• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kosztowna rewitalizacja ul. Ogarnej w Gdańsku

Maciej Naskręt
11 kwietnia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Miasto słono zapłaci za odsłonięcie bruku na 50-metrowym odcinku ul. Ogarnej w Gdańsku. Miasto słono zapłaci za odsłonięcie bruku na 50-metrowym odcinku ul. Ogarnej w Gdańsku.

Po zerwaniu asfaltu z 50-metrowego odcinka ul. Ogarnej w Gdańsku okazało się, że odkryty bruk trzeba jeszcze naprawić. Dlatego remont nie pochłonie 30 tys. zł, lecz sześć razy więcej. Dlatego dalsze przywracanie historycznego wyglądu ul. Ogarnej stoi pod znakiem zapytania.



Czy odkrywanie bruku spod asfaltowych jezdni to sposób na rewitalizację ulic?

W marcu gdański Zarząd Dróg i Zieleni przeprowadził zrywanie nawierzchni asfaltowej z części jezdni ul. Ogarnej zobacz na mapie Gdańska - na odcinku od ul. Podgarbary zobacz na mapie Gdańska do ul. Pocztowej zobacz na mapie Gdańska. Był to pierwszy etap przywracania historycznego wyglądu ulicy w centrum Gdańska. Prace modernizacyjne miały potrwać miesiąc.

- Przedsięwzięcie kosztować miało ok. 30 tys. zł. Tymczasem koszt całkowitej modernizacji niewielkiego, bo 50-metrowego fragmentu ul. Ogarnej, szacowany jest aż na 200 tys. zł. Ponieważ wydatki te znacznie przekraczają pierwotne plany oraz z powodu znacznych potrzeb finansowych ZDiZ, związanych z przedłużającą się zimą, kolejny etap remontu ul. Ogarnej zostaje na razie odłożony - mówi Katarzyna Kaczmarek, rzecznik prasowy Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku.

Okazało się, że na Ogarnej trzeba wydłużyć czas robót oraz zwiększyć znacznie zakres przedsięwzięcia.

- Wszystko z powodu fatalnego stanu nawierzchni, która przez kilkadziesiąt lat ukryta była pod asfaltem. Ponieważ po zerwaniu asfaltu odsłonięty bruk okazał się zniszczony i mocno sfałdowany, zdecydowaliśmy o jego przebrukowaniu - mówi Kaczmarek.

Po zdjęciu pierwszego fragmentu kostki okazało się, że przełożona musi zostać nie tylko ona, ale wymiany wymaga też cała podbudowa ulicy. Jej stara, piaskowa podbudowa została przez lata wypłukana, prawdopodobnie przez wodę z nieszczelnych instalacji. W efekcie utworzyły się tam puste przestrzenie.

Prace brukarskie zlecone przez gdański ZDiZ ruszyły w środę i powinny zakończyć się pod koniec maja. Ruch samochodów odbywa się bez utrudnień.

Harmonogram prac na ul. Ogarnej.

10.04-14.04 - ustawianie kamiennych krawężników
15.04-21.04 - roboty ziemne i podbudowa jezdni
22.04-15.05 - nawierzchnia jezdni
15.05-31.05 - chodniki (prawa i lewa strona).

Opinie (151) 1 zablokowana

  • A za kolejne 100 lat będziemy przywracać historyczny asfalt :-)

    • 6 2

  • Trzeba była się popytać mieszkańców, to powiedzieliby, dlaczego 50 lat temu

    położna asfalt. Bo bruku zwyczajnie nie było, zwłaszcza w okolicach dawnej szkoły nr 37, pomiędzy Ławniczą a Pocztową. Bruk NIGDY nie był naprawiany i jest taki jaki był w 1945 roku, czyli go nie ma. Całe dziesiątki metrów ulicy to asfalt położony na UBITYM żwirze z dodatkiem cementu. Nawierzchnia brukowa zapadła się razem z podziemnymi tunelami (np. tunel pomiędzy ul. Za murami, a Salą Czerwoną Ratusza Głównomiejskiego) nie tyle w wyniku działań wojennych co budowy w latach 50 i 60 schronów. Podziemnych tuneli, jak w każdym średniowiecznym mieście w Europie było w Gdańsku mnóstwo, bo ambicją każdego, bogatszego właściciela kamienicy był posiadanie sekretnej drogi ucieczki, najlepiej poza mury miejskie. Co sprytniejsi mieli wylot tunelu wprost do kanałów Motławy z zacumowaną w kanale łódką. Wyjścia udawały zamurowane okna i bramy, zwykle otwierane z tylko od wewnętrznej strony, ale umożliwiającej po wyjściu ich zatrześnięcie. Pod Długą, Psią (Ogarną), Jopejską (Piwną), Chlebnicką, Szeroką i innymi było po kilkadziesiąt poprzecznych tuneli !! Wyloty do kanałów zostały zlikwidowane w końcu 19 wieku przy pracach umacniających brzegi. Podobno pozostało kilka wyjść zsyfonowanych.

    • 7 0

  • jak to możliwe, że pod asfaltem takie dziwa...

    buhahaha - a myśleli, że pod asfaltem znajdą gładko ułożony polbruk...

    • 6 1

  • Sprostowanie

    "piaskowa podbudowa została przez lata wypłukana, prawdopodobnie przez wodę z nieszczelnych instalacji"
    Te instalacjenazywaja się dziury!

    • 4 0

  • Tekst oryginalny:

    Po zdjęciu pierwszego fragmentu okazało się, że Przełożona musi zostać. Nie tylko ona...
    Wymiany wymaga cała podbudowa. Jej stara podbudowa została przez lata wypłukana. Przez wodę? Raczej z nieszczelnych instalacji. W efekcie utworzyły się tam puste przestrzenie.
    Prace ruszyły w środę i powinny zakończyć się pod koniec maja. Ruch odbywa się bez utrudnień.

    • 0 0

  • Jazda rowerem

    Rozumiem, że miasto chce przywrócić dawny wygląd ul Ogarnej, ale jazda rowerem tam stanie się koszmarem... Wyrównywanie i kładzenie bruku od nowa nic nie da. Jeżdżę wzdłuż ul. Garbary i Tkacką i mimo, że to taki krótki kawałek to cały rower mi klekocze. Nie jest to super rower, ale chyba trzeba będzie poszukać alternatywnej trasy. Szkoda bo lubię jeździć po Starówce...

    • 2 2

  • nawierzchnia

    Fatalnie tak samo jak z fatalną ulica Długą i Długim Targiem. Koszmar totalny jeśli chodzi o nawierzchnię, która uzupełniana jest - łatana byle jaką kostką brak jakichkolwiek zasad estetyki, zachowania jej równości i godnego charakteru.

    • 2 1

  • A ŁĄKOWA KIEDY???

    Mieliście zacząć w marcu....i wyrobić się do 2014...i jest jak zwykle - obiecanki cacanki a głupiemu...rośnie gul! NIE PÓJDĘ NA WYBORY! Coraz więcej nas jest!

    • 4 2

  • CZAS NA REWITALIZACJĘ OGARNEJ.

    • 4 0

  • Plac Wałowy, Rzeźnicka i Żabi kruk - CZAS NA REWITALIZACJĘ. (1)

    • 5 1

    • Co do Żabiego Kruka

      to na razie zrobiono wzdłuż Motławy trakt spacerowy dla samobójców (pozbawiono/ukradziono? barierki ochronne wzdłuż Motałwy). Włos się jeży, gdy widzi się tam licznie idące i wracające z pobliskiej szkoły dzieci

      • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane