- 1 Twórca Amber Gold pisze list do dziennikarzy (159 opinii)
- 2 700 stoisk i 1 mln gości w Gdańsku (138 opinii)
- 3 Pierwsza maszynistka SKM w XXI wieku (187 opinii)
- 4 Sześciu poszukiwanych wpadło w dwa dni (75 opinii)
- 5 50 lat pracuje w jednym zakładzie (8 opinii)
- 6 Mieszkam nad morzem i co mi zrobisz? (364 opinie)
Kontrowersyjne reklamy: Inna jazda i inne szycie
![Kontrowersyjne hasła, absurdalne ilustracje - reklama miała budzić i budzi emocje.](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/9/146/222x0/146660-Kontrowersyjne-hasla-absurdalne-ilustracje-reklama-miala-budzic-i-budzi.webp)
![Kontrowersyjne hasła, absurdalne ilustracje - reklama miała budzić i budzi emocje.](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/9/146/222x0/146660-Kontrowersyjne-hasla-absurdalne-ilustracje-reklama-miala-budzic-i-budzi.webp)
Na początku kwietnia na ulicznych reklamach pojawiły się dwuznaczne (jednoznaczne?) hasła: "Obrabianie dziurek", "Obciąganie guzików" i "Krochmalenie poszwy". - To perfidne wykorzystywanie podatności młodzieży na bodźce związane z seksem - oceniają psychologowie.
W ten sposób pod hasłem "Szyjemy inaczej" marka CroppTown, należąca do trójmiejskiej firmy odzieżowej LPP, reklamuje swoją nową kolekcję. Reklamy pojawiły się w największych polskich miastach - na billboardach, wiatach przystanków, autobusach. W serwisie internetowym Croppa można wziąć udział w ankiecie, z której wynika, że 45 proc. internautów kręci obciąganie guzików, 30 proc. obrabianie dziurek, 17 proc. krochmalenie poszwy i zaledwie 9 proc. repasacja szpuli.
Poprzez swoje seksualne konotacje kampania budzi kontrowersje - o co oczywiście chodziło zarówno jej autorom, jak i właścicielowi marki. Czy tylko o to? Psychologowie podkreślają, że młodzież jest bardzo podatna na wszelkie sygnały związane z seksem.
- Dojrzewanie wiąże się z burzą hormonalną i zwiększonym zapotrzebowaniem na wszelkie informacje i bodźce mające seksualny charakter. Reklamodawcy w perfidny sposób wykorzystują to zjawisko, by zwiększyć sprzedaż swoich produktów - tłumaczy dr Hanna Brycz, psycholog społeczny z Uniwersytetu Gdańskiego, dodając, że protest młodzieży przeciw "dawnym" zwyczajom seksualnym nasila tendencję do życia po swojemu i do tworzenia kolejnej rewolucji seksualnej.
Co ciekawe, kampania obecna była także w kilkuset szkołach, począwszy od gimnazjów, skończywszy na uczelniach wyższych. Jednak z uwagi na sprzeciw dyrektorów placówek, w szkołach zawisły mniej odważne znaki.
- Należy pamiętać, że cenzura zawsze wywołuje tak zwane efekty bumerangowe, czyli przeciwne do efektu zakładanego przez propagandę. Ostry sprzeciw wobec tego typu przekazom jak "obrabiamy dziurki", pobudzi tylko młodzież do poszukiwania "zakazanych" treści. To tak zwane zjawisko reaktancji, polegające na tym, że wzrasta atrakcyjność zagrożonych wykluczeniem zachowań. Sytuacja nie jest łatwa. Ramy stosowania reklam, które kierują naszymi wyborami w sferze konsumpcji, powinny być prawnie obwarowane - wyjaśnia Hanna Brycz.Już wówczas zapowiadano, że kolejna odsłona akcji będzie mocno prezentowana w centrach handlowych. Tak też sie stało. Na witrynach sklepowych zagościły pluszowe misie w strojach sado-maso.
Pomimo prób, nie udało nam się skontaktować z osobami odpowiedzialnymi za marketing marki Cropp.
Pierwszy sklep z ubraniami CroppTown powstał w marcu 2004 roku. Od początku miała to być marka oferująca ubrania i akcesoria dla osób w wieku 13 do 20 lat "poszukujących nowości i zawsze będących na czasie".
- Magdalena Raszewskam.raszewska@trojmiasto.pl
Opinie (147) 1 zablokowana
-
2008-04-03 16:13
nie rozumiem kampani polskich marek????
czy nike kiedykolwiek musiał sie podpierać brakiem profesjonalizmu??? i niby szokować??? to nie jest szok !!! ta kampania c. !!! to brak idei i spójności!!! co ma hasło "obciąganie guzików" do zdjecia zwykłego dziadka i zwykłego szycia??? reklama nie szokuje!!! jest niezdecydowana, niekonsekfentna, niedopracowana, nie spójna, nie prowadzi do niczego!!!- 0 0
-
2008-04-03 16:21
kto tu jest zwyrolem? (1)
Jak się komuś kojarzy wszystko z przysłowiową "białą chusteczką" to w nim jest problem, nie w krochmaleniu, obciąganiu i obrabianiu. Takie skłonności do uporczywych a nieadekwatnych do treści określeń myśli można poddać terapii, zamiast robić z tego "wielki problem". Jeszcze trochę takich akcji, a będziemy dzieciom zaklejać plastrami buzię, gdy na spacerku z zachwytem krzykną: "o jaka dziura!" na widok dziury w ziemi, bo gdzieżby indziej.
- 0 0
-
2008-04-03 18:34
Jestes taki czy udajesz?
Jesli Tobie sie nie kojarzy, to z Toba jest cos nie tak. Bo te reklamy sa wlasnie zrobione tak, by sie kojarzylo, bo ich "przekaz" opiera sie wlasnie na DWUZNACZNOSCI. Jesli tego nie widzisz, to masz problem, bo widocznie 90% informacji do Ciebie nie dociera...
- 0 0
-
2008-04-03 16:23
poraz kolejny kampania tej fitmu warta jest tyle co rolka szarego papieru toaletowego
i na daje sie do tego samego co i ww. papier
- 0 0
-
2008-04-03 16:32
znowu (1)
kolejny genialny temat Pani Magdy. jak widac dzisiaj kazdy moze zostac dziennikarzem.
- 0 0
-
2008-04-03 23:36
Genialny, nie genialny. Proszę samemu napisać coś ciekawego.
- 0 0
-
2008-04-03 16:32
Ale dewocja!!!
Naprawde chyba żyjecie w jakimś innym świecie skoro uważacie tę reklame za obleśną i w ogóle-wystarczy posłuchać pierwszej lepszej rozmowy młodych ludzi.I bardzo chciałabym żeby ograniczyła się ona do takich tekstów jak w tej reklamie.To że wasze kochane dzieciaczki i wnusie przy was się chamują nie znaczy ze w kontaktach z rówieśnikami udają że nie mają pojecia co to jest seks-na pewno chcielibyscie żeby tak było. A jeśli chodzi o kampanei reklamową Housa to również jest świetna,ale najbardziej mnie rozbawiło stwierdzenie koleżanki-przez nich wstydzę sie swojego dziewictwa-i własnie taka ma być reklama-poruszająca i absorbująca uwagę.
- 0 0
-
2008-04-03 16:36
Powiem tak...
... reklamy mnie nie zachęcają do kupowania tam i rzeczywiście nie kupuję - więc tylko na tych reklamach stracili, no nie?
skąd uwali się Ci ich spece od reklamy... żenada :|
trojmiasto.pl... tyż żenada... kryptoreklama - bleee ;/- 0 0
-
2008-04-03 16:56
Kraj sztywników
Po raz kolejny udowodniliście mi, że Polska to kraj sztywnych, nudnych i szarych ludzi. Co wam ta reklama przeszkadza? Mnie bardziej odrzuca obleśny ryj naszego prezydenta na ekranie telewizora - ani to ładne, ani sympatyczne, ani wesołe czy chociaż trochę mądre - a jednak znaleźli się parafianie co na niego głosowali. Moja rada - odbijcie ludzie i wrzućcie na luz bo się zachowujecie jakbyście innych zmartwień lub własnych problemów nie mieli.
- 0 0
-
2008-04-03 17:09
Wszystko schodzi na psy
Firma chciała być bardziej zauważalna i wyrazista? To trzeba było wypiąć goła dupę na bilbordzie.
- 0 0
-
2008-04-03 17:10
nie dorośliśmy do metropolii, mamy za ciasne głowy
- 0 0
-
2008-04-03 17:16
Póki co wiekszość jest zniesmaczona tą reklamą (37%)
Czy myślicie, że te 37% to dewoci, lub słuchacze radia maryja? Nie, napewno nie, tylko normalni ludzie, którzy mają wyczucie smaku.
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.