- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (516 opinii)
- 2 Zwężenie w centrum i remont we Wrzeszczu (209 opinii)
- 3 Wstrzymany przetarg na obwodnicę Witomina (93 opinie)
- 4 Pył węglowy nad Gdańskiem. Wyniki kontroli (156 opinii)
- 5 Koniec sporu o korty i "Górkę". Jest decyzja (98 opinii)
- 6 Mogli wlepić mandat, a zmienili mu koło (72 opinie)
Krótkie wiaty: przebudowa zamiast demontażu
Gdański Zarząd Dróg i Zieleni znów zmienia zdanie ws. kontrowersyjnych wiat przystankowych. Pierwotnie wiaty ze zbyt krótkim dachem i bez ścian bocznych chroniących przed wiatrem i zacinającym deszczem miały zostać zdemontowane. Teraz podjęto decyzję o modyfikacji ich konstrukcji bez konieczności ich demontażu. Zmiany będą dotyczyć 12 z 64 nowych wiat.
Początkowo urzędnicy próbowali bronić projektu, mówiąc, że były one wykonane zgodnie z obowiązującymi wytycznymi, ale gdy pod koniec listopada sprawę nagłośniły media w całym kraju, urzędnicy w krótkim oświadczeniu przyznali, że wiaty rzeczywiście wymagają poprawek i zostaną zdemontowane. Dodatkowo zapowiedzieli, że osoby odpowiedzialne za pomyłkę zostaną ukarane.
Teraz urzędnicy znów zmienili zdanie. Wiaty nie zostaną zdemontowane, lecz przebudowane w miejscach, w których już stoją.
- Po dokładnej analizie możliwości, jakie daje każda lokalizacja, podjęto decyzję o modyfikacji konstrukcji 12 wiat i osłon tak, aby stały się bardziej funkcjonalne. Unikniemy demontażu konstrukcji wiat. Daszki zostaną powiększone, a tam, gdzie będzie to możliwe, wyposażone dodatkowo w boczne ścianki. Koszty tej modernizacji będą znane po wykonaniu odpowiedniej dokumentacji dla tych lokalizacji. Każde z 12 zadaszeń w możliwie najszybszym terminie zyska dodatkowe wyposażenie - wyjaśnia Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy GZDiZ.
Jak dodaje, kontrowersje dotyczą 12 wiat ustawionych w różnych lokalizacjach miasta, a nie całego projektu, który obejmuje 64 wiaty. Niespójne elementy - jak ławka za wiatą - według urzędników wynikały z tego, że trwał proces budowlany.
- Przy montażu nowego wyposażenia stare zostało zdemontowane - dodaje Kiljan.
Średni koszt jednej wiaty wyniósł ok. 50 tys. zł, ale jak tłumaczą urzędnicy, koszty samej konstrukcji wahają się między 12 a 17 tys. zł (w zależności od wielkości). Pozostałe koszty to dokumentacja projektowa, przyłącze energetyczne, dostawa i montaż oraz gwarancja udzielona przez wykonawcę.
Co z zapowiadanymi karami dla pracowników urzędu?
- Pracownik GZDiZ odpowiedzialny za uzgodnienie rozwiązań otrzymał karę porządkową załączoną do akt osobowych, która wiąże się z konsekwencjami finansowymi - dodaje Kiljan, ale nie podaje kwoty, jaką został ukarany urzędnik.
Jednocześnie dodaje, że GZDiZ jako zarządca drogi wyciągnął wnioski z popełnionych błędów i zobowiązał się do wypracowania zmiany standardów usytuowania wiat.
Co ciekawe, na terenie Gdańska stoi 849 wiat. Według oficjalnych danych poziom "zawiatowienia" w Gdańsku jest jednym z najwyższych w całym kraju.
- W zależności od szerokości pasa drogowego, którego wiata jest elementem, 646 to wiaty szerokie (140 cm), 123 wiaty mają metr szerokości. Wąskich zadaszeń, których montaż stał się kontrowersyjny, było tylko 12 - dodaje Kiljan.
Wąskie wiaty przewidziane do przebudowy stoją na ulicy:
- ul. Powstańców Warszawskich (przystanek "Płowce") - poszerzenie daszku bez paneli bocznych,
- ul. Zawodzie (przystanek "Dworkowa") - poszerzenie daszku i dołożenie panelu bocznego od jednej strony (wyjazdu),
- ul. Schuberta (przystanek "Schumana") - poszerzenie daszku bez paneli bocznych,
- ul. Jabłoniowa (przystanek "Szadółki") - poszerzenie daszku (do skrajni drogowej) bez paneli bocznych,
- ul. Schuberta (przystanek "Schuberta") - poszerzenie daszku bez paneli bocznych,
- ul. Starogardzka (przystanek "Starogardzka") - poszerzenie daszku bez paneli bocznych,
- ul. Leszczynowa (przystanek "Jeziorowa") - poszerzenie daszku bez paneli bocznych,
- ul. Leszczynowa (przystanek "Jaworowa") - poszerzenie daszku bez paneli bocznych,
- ul. Leśna Góra (przystanek "Góralska") - poszerzenie daszku bez paneli bocznych,
- ul. Leśna Góra (przystanek "Leśna Góra Przychodnia") - poszerzenie daszku bez paneli bocznych,
- ul. Małomiejska (przystanek "Ptasia") - poszerzenie daszku bez paneli bocznych,
- ul. Kartuska (przystanek "Źródlana") - poszerzenie daszku wraz z panelami bocznymi, podcięcie skarpy z umocnieniem i przesunięcie w głąb pasa drogowego, poszerzenie chodnika pod wiatą.
Opinie (267) ponad 10 zablokowanych
-
2021-12-12 12:52
ale reklama sie zgadza?
komunikacja powinna byc za darmo przez te reklamy.
- 4 0
-
2021-12-12 13:14
i ktoś przytuli kolejną banieczkę za d**ilizm.
- 5 0
-
2021-12-12 13:24
Ox
Kto za to zaplaci ? Mieszkancy? Czy to intelektualne monstrum z urzędu miasta ktore zatwierdzilo ten projekt?!?!
- 3 1
-
2021-12-12 15:32
Zdążą na lato
Spokojnie, zdążą na lato może przyszłego roku ogarnąć temat.
- 3 0
-
2021-12-12 15:41
Czy kto wie, dlaczego do kosztów wiaty (50 tys.) włączono "gwarancję udzieloną przez wykonawcę"? (2)
- 1 1
-
2021-12-12 16:07
Tak standardowo (1)
Doliczanie kosztów podczas gwarancji to normalna praktyka. To jest faktycznie koszt
- 0 0
-
2021-12-12 16:09
A jak nie zapłacisz to cię zostawią z bublem? Wolne żarty!
- 0 0
-
2021-12-12 16:14
Bez bocznych ścian to bez sensu. Są takie na lotnisku (gdzie miejsca jest w brud). Nie chronią dosłownie przed niczym. Wystarczy wejść pod taką wiatę na 10 min. w czasie deszczu (jesiennego, z nawet niedużym wiatrem), żeby się zorientować, jak to działa i gdzie co postawić.
- 1 1
-
2021-12-12 16:18
Pewnie...
...trzeba było uciąć fundusze na normalne wiaty, bo był kolejny rydwan do kupienia XD
- 1 1
-
2021-12-12 16:29
Jako płacący podatki pytam się: (1)
KTO zapłaci za ten bubel !! Konkretne nazwisko/nazwiska ! ?
- 1 1
-
2021-12-12 17:14
Konkretnie to mozesz swoje wpisac, Ty na pewno zaplaciles i zaplacisz.
- 0 0
-
2021-12-12 16:40
A babsztyl ZA NIC nie ODpoWIADA? Za co bierze teraz ponad 20 tys. m-cznie?!
Ciągła kompromitacja tej "..dDĘTKI": a to rydwan, a to daktylowiec, a to 'fundacja 'drzyj ryja'...A my toto utrzymujemy i opłacamy sowicie?!
- 1 0
-
2021-12-12 16:42
"Koszty tej modernizacji będą znane po wykonaniu odpowiedniej dokumentacji dla tych lokalizacji. "
Znowu koszta ,znowu wywalanie pieniędzy? Kto znów na tym zarobi?
- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.