• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Konkurencja dla pendolino na trasie do Warszawy i Krakowa

Michał Brancewicz
4 sierpnia 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Pociągi RegioJet mają składać się z 6-10 wagonów ciągniętych przez lokomotywę Siemens Vectron. Pociągi RegioJet mają składać się z 6-10 wagonów ciągniętych przez lokomotywę Siemens Vectron.

Czeski przewoźnik kolejowy RegioJet planuje rozpocząć kursy na trasie Gdynia - Kraków. Od grudnia 2022 roku codziennie miałoby być realizowanych osiem połączeń. Czas przejazdu między Gdańskiem a Warszawą wyniesie niewiele ponad 3 godz., a z Gdyni do Krakowa niespełna 6 godz.



Skorzystał(a)byś z usług nowego przewoźnika na tej trasie?

Wniosek o uruchomienie takiego połączenia wpłynął do Urzędu Transportu Kolejowego. O sprawie poinformował portal rynek-kolejowy.pl

Kursy na trasie Gdynia - Warszawa - Kraków miałyby się rozpocząć w grudniu 2022 roku.

Przypomnijmy, że w tym samym czasie RegioJet planuje uruchomić również połączenie Gdynia - Praga przez Bydgoszcz, Poznań, Wrocław, Lichkov i Pardubice.

Zobacz też: Połączenie kolejowe z Gdyni do Pragi w 2022 roku

Pednolino szybsze do Warszawy, ale do Krakowa już nie zawsze



Z Gdyni zaplanowanych jest osiem połączeń dziennie co dwie godziny, począwszy od godz. 4:30. Siedem kursów kończyłoby się na stacji Kraków Główny, a ostatni o godz. 18:30 w Warszawie Zachodniej.

Czas przejazdu między Gdynią a Krakowem wyniesie 5 godz. i 53 min. Pendolino na tej trasie osiąga czas od 5 godz. 37 min do nawet 6 godz.

Z kolei RegioJet pokona trasę Gdańsk Główny - Warszawa Centralna w 3 godz. i 2 min.

Dla porównania pendolino pokonuje ją w 2 godz. i 35-40 min. (w zależności od kursu).

Czytaj też:

Pendolino pojedzie 200 km/h między Trójmiastem a Warszawą



Polska nie chce konkurencji dla PKP?



Podróż RegioJet będzie odbywać się składami zestawionymi z lokomotywy Siemens Vectron lub Bombardier Traxx oraz od 6 do 10 wagonów pasażerskich.

Przewoźnik złożył wniosek na maksymalny możliwy okres - pięć lat.

Mimo że w Polsce obowiązuje tzw. IV pakiet kolejowy, który nakazuje traktować równo wszystkich przewoźników, to eksperci mówią, że do maksimum przeciągane są wszystkie procedury związane z uruchamianiem połączeń, co ma zniechęcać nowe firmy do wejścia na nasz rynek.

- Im więcej konkurencji, tym lepiej. Moje zdanie jest takie, że powinni pojawiać się nowi przewoźnicy na torach w Polsce. To sprawia, że cały rynek przewozów kolejowych rośnie, bo pozostali też zaczynają się bardziej starać. Korzystają na tym pasażerowie, bo oferta jest coraz lepsza, i sami przewoźnicy, bo rośnie grono chętnych do korzystania z ich usług - uważa Piotr Malepszak, pełnomocnik prezydent Gdańska ds. kolejowych.
Wnętrze wagonu pasażerskiego w pociągu RegioJet Wnętrze wagonu pasażerskiego w pociągu RegioJet
Oferta przewoźnika RegioJet:

  • komfortowe skórzane siedzenia z możliwością regulacji zagłówków i własnym stolikiem,
  • przestronny przedział tylko dla czterech osób,
  • cichy przedział,
  • gniazdko zasilające dla każdego siedzenia,
  • darmowe wi-fi.

Za darmo, po wejściu do pociągu:

  • woda butelkowana Rajec,
  • sok pomarańczowy Rio lub wino Bohemia Sekt Brut,
  • ciasteczka.

Podczas podróży:

  • włoska kawa Illy (espresso, lungo, latte macchiato, cappuccino),
  • na prośbę herbata Oxalis lub herbata ze świeżej mięty.

Opinie (464) ponad 10 zablokowanych

  • Turów

    mają przestać słuchać niemiaszków, odczeipć się od Turowa i mogą jeździć, w przeciwnym wypadku wypad do rzeszy

    • 14 41

  • Piotr (2)

    No i pieknie. Oby to wszystko ruszylo. W koncu polaczenie Gdynia-Praha. No i warunki podrozy wydaja sie byc zdecydowanie lepsze niz w przypadku PKP...

    • 44 2

    • Słowa zakompleksionego Kowalskiego (1)

      Niemcy mogły by być naszym najlepszym partnerem, a dzięki takiej współpracy nasza gospodarka mogłaby się poprawić tak jak gospodarka czeska dzięki współpracy z Niemcami czyt. Z Sąsiadem

      • 0 11

      • Sory ziomek to miało być do goscia powyżej..

        • 0 0

  • Nowa jakość (2)

    Czy tylko zostawimy nasze rodzime PKP i na tym będziemy bazować?
    Oj znowu obcy wytłuką naszą firmę...

    • 15 13

    • (1)

      Jak "nasza" firma zasługuje tylko na to by ją "wytłuc", to bardzo dobrze że ją "wytłuką".

      • 12 3

      • Wiele branż wg Ciebie "zaslugiwało na wytłuczenie" w czasie transformacji.

        • 0 0

  • Rewelacja!!!

    Dobre info. Kolej do Warszawy co pół godziny. Bilet maks za 10 euro i jedziemy do stolicy!!

    • 29 2

  • (2)

    Brawo Czesi nauczcie polskich kolejarzy pracy. Zegarka przy ich opóźnieniach nie nastawisz

    • 42 6

    • Niczego nie nauczą bo będą jeździć po torach zarządzanych przez PLK.

      A tam właśnie siedzi najgorszy beton i główni hamulcowi polskiej kolei. Już tam zadbają o to by opóźnienia były na porządku dziennym.

      • 4 1

    • Widzialam czeskie koleje

      Straazne dziadostwo

      • 2 2

  • Kolejny dowod ze pendolino to porzekręt (21)

    Czeskie składy warte są pewnie z 30% wartości pendolino. Mogą wymieniać i sztukować wagony wg potrzeb. Nie mają ograniczeń producenta tylko do wskazanych tras. Równie wygodne i podobne osiągi. W tej transakcji wychylne pudło mieli tylko politycy PO

    • 212 50

    • E tam, w Polsce prawdziwe KDP nigdy nie powstanie.

      ponieważ patronem kolejarzy polskich jest św. Niedaś. Więc dobrze że kupili Pdlno bez zawiasów, bo po co marnować pieniądze?

      • 15 7

    • Zgadza się!!! Za 30%stawki pedolino mozna bylo kupic

      Pociąg który jeździ takimi samymi prędkościami!!! Ale PKP kupiło Ferrari na polne drogi!!!! Ale wieś się wozi Ferrari i to jest najważniejsze!!!! Prawdziwa konkurencja na PKP jest niezbędna!!!

      • 29 12

    • w Czechach też jeździ Pendoino a czas przejazdu jest ograniczony przez tory (1)

      i dlatego Polskie exspresy IC zwykłe też jadą podobnie jeśli chodzi o czas jak Pendolino. to pisorskie brednie ale lepiej wydać grube miliardy na wadliwe samoloty F35 i bredzić tutaj kocopoły albo czołgi zupełnie nie psaujące na Polskie warunki

      • 22 15

      • niestety

        Widać, że wiedza jest zastrzeżona dla nielicznych. Ty się do nich nie zaliczasz!

        • 12 14

    • Polecam sprawdzić awaryjność (3)

      Ile składów PESA stoi w naprawie. Pendolino przynajmniej gwarantuje, że uda się dojechać do celu

      • 14 5

      • (2)

        Pendolino uszkodzone w 2017 naprawiali 4 lata

        • 5 9

        • Uszkodzone w ciężkiej katastrofie lądowej.

          Szkoda że o tym nie wspomniałeś. Uszkodzony Dart z Przy stoi odstawiony jeszcze dłużej. Takie są procedury firm ubezpieczeniowych i producentów.

          • 11 0

        • Trzeba jeszcze odróżnić usterki techniczne od wypadków. Pendolino naprawiali po poważnym wypadku na przejeździe kolejowym, a PESY się zwyczajnie psują dużo częściej niż Alstomy.

          • 8 0

    • Najwiecej o Pendolino maja do powiedzenia ci, ktorzy moga co najwyzej sobie zrobic selfie na ich tle. I tyle. Psy szczekaja, karawana jedzie dalej.

      • 14 4

    • PO ? Raczej PKP (1)

      Za to teraz same sukcesy , śmigłowcowe , przekop mierzei, elektryczne samochody. Ponadto można wymieniać bez końca ile kasy utopili głównie na własny dobrobyt.

      • 10 4

      • Skąd bierzesz te informacje? Kto Ci szufluje?

        • 0 0

    • W Czechach też mają Pendolino!

      Przejazdy również ograniczone czasowo ze względu na tory. Doinformuj się zanim zaczniesz wypisywać swoje przemyślenia.

      • 10 0

    • (2)

      Nie jest prawdą, że lokomotyw i wagony koszują 30% pendolino. Nie jest prawdą, że trasy są ograniczone przez producenta. Nie jest prawdą, że pociągi Pesy mają choćby zbliżoną niezawodność. Nie jest prawdą, że w innych krajach które kupiły pendolino udowodniono korupcję przy ich zakupie. Was po prostu boli, że za Tuska dokonano bardzo dobrej inwestycji która dobrze działa, zmieniła wizerunek transportu kolejowego i w dodatku zarabia na siebie.

      • 12 8

      • (1)

        Zgodnie z podstawowymi zasadami ekonomiki, żeby powiedzieć, że coś na siebie zarabia, wypadałoby przedstawić przepływ pieniądza w czasie obrazujący zwrot z inwestycji. Przy czym analiza musi obejmować nakłady inwestycyjne. Tak więc ten tego Misu Pysiu, poczytaj trochę, ale nie jakiś pierdół, tylko sięgnij choć po podstawy ekonomii.

        • 7 6

        • Prócz "ekonomiki" zgoda.

          • 0 0

    • ta a druga strona polityków przeciąga nie uniknione przeciągają biurokracje. Wiec wszyscy od prawa do lewa są siebie tak samo warci ;)

      • 4 0

    • Za niecałe 3 lata ma być zakończona modernizacja CMK. (2)

      Wtedy Pendolino rozwinie skrzydła i pojedzie z prędkością maksymalną 250 km/h. Różnica czasowa z czeską konkurencją będzie już wtedy bardzo wyraźna.

      • 3 0

      • Być może tak będzie (1)

        Ale jeśli "czeskie" bilety będą sporo tańsze, to wiele osób wybierze tę opcję, nawet kosztem dłuższego przejazdu.

        • 4 0

        • Tak jak wybierajają płatne autostrady. Raczej drogi objazdowe, żeby zaoszczędzić.

          • 1 0

    • Od poczatku było wiadomo ze to przekret a Donal z Nowakiem skakali z radosci ile nakradli dzieki umowie!

      Pseudolino bo bez wychylnego wózka a dodatkowe kilkadziesiąt milionów po 4 latach na instalacje internetu ciasny jak ogórek !!Ale cieszysli sie tylko ci co sprzedawali i cci co łapówki dostali firma sprzedajaca w UE jest oficjalnie uznawana za dającą łapówki i korupcje !!
      Czeskie raz ze bedą tansze szybsze to jesze wygodniewjsze i standart klasy biznes w pseudolino

      • 6 3

    • Gdzie podziało się to "wychylne pudło"?

      • 0 0

  • Bardzo ciekawa oferta, jeśli będzie lepsza od PKP to z radością skorzystam.

    • 29 1

  • Nie jestem przekonana, zysk pojdzie do zagranicznej firmy. (15)

    Będą tez pewnie zatrudniać tylko czeskich pracownikow i cięzko bedzie się dogadac z konduktorem bo mało osob zna czeski.

    Wanda z Zaspy

    • 5 62

    • (5)

      Cóż, wolę żeby zysk szedł do Czech, niż do Watykanu.

      • 24 9

      • (4)

        ale Ty jesteś gu pi, bo pkp oddaje zyski watykanowi :D

        • 8 14

        • To pkp (1)

          Ma w ogóle jakieś zyski xD?

          • 16 2

          • Przed pandemią Intercity co roku miało całkiem spory zysk.

            • 2 0

        • (1)

          niestety oddaje, bo ew zysk pkp idzie do skarbu państwa a stamtąd to już prosta droga , toruń, czarna mafia

          • 19 8

          • ewentualny zysk!

            • 1 2

    • Boję się iść w Gdańsku do Lidla, bo to niemiecki sklep i tam pewnie tylko niemieckie kasjerki świergoczące po niemiecku.

      Pewnie ciężko dogadać się z kasjerką w Lidlu, bo mało osób zna niemiecki.

      • 18 0

    • z pewnością zatrudnią polskich konduktorów i się bez problemu porozumiesz, tak jak w samolotach np. WIZZ też latają polskie stewadesy a często nawet polscy piloci

      • 10 0

    • Nasze markety i sklepy drogeryjne w większości francuskie i niemieckie (4)

      Zna pani francuski i niemiecki?

      • 10 0

      • Szkoda, że w wìększości tak jest. Polskie sieci mają towar w o wiele lepszej jakości. I taniej.

        • 1 4

      • Znam doskonale francuski. (2)

        Wanda

        • 1 0

        • I droga @Wanda z kasjerami rozmaw2iasz tylko po francusku , bo tylko francuzi pracuja we sklepach

          • 0 0

        • francuski

          czy po francusku?

          • 0 0

    • Ty sie nie dogadasz

      • 1 0

    • Czesi to nie polacy ... znaja ang.

      • 0 0

  • wino za darmo? jadę, czymajcie dla mnie miejsce

    • 23 0

  • (5)

    Oby więcej konkurencji PKP myśli za ma monopol i walą ceny z kosmosu

    • 25 2

    • (2)

      może wjadą z niższymi cenami, a myślicie że jak pkp runie to będzie taniej?

      • 4 5

      • Od paru połączeń PKP IC nie runie - a trochę konkurencji by się tu przydało. Jeszcze parę lat temu np. na Pendolino zakup biletów po promocyjnej cenie nie był niczym niezwykłym. Teraz to prawie nieosiągalne.

        • 10 1

      • Tak samo, jak taniej jest w zagranicznych marketach.

        • 2 0

    • Akurat cena za pociąg TLK z Trójmiasta do Krakowa jest śmiesznie niska jak na dzisiejsze czasy galopującej inflacji. (1)

      Fakt, że standard wagonów pozostawia wiele do życzenia, ale bilety są naprawdę tanie. Co innego Pendolino, tutaj rzeczywiście ceny są naprawdę wygórowane.

      • 2 0

      • Chyba że jedzie emeryt.

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane