• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Korki na al. Armii Krajowej. Przyzwyczajmy się

Maciej Naskręt
12 września 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Zakorkowana al. Armii Krajowej w stronę Obwodnicy Trójmiasta. Zakorkowana al. Armii Krajowej w stronę Obwodnicy Trójmiasta.

Od początku września al. Armii Krajowej w Gdańsku jest w porannym szczycie tak zakorkowana, że z Chełmu do Śródmieście jedzie się nawet pół godziny dłużej niż latem. Czy będzie lepiej? Lepiej już było - pisze Maciej Naskręt.



Czy korki na al. Armii Krajowej w godzinach szczytu to dla ciebie duży problem?

Od 1 września, codziennie rano jest tak samo. Korek, jaki powstaje na al. Armii Krajowej między ul. Jabłoniową zobacz na mapie Gdańskaul. Łostowickązobacz na mapie Gdańska sprawia, że zjazd do Śródmieścia wydłuża się nawet o 30 minut. Bez powodzenia kończą się próby ominięcia zatoru równoległym odcinkiem ul. Kartuskiej, bo ona także jest sparaliżowana.

Czy mieszkańcy górnego tarasu Gdańska, a zwłaszcza osiedli ochrzczonych wspólnym mianem "południe" dostaną w końcu dobry, niekorkujący się dojazd do śródmieście? Raczej nie i to nawet mimo trwającej i planowanej rozbudowy dróg w tej części miasta.

Nieco szybciej pojedziemy w listopadzie

Teoretycznie poprawa powinna się zacząć już w listopadzie, gdy oddane do ruchu zostanie skrzyżowania ulic Łostowickiej, Kartuskiej, Nowolipie. - Droga z Chełmu do Siedlec nie powinna się korkować jak do tej pory. Będzie więcej miejsca na ul. Łostowickiej i tym samym samochody nie będą zatykać skrzyżowania z al. Armii Krajowej - mówi Tomasz Wawrzonek, kierownik działu inżynierii ruchu w gdańskim ZDiZ.

Problem z ul. Warszawską

Problem w tym, że kłopoty mogą pojawić się w innym miejscu. Od początku budowy ul. Nowej Łódzkiej, ul. Warszawska ma, na wysokości stacji paliw, status drogi jednokierunkowej i tak już pozostanie. To może skłonić część mieszkańców Ujeściska (mieszkających wokół ul. Piotrkowskiej) do korzystania z objazdu przez Jabłoniową, zamiast z rozbudowanego skrzyżowania Nowej Łódzkiej z Armii Krajowej.

Niewiadomą jest jak wielu kierowców z Oruni Górnej, którzy do tej pory jeździli do śródmieścia Traktem św. Wojciecha, wybierze w maju ul. Nową Łódzką i trasę W-Z. Jeśli będzie ich wielu, korki na Armii Krajowej jeszcze się zwiększą.

Południowa Obwodnica Gdańska na ratunek?

Z punktu widzenia wyłącznie mieszkańców południowych dzielnic Gdańska (Ujeściska, Łostowic, Jasienia) brak dwujezdniowego połączenia Trasy W-Z z obwodnicą był... korzystny. Powód? Niska przepustowość trasy przez Kiełpinek zapewnia w miarę płynny przejazd do centrum Gdańska na dwujezdniowym odcinku al. Armii Krajowej.

Przeciążeniu Trasy W-Z ma zapobiec otwarcie Południowej Obwodnicy Gdańska. Droga ma być przejezdna w maju 2012 r. Z miejskich dróg zniknie wtedy tranzyt.

Eksperci przewidują, że nowa droga ekspresowa S7 sprawi, że przez centrum Gdańska pojedzie o ok. 30 proc. mniej samochodów. Możliwe zatem, że zniknie do 500 aut spośród 1,7 tys. zmierzających aktualnie do centrum Gdańska w czasie każdej godziny porannego szczytu.

Problem w tym, że z obwodnicy w al. Armii Krajowej (której odcinek w Kiełpinku ma być gotowy razem z Węzłem Karczemki w maju 2012 r.) do centrum zmierzać będzie podczas porannego szczytu nieco ponad 1,7 tys. samochodów na godzinę. Wynika to z prognoz gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Zatem pojazdy z Węzła Karczemki wypełnią lukę po autach, które pojechały Południową Obwodnicą Gdańska.

Rano, w dni powszednie, kierowcy i mieszkańcy ulgi w korkach na Trasie W-Z nie uświadczą. Należy pamiętać, że na drogach - z roku na rok - wciąż przybywa samochodów. Nie należy się spodziewać, że ten trend w najbliższych latach zostanie zatrzymany.

W odkorkowaniu Trasy W-Z nie pomoże też wprowadzenie systemu viaToll - systemu elektronicznego poboru opłat drogowych - na Południowej Obwodnicy Gdańska. Wielu kierowców TIR-ów, jak robi to już teraz, będzie oszczędzać i nie skorzysta z nowej, płatnej drogi ekspresowej na południu Gdańska.

Decyzja jednak o przyłączeniu do systemu viaToll nowego odcinka nie została jeszcze podjęta. - Nie został określony również termin, kiedy może to nastąpić - zapewnia Mikołaj Karpiński, rzecznik prasowy w Ministerstwie Infrastruktury.

Estakada nad ul. Łostowicką nie pomogłaby

Już wiele lat temu zrezygnowano z budowy estakady, która pobiegłaby nad skrzyżowaniem z ul. Łostowicką w ciągu al. Armii Krajowej. Powód? Udrożniłaby ona co prawda górny odcinek Trasy W-Z, ale spiętrzone samochody wywołałyby gigantyczny korek w centrum miasta, tuż przed Węzłem Groddecka.

Nie pomoże realizacja Strategicznego Programu Transportowego

Miasto ma zamiar wyłożyć 1 mld złotych na budowę dróg w ramach Strategicznego Programu Transportowego. Sprawę poruszaliśmy w artykule z końca sierpnia. Zgodnie z założeniami programu na południu Gdańska w pierwszej kolejności mają powstać drogi w relacji północ-południe. Oznacza to, że w porannych i popołudniowych dojazdach do pracy (w relacji wschód-zachód) nie wiele się porawi. Program promowany przez władze Gdańska jedynie usprawni ruch w obrębie dzielnic południowych.

Miejsca

Opinie (306) ponad 10 zablokowanych

  • Totalna kicha !

    Tu nie pomoże ani "świety boże ". Brakuje wiaduktów nad skrzyżowaniek AK z Łostowicką, brakuje 700 m ul.Sikorskiego od TESCO, nad Małomiejską na Krzemową na górnej Oruni i brakuje wiaduktu umożliwiajacego bezkolizyjny przejazd Łostowicka ponad Kartuską w kierunku CARREFOUR.Gdyby jeszcze ktoś mądry mógł policzyć czy mnożna zbudować jednojezdniową estakadę z AK w kierunku na Warszawę i właczyć ją w istniejącą dwupasmową estakadę ( tę na jedynym w świecie trójpoziomowym, kolizyjnym skrzyżowaniu !!!). Te cztery inwestycje pewnie pomogłyby na jakiś czas ?Generalnie trzeba zakonczyć budowe nowych osiedli na obrzeżach Gdańska . To błąd strategiczny pod każdym względem , który doprowadzi Gdańsk do katastrofy finansowej !!!

    • 2 1

  • ul. Warszawska (3)

    co za "mądrala" wymyslił aby wjazd na Warszawską od strony Łostowickiej zrobic jednokierunkowy, jeździłem z Chełmu na zakupy do Lidla i przy okazji tankowac auto na Statoilu a teraz będę musiał przejechac przez kilka skrzyżowań aby tam dojechac a jak wrócic ?

    • 1 4

    • Jednokierunkowa Warszawska to dobry pomysł. (2)

      Dzięki temu ruch jest płynniejszy, bo ludzie wyjeżdżający z Warszawskiej nie blokują ruchu zjeżdżającego z AK. Jeszcze nikogo przejechanie 1km więcej nie zabiło. Dzięki temu ludzie mieszkający w dalszych dzielnicach mogą szybciej dotrzeć do domu.

      • 1 1

      • ale ten fragment do Lidla (1)

        bo tam jest sporo usług, oprócz Lidla powinien być dwukierunkowy, a tak ludzie z Chełmu robią niepotrzebnie kilometry i tworzą sztuczny korek.

        • 0 1

        • Do LIDLA dojedziesz z 2 kierunków :P

          Ale z Lidla pojedziesz w jednym. Lepszy taki sztuczny korek niż problem na skrzyżowaniu Warszawska Nowa Łódzka. Po drugie to rozwiązanie tylko do listopada więc nie przesadzaj. A ten odcinek o którym mówisz to właśnie dobry pomysł bo zmniejszył korki w znaczny sposób, ale jakby cofnąc tą zmianę tak jak ty chcesz to znów będzie armagedon.

          • 0 0

  • i gdzie ta pani radna? (1)

    która p...dzieliła, że jak tramwaj ruszy na Chełm to nie będzie korków. Od dawna tramwaj jeździł ze Stogów, a na Podwalu jak były korki tak są nadal. Tylko ta pani tego nie widziała bo propaganda zaćmiła mózg. Tramwaj ruszy z Ujeściska a korki i tak będą w godzinach szczytu dopóki ludzie nie przekonają się do komunikacji miejskiej. Pytanie jak przekonać społeczeństwo? A estakada na skrz. AK-Łostowicka ulżyłaby chociaż powracającym z pracy!!!

    • 1 0

    • przekonać1- brakiem spóźnień2- brakiem mega tłoku3 - myciem składów!!!4 - patrz punkt 1

      • 0 0

  • Mieszkańcy Gdańska!!!! (4)

    Proszę przenieście się na transport miejski. Niech bezproblemowo dojadą ludzie do pracy z poza miasta lub usługodawcy. A nie siedzicie co ranek w tych maszynkach i klniecie na korki które sami tworzycie. Przykład czas przejazdu samochodem z ujeściska do chrzanowskiego jest identyczny linią 227 zacząłem nią jeździć bo po co korkować nie potrzebnie ulice skoro taki sam czas zajmuje przejechanie auto busem. Wieżcie lub nie ale tydzień dojazdu na gaznizon budowę HOSSY autem kosztował mnie 120zł a miesięczny bilet 88 zeta ten sam czas i około 400 stówek w kieszeni na waciki. Pozdrawiam korkowiczów, takze tych beznadziejnych burżujów.

    • 1 6

    • A czemu tu mają dojeżdżać ludzie z poza miasta? (2)

      I równie do nich można apelować aby "przenieśli sie na transport miejski". Ale to przeważnie nowobogaccy którzy mają wille poza miastem, lub naiwniacy którzy uwierzyli w balcerowiczowskie opowiastki typu "elity mieszkają na przedmieściach", ci z kolei niech płacą za naiwnośc.

      • 1 2

      • edie a ty będziesz miał luz..panisko

        • 0 0

      • ludzie z poza miasta niech pracuja poza miastem ! stado frajerów

        • 0 2

    • edi chyba oszalałes? komunikacja miejska? niech zaczna jezdzic wg. rozkładu to moze kilku frajerow sie znajdzie np linia 227 z jelitkowa to jakas kpina jak bys nie celował zawsze stoisz godzine ci z zkm-u robia sobie jaja i g... mnie obchodzi ze cos sie psuje i ze sa korki -płaca im niech cos wymysla, musiał bym byc ciezkim frajerem aby sie przesiasc na komunikacje

      • 1 0

  • Korki powinno rozładowywac od środka a nie od zewnątrz. W tym przypadku wspaniały węzeł Karczemki w Gdansku nic nie zmieni.

    Rozłechoceni cudowna jazda na fantastycznym wężle Karczemki zjadą do centrum zaplombuja stare miasto.

    • 1 0

  • Bzdura!

    Co znaczy, że estakada nad Łostowicką nie pomoże i spiętrzy korki w centrum? A Ci którzy wracają z Gdańska? Jest ogromny korek, a gdyby była estakada można by się na wysokości Łostowickiej rozjechać w każdą stronę (jak skończą WZ-kę to na Karczemkach też nie będzie korka). Szukanie oszczędności na krótką metę, zamiast uslać miasto głównymi bezkolizyjnymi ciątami komunikacyjnymi...

    • 6 1

  • bachory

    niech mamuski i tatuskowie nie woza swoich bachorow do szkoł to bendą mniejsze korki

    • 2 2

  • Kto steruje piszącymi takie debilizmy (1)

    Korki na al. Armii Krajowej. Przyzwyczajmy się, podwyżki pogódźmy się z tymmniejsze zarobki zaakceptujmy to Czyli jest źle będzie jeszcze gorzej dzięki indolęcji Włodarzy dużych i małych lokalnych i ogólnokrajowych a ty baranie biedny Przyzwyczajmy się i zaakceptuj Czyli jak w rejsie aprobata i aplaussDziki kraj i panują w nim dziwne zwyczaje

    • 0 1

    • Możesz też przestać wozić cztery litery autem, a zacząć rowerem i tramwajem. Wtedy się odzwyczaisz od korków. Od razy zaznaczam, ze mieszkańców dzielnic za Chełmem tramwaj na razie nie dotyczy, ale mają przecież mieć PKM.

      • 0 0

  • Gdańsk: 15 km nowych dróg za miliard

    CZYLI KILOMETR DROGI BĘDZIE KOSZTOWAŁ ~70mln ZŁ.Najzabawniejsze jest to, że doprowadzili nas do tego, że mimo wszystko się cieszymy ...

    • 0 0

  • Nasze Drogi

    A ja bym wysłał wszystkie( L)na boczne drogi ,i tam skąd do nas przyjeżdżają na naukę jazdy.Powinien być zakaz ruchu (L) od 6:00 do 9:00 rano i od 16:00 do 18:00.

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane