• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Koniec remontów nie oznacza powrotu do starych rozkładów

13 stycznia 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Mieszkańcy Siedlec skarżą się, że aby dostać się do Nowego Portu muszą korzystać z linii 12, a potem przesiąść się przy Dworcu Głównym PKP. Mieszkańcy Siedlec skarżą się, że aby dostać się do Nowego Portu muszą korzystać z linii 12, a potem przesiąść się przy Dworcu Głównym PKP.

Zakończenie modernizacji torowisk w Gdańsku nie oznacza, że tramwaje wracają na te same linie, jakie funkcjonowały przed remontem. Jednym z takich przykładów jest połączenie Nowego Portu z Siedlcami, które nie będzie już funkcjonować z wcześniejszą częstotliwością.



Kiedy ci się najwygodniej podróżowało po Gdańsku?

Na problemy z przesiadkami narzeka m.in. nasza czytelnika, pani Elżbieta z Siedlec.

Podobnie jak duża część mieszkańców Gdańska, cierpliwie czekałam na zakończenie remontów torowisk. Na ten czas zawieszono kursowanie linii nr 10. Znosiłam różnego rodzaju niedogodności w podróżowaniu na trasie z domu do pracy i z powrotem (Kartuska - Marynarki Polskiej).

Ze zrozumieniem korzystałam z komunikacji zastępczej, ze spokojem chociaż z zaciśniętymi zębami przez ponad dwa miesiące przesiadałam się z jednego tramwaju do drugiego, pokonując część drogi na pieszo (między Dworcem Głównym a Placem Solidarności). Pragnę podziękować ZTM i ZKM za uruchomienie tymczasowej linii 98, bo na odcinku Dworzec Główny - Pętla Kliniczna pierwotnie nic nie miało jeździć. Jednak udało się ją uruchomić (po interwencji pobliskich pracodawców).

Wszystko miało się zakończyć najpierw we wrześniu, potem termin przełożono na połowę listopada, koniec grudnia i tak doszliśmy do połowy stycznia. Ogromna radość, jest komunikat, że remonty zakończone, tramwaje wracają na swoje trasy. W końcu będzie bezpośredni dojazd linią nr 10.

Okazuje się jednak, że będzie ona jeździć tylko w dni robocze w godzinach szczytu i co 20 minut. Na jakiej podstawie powzięto taką decyzję? Dlaczego pozbawia się mieszkańców Siedlec przyzwoitej komunikacji w kierunku Nowego Portu? Czy nikt nie zauważył również tego, że na tę właśnie linię na Siedlcach przesiada się duża grupa podróżnych z autobusów jadących z południowych części Gdańska i okolic jadących w stronę Nowego Portu, chcących uniknąć stania w korkach w stronę Śródmieścia.

Odpowiada Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM ds. przewozów

Linia tramwajowa tymczasowa 98 powstała jako alternatywa do tradycyjnej autobusowej komunikacji zastępczej, która w przypadku jej prowadzenia ul. Jana z Kolna nie miałaby żadnego uzasadnienia z uwagi na gigantyczne zatory drogowe, które się tworzą w ciągu ul. Jana z Kolna w godzinach szczytu. Autobus komunikacji zastępczej stałby w zatorach zamiast efektywnie pracować.

Oprócz linii nr 10 do Nowego Portu zostały uruchomione jeszcze dwie inne linie tramwajowe w tym kierunku: 7 i 14. W godzinach szczytu (czyli w okresie największego zapotrzebowania) dzięki takiej ofercie przewozowej udało się uzyskać łączną częstotliwość co 5 minut. Przypominam, że jeszcze dwa lata temu, kiedy funkcjonowała wyłącznie linia 10 ze Śródmieścia do Nowego Portu, tramwaj w godzinach szczytu kursował co 10 min (była to maksymalna częstotliwość). A więc mamy dzisiaj podwojenie częstotliwości, z czego gdańszczanie są zadowoleni, ponieważ udało się wreszcie istotnie poprawić komfort podróżowania.

Zgodnie z wynikami badań ruchu gdańszczan, zapotrzebowanie na bezpośrednie połączenie z Siedlec przez Młyniska do Nowego Portu jest znikome, stąd oferta została dopasowana do rzeczywistych potrzeb. Dzięki optymalizacji rozkładu jazdy linii 10, większość kursów linii 10 z Siedlec zostało przejętych przez linię 12, czyli linię, którą mieszkańcy Siedlec sobie najbardziej cenią, ponieważ tramwaje linii 12 dowożą ich m.in. w okolice Uniwersytetu Medycznego i Wrzeszcza.

Należy pamiętać też, że linią 12 (lub dowolną inną linią autobusową w ciągu ul. Kartuskiej) można dojechać do Dworca, gdzie istnieje możliwość przesiadki na linię 7 i 14.

Wzrost częstotliwości kursowania na linii 10 mógłby nastąpić jedynie kosztem innych linii. Z ekonomicznego punktu widzenia absolutnie nie widzę żadnych przesłanek, aby zlikwidować kursy mieszkańcom Chełmu, Wrzeszcza czy Stogów, po to aby jeździły puste wagony do Siedlec. W interesie wszystkich pasażerów jest dążenie do ciągłego, dynamicznego dopasowywania oferty do rzeczywistych potrzeb. Dzięki eliminacji marnotrawstwa Miasto Gdańsk przeznacza większe środki, na przykład, na zakup nowoczesnego taboru.

Miejsca

Opinie (263) 6 zablokowanych

  • co za glupia ankieta

    a gdzie odpowiedz: Nie podruzuje po Gdansku?

    Duzo lepiej jezdzi sie autem i komunikacja miejska w Gdyni...

    • 2 3

  • a oni..

    nie potrafią porządnie zrobić rozkładu jazdy, wszystko ciągle się spóźnia , a co dopiero dogadzać pasażerom ... przeciez ta komunikacja to dla nich.. dla pracowników zkm jest,,, pasażer ? a poszoł won..

    • 1 0

  • tak, tak, my będziemy się ciągle przesiadać, a może oni zaczną dopłacać nam do biletów. 5 przed remontami jeździła do oliwy, a teraz do strzyży:

    • 0 0

  • Rano tylko 14

    Gdy rano tj około godziny 6:30 czekam przy dworcu na przystanku i czekam na tramwaj w stronę n.portu to jeździ tylko 14, a 10 i 7 nawet nie widać na monitorze z rozkładem jazdy.
    Ja sie pytam gdzie i o której oni mają jazde co 5min??

    • 2 1

  • Tramwaje typu "hamburg"

    Tak trochę poza tematem, chciałbym się wypowiedzieć o tych badziewiach które nazywają "hamburgami".
    Chodzi o te tramwaje co mają tylko w jednych drzwiach niską podłogę a kretyni z ZTM nazywają je niskopodłogowymi... Pozatym wszędzie schody i przy drzwiach zawsze robi się tłum bo ludzie nie przechodzą dalej bo poco...
    To te dwustronne tramwaje jakby ktoś nie wiedział o których pisze.
    SWINGi i Bombardiery są ok, nawet poczciwymi 105 jeździ się lepiej niż tymi Hamburgami.
    Raz byłem świadkiem jak kobieta zasłabła w Hamburgu bo jak wejdzie pełno ludzi to robi sie duszno i szyby parują bo żaden idiota okna nie otworzy bo kobietom sie fryzurki popsują... a w 105 ktore nie są tak szczelne przynjmniej jest czym oddychać i jest więcej miejsca.
    SPRZEDAJCIE TE HAMBURGI !!!!!

    • 2 1

  • A ja bym chciała tramwaj ze Stogów na Chełm, taki bez przesiadki. Niby można się przesiąść koło LOT-u ale z dzieckiem w wózku to nie jest wygodne (zjechać po stromym zjeździe i wjechać też po stromym podjeździe). Czy można liczyć na taką opcję?. Chociaż raz na godzinę.

    • 0 1

  • kolejna kpina ZTM

    4 tramwaje z Nowego Portu a w weekend nie ma czym dojechac do Gdanska Głownego!! Bo oczywiscie same stare 105 ktore psuja sie zaraz po wyjezdzie z zajezdni albo wcale nie przyjezdzaja albo tylko przejezdzaja .............to czemu wyniki badan nie zostaly opublikowane????? czekamy

    • 7 2

  • Tramwaj do Brzeźna (1)

    Brzeźno to chyba zapomniana przez ZTM dzielnica. Praktycznie tylko dwa tramwaje jeden z Przeróbki drugi z Wrzeszcza, moja propozycja jest taka aby linę nr 7 wydłuzyc z Chełmu do Brzezna do pętli przy Hallera. I nie tylko w godzinach szczytu tylko przez cały dzień tylko w powiedzmy co 45 min. poza szcreszta to przezytem. Brzeźno to powoli dzielnica ludzi starszych, którym wypadsałoby ułatwić dojazd do wszystkich dzielnic a nie tylko w dwie strony a nie tylko z przesiadkami

    • 2 3

    • Zapomniana dzielnica, to nie Brzeźno, tylko Stogi. Wam przynajmniej torowisko wyremontowali.

      • 1 0

  • Polska jest zacofana i zadne komentarze tego nie zmienia. Albo zmienic kraj albo pogodzic sie z taka patologia zycia

    • 0 0

  • Komunikacja dla pracyjących i uczniów

    Uważam, że nie do przyjęcia jest brak komunikacji z Nowego Portu przez ul. Marynarki Polskiej do "opery". Przecież trzeba dojechać do np. Akademi Medycznej, Politechniki, Galerii... Tymczasem dziwny tramwaj o numerze 4 o wyjątkowo żadkim kursowaniu ma tę wadę, że przy ul. Wyspiańskiego wysiadają wszyscy posażerowie. Przesiadają się (przechodząc) do następnego tramwaju aby dojechać do Opery, przesiąć się -aby dojechać do Galerii, Uniwersytetu czy innych miejsc pracy. ZTM to Wy jesteście dla pasażerów. Prosimy PILNIE przemyśleć....

    • 5 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane