- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (516 opinii)
- 2 Zwężenie w centrum i remont we Wrzeszczu (210 opinii)
- 3 Wstrzymany przetarg na obwodnicę Witomina (94 opinie)
- 4 Pył węglowy nad Gdańskiem. Wyniki kontroli (156 opinii)
- 5 Koniec sporu o korty i "Górkę". Jest decyzja (98 opinii)
- 6 Mogli wlepić mandat, a zmienili mu koło (72 opinie)
Krótkie wiaty: przebudowa zamiast demontażu
Gdański Zarząd Dróg i Zieleni znów zmienia zdanie ws. kontrowersyjnych wiat przystankowych. Pierwotnie wiaty ze zbyt krótkim dachem i bez ścian bocznych chroniących przed wiatrem i zacinającym deszczem miały zostać zdemontowane. Teraz podjęto decyzję o modyfikacji ich konstrukcji bez konieczności ich demontażu. Zmiany będą dotyczyć 12 z 64 nowych wiat.
Początkowo urzędnicy próbowali bronić projektu, mówiąc, że były one wykonane zgodnie z obowiązującymi wytycznymi, ale gdy pod koniec listopada sprawę nagłośniły media w całym kraju, urzędnicy w krótkim oświadczeniu przyznali, że wiaty rzeczywiście wymagają poprawek i zostaną zdemontowane. Dodatkowo zapowiedzieli, że osoby odpowiedzialne za pomyłkę zostaną ukarane.
Teraz urzędnicy znów zmienili zdanie. Wiaty nie zostaną zdemontowane, lecz przebudowane w miejscach, w których już stoją.
- Po dokładnej analizie możliwości, jakie daje każda lokalizacja, podjęto decyzję o modyfikacji konstrukcji 12 wiat i osłon tak, aby stały się bardziej funkcjonalne. Unikniemy demontażu konstrukcji wiat. Daszki zostaną powiększone, a tam, gdzie będzie to możliwe, wyposażone dodatkowo w boczne ścianki. Koszty tej modernizacji będą znane po wykonaniu odpowiedniej dokumentacji dla tych lokalizacji. Każde z 12 zadaszeń w możliwie najszybszym terminie zyska dodatkowe wyposażenie - wyjaśnia Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy GZDiZ.
Jak dodaje, kontrowersje dotyczą 12 wiat ustawionych w różnych lokalizacjach miasta, a nie całego projektu, który obejmuje 64 wiaty. Niespójne elementy - jak ławka za wiatą - według urzędników wynikały z tego, że trwał proces budowlany.
- Przy montażu nowego wyposażenia stare zostało zdemontowane - dodaje Kiljan.
Średni koszt jednej wiaty wyniósł ok. 50 tys. zł, ale jak tłumaczą urzędnicy, koszty samej konstrukcji wahają się między 12 a 17 tys. zł (w zależności od wielkości). Pozostałe koszty to dokumentacja projektowa, przyłącze energetyczne, dostawa i montaż oraz gwarancja udzielona przez wykonawcę.
Co z zapowiadanymi karami dla pracowników urzędu?
- Pracownik GZDiZ odpowiedzialny za uzgodnienie rozwiązań otrzymał karę porządkową załączoną do akt osobowych, która wiąże się z konsekwencjami finansowymi - dodaje Kiljan, ale nie podaje kwoty, jaką został ukarany urzędnik.
Jednocześnie dodaje, że GZDiZ jako zarządca drogi wyciągnął wnioski z popełnionych błędów i zobowiązał się do wypracowania zmiany standardów usytuowania wiat.
Co ciekawe, na terenie Gdańska stoi 849 wiat. Według oficjalnych danych poziom "zawiatowienia" w Gdańsku jest jednym z najwyższych w całym kraju.
- W zależności od szerokości pasa drogowego, którego wiata jest elementem, 646 to wiaty szerokie (140 cm), 123 wiaty mają metr szerokości. Wąskich zadaszeń, których montaż stał się kontrowersyjny, było tylko 12 - dodaje Kiljan.
Wąskie wiaty przewidziane do przebudowy stoją na ulicy:
- ul. Powstańców Warszawskich (przystanek "Płowce") - poszerzenie daszku bez paneli bocznych,
- ul. Zawodzie (przystanek "Dworkowa") - poszerzenie daszku i dołożenie panelu bocznego od jednej strony (wyjazdu),
- ul. Schuberta (przystanek "Schumana") - poszerzenie daszku bez paneli bocznych,
- ul. Jabłoniowa (przystanek "Szadółki") - poszerzenie daszku (do skrajni drogowej) bez paneli bocznych,
- ul. Schuberta (przystanek "Schuberta") - poszerzenie daszku bez paneli bocznych,
- ul. Starogardzka (przystanek "Starogardzka") - poszerzenie daszku bez paneli bocznych,
- ul. Leszczynowa (przystanek "Jeziorowa") - poszerzenie daszku bez paneli bocznych,
- ul. Leszczynowa (przystanek "Jaworowa") - poszerzenie daszku bez paneli bocznych,
- ul. Leśna Góra (przystanek "Góralska") - poszerzenie daszku bez paneli bocznych,
- ul. Leśna Góra (przystanek "Leśna Góra Przychodnia") - poszerzenie daszku bez paneli bocznych,
- ul. Małomiejska (przystanek "Ptasia") - poszerzenie daszku bez paneli bocznych,
- ul. Kartuska (przystanek "Źródlana") - poszerzenie daszku wraz z panelami bocznymi, podcięcie skarpy z umocnieniem i przesunięcie w głąb pasa drogowego, poszerzenie chodnika pod wiatą.
Opinie (267) ponad 10 zablokowanych
-
2021-12-11 11:46
Krotkie wiaty rzadaja glow i zaplaty. (1)
- 3 0
-
2021-12-12 16:00
:))) dobre!
- 0 0
-
2021-12-11 11:50
Dlugosc i szerokosc wiaty maja znaczenie. Uposledzony anatomicznie urzednik zasugerowal sie swoim ulomkiem.
- 3 0
-
2021-12-11 12:12
Czegoś tu nie potrafię zrozumieć...
Ujawnijcie projektanta - trudno uwierzyć, żeby był to jakiś architekt, bo dziecko w przedszkolu wie do czego ma służyć wiata. A ktoś kto to projektował najwyraźniej nie wie. Czyżby zlecenie otrzymała firma prowadzona przez panią ze sklepu mięsnego. Następnie ktoś ten projekt zatwierdza. Ktoś też odbiera produkty. Na jakim poziomie jest IQ tych ludzi. Podajcie nazwiska tych osób bo sprzeniewierzają środki publiczne
- 9 0
-
2021-12-11 12:54
Chore pomysły urzędników i jej prezydetki popaprane pomysły
- 11 0
-
2021-12-11 13:46
To samo z koszami na śmieci .w poważnych miastach są zbudowane ze stali nierdzewnej u nas blacha kicz i jakieś obudowy drewniane. Całość wytrzymuje max 2 lata
- 3 1
-
2021-12-11 14:00
Jeszcze niedawno były za wąskie, teraz są za krótkie?
- 3 0
-
2021-12-11 14:12
Nie otwory a
Dziury
- 3 0
-
2021-12-11 14:49
Natychmiast zarad komisaryczny, dość kompromitacji Dulskiej
- 5 1
-
2021-12-11 15:10
Ja
A kto za to zapłaci ? Mam nadzieję że zleceniodawcy z własnej kieszeni ! Ale pewnie że myślę
- 3 1
-
2021-12-11 15:47
Zmarnowano kilka milionów a kare dostanie 100 zł!! Ale premie swiateczna sowicie mu to wynagrodzi 10 krotnie!!
Bezkarność urzedników i to ja marnuja miliony mieszkanców to nie tylko ten przykład ale tysiące przykładów!!!
- 6 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.