• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Koniec remontów nie oznacza powrotu do starych rozkładów

13 stycznia 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Mieszkańcy Siedlec skarżą się, że aby dostać się do Nowego Portu muszą korzystać z linii 12, a potem przesiąść się przy Dworcu Głównym PKP. Mieszkańcy Siedlec skarżą się, że aby dostać się do Nowego Portu muszą korzystać z linii 12, a potem przesiąść się przy Dworcu Głównym PKP.

Zakończenie modernizacji torowisk w Gdańsku nie oznacza, że tramwaje wracają na te same linie, jakie funkcjonowały przed remontem. Jednym z takich przykładów jest połączenie Nowego Portu z Siedlcami, które nie będzie już funkcjonować z wcześniejszą częstotliwością.



Kiedy ci się najwygodniej podróżowało po Gdańsku?

Na problemy z przesiadkami narzeka m.in. nasza czytelnika, pani Elżbieta z Siedlec.

Podobnie jak duża część mieszkańców Gdańska, cierpliwie czekałam na zakończenie remontów torowisk. Na ten czas zawieszono kursowanie linii nr 10. Znosiłam różnego rodzaju niedogodności w podróżowaniu na trasie z domu do pracy i z powrotem (Kartuska - Marynarki Polskiej).

Ze zrozumieniem korzystałam z komunikacji zastępczej, ze spokojem chociaż z zaciśniętymi zębami przez ponad dwa miesiące przesiadałam się z jednego tramwaju do drugiego, pokonując część drogi na pieszo (między Dworcem Głównym a Placem Solidarności). Pragnę podziękować ZTM i ZKM za uruchomienie tymczasowej linii 98, bo na odcinku Dworzec Główny - Pętla Kliniczna pierwotnie nic nie miało jeździć. Jednak udało się ją uruchomić (po interwencji pobliskich pracodawców).

Wszystko miało się zakończyć najpierw we wrześniu, potem termin przełożono na połowę listopada, koniec grudnia i tak doszliśmy do połowy stycznia. Ogromna radość, jest komunikat, że remonty zakończone, tramwaje wracają na swoje trasy. W końcu będzie bezpośredni dojazd linią nr 10.

Okazuje się jednak, że będzie ona jeździć tylko w dni robocze w godzinach szczytu i co 20 minut. Na jakiej podstawie powzięto taką decyzję? Dlaczego pozbawia się mieszkańców Siedlec przyzwoitej komunikacji w kierunku Nowego Portu? Czy nikt nie zauważył również tego, że na tę właśnie linię na Siedlcach przesiada się duża grupa podróżnych z autobusów jadących z południowych części Gdańska i okolic jadących w stronę Nowego Portu, chcących uniknąć stania w korkach w stronę Śródmieścia.

Odpowiada Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM ds. przewozów

Linia tramwajowa tymczasowa 98 powstała jako alternatywa do tradycyjnej autobusowej komunikacji zastępczej, która w przypadku jej prowadzenia ul. Jana z Kolna nie miałaby żadnego uzasadnienia z uwagi na gigantyczne zatory drogowe, które się tworzą w ciągu ul. Jana z Kolna w godzinach szczytu. Autobus komunikacji zastępczej stałby w zatorach zamiast efektywnie pracować.

Oprócz linii nr 10 do Nowego Portu zostały uruchomione jeszcze dwie inne linie tramwajowe w tym kierunku: 7 i 14. W godzinach szczytu (czyli w okresie największego zapotrzebowania) dzięki takiej ofercie przewozowej udało się uzyskać łączną częstotliwość co 5 minut. Przypominam, że jeszcze dwa lata temu, kiedy funkcjonowała wyłącznie linia 10 ze Śródmieścia do Nowego Portu, tramwaj w godzinach szczytu kursował co 10 min (była to maksymalna częstotliwość). A więc mamy dzisiaj podwojenie częstotliwości, z czego gdańszczanie są zadowoleni, ponieważ udało się wreszcie istotnie poprawić komfort podróżowania.

Zgodnie z wynikami badań ruchu gdańszczan, zapotrzebowanie na bezpośrednie połączenie z Siedlec przez Młyniska do Nowego Portu jest znikome, stąd oferta została dopasowana do rzeczywistych potrzeb. Dzięki optymalizacji rozkładu jazdy linii 10, większość kursów linii 10 z Siedlec zostało przejętych przez linię 12, czyli linię, którą mieszkańcy Siedlec sobie najbardziej cenią, ponieważ tramwaje linii 12 dowożą ich m.in. w okolice Uniwersytetu Medycznego i Wrzeszcza.

Należy pamiętać też, że linią 12 (lub dowolną inną linią autobusową w ciągu ul. Kartuskiej) można dojechać do Dworca, gdzie istnieje możliwość przesiadki na linię 7 i 14.

Wzrost częstotliwości kursowania na linii 10 mógłby nastąpić jedynie kosztem innych linii. Z ekonomicznego punktu widzenia absolutnie nie widzę żadnych przesłanek, aby zlikwidować kursy mieszkańcom Chełmu, Wrzeszcza czy Stogów, po to aby jeździły puste wagony do Siedlec. W interesie wszystkich pasażerów jest dążenie do ciągłego, dynamicznego dopasowywania oferty do rzeczywistych potrzeb. Dzięki eliminacji marnotrawstwa Miasto Gdańsk przeznacza większe środki, na przykład, na zakup nowoczesnego taboru.

Miejsca

Opinie (263) 6 zablokowanych

  • Głowa do góry (1)

    kazdy gdzieś dojeżdza i nie ma mozliwosci takiej by wszyscy byli zadowoleni z komunikacji. Nie ma co narzekac tylko przesiasc sie gdzie trzeba . Polacy to taki narod ze tylko narzekac potrafia, a nie umieja cieszyc sie z tego co jest. Glowa do gory!! i rozchmurzcie sie ludziska kochane

    • 2 2

    • Pojedź do Krakowa, tam popatrz, jak działa komunikacja miejska, porównaj z gdańską, to zrozumiesz, że pretensje Gdańszczan są słuszne. I że z funkcjonowania komunikacji miejskiej mogą być zadowoleni wszyscy.

      • 3 0

  • Porażka

    Po remontach, nie tylko torów, ale i modernizacji dróg jeździ się BEZNADZIEJNIE. Człowiek nie wie w co wsiąść bo oznaczeń nie można znaleźć, przykład jak dojechać w stronę auchan do pracy? jednym autobusem z częstotliwością 20 min., bo nie ma nawet przejścia żeby dojść pieszo, trzeba się przesiadać, można jechać 167 i 168 do pewnego momentu, a potem na drugąstronę jak się ma fart i zdąży na 168 by podjechaćjeden przystanek bo nie ma jak inaczej dojść, a wcześniej można było dojechać 3 busami, a teraz nic

    • 3 0

  • tramwaj nr 5

    Myślałam, że po remoncie torów tramwajowych "5" znowu zacznie jeździć z Brzeźna do Oliwy. Niestety mogę nim dojechać tylko do przystanku "Strzyża" a później przesiadka, żeby dojechać na uniwersytet. Mogliby przywrócić chociaż ten jeden tramwaj jadący bezpośrednio do kampusu uniwersyteckiego.

    • 2 2

  • ja sie pytam czemu piatka nie jezdzi chociaz do petli

    • 2 1

  • Brakuje mi tylko jednego połączenia. (1)

    Ale wiem już, że Pan Prezydent Adamowicz to też załatwi. Będzie z Obłuża, na Stogi. Co prawda co 15 minut, ale chociaż bez przesiadek!
    Dziękuję Panu Prezydentowi! Właściwy Człowiek na Właściwym miejscu!!!

    • 0 0

    • A będzie stawał przy Operze Leśnej..?

      Jeśli tak, to SUPER!

      • 1 0

  • zkm..

    Bo tam w zkm pracuje banda debili... otworzyli nową łódzka a autobusy przyjezdzaja 15 po czasie.Przed remontem nowej lodziej bylo "troche" lepiej

    • 2 0

  • Ja przesiadki jestem w stanie zrozmieć pod kątem optymalizacji kosztów,
    ale nie zdzierczą! cenę biletów..., również okresowych.
    Nie można zmniejszyć, w celu zachęcienia do korzystania z komunikacji
    do poziomu, np. 1 liniowy 2zł, godzinny 2,5zł, linie nocne 3,5zł
    24h - 4zł . Okresowe Pon. - Pt. 70zł, Pon. - Ndz. 80zł .

    • 2 0

  • Podobno wszystkie 35 szt. tramwajów PESA już jeździ po GDańsku, dlaczego więc wciąż widzimy te stare relikty PRL-u czyli wagony (3)

    105n ? A tak na marginesie, nie wiem co tak drogo kosztuje w tych PESACH, że każda z nich to 7 000 000 PLN, autobus przegubowy marki Mercedes, który pomieści tyle samo pasażerów to wydatek rzedu 1, 2 mln, jak bym mógł to otworzyłbym fabryke tramwajów...

    • 1 1

    • Dlatego, ze Gdańsk potrzebuje minimum 90 pociągów tramwajowych, zeby zapewnić jaką-taką komunikację miejską. 35 "pestek" sprawy nie załatwi. Zresztą, gdyby gdańskie "stopiątki" wiedziały, co to przeglądy i obsługa techniczna, wygladałyby zgoła inaczej. Krakkowskie niech służą za przykład

      • 1 1

    • 105n górą !! (1)

      105n są o niebo lepsze niż te wyjące PESY. PESA - to tramwaj dla bydła. Powinni kupić dłuższe tramwaje i musowo więcej miejsc siedzących. Nie po to płace podatki i kupuje bilety, aby jeździć jak sardynka w puszce!!

      • 1 0

      • Wystarczyłoby zadbać o odpowiedni stan techniczny "stopiatek" i zachować ich składy trójwagonowe. Wzorem Krakowa.

        • 0 1

  • Tak właśnie trzeba się przesiadać z linii numer 12 na inną 7 lub 14. A które z pewnością będzie trzeba czekać :(

    • 2 0

  • cieszcie sie ze nie mieszkacie na Jasieniu (4)

    nie macie autobusu po 20 raz na pol h (tak samo w soboty do godziny 9 rano, gdy np trzeba jecchac do pracy : 7.48 i dopiero wiecznie spozniony 8:18), ostatni autobus to 22.38 (a ile pracy konczy sie o 22!), obiecali nam ze po zlikwidiowaniu 161 bedzie wieksza czestotliowsc kursow i co? Caly czas sie wypierali budowa Wuzetki.. WZ oddana a nic se nie zmienilo. Puscili by jeden autobus centrum-petla na Polnicy.
    I 164 do Wrzeszcza w sobote, chodz te pare razy na godzine.

    Czy ktos moze bylby chetny stowrzyc ze mna taka petycje?

    • 0 0

    • (2)

      Ciesz się, że nie mieszkasz na Krakowcu albo Górkach Zachodnich. tam najwieksza częstotliwość kursowania JEDYNEJ linii autobusowej, to 30 minut, w dodatku obsługiwanej WYŁĄCZNIE krótkimi autobusami.

      • 0 0

      • W nocy (1)

        macie wiecej niz my :) Wiem bo kolega wracal z roboty szybciej niz ja :D

        • 0 0

        • Jeden kurs na dwie godziny to więcej?

          • 0 0

    • Szadółki

      Nie marudź. Na szadółki jeździ raz na godzinę, a w weekendy raz na 1,5h. Wrzucili nowy autobus z Chełmu, który do godz 16, odjeżdża 2 minuty szybciej niż 174 z dworca. Efekt jest ten sam. Z tymże, aby zdążyć na 156 potrzeba dodatkowych 15min, żeby podjechać do pętli na Chełmie. Dla mnie to żadne zwiększenie częstotliwości kursów. Ponadto on jedzie tylko do centrum handlowego, więc mieszkańcy Otomina mogą sobie pomarzyć o nim. Z resztą my w weekendy też, skoro on jeździ tylko w dni powszednie.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane