• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Korki paraliżują ruch na Morenie. Po zmianach będzie lepiej?

Maciej Korolczuk
8 czerwca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Wkrótce korki, jakie tworzą się na skrzyżowaniu Rakoczego z Bulońską, mają być krótsze. Urzędnicy zapowiadają tam m.in. zmiany w ustawieniach świateł i umożliwienie skręcania w prawo ze środkowego pasa. Wkrótce korki, jakie tworzą się na skrzyżowaniu Rakoczego z Bulońską, mają być krótsze. Urzędnicy zapowiadają tam m.in. zmiany w ustawieniach świateł i umożliwienie skręcania w prawo ze środkowego pasa.

Od kilkunastu dni kierowcy narzekają na większe niż zwykle korki wokół głównego skrzyżowania Rakoczego z ul. BulońskąMapka na Morenie. Długie zatory tworzą się tam nawet po godzinach szczytu i wieczorem. Jako "winowajcę" wskazują niewłaściwie ustawione światła na prawoskręcie z Rakoczego w Bulońską w kierunku alei Adamowicza. Zapytani o to przez nas urzędnicy zapewniają, że pracują nad rozwiązaniem problemu.



Co robisz, gdy korki nagle pojawiają się w miejscu, gdzie dotąd ich nie było?

Na problem, jaki od pewnego czasu daje się we znaki kierowcom i mieszkańcom Moreny, zwrócił uwagę jeden z naszych czytelników. Pan Mateusz wracając z pracy, korzysta z ul. Rakoczego (od strony Potokowej) i jedzie w kierunku Bulońskiej. Od kilkunastu dni każdego popołudnia stoi tam w długim korku.

- Wcześniej tego nie było - mówi pan Mateusz. - Na jednej zmianie świateł przejeżdża tam kilka samochodów. Raz jest ich pięć, a często mniej, bo zielone światło świeci się bardzo krótko i brakuje tam zielonej strzałki. Płynność ruchu na skrzyżowaniu dodatkowo ogranicza fakt, że w ul. Bulońską można jechać tam tylko ze skrajnego prawego pasa trzypasmowej Rakoczego. Sama Bulońska za zakrętem też ma dwa, a nie jeden pas, więc oczywistym wydaje się, że osoby odpowiedzialne za organizację ruchu w mieście powinny umożliwić nam skręcanie z dwóch, a nie jednego pasa.
We wtorek na korki w tym miejscu uwagę zwracali także nasi czytelnicy w Raporcie z Trójmiasta.

07:35 7 CZERWCA 22 (aktualizacjaakt. 10:38)

Problem ze światłami na Rakoczego i Bulońskiej (24 opinie)

Korek Rakoczego skręt w Bulońska... kto i dlaczego zmienił cykl świateł ??? Od miesiąca na Rakoczego korek coraz bardziej rośnie. Na zielonym świetle przejeżdżają 3 auta
Korek Rakoczego skręt w Bulońska... kto i dlaczego zmienił cykl świateł ??? Od miesiąca na Rakoczego korek coraz bardziej rośnie. Na zielonym świetle przejeżdżają 3 auta


Bulońska-Rakoczego: Zielonej strzałki nie będzie



W imieniu pana Mateusza i innych kierowców tkwiących w uciążliwych korkach na Rakoczego i Bulońskiej zwróciliśmy się do Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni o przeanalizowanie sytuacji i ewentualne wdrożenie pomysłu czytelników domagających się co najmniej warunkowej zielonej strzałki.

- To rozwiązanie nie może być stosowane przy obecnym układzie sygnalizacji, gdzie na każdym pasie występuje sygnalizator kierunkowy. Taka sygnalizacja wyklucza dopuszczenia relacji kolizyjnych, jak jest w przypadku strzałki warunkowej w prawo. Upraszczając - przepisy wykluczają zieloną strzałkę, kiedy mamy sygnalizator kierunkowy - tłumaczy Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy GZDiZ.
Czy zdublowanie prawoskrętu skróci korki na Morenie? Czas pokaże. Czy zdublowanie prawoskrętu skróci korki na Morenie? Czas pokaże.

Skrzyżowanie na Morenie: dwa prawoskręty zamiast jednego



Brak możliwości włączenia zielonej strzałki nie oznacza jednak, że zmian mających poprawić przepustowość ruchu na skrzyżowaniu nie będzie. Pracują nad tym zarówno urzędnicy z Działu Inżynierii Ruchu, jak i zespół Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku, który chce w tym miejscu przyspieszyć ruch tramwajowy.

Urzędnicy chcą tam m.in. dopuścić dodatkową relację do skrętu w prawo z obecnego pasa do jazdy na wprost.

- Przewidujemy też wprowadzenie zmiany w programach sygnalizacji świetlnej oraz na sygnalizatorze dla pasa środkowego. Korekty będą też wymagały oznakowania poziomego i pionowego - dodaje Kiljan. - Podstawą wdrożenia zmian jest projekt zmian sygnalizacji świetlnej, który przygotowuje ZTM w ramach swojego zadania na przyspieszenie tramwajów.
  • W ostatnich dniach korki na Morenie wyraźnie dają o sobie znać.
  • Kierowcy zwracają uwagę, że korki dokuczają także po godzinach szczytu komunikacyjnego.
  • Kierowcy zwracają uwagę, że korki dokuczają także po godzinach szczytu komunikacyjnego.

Opinie (315) 7 zablokowanych

  • Problem korków wynika z tego, że jakieś 80% firm i instytucji rozpoczyna pracę w godz. 8-9 i kończy 16-17. (3)

    Trzeba więc bardziej zróżnicować godziny pracy. Co za problem pracować 11-19 lub 12-20?

    • 5 23

    • I te firmy tak nagle zaczęły pracować?

      • 4 1

    • Ja pracuje od 21 do 6 rano aby nie stać w korku...wracam na lajcie,golę się ,jem śniadanie i idę spać.15 lat do przodu,minus ze spię w dzień z korkami w uszach ale do przyzwyczajenia.

      • 1 2

    • wytłumacz to przedszkolom które mają wieczny foch na pracę

      to one decydują kiedy ludzie będą pracować, znajdź rozsądne przedszkole co przyjmie dziecko 12-20

      • 6 0

  • Morena to taka gdańska Dąbrowa... (2)

    Po co w ogóle tam kupować.
    Ani dobry dojazd ani lokalizacja

    • 3 15

    • przecież z moreny można jechać w 4 strony świata, do wyboru do koloru, tramwaj, autobus, nawet pkm w zasięgu gdzie Ty z Dąbrową tu wyskakujesz, hahaha
      Dąbrowa to taka wieś za miastem, po drugiej stronie obwodnicy to już zamiejscowi osiedleńcy

      • 11 0

    • Ciebie chyba bozia opuściła

      Z Moreny masz dojazd znakomity - korki tworzą się przez słoików, którzy na terenie SM Morena są tylko przejazdem. A Dąbrowa to jest parodia dzielnicy.

      • 5 0

  • niestety ale planisci trojmiejscy postawili na szerokie arterie kosztem gestej sieci drog na ktorej ruch rozlozyby sie rownomiernie i pozwalal na wybranie roznej drogi do celu.

    dzieki temu np dzisiaj jak tak swietokrzyska stanie to stoi caly gorny taras bo to jedyna droga dojazdowa. nie ma jak ominac korkow.

    • 10 0

  • tylko nie kosztem pieszych (3)

    miasto dla ludzi nie dla samochodów, wygaszac ruch samochodwy jadacych 300 m po bułki !!! wsiadać na rowery, dążmy do miasta rowerowego a nie kolejne poszerzena ulic, bo nie tedy droga do uspokojenia. Poczytajcie sobie o Amsterdamie, gdzie głupcy z wioch mówili że sie nie da. Dało się. Wszędzie sie da. Ja rowerem jeżdzę szybciej niż samochodem i autobsem. A jak nie chcesz sie spocic to pod górkę podepchniesz na początku a po paru przejazdach wjedziesz. Ok, rodziny mogą wskoczyć do autobusu , trmawaju. Nie muszą jechać do kina samochodem. To sam do szkoły. Na rowery.

    • 12 22

    • Nie dążymy do miasta rowerowego

      Gdańsk miastem rowerowym? U nas nawet nie ma rowerów miejskich. Nawet taki Lublin od lat je ma. Każda próba ich wprowadzenia kończy się skandalem.

      Władze Gdańska dążą do miasta tramwajowego, w którym każdy będzie zmuszony korzystać z powolnego tramwaju zatrzymującego się co 300 metrów i mającego awarię kilka razy dziennie. Jak już uniemożliwią poruszanie się samochodami, i GAiT będzie miał monopol na transport gdańszczan, to będą mogli żądać nawet 20zł za bilety jednoprzejazdowe, a my nie będziemy mieli wyjścia - będziemy musieli zapłacić, albo nigdzie nie dotrzemy.

      • 4 3

    • jakes dzwony tam ci bija, ale w jakim kosciele to pojecia nie masz

      • 0 1

    • "dążmy do miasta rowerowego"

      kto dąży?!

      Przecież z tego nawet Chińczycy wyszli...
      Szczególnie przy 200m różnicy poziomów...

      Ale zawsze znajdą się jacyś "pożyteczni", których dowartościuje uścisk dłoni i przychylny uśmiech miejskiego "wybrańca"

      • 4 2

  • To celowe działanie (2)

    Macie jeździć rowerami i hulajnogami. Czego nie rozumiecie?

    • 16 8

    • Nowy wspaniały świat

      Samochody tylko dla elit, reszta do komunikacji, rowerem albo pieszo. Pospólstwo się rozpanoszyło i chce żyć wygodnie. Niedoczekanie! Ograniczenie mobilności to pierwszy punkt z podręcznika małego komunisty. Masz nic nie posiadać i być szczęśliwy!

      • 7 3

    • Ta i właśnie dlatego przebudowano to skrzyżowanie

      A na drogach rowerowych czerwone świeci się przez 15 sekund na trzy minuty.

      • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    Nie będzie lepiej, 1 strzałka niczego nie zmieni. Trzeba kompleksowego rozwiązania przejazdów przez Morenę, zwłaszcza przez (15)

    nowe pojazdy od strony Zaborni i Jasienia. Niebotyczne korki na ul. Piekarniczej a dojazd od strony Kartuskiej - żenada, dolnym odcinkiem starej Myśliwskiej jak w XIX w. Droga z płyt, wąska, kręta przy stawie, bez pobocza dla pieszych. Nic się też nie robi obecnie z ul. Lema. Ponadto, Nowa Olchowa przy wsparciu samorządu mogłaby zostać wpięta na wysokości Zielonego Stoku, bo po co na wysokości starej Myśliwskiej? Albo połączyć ul. Hausbrandta z Osiedlem Słoneczna Morena i poprowadzić do Kartuskiej, jest na to rezerwa terenowa, zawsze to jakaś alternatywna od strony Kartuskiej dla tej okolicy Moreny.

    • 139 8

    • połączenie Hausbrandta

      nic tu nie da. Ruch w kierunku od Myśliwskiej w Piekarniczą co najwyżej przeniósłby się z Piekarniczej na Hausbrandta i dalej w Piekarniczą i stanęłyby w korku i tak.
      Auta jadące od Słonecznej Moreny w Kierunku Kartuskiej przez Myśliwską w korku nie stoją.
      To czego nie wiadomo to jakie auta jadą Piekarniczą i dlaczego. Moim zdaniem na Piekarniczą zjeżdzają auta z Bulońskiej bo omijają tam korek na Bulońskiej gdy jadą do Gdańska. Pytanie też ile jedzie z Kartuskiej na skróty przez Piekarniczą na Morenę bo skrzyżowanie Łostowicka - Nowolipie stoi ...

      • 4 4

    • Do pani Prezydent. (5)

      Brak kompetencji odpowiedzialnych za taką sytuację trwa za długo.

      • 12 4

      • przyjęłam , dziękuję , dam ci stokrotki ...

        • 6 1

      • W takiej sprawie to zły adres. (3)

        Pani prezydent ma najlepszych urzędników jakich zna jeżeli mimo to są nie kompetentni to jedyne wyjście jest przy urnie wyborczej zagłosować na innych kandydatów być może oni będą dysponowali lepszymi kadrami zarządzającymi. Gdyby pani prezydent pozytywnie odpowiedziała na twoją prośbę to by dopiero była afera. oznaczało by to że w zarządzanym przez nią urzędzie działa selekcja negatywna a kompetentni urzędnicy są gdzieś chowani ??!!??

        • 5 1

        • A Horała zna (2)

          dobrych fachowców od ustawiania świateł ulicznych ?
          Bo pewnie inna opcja niż PO albo *** nie ma szans na wygraną w wyborach.

          • 0 3

          • (1)

            Horała wie jak za gadanie dostawać kasę, najbardziej rozbawił mnie morawiecki , który tłumaczył kupno obligacji tym, że powiedział ,że kupi to musiał kupić bo dzięki temu staje się wiarygodny ...hahhhahahaha , gwarantuje państwu że nie będzie podwyżek cen energii ...pamietamy kłamco e bany !

            • 2 0

            • Daj spokój

              Ten człowiek w życiu słowa prawdy nie powiedział.

              • 0 0

    • Jedyny sposób

      Wywalić na bruk cay Wydzia Ruchu z jego kierowniczką na czele. Dewastują miasto niedouki i matoy.

      • 10 1

    • (2)

      w mojej ocenie narysowanie strzałki w prawo ze środkowego pasa dużo zmieni ale w tym miejscu. problem przeniesie się na koniec adamowicza i w inne miejsca. klasyk w okolicy

      • 4 2

      • Ruch rozjeździe się na Adamowicza i Myśliwska w prawo

        Wyglądają one jakby mogły przyjąć jeszcze sporo aut

        • 0 2

      • kolejny specjalista

        przeciez nie wszyscy jadą na koniec budyństrasse, jak polowa dojedzie to dobrze

        • 3 0

    • zamknąć wreszcie ten niebezpieczny skrót starym odcinkiem Myśliwskiej do Piekarniczej, bo kiedyś dojdzie do tragedii

      i ucierpi pieszy lub dziecko idące na przystanek autobusowy na Kartuskiej

      • 2 1

    • Sluszna jest urzednicza wladza w gdansku (1)

      Myśliwska od strony kartuskiej to strefa zamieszkania, piesi mogą chodzić środkiem ulicy, ostatnio straż miejska wykazuje aktywność i wali mandaty na pagorkowej z art. 97 za parkowanie

      • 0 0

      • to się przejdź środkiem ulicy albo urzędnik co to wymyślił

        życzę powodzenia i jak to mówią zrobią tobie z d...y garaż

        • 2 0

    • Urzednik

      No ale chlopie nam sie niechce myslec ani tym bardziej rozwiazywac waszych problemow!byle do 15 a potem zer i szoping w forum buahaaa

      • 0 0

  • Nieprawdopodobne, na tym skrzyżowaniu jest jeszcze gorzej?

    Od powstania alei Adamowicza a to już dwa lata, było widać, że przepustowość tego prawoskrętu to problem. Omijam to miejsce bo zdarzało mi się utknąć w korku na prawoskręcie nawet późnym wieczorem. I teraz nad tym pracują? Ile to godzin zmarnowanych w korkach z powodu tej niedoróbki.
    Wkrótce liczy sie w latach?

    • 12 0

  • Może wystarczy ograniczyć ruch samochodowy , (3)

    wtedy na pewno zmniejszą sie korki. Polska na rowery i do komunikacji miejsckiej. Sa wyjatki ze trzeba samochodem ,ale małe te wyjatki.

    • 6 26

    • rząd wyręcza już w tym samorządy

      - podnosi marże Orlenu naszego kochanego monopolisty.
      (no chyba że ktoś wierzy że Obajtek sam podejmuje polityczne decyzje o cenach paliw w hurcie...)

      • 0 0

    • Może wystarczy ograniczyć liczbę ludzi w mieście?

      Np. przez eksmisję wszystkich na wieś. Nie będzie ludzi, nie będzie aut, nie będzie korków. Proste!

      • 1 1

    • ty już masz ograniczony...

      aparat poznawczy...

      • 1 1

  • Opinia wyróżniona

    Watro sie zastanowić nad zrobieniem zielonej fali (42)

    dla pieszych i rowerów. Tak wygaszono ruch w amsterdamie i kopenhadze. Szybciej rowerem niż samochodem, poza tym drogie parkowanie w miastach powinno zachecac do ozstawainia na P+R na obżeszach i dalej komunikacją.

    • 85 169

    • Mentalnie będziemy na to gotowi za 20-30lat (2)

      Plugawy zachód nie będzie nam mówić jak mamy żyć.

      • 16 28

      • Można zrobić nawet jak w Barcelonie. (1)

        Meteo, rowery i skutery. Tylko, że klimat nie ten no i na netro za biedni...

        • 12 7

        • meteo, netro

          to jakieś zupełnie nowe środki komunikacji. Mówisz, że w Barcelonie takie mają?

          • 3 0

    • W tych miastach jest płasko (7)

      A w Gdańsku mało kto chce jechać rowerem na Morenę, Chełm, Jasień czy Osową

      • 55 14

      • (2)

        Mało kto chce jechać, bo utopiono pieniądze w niedziałających obecnie Mevo - które swoją drogą nie powinny mieć 100% taboru elektrycznego, a raczej połowę albo 1/3. To skandal, co robi się z naszymi pieniędzmi w Polsce.

        • 11 5

        • Tak, a kto by zwoził te wszystkie nieelektryczne z dolnego tarasu i elektryczne z górnego? (1)

          W Gdańsku wszystkie muszą mieć wspomaganie.

          • 8 7

          • Ja tam jeżdżę bez i nie narzekam.

            • 1 0

      • (1)

        Z przymorza większość jeździ po płaskim a ile tam samochodów.
        Wiec ruskie propaliwowe trole zamilczcie bo to nie pagórek jest przyczyną

        • 4 11

        • Grubo pojechane,

          ruskie propaliwowe trole. Ty to musisz byc gejzer intelektu.

          • 4 0

      • Fakt, lenie i grubasy nie dadzą rady. Ja uwielbiam pod górę, dobre kardio. No, ale nie każdy lubi mieć wyrzeźbione ciałko.

        • 1 2

      • Serio??? Proponuję przeliczać rowery jadące z Myśliwskiej w kierunku Gdańska (Kartuska)...jeżdżę to wiem.

        • 1 0

    • zdecydowanie wole Seul czy Busan

      od tych zachodnioeuropejskich wioch, czy skandynawskich dziur

      • 11 14

    • (2)

      Pokaż mi pojemny P+R na obrzeżach naszego miasta, choćby jeden.

      • 22 2

      • Gdańsk Rebiechowo (1)

        • 6 12

        • Byłem tam ub tygodniu, ok 8 rano i przez 20 min szukałem miejsca do zaparkowania. To jest pojemny parking? Śmiechu warte.

          • 13 3

    • A czy w tych miastach mają wzniesienia na 100 m n.p.m? (7)

      Łatwo się mówi o jeździe rowerem po płaskim terenie. Nie każdy ma siłę jechać pod górę na Potokowej czy Łostowickiej itp.

      • 41 9

      • (5)

        Tam powinno się wjeżdżać w 2 min rowerem elektrycznym do wynajęcia.
        Niestety, w Polsce publiczne pieniądze się marnuje.

        • 7 12

        • dullczsowa to mistrz w marnowaniu publicznych pieniedzy (4)

          • 15 6

          • Fakt mieszkańcy płacą setki tysięcy za ochronę pani Dulkiewicz (3)

            Tylko dlatego że ma nie leczone stany lękowe.
            Tego typu psychiczne choroby można skutecznie i taniej leczyć w szpitalu na Srebrzysku.
            Niestety żeby udać się na taką terapię trzeba najpierw uznać że jest się potrzebującym pomocy.
            Jak widać pani Dulkiewicz zamiast leczyć swoje zdrowie psychiczne woli marnować nie swoje tylko mieszkańców pieniądze na swoje fanaberie.

            • 9 8

            • Trzeba być niespełna rozumu trolem, żeby krytykować setki tysięcy na Dulkiewicz (2)

              gdy dziesiątki milionów idą na ochronę prezesa pewnej partii.

              • 1 5

              • Jedna różnica. Prezes opłaca to z pieniędzy partyjnych. Dulkiewicz okrada mieszkańców Gdańska. (1)

                Zamiast udać się do szpitala na Srebrzysku na terapię do psychiatry.
                Stany lękowe można tam skutecznie leczyć nie potrzeba marnotrawić pieniędzy mieszkańców Gdańska na prywatne fanaberie.

                • 4 0

              • No nie do końca

                Willi Jarozbawa oprócz byłych GROMowców pilnuje jeszcze batalion kulsonów - opłacanych jak najbardziej z naszych podatków.

                • 0 1

      • 100 metrów i to zazwyczaj po pracy czy szkole to naprawdę kilka minut prowadzenia roweru .
        Lepiej jechać autem w korku a potem jechać autem w korku na siłownie i maszerować na bieżni?

        • 5 6

    • Nie o tym jest ten artykuł

      • 10 2

    • Tylko, żeby zmuszać kogoś do poruszania się komunikacją najpierw trzeba dostosować komunikację do potrzeb, a nie likwidować połączenia. Tak jak to zrobiona z PKM - zanim ludzie zdążyli się przyzwyczaić do nowego środka transportu zlikwidowano połowę połączeń.

      • 26 1

    • Tam jest płasko to sobie można rowerkiem dojeżdżać do pracy, ja podziękuję wracać z Wrzeszcza na Myśliwską, cały czas w spalinach i pod górę. To nie jest zbyt zdrowe.

      • 31 6

    • Ile mamy w Gdańsku P+R na obżerzach?

      W Gdyni to akurat łatwo policzyć, do zera się łatwo liczy.

      • 15 2

    • Jeden pieszy idzie 3km/h, drugi 8km/h, jeden rowerzysta jedzie 15km/h, drugi 30km/h. Jak zrobić zieloną falę dla nich wszystkich (3)

      W przeciwieństwie do nich wszystkie samochody jadą mniej więcej z podobną prędkością (oprócz zawalidróg i szaleńców), więc dla samochodów teoretycznie da się zrobić zieloną falę, tylko GZDiZ tego nie potrafi.

      • 15 7

      • czyli pojecia nie masz bo w rowerach tez jest średnia bo 80 % rowerzystów jedzie 18km/h (1)

        • 7 9

        • Czyli piesi też będą musieli biec 18km/h żeby załapać się na zieloną falę dla pieszych i rowerów?

          • 14 4

      • 30 km/h to jest ciężko utrzymać. Trekingowca

        alu rama ledwo rozbujałem z lekkiej górki 26km/h. Nie każdego stać na szosówkę z ramą z kompozytów

        • 6 3

    • Tam są 3 obwodnice (2)

      W Kopenhadze są 3 ringi, 3 obwodnice, wczoraj wróciłem z tamtąd, rozumiesz ??? jakie wygaszenie ruchu ? jest mnóstwo dróg dla jednych i drugich po prostu, bogaty kraj normalne

      • 24 3

      • Z tamtąd, co za d**il. (1)

        • 1 3

        • Z kąt? Z tamtond...

          Czego nie wicie, nie rozumicie?

          • 3 1

    • czy te miasta mają 200m (2)

      różnicy poziomów?

      I dlaczego są wyróżniane wypowiedzi analfabetów?!

      • 12 6

      • Dlatego, że wypowiedzi analfabetów są bardziej merytoryczne niż wypowiedzi nieanalfabetów... (1)

        • 2 5

        • Merytoryka, argumentacja na poziomie

          pisowni.

          • 4 3

    • Kopenhaga i Amsterdam są plaskie jak stół. (3)

      U nas są góry, Chełm , Morena, Niedźwiednik itd.

      • 14 2

      • (2)

        Kilka minut prowadzenia roweru i to po pracy czy studiach
        Za duży wysiłek?

        • 3 11

        • ale jak po pracy?

          wszyscy pracuja na Dolnym Tarasie? Wszyscy mieszkaja na Gornym Tarasie?

          • 8 0

        • Nikt ci nie broni, możesz nawet kilka godzin

          • 2 2

    • Nastepny bystry inaczej porownuje płaski Amsterdam,

      z gorzystym Gdanskiem...

      • 2 0

  • Kierowcy (1)

    Problemem są cwaniaki którzy jadą lewym do końca i się wbijają w prawo do Bulońskiej.

    • 14 3

    • Dzięki takim cwaniakom nie ma totalnego paraliżu. Gdyby nie oni, nikt nie wyjechałby z Piecewskiej i Żylewicza.

      • 1 9

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane