• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Krok od strajku w gdyńskiej komunikacji. Kierowcy chcą więcej zarabiać

Patryk Szczerba
17 czerwca 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Przedstawiciele spółek przewozowych nie kryją, że wyższe zarobki kierowców nie są obecnie brane pod uwagę przez zarządy. Przedstawiciele spółek przewozowych nie kryją, że wyższe zarobki kierowców nie są obecnie brane pod uwagę przez zarządy.

98,5 proc. pracowników firm przewozowych działających na terenie Gdyni oraz Zarządu Komunikacji Miejskiej, z blisko 900 biorących udział w referendum opowiedziało się za przystąpieniem do sporu zbiorowego z pracodawcami. Powodem jet systematyczne odrzucanie wniosków o podwyżkę. W tle coraz wyraźniej pojawia się widmo strajku.



Jak odnosisz się do postulatów kierowców domagających się podwyżek?

Spór pracowników komunikacji miejskiej trwa od zeszłego roku. Rozmowy dotyczące podniesienia wynagrodzenia pracowników zakończyły się ostatecznie fiaskiem, mimo że związkowcy sukcesywnie obniżali swoje żądania. W ostatecznej wersji postulat dotyczył podwyżki w wysokości 50 groszy za godzinę pracy, jednak nie został przyjęty przez zarządy spółek przewozowych.

Obniżanie żądań

Zdecydowano o referendum, w którym wzięło udział 803 na 1104 zatrudnionych pracowników trzech spółek przewozowych: Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej, Przedsiębiorstwa Komunikacji Autobusowej oraz Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej, a także Zarządu Komunikacji Miejskiej. 791 osób zdecydowało, że konieczne jest wejście z pracodawcami w spór zbiorowy.

To oznacza, że negocjacje rozpoczną się od początku, trybem regulowanym przepisami dotyczącymi sporów zbiorowych. Związkowcy rozpoczną rozmowy od swojego początkowego postulatu, czyli podwyżki o 1,46 zł za godzinę pracy. Obecnie przykładowa pensja jednego z pracowników Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej to 15,20 zł brutto za godzinę. Najniższa stawka jest o 80 groszy mniejsza.

- To 70 proc. inflacji z ostatnich pięciu lat. Stawka przy poziomie na 13,9 proc. powinna wynosić 2,08 zł. W czwartek będziemy chcieli spotkać się i zdecydować o dalszych krokach i terminach, które pozostawimy zarządom na reakcję. Widać determinację wśród załogi. Większość pracowników pracuje w systemie zmianowym, a mimo to 72 proc. zdecydowało się zagłosować - wyjaśnia Stanisław Taube, przewodniczący Związku Zawodowego Pracowników Komunikacji Miejskiej w Gdyni.

Na razie oflagowanie

Na razie działania widoczne dla pasażerów ograniczą się do oflagowania budynków. W dalszym terminie niewykluczony jest strajk ostrzegawczy, jednak wiele zależy od rozmów w kolejnych tygodniach. Te zapowiadają się na trudne, zwłaszcza, że przewoźnicy swojego stanowiska dotyczącego podwyżek zmieniać nie chcą.

- Postawione w referendum pytanie przesądziło o jego wyniku. Strona związkowa zna uwarunkowania i możliwości finansowe przedsiębiorstw. Warto brać pod uwagę też zarobki na tle innych przewoźników komunalnych w całej Polsce. Rozmawiamy o konkretach i myślę, że wreszcie dojdziemy do porozumienia - wyjaśnia Bogusław Stasiak, prezes PKM.

Podobne deklaracje składają przedstawiciele PKA.

- Rozumiemy intencje pracowników, którzy chcą więcej zarabiać, bo każdy chciałby zarabiać więcej, ale nie mamy obecnie możliwości, żeby wprowadzić podwyżki. Uważamy, że zarobki są naprawdę godziwe na tle innych przedsiębiorstw i całej branży. Na samym początku chcemy uporządkować inne sprawy, przede wszystkim te dotyczące układów zbiorowych pracy - odpowiada Lech Żurek prezes Przedsiębiorstwa Komunikacji Autobusowej.

Chodzi przede wszystkim o stworzenie możliwości bardziej elastycznego rozliczania czasu pracy kierowców, by najwięcej zarabiali ci, którzy wykonują swoje obowiązki w większym wymiarze czasowym.

O podjęciu akcji strajkowej na razie nikt głośno nie mówi. Ma być ostatecznością, która może jednak sparaliżować miasto.

- Jesteśmy dobrej myśli co do dalszych rozmów. Wielokrotnie udawało się nam dojść do porozumienia w różnych kwestiach i myślę, że tym razem będzie podobnie - zapewnia Taube.

Miejsca

Opinie (292) 1 zablokowana

  • kierowcy do kierownic! (3)

    • 10 12

    • kierownicy do kierownic

      :D

      • 4 0

    • Teresa do garów.

      • 4 0

    • tereska

      do

      • 0 0

  • Strajk, protesty, po co ? (4)

    A może tak lepiej poszukać sobie innej pracy a nie uprzykrzać innym życie.

    • 12 58

    • śmieszny jesteś ty bez nas lepiej sobie Drogę na skróty znajdź zębys za szopko podeszwy w trampkach nie zdarł

      • 2 0

    • trzeba by było coś ze sobą reprezentować? (2)

      machać kółkiem to każdy ... potrafi

      • 0 9

      • Zapraszam.

        • 6 0

      • Również zapraszam. To tylko wy z boku widzicie że tylko fajerą się kręci, ale to że trzeba też myśleć między inny za takich jak ty co nie potrafią przeczytać na przednich drzwiach proszę nie ograniczać widoczności, ale trzeba będzie podrzucić profesorowi myśl aby otworzył szkołę czytania dla swoich pasażerów, bo podczas istnienia zkm-u to nauczono was tylko pisać ....

        • 3 0

  • 15,20 brutto (15)

    178 x 15,20 x 0,7 = 1893,92 netto. Dobrze liczę? Jeśli tak to dawno piwinni strajkować bo taka pensja to samobójstwo.

    • 55 7

    • (3)

      2705 brutto na umowę to 1951 netto. Są kalkulatory w 'necie, nie musisz liczyć na piechotę.

      • 5 3

      • 168h

        niezupełnie, bo średni miesięczny wymiar czasu pracy to 168 godzin

        • 6 0

      • Ale nie nie umiem korzystać z neta. (1)

        Wiesz nie każdy pracuje w intelu i zna się na internacie.

        • 1 4

        • I dlatego zarabiasz samobójczą pensję.

          • 1 3

    • poważnie...? (5)

      ja mam podobną pensję z 10 letnim stażem pracy i z wyższym wykształceniem w instytucie naukowym, gdyby nie mąż co lepiej zarabia, to zęby w ścianę...

      • 10 2

      • k (2)

        co nie znaczy, że jest to godziwe wynagrodzenie

        • 15 0

        • ja nie mówię że to jest godziwe wynagrodzenie... (1)

          ... uważam że taka pensja to nie samobójstwo, choć dla pojedynczo prowadzonego gospodarstwa domowego, to życie na granicy ubóstwa.
          Stwierdzam tylko, że sporo osób pracuje za takie pensje, z wykształceniem wyższym niż kierowca, choć pewnie kierowcy mają cięższą pracę...

          • 2 1

          • durna pałko iluś kierowców po studiach tez znajdziesz ciekawe dlaczego wg sprawozdań panów prezesów tych spółek wyciągają oni rocznie 220 tysięcy zł czyli biorą sobie ładnych kilkanaście tysięcy zł miesięcznie.Po co trzy firmy trzy zarządy?

            • 6 0

      • ja tak samo, a utrzymać się muszę sama
        pracując naukowo mam znacznie niższą pensję
        i to boli

        • 2 1

      • to nie marnuj życia

        zrób prawo jazdy, zdobądź kwalifikacje i zatrudnij się. Odkryj ten miód zajęcia zwanego kierowca "nieuk" i porównasz wymagania, tryb pracy tygodniowej, czas pracy, pieniądze, stres przez cały czas wykonywania czynności służbowych.

        • 0 0

    • hm... (1)

      Niech nie narzekają,z dodatkami mają prawie 3 tys na miesiąc netto...wiem bo znajoma się tam przyjęła.Poza tym za ich brak kultury podwyżki? Niech idą tam gdzie lepiej płacą jak im źle.

      • 8 21

      • Wymień te dodatki skoro jesteś tak dobrze poinformowany.

        • 10 3

    • Pomijasz premie (2)

      Tylko do tej stawki godzinowej dochodzi 30% premii uznaniowej + premia za wysługę lat. Oprócz tego nadal funkcjonują trzynastki i tzw. wczasy pod gruszą. Realna płaca kierowcy autobusu na rękę to około 3000 zł. Chyba dość godzina zważywszy, że poza prawkiem to żadnych szczególnych kwalifikacji do tego zawodu nie potrzeba.

      • 3 8

      • (1)

        premię uznaniową bardzo łatwo można w komunikacji gdyńskiej stracić wystarczy że na czymś cię złapią np na rozpięciu trzech guzików u koszuli albo na przyspieszeniu na jakimś zad.. o więcej niż 30 sekund i z premii uznaniowej robi się tak że to ty im musisz oddać a nie zyskujesz.Poza prawem jazdy trzeba być zdrowym na ciele i umyśle samo prawo jazdy ma zaporową dla wielu cenę a gdzie kurs i licencja na przewóz osób np?

        • 5 2

        • "Trzeba być zdrowym na ciele i umyśle" :)

          No i jeszcze trzeba rano wstać! W innych pracach tych rzeczy nie ma ;)

          • 3 0

  • Co za mowa nienawiści, nie "więcej", tylko "godniej"! Płacę w górę, ceny w dół, to moje hasło!

    • 24 1

  • 15,20 zł brutto za godzinę

    po odliczeniu ZUS i US zostaje 10 zł
    jeszcze trzeba doliczyć ZUS od pracodawcy.
    czyli jedna godz. ok 18 zł z czego dla tego co tyra 10 zł się należy.
    Czyli szału nie mają.
    1,46 netto czy brutto? Jak netto to chcą podwyżki ok 2,8 zł. Ale..... dziennikarz nie zna się na tym i piszę co usłyszał w autobusie.

    • 32 5

  • (2)

    W Polsce to ogólnie słowo podwyżka nie istnieje.

    • 29 1

    • To prawda, teraz robią pejriwju.

      • 0 0

    • Tak

      Podwyżki cen :)

      • 0 0

  • Hej (8)

    Z dodatkami mają 3 tyś na rękę, dlaczego nikt o tym nie pisze.

    • 14 34

    • Co to jest "tyś"?

      • 7 3

    • Wymień te dodatki skoro jesteś tak dobrze poinformowany.

      • 14 2

    • kierowcy i pisowcy minusuja

      • 1 12

    • (2)

      i utrzymaj za to 5 - osobową rodzinę, a na każdym kroku są tylko karani i kontrolowani, a prezes ile zarabia jak taki cwany??

      • 10 0

      • (1)

        A może ktoś nam przedstawi przebieg kariery tego prezesa. Bo ja go znam jako zaufanego szczura,

        • 7 0

        • no i to wystarczy żeby rocznie z tego PKMu wyciągać ponad 220 tysięcy kiedyś ujawnili to.Każdy z panów prezesów zausznik szczura wyciaga grubo ponad 200 tysięcy rocznie jakieś 8X więcej niż kierowca który codziennie ryzykuje jeżdżąc wielkim pojazdem w tym szalonym ruchu stasiak może najwyżej kawą się oblać za biurkiem albo dostać odcisków na d....

          • 8 0

    • (1)

      mam po 25 latach 2300-2400 na reke

      • 2 0

      • co ty bredzisz- nie ośmieszaj się

        chyba że na pół etatu

        • 0 0

  • Tu jest syf nie zarobki ! 500 euro na miesiąc ! KPINA ! (2)

    • 40 7

    • Emigruj! Europa stoi otworem! Tylko się nie zdziw... PS. Po odejściu od Ojczyzny reklamacji nie uwzględnia się.

      • 3 6

    • blizej 450

      • 4 0

  • co (2)

    żeby się tam dostać do pracy to trzeba mieć dobre znajomości,160 godzin w miesiącu ,gdzie można mieć tak dobrze?

    • 10 22

    • Dobrze? Znajomości? 160 godzin w miesiącu to normalny wymiar pełnego etatu, razy 15,20 daje 2400 zł brutto. To mają być te kokosy, gdzie trzeba się po znajomości dostawać? Jak coś potrafisz, to jest dużo lepiej płatnych zajęć.

      • 14 0

    • Moim zdaniem tak dobrze maja jeszcze w :

      Ukraina,Białoruś,Armenia ,Gruzja itp wszystko co na wschód plus cała afryka tam mają tak dobrze.

      • 12 3

  • (6)

    Miasto dobrze zrobiło zabierając dotację na komunikację miejską a zamiast tego budując drogi rowerowe. Właśnie tak należy przeorganizować politykę komunikacyjną miasta w myśl zasad zawartych w elementarzu polityki komunikacyjnej. Należy dążyć do tego, aby komunikacja miejska była tylko na obrzeżach miasta a jedynym środkiem poruszania się w mieście był rower lub rower elektryczny.
    I będzie można zredukować zarówno tabor komunikacji miejskiej jak i liczbę kierowców.
    Będą kolejne środki na budowę dróg rowerowych.

    • 7 56

    • zgadzam się

      betonową Gdynię trzeba przewietrzyć trochę

      • 1 6

    • Puknij się w łeb!!!! Nie wyobrażam starców na rowerach w mieście. Sa różni ludzie starzy i młodzi chorzy i kalecy a Ty chcesz ich wsadzić na rower? Poza tym wiesz jakby było tłoczno na drogach rowerowych....? Coś chyba mocnego zaszyłeś pisząc takie bzdury.

      • 15 3

    • a zimą?

      Zimą też na rowerach przez śnieg, mrozy i odwilże?

      • 13 1

    • skończ pieprzyć i jątrzyć złodzieju nicków

      dobrze wiesz, że utrzymanie to jedna kupka, a inwestycje to druga (zresztą, 85% UE). Wtopiło się z lotniskiem, zachciało się pokazowej kolejki, trzeba dorzucić do igrzysk - to tnie się komunikację.

      • 8 1

    • Jasne sąsiadkę na ramę roweru i do roboty.

      • 5 0

    • ciekawe, jak ci wszyscy "ludzie" wjeżdżaliby na witomino, karwiny no i płytę redłowską skoro komunikacja miałaby być na obrzeżach miasta ?? no chyba, że szczurek każe wybudować gondole ;)

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane