii 10 mógłby nastąpić jedynie kosztem innych linii. Z ekonomicznego punktu widzenia absolutnie nie widzę żadnych przesłanek, aby zlikwidować kursy mieszkańcom Chełmu, Wrzeszcza czy Stogów, po to aby jeździły puste wagony do Siedlec. W interesie wszystkich pasażerów jest dążenie do ciągłego, dynamicznego dopasowywania oferty do rzeczywistych potrzeb. Dzięki eliminacji marnotrawstwa Miasto Gdańsk przeznacza większe środki, na przykład, na zakup nowoczesnego taboru.

Miejsca

Opinie (263) 6 zablokowanych

  • remonty nie miały dla mnie znaczenia

    bo zawsze w gdańsku jezdzi sie zle

    • 4 2

  • Bajerant!

    • 0 0

  • Do ZKM Gdańsk.

    Kto tam u was pracuje,urzędasy cholerne.Jeżeli rano i po południu czyli w godzinach szczytu autobusy nie mogą jeżdzjć zgodnie z rozkładem,ba nawet gubią kółka bo są takie korki.Dlaczego nie zmienicie rozkładów jazdy,które by były zbliżone do możliwości zrobienia tych kursów w czasie.Gdyby to zdażyło się raz na jakiś czas ale taka sytułacja jest co dzień.Czy was to nie interesuje co piszą kierowcy w kartach.

    • 11 0

  • Co ty na to?

    arogancja władz miasta ujawniła się skandalicznym posunięciem ograniczając ul Kartuską do jednego pasa 9krótko wcześniej wyremontowali ulicę i zabrakło ok 1 m by utworzyć dwupasmówkę. Co ty na to?

    • 5 0

  • Bajerant!

    Gratuluję Panu Zomkowskiemu bajdurzenia o dodatkowych liniach 7 i 14. Nomen-omen 13.01-piątek z Twardej na Stogi jechałem 1,5 godziny. Na Twardej oczekiwałem na jakikolwiek tramwaj 25min o awariach na trasie nie wspomnę. To w obecnej chwili nazywa się udogodnienie! Ciekaw jestem co będzie się działo na podwójnych przystankach w czasie przesiadek? Co niektórzy motorniczy WOLĄ stać pierwsi składem tramwajowym, nikt drugim! Będzie bajzel, już można gratulować!

    • 16 1

  • Dlaczego nie ma linii 16

    tej, która kiedyś w kółko jeździła? o była najlepsza linia aby jeździć po pijaku. Co jakiś czas się koło domu przejeżdżało więc była szansa na obudzenie we właściwym miejscu. I co ważniejsze dla powstrzymywania pawia, cały czas jechało się w tę samą stronę!

    • 14 0

  • (1)

    Nigdy nie będzie tak, że z każdego miejsca w każde dojedziemy bez przesiadek. Powiedzmy sobie szczerze: jedna przesiadka na inny tramwaj na tym samym przystanku to nic. Co mają w tej sytuacji powiedzieć pasażerowie którzy muszą przejść po kałużach 500m z SKM do autobusu (a jeszcze się tu szumnie nazywa węzłem przesiadkowym)?

    • 6 3

    • Może być tak, może. Kraków od lat udowadnia, że może.

      • 0 0

  • ''...absolutnie nie widzę żadnych przesłanek, aby zlikwidować kursy mieszkańcom Chełmu, Wrzeszcza czy Stogów" (2)

    A mieszkańcom Nowego Portu można było? Czy my jesteśmy jacyś gorsi? Przed remontami i zmianami 10 jeździły na Siedlce przez cały dzień i było dobrze... Zgadzam się z Panią Elżbietą w stu procentach! I myślę że wszyscy pozostali mieszkańcy Siedlec i Nowego Portu również.

    • 25 1

    • Chełm jest dzielnicą uprzywilejowaną.Nie wie z czego to wynika,ale do Chełmu jest najlepsza komunikacja miejska w Gdańsku.Tramwaj co 2-3 minuty,autobusy też dość często jeżdżą z pod dworca w tym kierunku.Tymczasem w inne miejsca ciężko się dostac.

      • 12 0

    • !

      mieszkańcy Młynisk też się zgadzają. Tłumaczenia pana z ZTM-u są niedorzeczne.

      Linia 7 jeździła przed remontami, okej, fajnie, połączenie z Chełmem, tym świetnym węzłem przesiadkowym, niech tak zostanie.

      Ale po co wprowadzać linię nr 14?

      • 4 0

  • brzezniak

    a pierwszy kurs lini "3" 5:35 to jakis SKANDAL!!!.mam wrazenie ze jak by niebyło starego taboru (nie moze jezdzic na CHEŁM) to by go tam posłano, to po to ponad rok remontowano tory i przystanki aby mieszkancy Brzezna mieli gorzej.

    • 8 0

  • KPINA (1)

    Szanowny Panie Sebastianie Zomkowski
    Rozkład jazdy fatalny linii 14 od godz. 20.44 bo jeździ co 30 minut. Miałam przyjemność dzisiaj na przystanku Wyzwolenia czekać godzinę gdyż 14 o 21.10 wypadła a następna 21.40 .W czasie tej godziny czekania na przystanku przy dzisiejszej pogodzie nie było przyjemnie. W stronę Gdańska można było się udać tylko pieszo . Myślałam, że po remoncie połączenie Nowego Portu z Gdańskiem Głównym będzie komfortowe a tu lipa. Czy my mieszkańcy Nowego Portu i okolic możemy liczyć na zmianę częstotliwości tramwaju linii 14 ?

    • 15 0

    • a czy możemy liczyć na przywrócenie 10 zgodnie ze starym rozkładem, jeżdżącą cały dzień i w weekendy?

      Nie potrzebna nam 14!!1

      • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane