- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (512 opinii)
- 2 Zwężenie w centrum i remont we Wrzeszczu (134 opinie)
- 3 Pył węglowy nad Gdańskiem. Wyniki kontroli (110 opinii)
- 4 Koniec sporu o korty i "Górkę". Jest decyzja (89 opinii)
- 5 Mogli wlepić mandat, a zmienili mu koło (60 opinii)
- 6 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (195 opinii)
Korki na al. Armii Krajowej. Przyzwyczajmy się
![Zakorkowana al. Armii Krajowej w stronę Obwodnicy Trójmiasta.](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/9/268/750x0/268462-Zakorkowana-al-Armii-Krajowej-w-strone-Obwodnicy-Trojmiasta__c_11_11_789_415.webp)
![Zakorkowana al. Armii Krajowej w stronę Obwodnicy Trójmiasta.](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/9/268/750x0/268462-Zakorkowana-al-Armii-Krajowej-w-strone-Obwodnicy-Trojmiasta__c_11_11_789_415.webp)
Od początku września al. Armii Krajowej w Gdańsku jest w porannym szczycie tak zakorkowana, że z Chełmu do Śródmieście jedzie się nawet pół godziny dłużej niż latem. Czy będzie lepiej? Lepiej już było - pisze Maciej Naskręt.
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Czy mieszkańcy górnego tarasu Gdańska, a zwłaszcza osiedli ochrzczonych wspólnym mianem "południe" dostaną w końcu dobry, niekorkujący się dojazd do śródmieście? Raczej nie i to nawet mimo trwającej i planowanej rozbudowy dróg w tej części miasta.
Nieco szybciej pojedziemy w listopadzie
Teoretycznie poprawa powinna się zacząć już w listopadzie, gdy oddane do ruchu zostanie skrzyżowania ulic Łostowickiej, Kartuskiej, Nowolipie. - Droga z Chełmu do Siedlec nie powinna się korkować jak do tej pory. Będzie więcej miejsca na ul. Łostowickiej i tym samym samochody nie będą zatykać skrzyżowania z al. Armii Krajowej - mówi Tomasz Wawrzonek, kierownik działu inżynierii ruchu w gdańskim ZDiZ.
Problem z ul. Warszawską
Problem w tym, że kłopoty mogą pojawić się w innym miejscu. Od początku budowy ul. Nowej Łódzkiej, ul. Warszawska ma, na wysokości stacji paliw, status drogi jednokierunkowej i tak już pozostanie. To może skłonić część mieszkańców Ujeściska (mieszkających wokół ul. Piotrkowskiej) do korzystania z objazdu przez Jabłoniową, zamiast z rozbudowanego skrzyżowania Nowej Łódzkiej z Armii Krajowej.
Niewiadomą jest jak wielu kierowców z Oruni Górnej, którzy do tej pory jeździli do śródmieścia Traktem św. Wojciecha, wybierze w maju ul. Nową Łódzką i trasę W-Z. Jeśli będzie ich wielu, korki na Armii Krajowej jeszcze się zwiększą.
Południowa Obwodnica Gdańska na ratunek?
Z punktu widzenia wyłącznie mieszkańców południowych dzielnic Gdańska (Ujeściska, Łostowic, Jasienia) brak dwujezdniowego połączenia Trasy W-Z z obwodnicą był... korzystny. Powód? Niska przepustowość trasy przez Kiełpinek zapewnia w miarę płynny przejazd do centrum Gdańska na dwujezdniowym odcinku al. Armii Krajowej.
Przeciążeniu Trasy W-Z ma zapobiec otwarcie Południowej Obwodnicy Gdańska. Droga ma być przejezdna w maju 2012 r. Z miejskich dróg zniknie wtedy tranzyt.
Eksperci przewidują, że nowa droga ekspresowa S7 sprawi, że przez centrum Gdańska pojedzie o ok. 30 proc. mniej samochodów. Możliwe zatem, że zniknie do 500 aut spośród 1,7 tys. zmierzających aktualnie do centrum Gdańska w czasie każdej godziny porannego szczytu.
Problem w tym, że z obwodnicy w al. Armii Krajowej (której odcinek w Kiełpinku ma być gotowy razem z Węzłem Karczemki w maju 2012 r.) do centrum zmierzać będzie podczas porannego szczytu nieco ponad 1,7 tys. samochodów na godzinę. Wynika to z prognoz gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Zatem pojazdy z Węzła Karczemki wypełnią lukę po autach, które pojechały Południową Obwodnicą Gdańska.
Rano, w dni powszednie, kierowcy i mieszkańcy ulgi w korkach na Trasie W-Z nie uświadczą. Należy pamiętać, że na drogach - z roku na rok - wciąż przybywa samochodów. Nie należy się spodziewać, że ten trend w najbliższych latach zostanie zatrzymany.
W odkorkowaniu Trasy W-Z nie pomoże też wprowadzenie systemu viaToll - systemu elektronicznego poboru opłat drogowych - na Południowej Obwodnicy Gdańska. Wielu kierowców TIR-ów, jak robi to już teraz, będzie oszczędzać i nie skorzysta z nowej, płatnej drogi ekspresowej na południu Gdańska.
Decyzja jednak o przyłączeniu do systemu viaToll nowego odcinka nie została jeszcze podjęta. - Nie został określony również termin, kiedy może to nastąpić - zapewnia Mikołaj Karpiński, rzecznik prasowy w Ministerstwie Infrastruktury.
Estakada nad ul. Łostowicką nie pomogłaby
Już wiele lat temu zrezygnowano z budowy estakady, która pobiegłaby nad skrzyżowaniem z ul. Łostowicką w ciągu al. Armii Krajowej. Powód? Udrożniłaby ona co prawda górny odcinek Trasy W-Z, ale spiętrzone samochody wywołałyby gigantyczny korek w centrum miasta, tuż przed Węzłem Groddecka.
Nie pomoże realizacja Strategicznego Programu Transportowego
Miasto ma zamiar wyłożyć 1 mld złotych na budowę dróg w ramach Strategicznego Programu Transportowego. Sprawę poruszaliśmy w artykule z końca sierpnia. Zgodnie z założeniami programu na południu Gdańska w pierwszej kolejności mają powstać drogi w relacji północ-południe. Oznacza to, że w porannych i popołudniowych dojazdach do pracy (w relacji wschód-zachód) nie wiele się porawi. Program promowany przez władze Gdańska jedynie usprawni ruch w obrębie dzielnic południowych.
Miejsca
Opinie (306) ponad 10 zablokowanych
-
2011-09-12 09:25
Tunel do lewoskrętu na 3 maja i dwa pasy koło urzędu miejskiego do jazdy na wprost
tam jest bardzo dużo miejsca. No ale lepiej stawiać kolejne światła, światła ...
- 1 2
-
2011-09-12 09:25
AK traffic jam (2)
czy ktoś zwrócił uwagę na regulację świateł na skrzyżowaniu Łostowickiej z AK? Przecież korek tworzy się jedynie do skrzyżowania, od str. Gdańska, dalej jest ok. Wystarczy (tak sądzę) przedłużyć przejazd przez skrzyżowanie na zielonym świetle od godz. 14.00 do 18.00/19.00-ej (porównywałem zmianę świateł z Olsztynem i mam wrażenie, że u nas zmiana jest zbyt szybka). Może powyższe jest jedynie środkiem zastępczym ale na pewno będzie działać puki nie będzie innych rozwiązań. have a nice day!
- 7 2
-
2011-09-12 09:32
nie nawidzę jeździć po Olsztynie
te zmiany świateł trwają tam wieczność. Jazda jest tam chora. Po 18:00 stoisz na każdych światłach po kilka minut gdzie praktycznie nie ma ruchu. Nigdzie w Polsce nie ma tak beznadziejnych świateł
- 3 0
-
2011-09-12 10:53
tak samo tylko od drugiej strony jest rano
Tak samo jest rano, tylko korek robi się od strony obwodnicy, szkoda że ZDiZ ma to głęboko i nie zamierza zmieniać ustawienia świateł.pozdrawiam
- 1 0
-
2011-09-12 09:31
A jak Słowackiego?
Kiedy będzie można przejechać się brum brumem ? Dadzą radę do końca roku?Auto już umyte i czeka na trasę.
- 0 2
-
2011-09-12 09:34
Łostowicka z Kartuską (4)
zjeżdżając w dół korek jest przez całą Łostowicką i to niekoniecznie tylko w godz.szczytu,ale naokrągło,nawet w niedziele przy czym na innych ulicach ruch niewielki.Winę za ten stan rzeczy ponoszą ludzie ,którzy projektują sygnalizację w ten sposób,że Kartuską na zielonym przejeżdża kilkadziesiąt aut,a zielone światło dla Łostowickiej wystarcza zaledwie na przejazd 2-3 ,może 5-ciu aut i jak tu ma nie być korków.Niech ktoś wreszcie pomyśli i zaprogramuje światła jak trzeba-to samo tyczy się Chełmu!
- 5 3
-
2011-09-12 09:41
tam brakuje wiaduktu !!! (1)
- 2 1
-
2011-09-12 14:40
Nie brakuje, a powodem jest aktualny remont drogi.
- 0 0
-
2011-09-12 14:37
światła zostały przestawione na niekorzyść ul. Łostowickiej (1)
wcześniej były zdecydowanie dłuższe i mimo że w korku, to jakoś się toczyło Łostowicką w dół, teraz się stoi a przez skrzyżowanie z Kartuską przejeżdża kilka samochodów; poza tym wszyscy tam wolno jadą bo są takie wądoły, że gdyby się chciało ruszyć sprawniej i przejechać szybciej, można by walnąć zderzakiem w jezdnię
- 0 0
-
2011-09-12 14:43
Większy problem to niezdecydowane ruszanie kierowców
Rzeczywiście skrócono czasy na światłach, ale miejsce gdzie auta startują jest dobrze zrobione i się już nie powinno gubić podwozia. Ale przez to że rusza się nie zdecydowanie to wszyscy czekają. Do tego na jednym pasie jest prawoskręt i na wprost, zamiast zrobić jazdę na wprost z pasem w lewo który jest pusty. Teraz wszscy czekają aż auto skręci w prawo, a większośc musi się obejżeć ze 3 razy i ruszyć powoli i ospale.
- 1 0
-
2011-09-12 09:35
tylko tramwaj
Te dzielnice uratuje tylko tramwaj, na dzień dzisiejszy już powinien jechać do ul. Porębskiego , a nie do Łódzkiej jak budują.Ta budowa jest spózniona o min pięć lat
- 15 0
-
2011-09-12 10:01
wszystko to blokuja skrecajacy na chelm niedosc ze malo im lewego pasa skrecajac i go blokujac to barany z prawego sie wciskaja i tak sie tworzy tam korek !! Taka prawda
- 0 2
-
2011-09-12 10:10
myślenie nie jest bolesne
Choćby nie wiem ile się w tym państwie budowało lepiej nie będzie dopóki ludzie się nie zmienią. Mieszkańcy narzekają na urzędników i vice versa. Wina leży po 2 stronach. Kto może niech się przesiada się na komunikację -> kierowcy w bus/tram niech zaczną myśleć (przejazd autobusem wiozącym ok. 50-70 osób lewym pasem przeznaczonym do skrętu w lewo 400 m przed skrzyżowaniem i potem zjazd na prawy aby jechać prosto nie jest wykroczeniem a kierowcy samochodów bez łaski powinni wpuszczać - codzienna sytuacja z ul. nowolipie popołudniowym autobusem 162/262) -> pozostali kierowcy traktujcie autobus bardziej jak pojazd uprzywilejowany -> zarządcy ztm nie wprowadzajcie kierowcom limitów na paliwo tak żeby nie mogli włączać klimy. Nasz komfort życia zależy od nas samych, a od budowanej infrastruktury w mniejszym stopniu.
- 12 0
-
2011-09-12 10:19
panie prezydecie,kto mi zapłaci za remont auta za dojazdy na odcinku - od LOT do pruszcza?
- 4 5
-
2011-09-12 10:20
problem stanowią światła
z moich obseracji wynika, że problem pojawił się jak ktoś majstrował przy światłach. Kiedyś dłuższe zielone miała wz, dziś zielone świeci się jednakowo długo dla WZ jak i łostowickiej. Jednakże łostowicką blokowału światła na warszawaskiej a dziś tego problemu nie ma. Moja sugestia to spowrotem przywrócić dłuższe zielone na WZ
- 2 2
-
2011-09-12 10:59
Wyjście jest proste - zburzyć nowe osiedla!
Skoro miasto nie ma pomysłu na udrożnienie komunikacji a właściwie na zablokowanie wyjazdów do szkół, pracy z nowych osiedli to jedyna droga aby te osiedla zburzyć.Nie wystarczy wydawać pozwolenia na budowę trzeba jeszcze myśleć o infrasktrukturze: szkołach, przedszkolach, kinach, zakładach pracy!Wtedy nie będzie tak uciążliwych dojazdów do centrum.
- 9 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.