• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kontrowersyjny raport nt. Grupy Lotos. Zarząd spółki: zarzuty są bezpodstawne

Michał Stąporek
24 listopada 2008 (artykuł sprzed 15 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Kluczowa instalacja Projektu EFRA nareszcie gotowa
Krytyczny raport UniCredit sprawił, że cena akcji Lotosu poszybowała w dół.  Komisja Nadzoru Finansowego sprawdza tę analizę pod kątem ewentualnej manipulacji kursem gdańskiej spółki. Krytyczny raport UniCredit sprawił, że cena akcji Lotosu poszybowała w dół.  Komisja Nadzoru Finansowego sprawdza tę analizę pod kątem ewentualnej manipulacji kursem gdańskiej spółki.

Grupa Lotos w posadach drży? Analitycy UniCredit, którzy jeszcze miesiąc temu oceniali wartość gdańskiej spółki na 2,8 mld zł, dziś przestrzegają, że jest ponad 50-procentowe prawdopodobieństwo, że firma padnie. Zarząd Lotosu: zarzuty są bezpodstawne, spółka jest w dobrej kondycji. Akcje spółki po silnym spadku zyskują już na wartości.



Z analityków, którzy popadają w skrajności, podając tym samym swoją wiarygodność w wątpliwość, śmieje się m.in. "Puls Biznesu". "UniCredit właśnie zauważył, że akcje  Lotosu są nic nie warte. Miesiąc temu uważał, że są warte ponad 2,8 mld zł." - pisze gazeta.

Raport UniCredit jest o tyle zaskakujący, że nieco ponad miesiąc temu, 16 października, ta sama grupa oceniała wartość każdej akcji gdańskiej spółki na 25 zł. Dziś twierdzą, że akcje są nic nie warte.

Skąd tak nagła zmiana oceny? Po tej dacie Lotos opublikował swoje wyniki kwartalne, które były złe: spółka straciła w tym czasie 238 mln zł. Analitycy UniCredit ocenili wyniki jako "słabe".

"Widzimy ponad 50-proc. prawdopodobieństwo, że Lotos może nie przetrwać w obecnej strukturze, a w takiej sytuacji posiadacze akcji mogą stracić większość lub całość swoich pieniędzy" - napisano w raporcie UniCredit z 21 listopada, do którego dotarła PAP.

Co to znaczy? Zdaniem analityka UniCredit, Roberta Rethy'ego, Lotos może zostać uratowany przez rząd lub przez PKN Orlen, który mógłby przejąć gdańską spółkę w zamian za spłacenie jej długów.

Bo zdaniem UniCredit to właśnie ogromne zadłużenie spółki, związane m.in. z rozbudową rafinerii w ramach programu 10+ jest największym problemem Lotosu.

"Teoretycznie Lotos ma dostęp do około 2,1 mld USD linii kredytowej, zabezpieczonej na obecnych i przyszłych aktywach rafineryjnych. Obecnie dług netto spółki wynosi "zaledwie" 2,2 mld zł, ale spodziewamy się, że wzrośnie do 5,5 mld zł w 2011-12 roku" - napisał Rethy w raporcie UniCredit.

Analityk ocenia, że w ostatnim kwartale 2008 r spółka starci kolejne 400 mln zł, cały rok zakończy zyskiem na poziomie 22 mln zł, a w przyszłym zarobi 216 mln zł.

Na opublikowanie raportu od razu zareagował zarząd Lotosu: - Spółka jest w dobrej kondycji finansowej. Płynność spółki zarówno w krótkim, jak i długim terminie, nie jest zagrożona. Spółka na bieżąco reguluje swoje zobowiązania i w dającej się przewidzieć przyszłości nie widać żadnych zagrożeń co do ich regulowania - czytamy w stanowisku zarządu Grupy Lotos.

Spółka zapowiedziała już, że wystąpi o ochronę swoich praw na drogę prawną. W pierwszej kolejności o całej sprawie zostaną poinformowane organy państwa odpowiedzialne za nadzór nad funkcjonowaniem polskiego sektora finansowego.

Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) już zaczęła badać sprawę raportu UniCredit. Jej rzecznik, Łukasz Dajnowicz poinformował PAP, że KNF analizuje "sprawę raportu UniCredit i przebieg notowań pod kątem ewentualnej manipulacji kursem Lotosu".

- Sprawdzamy również zgodność postępowania UniCredit z przepisami dotyczącymi rekomendacji - powiedział Dajnowicz.

Na początku poniedziałkowej sesji kurs akcji Grupy Lotos mocno stracił: o godzinie 10.30 akcje spadły nawet do 11 zł, ale później zaczęły odrabiać straty. O godz. 16 akcje Lotosu kosztowały już nawet ponad 13 zł. Do stanu z początku sesji brakowało jeszcze 50 gr.

Miejsca

  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12

Opinie (150) ponad 20 zablokowanych

  • Kompletna bzdura z tym raportem (11)

    Wystarczy porównać obecna wycena Lotosu 454 mln USD, a za 10% Możejek Orlen ma zapłacić 284 mln USD.

    Unicredit to takie same gnoje jak JP Morgan.

    • 1 0

    • racja (6)

      niech barany amerykańskie zajma sie swoimi spółeczkami typu GM

      • 0 0

      • (5)

        Unicredit jest włoski, nie amerykański.

        • 0 0

        • hehehe (4)

          Tylko że wystarczy pomyśleć raport sam robi panikę.A co dalej wiadomo hehe.....

          • 0 0

          • zauwazyliscie (3)

            moze ze wszystkie pseudo biznesmeno mugole po malu przesiadaja sie z passsatow kombi tdi 90 km na mazdy 6 w dieslach ?? czy teraz beda cfaniakowac na drogach z cb-radiem tak jak w passkach ?? o co chodzi z tymi mazdami ?? czy posiadanie tych samochodow rowna sie z buractwem??

            • 0 0

            • mazdy sa spoko (2)

              bardzo ladne samochody i ostatnio popularne. Jak w kazdej grupie znajdzie sie burak. U mnie pod blokiem jest pajac co jezdzi sobie po trawniku jak po wlasnym podworku ale Renault Laguna. Buraki sa wszedzie tak samo jak porzadni ludzie.

              • 0 0

              • laguny to tez ulubione auto (1)

                kolesi w sweterkach i spodenkach na kancik + lakierki lub buty z czubem i wszystko jasne, wiocha z pseudo blichtrem francuskim płynącym niby ze stylistyki laguny 2 :) ...ten styl jest tani Panowie

                • 0 0

              • Mazdy fajne są a żal dupe sciska. ;D

                Nie lubię kancików ale taką właśnie maja prace.

                • 0 0

    • a nidawno byla mowa ze lotos ma przejac orlen teraz mowia na odwrot walcie sie tyle wam powiem nie wiem po cholere robic badania jak i tak sa do dupy!!!

      • 0 0

    • to ten sam unicredit, ktory musial byc dokapitalizowany

      ten sam co pcha PKO SA do bezsensownej transakcji na ukrainie, gdzie maja ratowac jakas inna austriacka spolke wlochow..... zenada - tacy loserzy, ktorzy sami nie potrafia na siebie zarobic wystawiaja rekomendacje innym

      • 0 0

    • a wiecie jak sie wycenia spółke giełdową??

      • 0 0

    • To żydowscy spekulanci.

      • 0 0

  • nigdy nie zatankuje na lotosie. LPG mają do bani! I nie,nie jezdze matizem a calkiem niezlym samochodem klasy sredniej (34)

    tankuje tylko na shell

    • 0 1

    • (5)

      Shell ma też paliwo od Lotosu :D, chyba nie myslisz, ze wożą paliwo z zachodu :D

      • 0 0

      • Zgadzam się, ale nie do końca. (4)

        Wszystko zależy od ceny w danym dniu. Jeśli grupa Lotos ma lepszą, cysterny jadą na bazę Lotosu a jeżeli lepszą cene ma Orlen to jadą na bazy rozlewowe Orlenu. Zachodnie stacje nie mają swoich rozlewni tylko zaoptrują się na wew. rynkach. Dlatego na stacjach takich jak Lotos czy Orlen cena z często jest wyższa niż np. na BP Jedynie Shell transportował podobno V-Power, ale tego nie jestem pewien bo istnieją różnego rodzaju substytuty które wlewa się do zbiorników przed zlaniem paliwa przez cysterne.

        • 0 0

        • Aha, często...

          ... Orlen bierze paliwo od Lotosu i na odwrót i rozworzą po stacjach.

          • 0 0

        • v-power

          1 litr cudownego (z shella) koncetratu na 10000 l paliwa , wlewane do zbiornika na stacji przed wlaniem paliwa

          • 0 0

        • no nie wiem (1)

          jakos jak tata zaczął wlewać do auta paliwo z shella to skończyły sie kłopoty z odpalaniem i ogólnie z silnikiem. moze biora to samo paliwo, ale na shellu nie rozcieńczają tego jakimiś śmieciami??

          • 0 0

          • Pewnie "biokomponenty"

            Biokomponenty, czyli denaturat z ich paliwa oczyścił układ paliwowy samochodu twojego taty ze złogów wody.

            • 0 0

    • Jasne shell (8)

      Raczej tankujesz w krzakach, na stogach. buhaha

      • 0 0

      • BP (7)

        Nie wiem, ale ja jedyną różnice na plus to widzę tylko na BP reszta to strasznie muli a róznica na jednym baku to nawet 100 km(tankuje ON silnik 1,9 TDI 2007 Rok produkcji )

        • 0 0

        • (3)

          Wszystkie stacje biora paliwa z lotosu !!
          Jedyna roznica jest w tym ze do gotowego paliwa bp czy shell dodaje swoje dodatki. Te same ktore mozesz nabyc na kazdej stacji za 10zl.

          Jedyne paliwo jakie jest (przynajmniej bylo ) eksporotwane to shell V-power super raceing (czy jakos tak ;p) tzw 99 PB

          • 0 0

          • a ja tankuję w 34

            • 0 0

          • hej bolek

            chyba importowane skoro do nas przyjechalo hm

            • 0 0

          • no ale te dodatki sa ok

            to co mam kupic drogie paliwo na lotosie i jeszcze zaplacic za dodatki - przeciez te dodatki sa juz w cenie paliwa na bp czy shell czy stat oil

            • 0 0

        • (2)

          A ja zuważyłem że na BP na morenie mam rekordowo pojemny bak

          • 0 0

          • hehe kiedys tam lałem karnister - poj. karnistra 5l, ilość na dystrybutorze 7l.

            ale kierownik przepraszał...

            • 0 0

          • co za

            chamstwo... :/

            • 0 0

    • (5)

      shell bierze paliwo z Lotosu durniu!!!

      • 0 0

      • (4)

        sam jestes durniem durniu, porownaj jakosc LPG na shellu i lotosie i pozniej gadaj.
        pokazcie mi kiedy ja mowilem o benzynie?

        • 0 0

        • LPG takze sa brane od jednego dostawcy (3)

          tyle ze nie ma zadnych uregulowan jak bardzo kaloryczny gaz musi byc i ile "gazu w gazie" ma sie znajdowac.
          Rownie dobrze moze sie tam znajdowac woda i teoretycznie nikt nic nie moze takiej stacji zrobic

          • 0 0

          • (2)

            zapytaj ktoregokolwiek gazownika o porownanie gazu z shell i lotos i pozniej sie wymadrzaj. gaz na shellu jest lepszy

            • 0 0

            • moze byc tylko dlatego lepszy ze go " nie rozcienczaja" bp i shell ma swoje wewnetrzne inspekcje, niezalezne od panstwowego urzedu kontroli paliw. Jak ich przylapia to moga koncesje zabrac. Gaz ten sam maja !!

              • 0 0

            • Pisząc o czymś trzeba się chociaż odrobinę na tym znać.
              I na shelu i na lotosie jest dokładnie ten sam gaz.
              Tylko, że na stacjach shela jest trochę bardziej skompresowany, dlatego wiecej wchodzi go do zbiornika, a wam wydaje się, że jest lepszy bo robicie na nim więcje kilometrów.

              • 0 0

    • masz sredniej klasy samochod i jezdzisz na lpg

      • 0 0

    • 3miejczyk

      Oj biedaczek z ciebie. A myślisz że skąd shell ma paliwo.

      • 0 0

    • LPG paliwem aut klasy średniej? (1)

      • 0 0

      • we wrzeszczu często stoi audi a8 z kurkiem

        od gazu. Bardzo oszczędna wersja z silnikiem 4,2L.
        Długo czekałem żeby zobaczyć tego buca ktory nim jezdziale sie nie doczekałem.

        • 0 0

    • to powodzenia życzę bo shell to paliwa już dawno w Polsce dobrego nie sprzedaje, a po za tym na stacji schell co jest w mojej okolicy odkurzacz ma awarie od pół roku!!!, kompresor min 2 miesiące a myjnia to chyba nigdy nie działała mimo, że reklama na stacji jest i myjnia też stoi (STACJA SCHELL Gdynia karwiny)

      • 0 0

    • Lotos przechowuje paliwa (1)

      Firmy takie jak shell czy bp wykorzytuja lotosa do przechowywania paliwa/gazu i tyle na temat reszta sami wywnioskujcie;)

      • 0 0

      • Twoja naiwność i głupota nie ma granic :-))))
        Kto naopowiadał Ci takich bredni?

        • 0 0

    • zatankowałem na shellu i ulechałem może 200m :(

      i auto zdechło
      (układ paliwowy :P)
      przypadek??
      pozdrawiam odpowiedzialnych za to sk......

      • 0 0

    • shell-mieszamy paliwa niezauważalnie...

      toś chłopie naiwny, od dawna wiadomo, że shell miesza paliwa z 'ulepszaczami'...

      • 0 0

    • Dyskretnie zapytaj się pracowników stacji, gdzie Shell czy np. BP kupuje paliwo lub czasami ORLEN.

      • 0 0

    • :-))))))))

      Jak byś się odrobinę zastanowił i popytał, to byś wiedział, że wszystkie stacje mają paliwo i gaz albo z lotosu, albo z orlenu. Pytanie jest tylko na ile są one uczciwe i czy nic nie dodają do niego od siebie.

      • 0 0

    • tak?

      A od kogo Shell kupuje paliwo? O ile wiem to nie mają w Polsce własnej rafinerii. Po drugie "niezłe" samochody raczej nie są przerabiane na gaz. Jest to przykra konieczność dla niezbyt zamożnych (niestety).

      • 0 0

    • co za ignorant

      ciekawe od kogo shell kupuje paliwo w Polsce?!?! nie widzialem ostatnio zeby jakis 3 podmiot produkujacy paliwa powstal w naszym kraju. wszystkim ktorzy "nie tankuja na lotosie" bo to paliwo beznadziejne to wspolczuje bo bardzo im sie widac dobrze jezdzi na paliwie wlasnie z Lotosu hahahaha

      • 0 0

  • taa a kto leje LPG do samochodu klasy średniej.. (2)

    Jak już to Dynamic. Choć Verva chyba lepsza

    • 0 0

    • kto leje? ktos, kto woli placic mniej niz wiecej i miec taka sama jakosc (1)

      gaz sekwencyjny zalatwia wszystko. a ty zgrzytasz zebami jak paliwo dochodzi do 5zl (czyli co wakacje)

      • 0 0

      • Nie marudz z tym gazem sekwencyjnym

        bo i tak czesciej slysze ze sa problemy z ta instalacja. Moze i bym zaoszczedzil, na kasie, ale nie na czasie, gdzie mam autko bez awaryjne a nagle strzelam babola w postaci ins. gazowej i ciagle trace czas na naprawy czy chocby regulacje. Inst. gazowa potrzebuje wiecej obslugi niz normalne zasilanie. Nie twierdze ze kazdy kto ma inst. gazowa ma ciagle problemy, ale duzy odsetek ludzi zwatopilo w te rozwiazanie wlasnie przez ciagle problemy.

        • 0 0

  • Dosyć zaskakujący raport. (1)

    Ciekawe czy naprawdę mają podstawy do takiej rekomendacji. Przed godzina nawet mi nie przyszło do głowy że rafineria jest w złej kondycji. Po tym raporcie niezależnie od stanu faktycznego na pewno będą mieli problemy. A los spółki nie jest mi obojętny.... jak pewnie wielu mieszkańcom gdańska.

    • 0 0

    • popieram Biankę

      • 0 0

  • To się chłopie popisałeś... Dla Ciebie jest tylko jedno słowo LECHIA i całe twoje życie. Fanatyk jeden

    • 0 0

  • Olechnowicz - czas na Ciebie (8)

    To co ten zarząd wyprawia to sie w głowie nie mieści. Olechnowicz pakuj się!!!

    • 0 0

    • (4)

      a konkretnie?

      • 0 0

      • (3)

        Jak już oskarżasz to proszę argumentuj swoja wypowiedz.

        • 0 0

        • stary komuch - to jest argument (2)

          przyjmuje do pracy na stanowiska kierownicze tylko swoich kolesi, firma jest zle zarzadzana , zobczymy ile komuch jest warte w czasach kryzysu!!!!

          • 0 0

          • (1)

            no to argument nieziemski - pokaż kto będzie robić inaczej, to tej pory żadna władza się tego nie ustrzegła

            • 0 0

            • Konkretnie to spójrz na kurs spółki na GPW. Kurs jest w dużej mierze oceną działanie zarządu i perspektyw spółki. Inwestorzy drogie dzieci wyceniają tą spółkę kilka razy niżej niż wynosi jej wartość księgowa. Jest to charakterystyczne dla branż zamierających i bez perspektyw. Tylko i aż tyle. O polityce kosztowej lepiej nie będę pisać... Całe Trójmiasto wie jaka to magnateria. Istne książęta.

              • 0 0

    • To dobry prezes (2)

      Taki Żurawik położył by firmę. Olechnowicz to prezes, którego chciałby nie jedna firma. Za jego czasów w Lotosie wiedzie się lepiej. Wierzymy, że program 10+ będzie naszym atutem.
      Wystarczy, że jakiś oszołom "coś" napisze a tu panika na całego.

      • 0 0

      • ? (1)

        Niejedna firma? Człowieku gdzie Ty się urodziłeś, że aż tak nieobiektywnie patrzysz? To co się w Lotosie wyrabia to wielka paranoja, więc ja z czystym sumieniem życzę im upadku i wykupienia choćby przez Shell albo Łukiol.

        • 0 0

        • Nieważne gdzie się urodził, ważne gdzie pracuje i kto przydziela mu premię.

          • 0 0

  • tankujesz na shell? (7)

    A skad shell w polsce bierze paliwo? Moze z lotosu a moze z orlenu.

    A swoja droga jedni wyceniaja akcje na 0zl a inni w tymm czasie daja kredyty na rozbudowe rafinerii to co sie tam teraz dzieje to jeden wielki rozwoj. Nie wiem czy czasem takie wyceny to nie proba kolejnych wachniec rynkiem.

    • 0 0

    • tankuje gaz koleżanko (3)

      !

      • 0 0

      • (1)

        Paliwo tez musisz od czasu do czasu :]

        • 0 0

        • jasne, że tak, ale mówię cały czas o jakości LPG a nie benzyny. czytanie ze zrozumieniem nie boli

          • 0 0

      • Gaz to też paliwo

        Panie gazownik

        • 0 0

    • SHELL BIERZE PALIWO Z LOTOSU (1)

      Obie frmy mają szereg umów współpracy. Żadne zagraniczny koncern nie wozi paliwa spoza Polski. Wszyscy poza Orlenem i Łukoilem biorą paliwo z Lotosu. Inaczej paliwo kosztowałoby 10zł (4 zł koszt paliwa, 6 zł logistyka)

      • 0 0

      • Jakiś czas temu ORLEN kupował paliwo od LOTOSu, bynajmniej w Gdańsku, trwało to kilka miesięcy, dziś ORLEN do Gdańska wozi własne paliwo.

        • 0 0

    • wahnięć od wahadła na przykład:)

      • 0 0

  • Kolejny cud rządu Premiera Donalda (1)

    jw.

    • 0 0

    • nie jestem na tyle lotny, żeby łapać w mig te związki przyczynowo skutkowe.

      • 0 0

  • Spekulanci!

    • 0 0

  • Rzygać się chce, jak coś takiego czytam...

    Jestem gdańszczaninem i w d..ie mam jakąś tam Lechię...

    A pieniądze na sponsoring powinny iść raczej na jakiś rozwój edukacji czy medycyny, a nie na finansowanie zabaw jedenastki "dzieci" o wątpliwym talencie, latających po zielonej trawce...

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane