• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kontrowersyjne reklamy: Inna jazda i inne szycie

Magdalena Raszewska
3 kwietnia 2008 (artykuł sprzed 16 lat) 
aktualizacja: godz. 13:40 (3 kwietnia 2008)
Kontrowersyjne hasła, absurdalne ilustracje - reklama miała budzić i budzi emocje. Kontrowersyjne hasła, absurdalne ilustracje - reklama miała budzić i budzi emocje.

Na początku kwietnia na ulicznych reklamach pojawiły się dwuznaczne (jednoznaczne?) hasła: "Obrabianie dziurek", "Obciąganie guzików" i "Krochmalenie poszwy". - To perfidne wykorzystywanie podatności młodzieży na bodźce związane z seksem - oceniają psychologowie.



W ten sposób pod hasłem "Szyjemy inaczej" marka CroppTown, należąca do trójmiejskiej firmy odzieżowej LPP, reklamuje swoją nową kolekcję. Reklamy pojawiły się w największych polskich miastach - na billboardach, wiatach przystanków, autobusach. W serwisie internetowym Croppa można wziąć udział w ankiecie, z której wynika, że 45 proc. internautów kręci obciąganie guzików, 30 proc. obrabianie dziurek, 17 proc. krochmalenie poszwy i zaledwie 9 proc. repasacja szpuli.

Poprzez swoje seksualne konotacje kampania budzi kontrowersje - o co oczywiście chodziło zarówno jej autorom, jak i właścicielowi marki. Czy tylko o to? Psychologowie podkreślają, że młodzież jest bardzo podatna na wszelkie sygnały związane z seksem.

- Dojrzewanie wiąże się z burzą hormonalną i zwiększonym zapotrzebowaniem na wszelkie informacje i bodźce mające seksualny charakter. Reklamodawcy w perfidny sposób wykorzystują to zjawisko, by zwiększyć sprzedaż swoich produktów - tłumaczy dr Hanna Brycz, psycholog społeczny z Uniwersytetu Gdańskiego, dodając, że protest młodzieży przeciw "dawnym" zwyczajom seksualnym nasila tendencję do życia po swojemu i do tworzenia kolejnej rewolucji seksualnej.

Jak oceniasz strategię reklamową Croppa?

To nie pierwsza kontrowersyjna akcja realizowana przez Cropp Town. W kwietniu ubiegłego roku na ulicznych plakatach pojawiły się kopulujące jeże pod hasłem "Zupełnie inna jazda". Z kolei w październiku pod tym samym hasłem na nośnikach reklamowych pojawiły się "znaki drogowe" sugerujące, że "Cropptown to miejsce stworzone dla chłopców i dla dziewczynek".

Co ciekawe, kampania obecna była także w kilkuset szkołach, począwszy od gimnazjów, skończywszy na uczelniach wyższych. Jednak z uwagi na sprzeciw dyrektorów placówek, w szkołach zawisły mniej odważne znaki.

- Należy pamiętać, że cenzura zawsze wywołuje tak zwane efekty bumerangowe, czyli przeciwne do efektu zakładanego przez propagandę. Ostry sprzeciw wobec tego typu przekazom jak "obrabiamy dziurki", pobudzi tylko młodzież do poszukiwania "zakazanych" treści. To tak zwane zjawisko reaktancji, polegające na tym, że wzrasta atrakcyjność zagrożonych wykluczeniem zachowań. Sytuacja nie jest łatwa. Ramy stosowania reklam, które kierują naszymi wyborami w sferze konsumpcji, powinny być prawnie obwarowane - wyjaśnia Hanna Brycz.Już wówczas zapowiadano, że kolejna odsłona akcji będzie mocno prezentowana w centrach handlowych. Tak też sie stało. Na witrynach sklepowych zagościły pluszowe misie w strojach sado-maso.

Pomimo prób, nie udało nam się skontaktować z osobami odpowiedzialnymi za marketing marki Cropp.
Nie trudno odgadnąć ... Nie trudno odgadnąć ...
...czym żyją marketingowcy... ...czym żyją marketingowcy...
...marki Cropp. ...marki Cropp.

Pomysłodawcą najnowszej kampanii jest agencja reklamowa Momentum. Dzięki jej pomysłom Cropp Town ma odświeżyć swój wizerunek, "czyniąc go bardziej wyrazistym i docierającym do większej grupy klientów".

Pierwszy sklep z ubraniami CroppTown powstał w marcu 2004 roku. Od początku miała to być marka oferująca ubrania i akcesoria dla osób w wieku 13 do 20 lat "poszukujących nowości i zawsze będących na czasie".

Opinie (147) 1 zablokowana

  • (1)

    Caly kapitalizm coz tu ma czy nie sie podobac skoro gloryfikujemy i wywyższamy ustruj kapitalistyczny to musimy przyjmowac jego regoly.Reklama jest jego krwioobiegiem czy to sie nam podoba czy nie.

    • 0 0

    • mialo byc inteligentnie, nie wyszlo.

      • 0 0

  • A co z reklamami COmedy Central "Najwieksze jaja w telewizji" na ktorych ewidentnie widac o jakie "jaja" chodzi na fotach reklamowych...

    • 0 0

  • bla bla bla (1)

    Dobra, reklamy sa niewyszukane, wulgarne i na niskim poziomie. Wiekszosc z Was sie tu wypowiadajacych to NA PEWNO sami kulturalni, bagaci wewnetrznie ludzie. Ciekawe kiedy z wlasnej woli siegneliscie po 'wyzsza rozrywke'. No ale nie wazne.

    Dobra, poziom moze zenowac, moze draznic, irytowac. A mnie irytuje to, ze w spoleczenstwie polskim sprawy seksu sa traktowane nie tylko jako tabu. Sprawy zwiazane z seksualnoscia czlowieka, jego potrzebami sa utozszsamiane z grzechem! Dla mnie to jest wieksza paranoja, wpedza ludzi w niepotrzebne kompleksy, stwarza nieistniejace problemy.
    A jesli ktos powie, ze mlodzierz jest taka zdemoralizowana wlasnie przez seks (i przemoc - telewizja, internet etc) - pokaz mi badania.

    • 0 0

    • ?blablabla?

      nie trzeba pokazywac...wystarczy ze si eprzejedziesz autobusem..polecam...dziala jak dobra szklanka zimnej wody... na roznych liniach z roznych dzielnic widuje prawie codziennie...13latki wygladajace jak dorosle baaardzo zoodworcowo... o porach porannych popoludniowych...po narkotexach...po %%%... z gwara typowa dlaludzi o waskim slowniku zawierajacym same wyrazy kryptoprzystankowe...

      a najlepsze jest to..ze polowa z nich to dzieciaki ktorych rodzice stosuja 1dyna metode wychowawcza... dac $ na zakupy i miec spokoj...zeby je zarabiac...kolo sie zamyka. przykre...bo te dzieci tez beda miec kiedys dzieci...zycze obcowania ze wspaniala mlodzieza :) chlepczaca kazda kontrowersyjna nowinke...bo na tym polega wiek dojrzewania. niektorzy po dzis dzien nawet w wieku lat 30 nie sa dojrzali..i wciaz chlepcza co im sie na galki oczne pokaze...albo na bebenki naglosni...

      pzdr

      • 0 0

  • SEX to jest to,powinny byc jeszcze znaki nakazu jazdy ,

    • 0 0

  • Prawda.

    Prawda.

    • 0 0

  • brak ciekawego pomysłu i pójście na łatwizne autorów

    zdecydowanie jest niesmaczna i napewno nacechowana dwuznacznością, wręcz rażąca i zniechęcająca; zastanawiam się kto kryje sie za tymi wszystkimi głupimi, wulgarnymi i naładowanymi seksualnością (wulgarną i agresywną) reklamami?, moje wyrazy współczucia dla twórców i ich możliwości intelektualnych bo nie są orgnialni:)

    • 0 0

  • dla mnie reklama nie ma duzego znaczenia, bo w ninimalnym stopniu do mnie przemawia..
    .. ja kupujac praodukt zwracam uwage na jakosc materialu.

    a takowej jakosci cropp nie posiada

    ps. poza tym to toy'owa firma

    • 0 0

  • za ostre lub za mdle? :) (2)

    hmm..skoro nie ma bulwersu na ten temat..to dlaczemu widze ze wszyscy sie burza...? :)
    proponuje zeby takie nadruki na koszulkach nosily wszystkie wasze dzieciaki... w wieku juz...5 lat :) mysle ze to swietny pomysl :) zwlaszcza dla was...ktorzy uwazacie ze to taka fajowa reklama :P

    aha...i dobrze byloby zeby moze w ogole bez majtek chadzac i bez spodenek i spodniczek...od najmlodszych lat a w toaletach dla chlopcooff powiesic instruktaz jak co komu wkladac i gdzie na przerwach :) w koncu jestesmy tacy europejscy...
    szkoda ze wiekszosc umyslów polskich widzi tylko 1 strone przyslowiowego kija...:P

    jak dla mnie wszelkie skrajnosci sa fuj... zarowno te klechowe...jak i te wolnosciowe.
    troche umiaru panowie i panie... rozumek wcale nie oznacza szarosci...

    • 0 0

    • (1)

      Masz spaczone poczucie wolnosci i bardzo jednostronne, w przeciwienstwie do tego co zapewne uwazasz, obserwacje.
      Piszesz z pewna doza krytycyzmu o dzieciakach a sam jak dzieciak piszesz. Zastanow sie troche.

      • 0 0

      • heh

        to sie nazywa doza ironii... przejedz sie czasem autobusem..popatrz co sie dzieje w zaulkach...na ulicach...najbiedniejze dieciaki pija i pala..natomiast widze codziennie pelno przypadkow pijanych i nacpanych bogatych dzieciakow w ciagu dnia...z takim marginesem i poczuciem wyzszosci materialnej ze az zal 4 litery sciska...powiedz mi gdzie sa rodzice? rodzice ktorzy zamiast wychowywac daja $ na rozrywke dziecieca bo nie maja czasu na odgrywanieroli rodzica? sa za noszeniem plasterkow na ramieniu u dziewczynek w wieku 14 lat... i uwazaja ze to co dzieciakom sie podoba jest dla nich dobre...to jest smutne i zastanawiajace...

        radze sie przejsc czasem i otworzyc oczy...bo pooki co masz oczy szeroko zamkniete.;

        Moja opinia jest jak najbardziej dojrzala...tylko krytykowanie cudzych wypowiedzi jest dziecinne i bezowocne. wole polemike i argumenty a nie puste slowa..byle by tylko odpowiedziec. zal i rozpacz...przyszly rodzicu.
        pzdr

        • 0 0

  • (1)

    Hallo w ktorym my wieku zyjemy sex to codziennosc a co z reklamami modelek w samej bieliznie niemacie sie do czego czepiac reklama plusa jak panienka skacze i rajstopy zaklada przesada byla by jawna pornografia a nie wesole smieszne w powiazaniu z grafika chasla reklamowe

    • 0 0

    • uwazasz ze modelka byla niesmaczna? koszmaaarrr... heh czekam az sie wszystkie tepaki i papudraki same wytepia...zawsze tak jest :) wszystkie dzieciaki z "chowu bezstresowego i wolnosc iowego" pozarazaja sie hivem i bedzie problem z guowy..chociaz nie...bo nasze podatki ida potem na ich leczenie dozywotnie... ja tam wole reklamy na poziomie europejskim...a nie prosto z usa...gdzie sie nawet ubrac ludzie nie potrafia...bo co tu ubierac jak wiekszosc ponad 100wazy? :)

      • 0 0

  • Sztuczne cyce Dody nikogo nie oburzają (1)

    a są 1000 razy bardziej obleśne, już nie wspomnę o jej słownictwie i zachowaniu. Fakt jeże to była "inna jazda", ale "obciąganie guzików" no dajcie spokój, napewno to bardziej smaczne niż reklama rajstop z prawie gołą panienką.

    • 0 0

    • hhahahah

      jesteś albo kobietą(na dodatek zapewne z małym biustem), albo pedałem skoro cycki dody uważasz za obleśne. Jaka by ona nie była, co nie mówiła, jak by nie śpiewała to jej cycki są niczemu niewinne a już na pewno dla normalnego faceta nie są obleśne pomimo że są powiększone.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane