• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Krótkie wiaty: przebudowa zamiast demontażu

Maciej Korolczuk
10 grudnia 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Jedna z 12 wiat, które zostaną przebudowane. Jedna z 12 wiat, które zostaną przebudowane.

Gdański Zarząd Dróg i Zieleni znów zmienia zdanie ws. kontrowersyjnych wiat przystankowych. Pierwotnie wiaty ze zbyt krótkim dachem i bez ścian bocznych chroniących przed wiatrem i zacinającym deszczem miały zostać zdemontowane. Teraz podjęto decyzję o modyfikacji ich konstrukcji bez konieczności ich demontażu. Zmiany będą dotyczyć 12 z 64 nowych wiat.



Decyzja o przebudowie wiat zamiast ich demontażu jest:

Z wiat, jakie stanęły na przystankach autobusowych w Gdańsku, szydziła cała Polska. Z 30 nowych wiat zamówionych przez Dyrekcję Rozbudowy Miasta Gdańska część z nich okazała się niefunkcjonalna. Miały one zbyt krótkie daszki i brakowało w nich bocznych ścian, chroniących przed deszczem i wiatrem podróżnych oczekujących na autobus.

Początkowo urzędnicy próbowali bronić projektu, mówiąc, że były one wykonane zgodnie z obowiązującymi wytycznymi, ale gdy pod koniec listopada sprawę nagłośniły media w całym kraju, urzędnicy w krótkim oświadczeniu przyznali, że wiaty rzeczywiście wymagają poprawek i zostaną zdemontowane. Dodatkowo zapowiedzieli, że osoby odpowiedzialne za pomyłkę zostaną ukarane.

Teraz urzędnicy znów zmienili zdanie. Wiaty nie zostaną zdemontowane, lecz przebudowane w miejscach, w których już stoją.

  • Wpadki z wiatami można było uniknąć, gdyby we wskazanych lokalizacjach ustawiono wiaty takie, jak np. ta na Hucisku: bez bocznych ścian, ale z normalnym daszkiem i wygodnymi ławkami.
  • Innym dobrym przykładem są wiaty, jakie od kilku lat stoją na przystanku "Warneńska".
- Po dokładnej analizie możliwości, jakie daje każda lokalizacja, podjęto decyzję o modyfikacji konstrukcji 12 wiat i osłon tak, aby stały się bardziej funkcjonalne. Unikniemy demontażu konstrukcji wiat. Daszki zostaną powiększone, a tam, gdzie będzie to możliwe, wyposażone dodatkowo w boczne ścianki. Koszty tej modernizacji będą znane po wykonaniu odpowiedniej dokumentacji dla tych lokalizacji. Każde z 12 zadaszeń w możliwie najszybszym terminie zyska dodatkowe wyposażenie - wyjaśnia Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy GZDiZ.
Jak dodaje, kontrowersje dotyczą 12 wiat ustawionych w różnych lokalizacjach miasta, a nie całego projektu, który obejmuje 64 wiaty. Niespójne elementy - jak ławka za wiatą - według urzędników wynikały z tego, że trwał proces budowlany.

- Przy montażu nowego wyposażenia stare zostało zdemontowane - dodaje Kiljan.
Nasi czytelnicy uwagi mają też do wiat, które służą pasażerom już od dłuższego czasu, i wskazują, że przez otwory pod dachem padający śnieg osadza się na ławkach. Nasi czytelnicy uwagi mają też do wiat, które służą pasażerom już od dłuższego czasu, i wskazują, że przez otwory pod dachem padający śnieg osadza się na ławkach.
Średni koszt jednej wiaty wyniósł ok. 50 tys. zł, ale jak tłumaczą urzędnicy, koszty samej konstrukcji wahają się między 12 a 17 tys. zł (w zależności od wielkości). Pozostałe koszty to dokumentacja projektowa, przyłącze energetyczne, dostawa i montaż oraz gwarancja udzielona przez wykonawcę.

Co z zapowiadanymi karami dla pracowników urzędu?

- Pracownik GZDiZ odpowiedzialny za uzgodnienie rozwiązań otrzymał karę porządkową załączoną do akt osobowych, która wiąże się z konsekwencjami finansowymi - dodaje Kiljan, ale nie podaje kwoty, jaką został ukarany urzędnik.
Jednocześnie dodaje, że GZDiZ jako zarządca drogi wyciągnął wnioski z popełnionych błędów i zobowiązał się do wypracowania zmiany standardów usytuowania wiat.

Co ciekawe, na terenie Gdańska stoi 849 wiat. Według oficjalnych danych poziom "zawiatowienia" w Gdańsku jest jednym z najwyższych w całym kraju.

Odsetek przystanków z wiatami w podziale na wybrane miasta. Odsetek przystanków z wiatami w podziale na wybrane miasta.
- W zależności od szerokości pasa drogowego, którego wiata jest elementem, 646 to wiaty szerokie (140 cm), 123 wiaty mają metr szerokości. Wąskich zadaszeń, których montaż stał się kontrowersyjny, było tylko 12 - dodaje Kiljan.
Wąskie wiaty przewidziane do przebudowy stoją na ulicy:

  • ul. Powstańców Warszawskich (przystanek "Płowce") - poszerzenie daszku bez paneli bocznych,
  • ul. Zawodzie (przystanek "Dworkowa") - poszerzenie daszku i dołożenie panelu bocznego od jednej strony (wyjazdu),
  • ul. Schuberta (przystanek "Schumana") - poszerzenie daszku bez paneli bocznych,
  • ul. Jabłoniowa (przystanek "Szadółki") - poszerzenie daszku (do skrajni drogowej) bez paneli bocznych,
  • ul. Schuberta (przystanek "Schuberta") - poszerzenie daszku bez paneli bocznych,
  • ul. Starogardzka (przystanek "Starogardzka") - poszerzenie daszku bez paneli bocznych,
  • ul. Leszczynowa (przystanek "Jeziorowa") - poszerzenie daszku bez paneli bocznych,
  • ul. Leszczynowa (przystanek "Jaworowa") - poszerzenie daszku bez paneli bocznych,
  • ul. Leśna Góra (przystanek "Góralska") - poszerzenie daszku bez paneli bocznych,
  • ul. Leśna Góra (przystanek "Leśna Góra Przychodnia") - poszerzenie daszku bez paneli bocznych,
  • ul. Małomiejska (przystanek "Ptasia") - poszerzenie daszku bez paneli bocznych,
  • ul. Kartuska (przystanek "Źródlana") - poszerzenie daszku wraz z panelami bocznymi, podcięcie skarpy z umocnieniem i przesunięcie w głąb pasa drogowego, poszerzenie chodnika pod wiatą.

Opinie (267) ponad 10 zablokowanych

  • "Po dokładnej analizie"

    Czyli wcześniejsza "analiza" była niedokładna. Kto tam siedzi i podejmuje decyzje?! Przecież nawet średnio rozgarnięty człowiek zobaczy,że taka wiata nadaje się co najwyżej na śmietnik. Po co są w takim razie te wszystkie stołki urzędnicze? Dokładna analiza jest potrzebna do postawienia wiaty?! Dość! Nieudacznikom i karierowiczom mówimy stanowcze nie!

    • 5 0

  • i cyk wózek nie wjedzie

    Jeżeli poszerzą daszek np. na przystanku "Ptasia", to autobus będzie stawał 30cm od krawędzi jezdni, bo inaczej uderzy lustrem w daszek i będą pretensje do kierowców, że nie mogą pasażerowie np. z wózkiem wjechać xD. Na ww. przystanku jest miejsce za wiatą, można by zrobić podstawę betonową, wylać 10cm "posadzki" i na niej posadowić wiatę, nie trzeba ingerować w instalacje podziemne (tak tłumaczą brak możliwości cofnięcia wiaty).

    • 3 0

  • Krótkie?

    To chyba nie te D w 3D. Obstawiam Wąskie.

    • 1 0

  • To jest kpina. Co za mądre głowy to wymyśliły i POzwoliły na ich POstawienie. POwinni być ukarane i na własny koszt przebudować ten bubel.

    • 2 0

  • Kacperek bije pianę (2)

    a pelikany łykają. Widzę w miejscu gdzie do tej pory nie było wiaty od kilku dni estetyczną wiatę z krótkim daszkiem bo chodnik jest wąski i nie ma miejsca na więcej. Myśle sobie że fajnie bo tablica z rozkładem podświetlona. W przypadku deszczu jest szansa na daszek. Kacper widzi tylko zacinający deszcz. Smutne. Prawie jak ta elektrociepłownia co ją zbudowali i zburzyli

    • 0 6

    • Spadaj do Putina i Merkel Pełowski mistrzu

      Kiedy deportacja Ryżego słupa?

      • 1 0

    • sporo Kacperków jest jeszcze w tym mieście

      i czekają latami na prawdziwego gospodarza miasta.

      • 1 0

  • to są wiaty antymenelowe. Czysty rasowo Urzędnik dobrze to wymyślił

    • 2 0

  • Wyborcy wymusili odpowiedzialnosc urzednicza

    Nie, wyborcy zajmują się zegarkiem Kaczyńskiego

    • 3 0

  • A kiedy w końcu naprawia biletomaty???????

    Coraz mniej miejsc gdzie można kupić bilet! Nie każdy umie obsługiwać aplikacje w telefonie, szczególnie starsze osoby. Kiosków coraz mniej!

    • 3 0

  • Przykład

    Wiata na Warneńskiej jest najlepszym przykładem jak powinna wyglądać porządna i praktyczna wiata.

    • 1 0

  • Po co istnieje funkcja przelozonego, skoro to szeregowy pracownik o wszystkim decyduje i za wszystko odpowiada?

    Po co placimy pensje kierownictwu tej jednostki samorzadowej? Wychodzi na to, ze to i tak dobrze, ze odpowiedzialny pracownik zamowil za nasze pieniadze wiaty, bo mogl zamowic tysiac kubikow bambusowych tyczek, nikt by sie nie zorientowal, dopoki tyczki nie zostalyby uzyte do budowy falochronow.

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane