- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (502 opinie)
- 2 Pył węglowy nad Gdańskiem. Wyniki kontroli (86 opinii)
- 3 Mogli wlepić mandat, a zmienili mu koło (44 opinie)
- 4 Koniec sporu o korty i "Górkę". Jest decyzja (75 opinii)
- 5 Czy opłata za wejście do kościoła ma sens? (360 opinii)
- 6 Gdynia najszczęśliwsza. "Nie płaciliśmy" (241 opinii)
Korki na al. Armii Krajowej. Przyzwyczajmy się
![Zakorkowana al. Armii Krajowej w stronę Obwodnicy Trójmiasta.](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/9/268/750x0/268462-Zakorkowana-al-Armii-Krajowej-w-strone-Obwodnicy-Trojmiasta__c_11_11_789_415.webp)
![Zakorkowana al. Armii Krajowej w stronę Obwodnicy Trójmiasta.](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/9/268/750x0/268462-Zakorkowana-al-Armii-Krajowej-w-strone-Obwodnicy-Trojmiasta__c_11_11_789_415.webp)
Od początku września al. Armii Krajowej w Gdańsku jest w porannym szczycie tak zakorkowana, że z Chełmu do Śródmieście jedzie się nawet pół godziny dłużej niż latem. Czy będzie lepiej? Lepiej już było - pisze Maciej Naskręt.
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Czy mieszkańcy górnego tarasu Gdańska, a zwłaszcza osiedli ochrzczonych wspólnym mianem "południe" dostaną w końcu dobry, niekorkujący się dojazd do śródmieście? Raczej nie i to nawet mimo trwającej i planowanej rozbudowy dróg w tej części miasta.
Nieco szybciej pojedziemy w listopadzie
Teoretycznie poprawa powinna się zacząć już w listopadzie, gdy oddane do ruchu zostanie skrzyżowania ulic Łostowickiej, Kartuskiej, Nowolipie. - Droga z Chełmu do Siedlec nie powinna się korkować jak do tej pory. Będzie więcej miejsca na ul. Łostowickiej i tym samym samochody nie będą zatykać skrzyżowania z al. Armii Krajowej - mówi Tomasz Wawrzonek, kierownik działu inżynierii ruchu w gdańskim ZDiZ.
Problem z ul. Warszawską
Problem w tym, że kłopoty mogą pojawić się w innym miejscu. Od początku budowy ul. Nowej Łódzkiej, ul. Warszawska ma, na wysokości stacji paliw, status drogi jednokierunkowej i tak już pozostanie. To może skłonić część mieszkańców Ujeściska (mieszkających wokół ul. Piotrkowskiej) do korzystania z objazdu przez Jabłoniową, zamiast z rozbudowanego skrzyżowania Nowej Łódzkiej z Armii Krajowej.
Niewiadomą jest jak wielu kierowców z Oruni Górnej, którzy do tej pory jeździli do śródmieścia Traktem św. Wojciecha, wybierze w maju ul. Nową Łódzką i trasę W-Z. Jeśli będzie ich wielu, korki na Armii Krajowej jeszcze się zwiększą.
Południowa Obwodnica Gdańska na ratunek?
Z punktu widzenia wyłącznie mieszkańców południowych dzielnic Gdańska (Ujeściska, Łostowic, Jasienia) brak dwujezdniowego połączenia Trasy W-Z z obwodnicą był... korzystny. Powód? Niska przepustowość trasy przez Kiełpinek zapewnia w miarę płynny przejazd do centrum Gdańska na dwujezdniowym odcinku al. Armii Krajowej.
Przeciążeniu Trasy W-Z ma zapobiec otwarcie Południowej Obwodnicy Gdańska. Droga ma być przejezdna w maju 2012 r. Z miejskich dróg zniknie wtedy tranzyt.
Eksperci przewidują, że nowa droga ekspresowa S7 sprawi, że przez centrum Gdańska pojedzie o ok. 30 proc. mniej samochodów. Możliwe zatem, że zniknie do 500 aut spośród 1,7 tys. zmierzających aktualnie do centrum Gdańska w czasie każdej godziny porannego szczytu.
Problem w tym, że z obwodnicy w al. Armii Krajowej (której odcinek w Kiełpinku ma być gotowy razem z Węzłem Karczemki w maju 2012 r.) do centrum zmierzać będzie podczas porannego szczytu nieco ponad 1,7 tys. samochodów na godzinę. Wynika to z prognoz gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Zatem pojazdy z Węzła Karczemki wypełnią lukę po autach, które pojechały Południową Obwodnicą Gdańska.
Rano, w dni powszednie, kierowcy i mieszkańcy ulgi w korkach na Trasie W-Z nie uświadczą. Należy pamiętać, że na drogach - z roku na rok - wciąż przybywa samochodów. Nie należy się spodziewać, że ten trend w najbliższych latach zostanie zatrzymany.
W odkorkowaniu Trasy W-Z nie pomoże też wprowadzenie systemu viaToll - systemu elektronicznego poboru opłat drogowych - na Południowej Obwodnicy Gdańska. Wielu kierowców TIR-ów, jak robi to już teraz, będzie oszczędzać i nie skorzysta z nowej, płatnej drogi ekspresowej na południu Gdańska.
Decyzja jednak o przyłączeniu do systemu viaToll nowego odcinka nie została jeszcze podjęta. - Nie został określony również termin, kiedy może to nastąpić - zapewnia Mikołaj Karpiński, rzecznik prasowy w Ministerstwie Infrastruktury.
Estakada nad ul. Łostowicką nie pomogłaby
Już wiele lat temu zrezygnowano z budowy estakady, która pobiegłaby nad skrzyżowaniem z ul. Łostowicką w ciągu al. Armii Krajowej. Powód? Udrożniłaby ona co prawda górny odcinek Trasy W-Z, ale spiętrzone samochody wywołałyby gigantyczny korek w centrum miasta, tuż przed Węzłem Groddecka.
Nie pomoże realizacja Strategicznego Programu Transportowego
Miasto ma zamiar wyłożyć 1 mld złotych na budowę dróg w ramach Strategicznego Programu Transportowego. Sprawę poruszaliśmy w artykule z końca sierpnia. Zgodnie z założeniami programu na południu Gdańska w pierwszej kolejności mają powstać drogi w relacji północ-południe. Oznacza to, że w porannych i popołudniowych dojazdach do pracy (w relacji wschód-zachód) nie wiele się porawi. Program promowany przez władze Gdańska jedynie usprawni ruch w obrębie dzielnic południowych.
Miejsca
Opinie (306) ponad 10 zablokowanych
-
2011-09-12 23:22
Mieszkam na jasieniu. Trasa ul. Kartuska na siedlce zajmuje ok 50 min , konkretnie są to 4 przystanki. Korek jest od jasienia aż to skrzyżowania z ul.lostowicka. Zmiany chyba szybko nie nadejdą. A autobusy przez to jeżdżą jak chcą.
- 0 0
-
2011-09-12 23:26
wiadukt nad łostowicką
Rozumiem, że wiadukt w strone centrum mija się z celem, ale bardzo dużo dałby wiadukt w przeciwną stronę. Przy bezkolizyjnym dojeździe do obwodnicy byłby ładny wyjazd z centrum.
- 1 0
-
2011-09-13 00:46
SPACEROWA (1)
Dlaczego nikt się nie zajmie tematem ulicy Spacerowej (Leniwej). CODZIENNIE korki po 45 minut, Nasi włodarze tego nie wiedzą, czy nie chcą wiedzieć!!! Skandal i tyle!
- 0 1
-
2011-09-13 01:24
problemem spacerowej jest brak przepustowosci w starych, waskich uliczkach oliwy
spacerowa nawet 2x2 guzik by dala jesli chodzi o dojazd z obwodnicy do oliwy - jedyny ratunek: tunel pod pacholkiem ale to istne sci-fi chociaz jakies koncepcje byly ale nic z tego nie bedzie... bedzie cud jak wreszcie rozpacznie sie budowa tunelu pod martwa wisla a co dopiero budowa drugiego tunelu pod pacholkiem
- 1 1
-
2011-09-13 04:07
dobudowac 4 pas ! zabrac te pastwisko ! myslcie barany !
zamiast stekac zacznijcie poszerzac te droge !!! albo budujcie nowa droge !
- 0 0
-
2013-05-14 23:10
poco ten zielony pas po środku....
Zamiast tego zielonego pasa, to mogliby dobudować jeszcze 2 dodatkowe pasy! tak jak to jest w Niemczech czy we Francji, ale oczywiście jak ktoś nie myśli to już tak będzie niestety...
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.