• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Koniec remontów nie oznacza powrotu do starych rozkładów

13 stycznia 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Mieszkańcy Siedlec skarżą się, że aby dostać się do Nowego Portu muszą korzystać z linii 12, a potem przesiąść się przy Dworcu Głównym PKP. Mieszkańcy Siedlec skarżą się, że aby dostać się do Nowego Portu muszą korzystać z linii 12, a potem przesiąść się przy Dworcu Głównym PKP.

Zakończenie modernizacji torowisk w Gdańsku nie oznacza, że tramwaje wracają na te same linie, jakie funkcjonowały przed remontem. Jednym z takich przykładów jest połączenie Nowego Portu z Siedlcami, które nie będzie już funkcjonować z wcześniejszą częstotliwością.



Kiedy ci się najwygodniej podróżowało po Gdańsku?

Na problemy z przesiadkami narzeka m.in. nasza czytelnika, pani Elżbieta z Siedlec.

Podobnie jak duża część mieszkańców Gdańska, cierpliwie czekałam na zakończenie remontów torowisk. Na ten czas zawieszono kursowanie linii nr 10. Znosiłam różnego rodzaju niedogodności w podróżowaniu na trasie z domu do pracy i z powrotem (Kartuska - Marynarki Polskiej).

Ze zrozumieniem korzystałam z komunikacji zastępczej, ze spokojem chociaż z zaciśniętymi zębami przez ponad dwa miesiące przesiadałam się z jednego tramwaju do drugiego, pokonując część drogi na pieszo (między Dworcem Głównym a Placem Solidarności). Pragnę podziękować ZTM i ZKM za uruchomienie tymczasowej linii 98, bo na odcinku Dworzec Główny - Pętla Kliniczna pierwotnie nic nie miało jeździć. Jednak udało się ją uruchomić (po interwencji pobliskich pracodawców).

Wszystko miało się zakończyć najpierw we wrześniu, potem termin przełożono na połowę listopada, koniec grudnia i tak doszliśmy do połowy stycznia. Ogromna radość, jest komunikat, że remonty zakończone, tramwaje wracają na swoje trasy. W końcu będzie bezpośredni dojazd linią nr 10.

Okazuje się jednak, że będzie ona jeździć tylko w dni robocze w godzinach szczytu i co 20 minut. Na jakiej podstawie powzięto taką decyzję? Dlaczego pozbawia się mieszkańców Siedlec przyzwoitej komunikacji w kierunku Nowego Portu? Czy nikt nie zauważył również tego, że na tę właśnie linię na Siedlcach przesiada się duża grupa podróżnych z autobusów jadących z południowych części Gdańska i okolic jadących w stronę Nowego Portu, chcących uniknąć stania w korkach w stronę Śródmieścia.

Odpowiada Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM ds. przewozów

Linia tramwajowa tymczasowa 98 powstała jako alternatywa do tradycyjnej autobusowej komunikacji zastępczej, która w przypadku jej prowadzenia ul. Jana z Kolna nie miałaby żadnego uzasadnienia z uwagi na gigantyczne zatory drogowe, które się tworzą w ciągu ul. Jana z Kolna w godzinach szczytu. Autobus komunikacji zastępczej stałby w zatorach zamiast efektywnie pracować.

Oprócz linii nr 10 do Nowego Portu zostały uruchomione jeszcze dwie inne linie tramwajowe w tym kierunku: 7 i 14. W godzinach szczytu (czyli w okresie największego zapotrzebowania) dzięki takiej ofercie przewozowej udało się uzyskać łączną częstotliwość co 5 minut. Przypominam, że jeszcze dwa lata temu, kiedy funkcjonowała wyłącznie linia 10 ze Śródmieścia do Nowego Portu, tramwaj w godzinach szczytu kursował co 10 min (była to maksymalna częstotliwość). A więc mamy dzisiaj podwojenie częstotliwości, z czego gdańszczanie są zadowoleni, ponieważ udało się wreszcie istotnie poprawić komfort podróżowania.

Zgodnie z wynikami badań ruchu gdańszczan, zapotrzebowanie na bezpośrednie połączenie z Siedlec przez Młyniska do Nowego Portu jest znikome, stąd oferta została dopasowana do rzeczywistych potrzeb. Dzięki optymalizacji rozkładu jazdy linii 10, większość kursów linii 10 z Siedlec zostało przejętych przez linię 12, czyli linię, którą mieszkańcy Siedlec sobie najbardziej cenią, ponieważ tramwaje linii 12 dowożą ich m.in. w okolice Uniwersytetu Medycznego i Wrzeszcza.

Należy pamiętać też, że linią 12 (lub dowolną inną linią autobusową w ciągu ul. Kartuskiej) można dojechać do Dworca, gdzie istnieje możliwość przesiadki na linię 7 i 14.

Wzrost częstotliwości kursowania na linii 10 mógłby nastąpić jedynie kosztem innych linii. Z ekonomicznego punktu widzenia absolutnie nie widzę żadnych przesłanek, aby zlikwidować kursy mieszkańcom Chełmu, Wrzeszcza czy Stogów, po to aby jeździły puste wagony do Siedlec. W interesie wszystkich pasażerów jest dążenie do ciągłego, dynamicznego dopasowywania oferty do rzeczywistych potrzeb. Dzięki eliminacji marnotrawstwa Miasto Gdańsk przeznacza większe środki, na przykład, na zakup nowoczesnego taboru.

Miejsca

Opinie (263) 6 zablokowanych

  • I nie narzekajcie,

    przecież chodziło o połączenie Centrum z Areną...

    • 0 3

  • To ja poproszę

    o bezpośrednią linię z Chełmu na Stogi
    co prawda nie wiem ile ludzi tak jeździ, ale JA do pracy miałbym bezpośredni tramwaj

    • 3 5

  • nie zgadzam sie ani z autorka tekstu ani z panem Sebastianem Zomkowskim (3)

    po 1wsze w wkndy zostajemy (mieszkam na Siedlcach) z linia 12 co 20min, a to wg mnie nie wystarczy, wierzcie mi po 2 przystnkach w kierunku dworca robi sie ciasno, a po 2gie czy ktos moze mi do jasnej ()*%^*(&) logicznie argumentowac istnienie lini 14?!?!? bzdurna zamiana, domyslam sie jedyny plus jest taki ze ztm oszczedza ok 10min na jednym wagonie (roznica miedzy zawracajaca 14 w centrum i postojem a dojazdem 10 do petli Siedlce i powrot), niech kupia jeszcze jeden sklad albo lepiej... niech 1 sklad 105ki zostawia, a nie zlomuja i tyle. Dlaczego mam czekac 20min na tramwaj, ktory dowiezie mnie tylko do dworca jezeli nie chce jechac w kierunku wrzeszcza?!?!?! a wszystkim krzykaczom z Chelmu, Wrz, Zaspy, Przeroobki itp mowie: wyobrazcie sobie ze macie tramwaj raz na 20min ktory dowozi Was tylko w jedna strone. Nie mozecie sobie tego wyobrazic bo tak nie macie, wiec dziob na klodke. Kazdy kierunek ktory wymienilem obsluguje kilka linii. Nam zostawili w wknd jedna. powtarzam B.Z.D.U.R.A.!!!

    • 15 2

    • !

      zgadzam się! istnienie linii numer 14 jest w ogóle bez sensu... zostawili by 10 po staremu jak było przez kilka lat i mniej osób by narzekało.

      "NOWA" linia 14 nie wnosi nic NOWEGO. po co dojazd do urzędu miejskiego, skoro 10 też można było dojechać i przejść się kawałek pieszo... a tak to ludzie nawet w weekendy nie mogą pojechać na cmentarz bezpośrednio tramwajem. (oczywiście chodzi mi o mieszkańców nowego portu, letnicy i młynisk).
      A starsi ludzie nie mają bezpośredniego dojazdu do szpitala wojewódzkiego, kolejowego czy mswia...

      Nie rozumiem po co kombinują.

      • 3 0

    • My, z Przeróbki i Stogów mamy tramwaj co 20 minut, do którego nie można się wcisnąć na przystankach pośrednich, na co dzień. Co prawda, nie według rozkładu, ale w rzeczywistości. A wszystko z powodu wysyłania na Stogo najgorszych szrotów w taborze ZKM i nie przeprowadzania ŻADNYCH remontów na tej linni od ponad 20 lat.

      • 2 0

    • tez mieszkam na Siedlcach

      i uwazam,m ze jest to zenada ze znowu robią nam zle.. Bylo tyle lat tak dobrze! nie doscze 12 jest tak zapchana ze ja na moim przystanku (Paska) nie jestem juz w stanie wsadzic nosa to tramwaj ten wlasciwie lczy caly Gdansk.

      14 jest po to by wozic do domu urzednikow. tylko tyle.

      • 1 1

  • ZKM interesuje tylko KASA

    im wiecej przesiadek tym wiecej kasowanych biletów a im wiecej biletów tym wiecej kasy ,
    12 tez nie wrociła na swoja dawna trase teraz tylko z Siedlec do Oliwy a bzdury o zabieraniu tramwajow ze stogow czy innych dzielnic to bajki , zlikwidowac 14tke nikomu nie potrzebna i starczy ich i na całodzienna 10tke i 7 kę .

    • 8 1

  • Grupie

    Nie jestem za tym ze 10 ka nie będzie już jeździła z portu na Siedlce, mnie osobiście zależy na tym tak jak było przed remontem, z czego można być zadowolonym to z tego ze bedą jeździły trochę częściej i ciekawe na jak długo.

    • 4 0

  • Zomo bierze kasę = 5x śred. krajowa

    nie wiadomo za co ! Widział film Bareji jak Dobrowolski na miejscu jeziora postawił osiedle, a jezioro przeniósł 1 km dalej i pobrał mamonę za zmiany w projekcie. Zomo za nowy projekt (kretyński miszmasz z trasami) łyknie kasiorkę 3xpensyjka

    • 4 1

  • Gdzie jest 10 z przed remontu ?!

    • 12 1

  • Jak chcę ze stogów na chelm dojechac

    to też muszę się perzsiadać i jakoś nikomu to nie przeszkadza.

    • 1 3

  • stare zdjęcia

    Nie stać was na aktualne foty? 1317 skasowany już dawno poszedł na żyletki

    • 4 0

  • Wszystko jest do D

    miały latać, teeportować się, no i piwo miałobyć za darmo.

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane