• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Konkurs na kładkę przez Motławę. Przeprawa otworzy się i zamknie w 2 minuty

16 maja 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Liczniki czasu sposobem na "uciekającą kładkę"?
Kładka ma być na tyle niska (jej wysokość zaplanowano na 2,5 m nad lustrem wody), by nie zakłócała panoramy gdańska oglądanej od strony ujścia Motławy do Martwej Wisły. Kładka ma być na tyle niska (jej wysokość zaplanowano na 2,5 m nad lustrem wody), by nie zakłócała panoramy gdańska oglądanej od strony ujścia Motławy do Martwej Wisły.

Potwierdziły się nasze informacje sprzed tygodnia: Gdańsk właśnie ogłosił międzynarodowy konkurs na koncepcję architektoniczno-techniczną zwodzonej kładki na Ołowiankę.



W jaki sposób powinna sie otwierać kładka?

Kładka, poprowadzona w okolicy ul. Grodzkiej 9 zobacz na mapie Gdańska, ma połączyć Główne Miasto z Ołowianką, zapewnić łatwiejszy dostęp do instytucji kultury, dać możliwość łączenia oferty kulturalnej powstającego Muzeum II Wojny Światowej, Filharmonii Bałtyckiej i Centralnego Muzeum Morskiego. Dzięki niej powstać ma nowa trasa spacerowa, która zwiększy dostępność okolic ul. Szafarnia.

- Wyspa Spichrzów połączona jest z Głównym Miastem aż trzema mostami. Teraz chcemy połączyć z miastem Ołowiankę. Przybliżymy do miasta mieszkańców rejonu Angielskiej Grobli i Długich Ogrodów, ułatwimy dostęp do Filharmonii i Muzeum Morskiego, zaktywizujemy rejon dawnych zakładów mięsnych. Nawet dla żeglarzy otwierane mosty są atrakcją. Ten projekt jest dla wszystkich - przekonuje prezydent Gdańska, Paweł Adamowicz.

Rzeczywiście, na kładce zależy bardzo wielu gdańszczanom. Jej wielkim orędownikiem jest m.in. dyrektor Filharmonii Bałtyckiej, prof. Roman Perucki, ale także zwykli mieszkańcy i turyści, którzy by dostać się na Ołowiankę muszą nadkładać drogi przez Zielony Most. Jej budowę wspierają także właściciele lokali gastronomicznych mieszczących się na Ołowiance (hotel, hostel, trzy restauracje) oraz za Mostem Kamieniarskim (dwa hotele, dwie restauracje).

Przeciwko budowie kładki protestują natomiast żeglarze, którzy uważają, że konstrukcja utrudni im poruszanie się po Motławie. Żeby uspokoić ich obawy, zwycięski projekt kładki powinien być wyposażony w mechanizm zapewniający jak najszybsze otwieranie i zamykanie przeprawy. Nadzieję na to daje zapis wymagań konkursowych, w których czytamy m.in., że kładka ma "otwierać i zamykać się w czasie krótszym niż dwie minuty".

Czego jeszcze oczekuje miasto, które jest organizatorem konkursu?

Zastosowana technologia ma umożliwić wykonanie konstrukcji o najmniejszych wymaganych przekrojach i masie, tak by uzyskała ona wrażenie lekkości. Kładka, która ma się znaleźć na wysokości 2,5 m nad taflą rzeki, powinna tworzyć jak najmniejszą barierę wizualną w korytarzu widokowym rzeki Motławy. Musi utrzymywać rangę miejsca przez walory stylowe noszące cechy najwyższej klasy i jakości. Przeprawa ma zapewniać wygodę i ułatwiać dostęp, ze szczególnym uwzględnieniem osób niepełnosprawnych.

Maksymalny planowany łączny koszt wykonania zwodzonej kładki pieszej przez Motławę na Wyspę (wraz z budynkiem do obsługi kładki i zagospodarowaniem terenu przyległego) wynosi 13 mln zł.

Wyniki konkursu poznamy w październiku tego roku. Autor zwycięskiej koncepcji niezależnie od nagród pieniężnych otrzyma nagrodę w postaci zaproszenia do negocjacji w trybie zamówienia z wolnej ręki na wykonanie dokumentacji projektowej kładki.

Skład sądu konkursowego, który będzie oceniał nadesłane projekty

inż. arch. Wiesław Bielawski, zastępca prezydenta Gdańska,
inż. arch. Ryszard Comber, Prezes Pomorskiej Izby Architektów,
dr inż. arch. Wiesław Czabański, Wydział Architektury, Politechnika Gdańska
inż. arch. Andrzej Duch, dyrektor wydziału architektury Urzędu Miejskiego w Gdańsku,
dr Marian Kwapiński, Pomorski Wojewódzki Konserwator Zabytków,
dr hab. Beata Szymańska, Akademia Sztuk Pięknych,
inż. mech. Józef Chrostowski, ekspert od maszyn dźwigowych,
prof. dr hab. inż. Jacek Chróścielewski, Wydział Inżynierii Lądowej i Środowiska, Politechnika Gdańska,
prof. dr hab. inż. Edmund Wittbrodt, Politechnika Gdańska, senator RP prof. dr hab. inż. Henryk Zobel, Wydział Inżynierii Lądowej, Politechnika Warszawska

Opinie (160) ponad 10 zablokowanych

  • Czeba nam kładki strzelistej
    Wysokiej hen do nieba
    co inne narody osłupi
    takiej nam kładki poczeba!!!

    • 4 4

  • Po co kładka? Nie można rowerem? Miasto jest dla ludzi, nie dla statków. (1)

    Tragedia, cały świat robi odwrotnie. Po prostu zasypać piaskiem, piesi będą wniebowzięci. O!

    • 4 4

    • Słusznie. Statki dodają swoje trzy grosze do globalnego ocieplenia.

      • 0 1

  • Kładka

    Po co kładka lepszy tunel pod Motławą.

    • 8 4

  • Kładka na Androida?

    Będzie taka aplikacja na Androida i każdy będzie mógł sobie otworzyć i zamknąć z koma;-) :D ;-P

    • 1 1

  • ołowianka

    miasto myśli nowym udogodnieniu dla mieszkańców kładka
    a Pan Perucki myśli jak utrudnić życie tubylcom na wyspie
    stawiając szlaban wjazdowy płatny na drodze publicznej
    który będzie przynosił kolejną kasę dyrektorowi

    my się nie damy zrobić na szaro............
    tubylec

    • 4 2

  • xxx

    W skład sądu konkursowego wchodzi konserwator zabytków, który zlikwidował latarnie na nabrzeżu w Nowym Porcie i inne zabytki w naszym pięknym mieście. To jakaś paranoja, jak dla mnie zwykła lista płac!!

    • 4 1

  • Kładka... (1)

    ...to ZŁY pomysł, proponuję zabudowac Wyspe Spichrzów traktami spacerowymi z wkomponowanymi fragmentami starych fragmentów murów, plus oswietlenie różnorakie , ławki , cos w rodzaju nastrojowego , nawpółtajemniczego ogrodu, z myslą nie tyle o komercji ile o relaksie poprawie nastroju , potem mozna pójsc po opuszczeniu Wyspy Spichrzów w ,,objecia komercji,,na Długie Pobrzeże lub do Browarni, ale to chyba jeszcze na tym etapie ,,kapitalizmu,, za wcześnie dla naszych decydentów/ w sumie nie drogo a dla wszystkich nie tylko mieszkańców grodu Neptuna byłby ten ,,smakowity kąsek,, w centrum Gdańska......

    • 3 4

    • jestem dumny że jako młody mieszkaniec masz piękne pomysły,

      Realizuj, mobilizuj, jeżeli się UTOŻSZAMIASZ Z MOIM I NASZYM MIASTEM.
      dobiegam swoich lat, tak jak moi rodzice, byli zafascynowani TYM PIęKNYM, NIEPOKORNYM - MIEŚCIE...
      AVE - MOJE MIASTO

      • 1 1

  • Nie chcemy kładki zagradzającej wpływanie statkom pod Żurawia!! To wielka atrakcja dla Gdańska!!!

    • 7 5

  • ŻENADA,, TAK JAK Z SOŁDKIEM.PSUJECIE HISTORYCZNY WIZERUNEK PORTU, MIASTA GDAŃSK

    ŻENADA urzędnicy ...
    tyllko i aż tyle..
    Przybyłeś.. z nikąd, jesteś w WMG, trzymaj NASZ HONOR
    N EC TEMERE NEC t E M I D E..

    • 6 3

  • kładka nie utrudni dostępu dla żeglarzy (2)

    ważne, by stwarzała możliwość dotarcia rowerem wzdłuż kanału Raduni do dworca głównego PKP - wystarczy zrobić odpowiedni trakt (prawie gotowy)

    • 4 4

    • durnie (1)

      co wy z tymi rowerami, wszystko pod was ma być ??????????????????????

      • 0 2

      • przeskzadzają ci? może nawet ludzie ci przeszkadzają?

        kładka dość szeroka pomieści ruch pieszy i rowerowy

        • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane