• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Korki na al. Armii Krajowej. Przyzwyczajmy się

Maciej Naskręt
12 września 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Zakorkowana al. Armii Krajowej w stronę Obwodnicy Trójmiasta. Zakorkowana al. Armii Krajowej w stronę Obwodnicy Trójmiasta.

Od początku września al. Armii Krajowej w Gdańsku jest w porannym szczycie tak zakorkowana, że z Chełmu do Śródmieście jedzie się nawet pół godziny dłużej niż latem. Czy będzie lepiej? Lepiej już było - pisze Maciej Naskręt.



Czy korki na al. Armii Krajowej w godzinach szczytu to dla ciebie duży problem?

Od 1 września, codziennie rano jest tak samo. Korek, jaki powstaje na al. Armii Krajowej między ul. Jabłoniową zobacz na mapie Gdańskaul. Łostowickązobacz na mapie Gdańska sprawia, że zjazd do Śródmieścia wydłuża się nawet o 30 minut. Bez powodzenia kończą się próby ominięcia zatoru równoległym odcinkiem ul. Kartuskiej, bo ona także jest sparaliżowana.

Czy mieszkańcy górnego tarasu Gdańska, a zwłaszcza osiedli ochrzczonych wspólnym mianem "południe" dostaną w końcu dobry, niekorkujący się dojazd do śródmieście? Raczej nie i to nawet mimo trwającej i planowanej rozbudowy dróg w tej części miasta.

Nieco szybciej pojedziemy w listopadzie

Teoretycznie poprawa powinna się zacząć już w listopadzie, gdy oddane do ruchu zostanie skrzyżowania ulic Łostowickiej, Kartuskiej, Nowolipie. - Droga z Chełmu do Siedlec nie powinna się korkować jak do tej pory. Będzie więcej miejsca na ul. Łostowickiej i tym samym samochody nie będą zatykać skrzyżowania z al. Armii Krajowej - mówi Tomasz Wawrzonek, kierownik działu inżynierii ruchu w gdańskim ZDiZ.

Problem z ul. Warszawską

Problem w tym, że kłopoty mogą pojawić się w innym miejscu. Od początku budowy ul. Nowej Łódzkiej, ul. Warszawska ma, na wysokości stacji paliw, status drogi jednokierunkowej i tak już pozostanie. To może skłonić część mieszkańców Ujeściska (mieszkających wokół ul. Piotrkowskiej) do korzystania z objazdu przez Jabłoniową, zamiast z rozbudowanego skrzyżowania Nowej Łódzkiej z Armii Krajowej.

Niewiadomą jest jak wielu kierowców z Oruni Górnej, którzy do tej pory jeździli do śródmieścia Traktem św. Wojciecha, wybierze w maju ul. Nową Łódzką i trasę W-Z. Jeśli będzie ich wielu, korki na Armii Krajowej jeszcze się zwiększą.

Południowa Obwodnica Gdańska na ratunek?

Z punktu widzenia wyłącznie mieszkańców południowych dzielnic Gdańska (Ujeściska, Łostowic, Jasienia) brak dwujezdniowego połączenia Trasy W-Z z obwodnicą był... korzystny. Powód? Niska przepustowość trasy przez Kiełpinek zapewnia w miarę płynny przejazd do centrum Gdańska na dwujezdniowym odcinku al. Armii Krajowej.

Przeciążeniu Trasy W-Z ma zapobiec otwarcie Południowej Obwodnicy Gdańska. Droga ma być przejezdna w maju 2012 r. Z miejskich dróg zniknie wtedy tranzyt.

Eksperci przewidują, że nowa droga ekspresowa S7 sprawi, że przez centrum Gdańska pojedzie o ok. 30 proc. mniej samochodów. Możliwe zatem, że zniknie do 500 aut spośród 1,7 tys. zmierzających aktualnie do centrum Gdańska w czasie każdej godziny porannego szczytu.

Problem w tym, że z obwodnicy w al. Armii Krajowej (której odcinek w Kiełpinku ma być gotowy razem z Węzłem Karczemki w maju 2012 r.) do centrum zmierzać będzie podczas porannego szczytu nieco ponad 1,7 tys. samochodów na godzinę. Wynika to z prognoz gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Zatem pojazdy z Węzła Karczemki wypełnią lukę po autach, które pojechały Południową Obwodnicą Gdańska.

Rano, w dni powszednie, kierowcy i mieszkańcy ulgi w korkach na Trasie W-Z nie uświadczą. Należy pamiętać, że na drogach - z roku na rok - wciąż przybywa samochodów. Nie należy się spodziewać, że ten trend w najbliższych latach zostanie zatrzymany.

W odkorkowaniu Trasy W-Z nie pomoże też wprowadzenie systemu viaToll - systemu elektronicznego poboru opłat drogowych - na Południowej Obwodnicy Gdańska. Wielu kierowców TIR-ów, jak robi to już teraz, będzie oszczędzać i nie skorzysta z nowej, płatnej drogi ekspresowej na południu Gdańska.

Decyzja jednak o przyłączeniu do systemu viaToll nowego odcinka nie została jeszcze podjęta. - Nie został określony również termin, kiedy może to nastąpić - zapewnia Mikołaj Karpiński, rzecznik prasowy w Ministerstwie Infrastruktury.

Estakada nad ul. Łostowicką nie pomogłaby

Już wiele lat temu zrezygnowano z budowy estakady, która pobiegłaby nad skrzyżowaniem z ul. Łostowicką w ciągu al. Armii Krajowej. Powód? Udrożniłaby ona co prawda górny odcinek Trasy W-Z, ale spiętrzone samochody wywołałyby gigantyczny korek w centrum miasta, tuż przed Węzłem Groddecka.

Nie pomoże realizacja Strategicznego Programu Transportowego

Miasto ma zamiar wyłożyć 1 mld złotych na budowę dróg w ramach Strategicznego Programu Transportowego. Sprawę poruszaliśmy w artykule z końca sierpnia. Zgodnie z założeniami programu na południu Gdańska w pierwszej kolejności mają powstać drogi w relacji północ-południe. Oznacza to, że w porannych i popołudniowych dojazdach do pracy (w relacji wschód-zachód) nie wiele się porawi. Program promowany przez władze Gdańska jedynie usprawni ruch w obrębie dzielnic południowych.

Miejsca

Opinie (306) ponad 10 zablokowanych

  • Tunel do lewoskrętu na 3 maja i dwa pasy koło urzędu miejskiego do jazdy na wprost

    tam jest bardzo dużo miejsca. No ale lepiej stawiać kolejne światła, światła ...

    • 1 2

  • AK traffic jam (2)

    czy ktoś zwrócił uwagę na regulację świateł na skrzyżowaniu Łostowickiej z AK? Przecież korek tworzy się jedynie do skrzyżowania, od str. Gdańska, dalej jest ok. Wystarczy (tak sądzę) przedłużyć przejazd przez skrzyżowanie na zielonym świetle od godz. 14.00 do 18.00/19.00-ej (porównywałem zmianę świateł z Olsztynem i mam wrażenie, że u nas zmiana jest zbyt szybka). Może powyższe jest jedynie środkiem zastępczym ale na pewno będzie działać puki nie będzie innych rozwiązań. have a nice day!

    • 7 2

    • nie nawidzę jeździć po Olsztynie

      te zmiany świateł trwają tam wieczność. Jazda jest tam chora. Po 18:00 stoisz na każdych światłach po kilka minut gdzie praktycznie nie ma ruchu. Nigdzie w Polsce nie ma tak beznadziejnych świateł

      • 3 0

    • tak samo tylko od drugiej strony jest rano

      Tak samo jest rano, tylko korek robi się od strony obwodnicy, szkoda że ZDiZ ma to głęboko i nie zamierza zmieniać ustawienia świateł.pozdrawiam

      • 1 0

  • A jak Słowackiego?

    Kiedy będzie można przejechać się brum brumem ? Dadzą radę do końca roku?Auto już umyte i czeka na trasę.

    • 0 2

  • Łostowicka z Kartuską (4)

    zjeżdżając w dół korek jest przez całą Łostowicką i to niekoniecznie tylko w godz.szczytu,ale naokrągło,nawet w niedziele przy czym na innych ulicach ruch niewielki.Winę za ten stan rzeczy ponoszą ludzie ,którzy projektują sygnalizację w ten sposób,że Kartuską na zielonym przejeżdża kilkadziesiąt aut,a zielone światło dla Łostowickiej wystarcza zaledwie na przejazd 2-3 ,może 5-ciu aut i jak tu ma nie być korków.Niech ktoś wreszcie pomyśli i zaprogramuje światła jak trzeba-to samo tyczy się Chełmu!

    • 5 3

    • tam brakuje wiaduktu !!! (1)

      • 2 1

      • Nie brakuje, a powodem jest aktualny remont drogi.

        • 0 0

    • światła zostały przestawione na niekorzyść ul. Łostowickiej (1)

      wcześniej były zdecydowanie dłuższe i mimo że w korku, to jakoś się toczyło Łostowicką w dół, teraz się stoi a przez skrzyżowanie z Kartuską przejeżdża kilka samochodów; poza tym wszyscy tam wolno jadą bo są takie wądoły, że gdyby się chciało ruszyć sprawniej i przejechać szybciej, można by walnąć zderzakiem w jezdnię

      • 0 0

      • Większy problem to niezdecydowane ruszanie kierowców

        Rzeczywiście skrócono czasy na światłach, ale miejsce gdzie auta startują jest dobrze zrobione i się już nie powinno gubić podwozia. Ale przez to że rusza się nie zdecydowanie to wszyscy czekają. Do tego na jednym pasie jest prawoskręt i na wprost, zamiast zrobić jazdę na wprost z pasem w lewo który jest pusty. Teraz wszscy czekają aż auto skręci w prawo, a większośc musi się obejżeć ze 3 razy i ruszyć powoli i ospale.

        • 1 0

  • tylko tramwaj

    Te dzielnice uratuje tylko tramwaj, na dzień dzisiejszy już powinien jechać do ul. Porębskiego , a nie do Łódzkiej jak budują.Ta budowa jest spózniona o min pięć lat

    • 15 0

  • wszystko to blokuja skrecajacy na chelm niedosc ze malo im lewego pasa skrecajac i go blokujac to barany z prawego sie wciskaja i tak sie tworzy tam korek !! Taka prawda

    • 0 2

  • myślenie nie jest bolesne

    Choćby nie wiem ile się w tym państwie budowało lepiej nie będzie dopóki ludzie się nie zmienią. Mieszkańcy narzekają na urzędników i vice versa. Wina leży po 2 stronach. Kto może niech się przesiada się na komunikację -> kierowcy w bus/tram niech zaczną myśleć (przejazd autobusem wiozącym ok. 50-70 osób lewym pasem przeznaczonym do skrętu w lewo 400 m przed skrzyżowaniem i potem zjazd na prawy aby jechać prosto nie jest wykroczeniem a kierowcy samochodów bez łaski powinni wpuszczać - codzienna sytuacja z ul. nowolipie popołudniowym autobusem 162/262) -> pozostali kierowcy traktujcie autobus bardziej jak pojazd uprzywilejowany -> zarządcy ztm nie wprowadzajcie kierowcom limitów na paliwo tak żeby nie mogli włączać klimy. Nasz komfort życia zależy od nas samych, a od budowanej infrastruktury w mniejszym stopniu.

    • 12 0

  • panie prezydecie,kto mi zapłaci za remont auta za dojazdy na odcinku - od LOT do pruszcza?

    • 4 5

  • problem stanowią światła

    z moich obseracji wynika, że problem pojawił się jak ktoś majstrował przy światłach. Kiedyś dłuższe zielone miała wz, dziś zielone świeci się jednakowo długo dla WZ jak i łostowickiej. Jednakże łostowicką blokowału światła na warszawaskiej a dziś tego problemu nie ma. Moja sugestia to spowrotem przywrócić dłuższe zielone na WZ

    • 2 2

  • Wyjście jest proste - zburzyć nowe osiedla!

    Skoro miasto nie ma pomysłu na udrożnienie komunikacji a właściwie na zablokowanie wyjazdów do szkół, pracy z nowych osiedli to jedyna droga aby te osiedla zburzyć.Nie wystarczy wydawać pozwolenia na budowę trzeba jeszcze myśleć o infrasktrukturze: szkołach, przedszkolach, kinach, zakładach pracy!Wtedy nie będzie tak uciążliwych dojazdów do centrum.

    • 9 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane