• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kontrowersyjne reklamy: Inna jazda i inne szycie

Magdalena Raszewska
3 kwietnia 2008 (artykuł sprzed 16 lat) 
aktualizacja: godz. 13:40 (3 kwietnia 2008)
Kontrowersyjne hasła, absurdalne ilustracje - reklama miała budzić i budzi emocje. Kontrowersyjne hasła, absurdalne ilustracje - reklama miała budzić i budzi emocje.

Na początku kwietnia na ulicznych reklamach pojawiły się dwuznaczne (jednoznaczne?) hasła: "Obrabianie dziurek", "Obciąganie guzików" i "Krochmalenie poszwy". - To perfidne wykorzystywanie podatności młodzieży na bodźce związane z seksem - oceniają psychologowie.



W ten sposób pod hasłem "Szyjemy inaczej" marka CroppTown, należąca do trójmiejskiej firmy odzieżowej LPP, reklamuje swoją nową kolekcję. Reklamy pojawiły się w największych polskich miastach - na billboardach, wiatach przystanków, autobusach. W serwisie internetowym Croppa można wziąć udział w ankiecie, z której wynika, że 45 proc. internautów kręci obciąganie guzików, 30 proc. obrabianie dziurek, 17 proc. krochmalenie poszwy i zaledwie 9 proc. repasacja szpuli.

Poprzez swoje seksualne konotacje kampania budzi kontrowersje - o co oczywiście chodziło zarówno jej autorom, jak i właścicielowi marki. Czy tylko o to? Psychologowie podkreślają, że młodzież jest bardzo podatna na wszelkie sygnały związane z seksem.

- Dojrzewanie wiąże się z burzą hormonalną i zwiększonym zapotrzebowaniem na wszelkie informacje i bodźce mające seksualny charakter. Reklamodawcy w perfidny sposób wykorzystują to zjawisko, by zwiększyć sprzedaż swoich produktów - tłumaczy dr Hanna Brycz, psycholog społeczny z Uniwersytetu Gdańskiego, dodając, że protest młodzieży przeciw "dawnym" zwyczajom seksualnym nasila tendencję do życia po swojemu i do tworzenia kolejnej rewolucji seksualnej.

Jak oceniasz strategię reklamową Croppa?

To nie pierwsza kontrowersyjna akcja realizowana przez Cropp Town. W kwietniu ubiegłego roku na ulicznych plakatach pojawiły się kopulujące jeże pod hasłem "Zupełnie inna jazda". Z kolei w październiku pod tym samym hasłem na nośnikach reklamowych pojawiły się "znaki drogowe" sugerujące, że "Cropptown to miejsce stworzone dla chłopców i dla dziewczynek".

Co ciekawe, kampania obecna była także w kilkuset szkołach, począwszy od gimnazjów, skończywszy na uczelniach wyższych. Jednak z uwagi na sprzeciw dyrektorów placówek, w szkołach zawisły mniej odważne znaki.

- Należy pamiętać, że cenzura zawsze wywołuje tak zwane efekty bumerangowe, czyli przeciwne do efektu zakładanego przez propagandę. Ostry sprzeciw wobec tego typu przekazom jak "obrabiamy dziurki", pobudzi tylko młodzież do poszukiwania "zakazanych" treści. To tak zwane zjawisko reaktancji, polegające na tym, że wzrasta atrakcyjność zagrożonych wykluczeniem zachowań. Sytuacja nie jest łatwa. Ramy stosowania reklam, które kierują naszymi wyborami w sferze konsumpcji, powinny być prawnie obwarowane - wyjaśnia Hanna Brycz.Już wówczas zapowiadano, że kolejna odsłona akcji będzie mocno prezentowana w centrach handlowych. Tak też sie stało. Na witrynach sklepowych zagościły pluszowe misie w strojach sado-maso.

Pomimo prób, nie udało nam się skontaktować z osobami odpowiedzialnymi za marketing marki Cropp.
Nie trudno odgadnąć ... Nie trudno odgadnąć ...
...czym żyją marketingowcy... ...czym żyją marketingowcy...
...marki Cropp. ...marki Cropp.

Pomysłodawcą najnowszej kampanii jest agencja reklamowa Momentum. Dzięki jej pomysłom Cropp Town ma odświeżyć swój wizerunek, "czyniąc go bardziej wyrazistym i docierającym do większej grupy klientów".

Pierwszy sklep z ubraniami CroppTown powstał w marcu 2004 roku. Od początku miała to być marka oferująca ubrania i akcesoria dla osób w wieku 13 do 20 lat "poszukujących nowości i zawsze będących na czasie".

Opinie (147) 1 zablokowana

  • OGŁOSZENIE

    Poszukuję zdolnej manualnie krawcowej do obciągnięcia guzika, w zamian oferuję perfekcyjne obrobienie dziurki z krochmaleniem poszwy włącznie.

    • 0 0

  • mój facet nie chciał wejść do tego sklepu, bo stwierdził, że nie będzie nabijał kasy producentowi, który robi takie reklamy (wtedy były to sparowane jeże).
    dla mnie ta dwuznaczność jest jednoznaczna, a sklep dla nastolatków nie powinien się w tak niski sposób promować. wiadomo, że seks sprzedaje towar, a już na pewno powoduje zainteresowanie, zwłaszcza wśród dorastających dzieci.
    osobiście byłam świadkiem sytuacji, gdy matka próbowała wytłumaczyć 4-latkowi, że nie kupi mu tego misia z wystawy (ubranego z ciuszki sado-maso).
    artykuł faktycznie śmierdzi kryptoreklamą, choć temat chwytliwy bo kontrowersyjny.

    • 0 0

  • przynajmniej część z nich jest dowcipna i ciekawa (2)

    jak na razie nie widziałem jeszcze takich, które by mnie zbulwersowały

    nieco luzu ludziska moherowe :)))

    • 0 0

    • (1)

      Nie zwracaj się "ludziska moherowe" bo oni tutaj nie zaglądają, a jeżeli uważasz, że każdy myślący inaczej niż ty jest moherem to jesteś w błedzie

      • 0 0

      • a co tak cię przerażają te jeże?

        ...? bo jak tak to, jak dla mnie przyznam, masz moherową mentalność, która wcale nie jest wyłącznością słuchaczy Radia Maryja

        • 0 0

  • Cropp i House

    Naprawdę żenada. Ludziom w wieku 12-15 lat naprawdę współczuję, sam mam 28 i już za moich czasów było źle, ale o niebo lepiej niż teraz. A ciuchy made in china sa badziewne.

    Reklamy w stylu "69 spodobów na zachowanie dziewictwa" czy ina jazda spowodują kompletne zidoicenia tego społeczeństwa. ale cóż, takie będą rzeczpospolite jakie ich młodzieży chowanie...

    • 0 0

  • Biedne misie !!! (2)

    Dobrze , że jest normalna marka jak Diverse
    Myślą innymi kategoriami robiąc reklamę i to trafiło do mnie.

    • 0 0

    • diverse nalezy do tej samej firmy co cropp (1)

      • 0 0

      • niestety nie to jest sieć Etos , a nie LPP

        • 0 0

  • cropp jest co raz bardziej żenujący

    Mam nadzieję, że szybko splajtuje ta firma, bo z akcji na akcję jest coraz bardziej niesmaczna. Może czas w końcu zrobić jedno prawdziwe hasło "Cropp marka dla pederastów/seksomanów" zależnie od tego czy będą wystawiać swoje "misiaczki" czy "szyć"...

    • 0 0

  • cropp jest co raz bardziej żenujący

    Mam nadzieję, że szybko splajtuje ta firma, bo z akcji na akcję jest coraz bardziej niesmaczna. Może czas w końcu zrobić jedno prawdziwe hasło "Cropp marka dla pederastów/seksomanów" zależnie od tego czy będą wystawiać swoje "misiaczki" czy "szyć"...

    • 0 0

  • że taka reklama jest dowcipna? o dowcipie chyba twórcy nie słyszeli. jest prymitywna i chamska.
    ze odbiorcy cropptownu to młodziez w wieku 13-20 lat? no cóz do kazdej szmaty kupionej powinni dodawac szmate typu popcorn czy bravo.
    taki sam poziom.
    generalnie ciuchy sa mało ciekawe, drogie i o marnej jakosci.
    na allegro mozna znależć o wiele więcej tanszych i fajnieszych produktów.
    że wywoła skandal? pewnie nie, do róznych prymitywnych skandalików juz sie przyzwyczailismy.
    niektórym sie spodoba i to pewnie do nich jest adresowana, że potem małe molestowanko telefoniczno-wszelakie ? a co to za problem?
    ze beda trupy?
    pop kultura mówi TAK a wiec młodziez wychowywana li i jedynie na pop kulturze tez mówi tak.
    biznes is biznes.
    najgłupsza nawet reklama nie posiądzie kumatych.
    tyle że czesto gesto rodzice oprócz rzucenia paru stówek nie czuja sie juz odpowiedzialni za swoje dzieci. to niech ich wychowuje POP kooooltura-z mediami na czele, zbierzecie to coscie posiali

    • 0 0

  • Ludzie !!

    A ja się zgadzam z zazenowanym wszyskie te hasła istnieją w krawieckim żargonie, przejdźcie się po garncarskiej i tam jest krawiec a na szybie wielkimi literami : " obciąganie guzików " :P poza tym nie wszystko musi być inteligentne coś musi się podobać a jak ktoś nie umie się śmiać nawet z głupot to... no cóż :/
    P.s Zadaniem reklamy jest przyciągnięcie klientów i jeśli tak się stanie to znaczy że jest to dobra reklama.

    • 0 0

  • i dorzucić jeszcze

    "ciągniemy drut do fi=50 mm"

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane