• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Koniec remontów nie oznacza powrotu do starych rozkładów

13 stycznia 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Mieszkańcy Siedlec skarżą się, że aby dostać się do Nowego Portu muszą korzystać z linii 12, a potem przesiąść się przy Dworcu Głównym PKP. Mieszkańcy Siedlec skarżą się, że aby dostać się do Nowego Portu muszą korzystać z linii 12, a potem przesiąść się przy Dworcu Głównym PKP.

Zakończenie modernizacji torowisk w Gdańsku nie oznacza, że tramwaje wracają na te same linie, jakie funkcjonowały przed remontem. Jednym z takich przykładów jest połączenie Nowego Portu z Siedlcami, które nie będzie już funkcjonować z wcześniejszą częstotliwością.



Kiedy ci się najwygodniej podróżowało po Gdańsku?

Na problemy z przesiadkami narzeka m.in. nasza czytelnika, pani Elżbieta z Siedlec.

Podobnie jak duża część mieszkańców Gdańska, cierpliwie czekałam na zakończenie remontów torowisk. Na ten czas zawieszono kursowanie linii nr 10. Znosiłam różnego rodzaju niedogodności w podróżowaniu na trasie z domu do pracy i z powrotem (Kartuska - Marynarki Polskiej).

Ze zrozumieniem korzystałam z komunikacji zastępczej, ze spokojem chociaż z zaciśniętymi zębami przez ponad dwa miesiące przesiadałam się z jednego tramwaju do drugiego, pokonując część drogi na pieszo (między Dworcem Głównym a Placem Solidarności). Pragnę podziękować ZTM i ZKM za uruchomienie tymczasowej linii 98, bo na odcinku Dworzec Główny - Pętla Kliniczna pierwotnie nic nie miało jeździć. Jednak udało się ją uruchomić (po interwencji pobliskich pracodawców).

Wszystko miało się zakończyć najpierw we wrześniu, potem termin przełożono na połowę listopada, koniec grudnia i tak doszliśmy do połowy stycznia. Ogromna radość, jest komunikat, że remonty zakończone, tramwaje wracają na swoje trasy. W końcu będzie bezpośredni dojazd linią nr 10.

Okazuje się jednak, że będzie ona jeździć tylko w dni robocze w godzinach szczytu i co 20 minut. Na jakiej podstawie powzięto taką decyzję? Dlaczego pozbawia się mieszkańców Siedlec przyzwoitej komunikacji w kierunku Nowego Portu? Czy nikt nie zauważył również tego, że na tę właśnie linię na Siedlcach przesiada się duża grupa podróżnych z autobusów jadących z południowych części Gdańska i okolic jadących w stronę Nowego Portu, chcących uniknąć stania w korkach w stronę Śródmieścia.

Odpowiada Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM ds. przewozów

Linia tramwajowa tymczasowa 98 powstała jako alternatywa do tradycyjnej autobusowej komunikacji zastępczej, która w przypadku jej prowadzenia ul. Jana z Kolna nie miałaby żadnego uzasadnienia z uwagi na gigantyczne zatory drogowe, które się tworzą w ciągu ul. Jana z Kolna w godzinach szczytu. Autobus komunikacji zastępczej stałby w zatorach zamiast efektywnie pracować.

Oprócz linii nr 10 do Nowego Portu zostały uruchomione jeszcze dwie inne linie tramwajowe w tym kierunku: 7 i 14. W godzinach szczytu (czyli w okresie największego zapotrzebowania) dzięki takiej ofercie przewozowej udało się uzyskać łączną częstotliwość co 5 minut. Przypominam, że jeszcze dwa lata temu, kiedy funkcjonowała wyłącznie linia 10 ze Śródmieścia do Nowego Portu, tramwaj w godzinach szczytu kursował co 10 min (była to maksymalna częstotliwość). A więc mamy dzisiaj podwojenie częstotliwości, z czego gdańszczanie są zadowoleni, ponieważ udało się wreszcie istotnie poprawić komfort podróżowania.

Zgodnie z wynikami badań ruchu gdańszczan, zapotrzebowanie na bezpośrednie połączenie z Siedlec przez Młyniska do Nowego Portu jest znikome, stąd oferta została dopasowana do rzeczywistych potrzeb. Dzięki optymalizacji rozkładu jazdy linii 10, większość kursów linii 10 z Siedlec zostało przejętych przez linię 12, czyli linię, którą mieszkańcy Siedlec sobie najbardziej cenią, ponieważ tramwaje linii 12 dowożą ich m.in. w okolice Uniwersytetu Medycznego i Wrzeszcza.

Należy pamiętać też, że linią 12 (lub dowolną inną linią autobusową w ciągu ul. Kartuskiej) można dojechać do Dworca, gdzie istnieje możliwość przesiadki na linię 7 i 14.

Wzrost częstotliwości kursowania na linii 10 mógłby nastąpić jedynie kosztem innych linii. Z ekonomicznego punktu widzenia absolutnie nie widzę żadnych przesłanek, aby zlikwidować kursy mieszkańcom Chełmu, Wrzeszcza czy Stogów, po to aby jeździły puste wagony do Siedlec. W interesie wszystkich pasażerów jest dążenie do ciągłego, dynamicznego dopasowywania oferty do rzeczywistych potrzeb. Dzięki eliminacji marnotrawstwa Miasto Gdańsk przeznacza większe środki, na przykład, na zakup nowoczesnego taboru.

Miejsca

Opinie (263) 6 zablokowanych

  • niech (2)

    Ztm Gdansk zapyta się pasezerów jak mają jedzi tramawaje napewno dobrze na tym wyszli ,a bezsensu jedzą cztery linie na chełm przeciez 11 i 6 jedzą ta samom trasa z chełmu.

    • 4 1

    • a co ma piernik do wiatraka??? (1)

      • 0 0

      • Dość dużo. skoro marnuje się wozokilometry na Chełmie, to skądś trzeba je potem kraść.

        • 0 0

  • Linia 10 (4)

    ja dojeżdżam z Siedlec do szkoły do Nowego Portu i nie wyobrażam sobie ze 10 będą jeździły tak jak teraz. Przed remontami do Nowego Portu jeździły 7 i 10 i było dobrze. Nie wiem po co ta 14. Powinno być tak jak było przed remontami.

    • 9 6

    • Marto, zacznij płacić co najmniej 50 % za przejazd a później wymagaj! (3)

      • 4 9

      • !

        co ma do tego kwota jaką się płaci za bilety?

        Całkowicie się zgadzam z Martą. Ludzie, piszcie, dzwońcie do ZTMu, może coś wskóramy :)

        • 4 1

      • wszystkie emilie (1)

        to takie frustratki? idz na studia, to bedziesz placic mniej.

        • 2 2

        • zdziwiony a ty po zawodówce? pewnie tak i jeszcze tatus załatwił prace z ZTM ZKM

          • 0 0

  • A ja chce... (3)

    ...linie ze Swojskiej do Gdanska przez Opere!!!
    Przejsc wieczorem przez tunel,potem przez waska,ciemna sciezke do tunelu na Politechnice i dojsc do Opery na jakis tramwaj do Gdanska,to srednia przyjemnosc dla mlodej dziewczyny czy starszej kobiety.
    Chodzi mi o dojazd na trasie miedzy Opera a Brama Oliwska!
    Z Portu 10,14,7 jada kolo Stoczni a 4 na Hallera.
    Zadnego polaczenia przez Opere.

    • 15 3

    • A ja chcę Ciebie spotkać w tym tunelu :)

      • 2 0

    • ! (1)

      podobno ten skręt w hallera, prowadzący do opery nie może być używany na codzień bo ktoś nie pomyslał i jest zbyt ostry. tak kiedyś ztm się tłumaczyło, czemu nie ma linii puszczonej tą właśnie trasą.

      • 2 0

      • A 92 i 94 jakoś przez dwa miesiące jeździły dzień w dzień i to dosyć często. I nic się nie stało. Więc ten argument do mnie nie przemawia.

        • 3 0

  • (1)

    A dlaczego jednej lini z Nowego Portu nie puszcza przez Aleje Zwyciestwa.W Nowym Porcie jest wiele starszych osob ktozy musza dojechac do UCK.

    • 18 2

    • Po co mają puszczać?

      Czy Basia chce otrzymać fakturę od Kity?

      • 0 1

  • Zgadzam sie tranwaj ma mazliwosc jechania Zwyciestwa do Centrum

    • 8 2

  • (2)

    no niesamowite, trzeba się aż raz przesadzać...i to jeszcze na największym węźle przesiadkowym w gdańsku - skandal!

    • 7 2

    • (1)

      przesiadać miało być :P

      • 1 0

      • największy, dosłownie, okolo 0,5km z buta

        i do tego 2x schody po drodze. Naprawdę pestka, szczególnie dla starszych osób, dlatego większość wybiera przejazd przez gł. ale tam też schody.
        Badania to oni prowadzili w UW i UM wśród swoich:
        - no jak tam Marysia będzie Ci pasowało?
        - mi tak, ja z Chełmu to zawsze mi pasuje, ale córka do morskiej chodzi i coś do Portu by się przydało.
        -ok ok już puszczamy
        -ale panie koordynatorze nie mamy taboru (wtrąca się asystent)
        - to się coś wytnie, przecież jak córka Pani Marysi się rozchoruje od tych przesiadek zimą, to nie będzie w urzędzie specjalisty ds zarządzania zasobami kawy i ciastek, i co ty bedziesz z tacą latał?
        -ok ok już wycinam, 10 może być?
        - może może.

        • 3 0

  • CZYM

    NIE MAJĄ TABORU BO WSZYSTKO KASUJĄ! 35 PES I 40 DORTMUNDÓW GDAŃSKA NIE ZADOWOLI... ale za to jest nowocześnie.........

    • 3 0

  • żenada (3)

    Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM ds. przewozów sie kompromituje ztm to jedna wielka porażka z roku na rok jest coraz gorzej kombinują nie wiadomo po co było dobrze jest źle jeszcze wymyśla że można kosztem innej linii jedynie coś zmienić no to ja mam prostą odpowiedź zlikwidować linie nr 14 po co ona komu !?!?!? zbędna jest i do tego chciałbym zauważyć że porażką jest jeszcze nie dopasowanie linii 12 do 14 czyli nawet nie można sie płynnie przesiąść ZTM PRZESTAŃCIE SIĘ PUBLiCZNIE KOMPROMITOWAĆ...

    • 14 4

    • Coto za bzdury

      Ja korzystam z przesiadki i mi bardzo pasuję, bo nawet niskopodłgowy tramwaj podjeżdża zamiast tych szrotów rozpadających się

      • 1 5

    • puknij się

      wreszcie jest luźniej do portu, a ludzie pracują dla ciebie emerycie

      • 2 2

    • Z aktualnego układu linii ZTM i miasto mają zysk,bo przesiadki kosztują.Obecnie z Siedlec do Nowego Portu nie dojedzie się poza godzinami "szczytowymi" za 2,80PLN,tylko za minimum 3,40.Zdaje się,że o to chodziło.

      • 7 0

  • (2)

    Dlaczego zabrakło jednego tramwaju (tzn.numeru) z Nowego Portu przez ul. Marynarki Polskiej , Kliniczną i Operę do Gd. Gł. (przez Al. Zwycięstwa) aby można było bez przesiadki dojechać do Uniwersytetu Medycznego i z powrotem ( najczęściej dotyczy to ludzi leczących sie).

    • 10 2

    • faktycznie, lecz się

      • 1 0

    • Bo jak to powie ztm, możesz pojechać sobie 4 do przystanku "kliniczna szpital' , pójść pieszo do skm politechnika, i tam masz cudowny autobus 283, który kursuje tak rzadko,że na pewno się na niego nie załapiesz.. i bedziesz czekał pół godziny,albo godzine... ale bezpośredni dojazd jest!

      • 2 0

  • Połączenie 12 i 14 (1)

    To może niech chociaż na wysokości Urzędu Miejskiego, linia nr 14, która jedzie od strony ul. Armii Krajowej poczeka łaskawie aż najpierw przez skrzyżowanie przejdzie 12 od strony Siedlec?? Wtedy każdy kto jedzie od strony Siedlec zdąży przesiąść się na Hucisku do tramwaju, który jedzie w stronę Nowego Portu. Nagminnie jestem świadkiem sytuacji, w której jadę właśnie w tramwaju linii 12 i widzę jak linia 94 (teraz 14) wyprzedza czekającą na światłach 12. Na Hucisku nie ma szans przesiąść się do 14, bo przystanek jest za krótki, a kiedy 12 dojedzie na Dworzec PKP 14 już tam dawno nie ma..

    • 19 1

    • Potwierdzam..

      wielokrotnie taka sytuacja miała miejsce,zwłaszcza gdy motorniczy 12-tki jedzie z 1-2 min. opóżnieniem....co bardzo często się zdarza....

      • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane