• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kontrowersyjne reklamy: Inna jazda i inne szycie

Magdalena Raszewska
3 kwietnia 2008 (artykuł sprzed 16 lat) 
aktualizacja: godz. 13:40 (3 kwietnia 2008)
Kontrowersyjne hasła, absurdalne ilustracje - reklama miała budzić i budzi emocje. Kontrowersyjne hasła, absurdalne ilustracje - reklama miała budzić i budzi emocje.

Na początku kwietnia na ulicznych reklamach pojawiły się dwuznaczne (jednoznaczne?) hasła: "Obrabianie dziurek", "Obciąganie guzików" i "Krochmalenie poszwy". - To perfidne wykorzystywanie podatności młodzieży na bodźce związane z seksem - oceniają psychologowie.



W ten sposób pod hasłem "Szyjemy inaczej" marka CroppTown, należąca do trójmiejskiej firmy odzieżowej LPP, reklamuje swoją nową kolekcję. Reklamy pojawiły się w największych polskich miastach - na billboardach, wiatach przystanków, autobusach. W serwisie internetowym Croppa można wziąć udział w ankiecie, z której wynika, że 45 proc. internautów kręci obciąganie guzików, 30 proc. obrabianie dziurek, 17 proc. krochmalenie poszwy i zaledwie 9 proc. repasacja szpuli.

Poprzez swoje seksualne konotacje kampania budzi kontrowersje - o co oczywiście chodziło zarówno jej autorom, jak i właścicielowi marki. Czy tylko o to? Psychologowie podkreślają, że młodzież jest bardzo podatna na wszelkie sygnały związane z seksem.

- Dojrzewanie wiąże się z burzą hormonalną i zwiększonym zapotrzebowaniem na wszelkie informacje i bodźce mające seksualny charakter. Reklamodawcy w perfidny sposób wykorzystują to zjawisko, by zwiększyć sprzedaż swoich produktów - tłumaczy dr Hanna Brycz, psycholog społeczny z Uniwersytetu Gdańskiego, dodając, że protest młodzieży przeciw "dawnym" zwyczajom seksualnym nasila tendencję do życia po swojemu i do tworzenia kolejnej rewolucji seksualnej.

Jak oceniasz strategię reklamową Croppa?

To nie pierwsza kontrowersyjna akcja realizowana przez Cropp Town. W kwietniu ubiegłego roku na ulicznych plakatach pojawiły się kopulujące jeże pod hasłem "Zupełnie inna jazda". Z kolei w październiku pod tym samym hasłem na nośnikach reklamowych pojawiły się "znaki drogowe" sugerujące, że "Cropptown to miejsce stworzone dla chłopców i dla dziewczynek".

Co ciekawe, kampania obecna była także w kilkuset szkołach, począwszy od gimnazjów, skończywszy na uczelniach wyższych. Jednak z uwagi na sprzeciw dyrektorów placówek, w szkołach zawisły mniej odważne znaki.

- Należy pamiętać, że cenzura zawsze wywołuje tak zwane efekty bumerangowe, czyli przeciwne do efektu zakładanego przez propagandę. Ostry sprzeciw wobec tego typu przekazom jak "obrabiamy dziurki", pobudzi tylko młodzież do poszukiwania "zakazanych" treści. To tak zwane zjawisko reaktancji, polegające na tym, że wzrasta atrakcyjność zagrożonych wykluczeniem zachowań. Sytuacja nie jest łatwa. Ramy stosowania reklam, które kierują naszymi wyborami w sferze konsumpcji, powinny być prawnie obwarowane - wyjaśnia Hanna Brycz.Już wówczas zapowiadano, że kolejna odsłona akcji będzie mocno prezentowana w centrach handlowych. Tak też sie stało. Na witrynach sklepowych zagościły pluszowe misie w strojach sado-maso.

Pomimo prób, nie udało nam się skontaktować z osobami odpowiedzialnymi za marketing marki Cropp.
Nie trudno odgadnąć ... Nie trudno odgadnąć ...
...czym żyją marketingowcy... ...czym żyją marketingowcy...
...marki Cropp. ...marki Cropp.

Pomysłodawcą najnowszej kampanii jest agencja reklamowa Momentum. Dzięki jej pomysłom Cropp Town ma odświeżyć swój wizerunek, "czyniąc go bardziej wyrazistym i docierającym do większej grupy klientów".

Pierwszy sklep z ubraniami CroppTown powstał w marcu 2004 roku. Od początku miała to być marka oferująca ubrania i akcesoria dla osób w wieku 13 do 20 lat "poszukujących nowości i zawsze będących na czasie".

Opinie (147) 1 zablokowana

  • Jest jeszcze jedna kwestia: ja tam w ogóle bym tych reklam z jeżozwierzami i różańcami (a także reklam z uciętymi palcami itp.) nie zauważała, gdyby nie to, że regularnie wskazuje mi je jeden "oburzony". Prosta prawda: reklama działa na was tylko na tyle, na ile jej pozwolicie. Dyskutując o niej, wywnętrzając swoje oburzenie, tylko nadajecie jej rozgłos. Nie podoba wam się? Olejcie ją! W ten sposób dacie prztyczka w nos tym wszystkim specom od marketingu, którzy je wymyślają. Nie mam ani jednego ciucha z Crap Town, a z House może jedną koszulkę (chyba już poszła na szmaty). Proste, nie kupujcie, nie wgapiajcie się. Ja się już tak wyćwiczyłam, że autentycznie nie zauważam tych billboardów, chyba że ktoś mi je palcem wskaże.

    • 0 0

  • Bez kontrowersji świat byłby nudny....

    ... a mnie się podoba, właściwie to uwielbiam kontrowersyjne reklamy, bo powodóją ożywienie w świecie reklamy wypełnionej przez nudne, powtarzalne reklamy proszków i wszystkich mało atrakcyjnych (acz koniecznych) produktów.

    P.S. Do autora: to nie były jeże! Tylko jeżozwierze.

    • 0 0

  • a mnie taka pseudo kontrowersja nudzi

    nie rozumiem co ciekawego i wesołego jest w takich dennych hasłach reklamowych.

    • 0 0

  • Dziękujemy

    Jak to jeden z poprzedników zauważył:
    dziękujemy portalowi trojmiasto.pl za aktywne włączenie się w promocję marki CroppTown za pomocą kontrowersyjnych reklam

    • 0 0

  • I tak oto portal Trojmiasto...

    ...zafundowal Cropp'owi calkiem darmowa reklame. A swoja droga, kampanie fajne, a ze dwuznaczne? A co w dzisiejszych czasach sprzedaje sie lepiej niz seks? Poza tym, nie mozna obwiniac marketingowcow za to, co sie komu kojarzy i na tym te kampanie bazuja. I drugie poza tym - przeciez nie pokazuja golej pani Marylki na plakatach, wiec o co ten szum? A dla zainteresowanych, odsylam do najnowszej kampani House'a, ktora wspomina o dziewictwie i w porownaniu do niej Croppowe jeze i misie wygladaja jak niewinne zabawki.

    • 0 0

  • A co jest złego w sexie?

    :) Nie rozumiem:)

    Reklamy Croppa i House'a są xtra!! I takie powinny być. Z nutą pieprzu. Ciekawe i pociągające;)

    A ciuchy mają super!!

    • 0 0

  • hasła takie jak "obciąganie guzików" itp. są wzięte z podręcznika nauki szycia a że wszystkim się to kojarzy z seksem to firma tylko to wykorzystała.

    • 0 0

  • Reklama Croppa -OK, Housa- NIE (1)

    Uważam,że pomysł na tą kampanię jest dość ciekawy. W dzisiejszych czasach temat seksu jest chodliwym towarem i będzie wykorzystywany w marketingu. Może to się ludziom nie podobać ale ta forma jest skutecznym sposobem dotarcia do nastolatków. Moim zdaniem reklamą przekraczającą granice przyzwoitości jest reklama firmy House, gdzie m zupełnie nie na miejscu było wykorzystanie wątku religijnego.

    • 0 0

    • Pisząc powyższą opinię miałem na myśli tylko obecną kampanię croppa. Natomiast zeszłoroczny pomysł z kopulującymi jeżami był moim zdaniem dużą przesadą.

      • 0 0

  • Kontrowersyjne reklamy: Inna jazda i inne szycie

    Co by o tym nie mówić to i tak prawa rządzące rynkiem są takie, że im więcej o czymś się mówi i im więcej rozgłosu wokół jakiegoś skandalu tym większą ciekawość to wzbudza. Jestem przekonany, że 1/4 Oburzonych formą kampanii (przynajmniej tak mówiących) i tak do Sklepów Croppa wejdzie i może nawet coś kupi....

    • 0 0

  • i o to chodziło marketingowcom

    im bardziej kontrowersyjna kampania - tym lepiej. Będą o niej pisać media, wypowiadać się naukowcy, politycy, dzeinnikarze, nauczyciele itd. O nic więcej w tego typu kampaniach nie chodzi. A pisanie na trojmiasto.pl o tym robi marce darmową reklamę za którą LPP nie płaci. Jasne, proste i dla człowieka z branży oczywiste. Na marginsie ciuchy LPP to tandeta - słabe jakościowo, rozmiarówka fatalna. Powinni mocno poprawcować nad jakością ciuchów

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane