- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (518 opinii)
- 2 Zwężenie w centrum i remont we Wrzeszczu (245 opinii)
- 3 Wstrzymany przetarg na obwodnicę Witomina (147 opinii)
- 4 Pył węglowy nad Gdańskiem. Wyniki kontroli (161 opinii)
- 5 Koniec sporu o korty i "Górkę". Jest decyzja (102 opinie)
- 6 3,3 mln zł dla Sopotu na zbiorniki (15 opinii)
Krótkie wiaty: przebudowa zamiast demontażu
Gdański Zarząd Dróg i Zieleni znów zmienia zdanie ws. kontrowersyjnych wiat przystankowych. Pierwotnie wiaty ze zbyt krótkim dachem i bez ścian bocznych chroniących przed wiatrem i zacinającym deszczem miały zostać zdemontowane. Teraz podjęto decyzję o modyfikacji ich konstrukcji bez konieczności ich demontażu. Zmiany będą dotyczyć 12 z 64 nowych wiat.
Początkowo urzędnicy próbowali bronić projektu, mówiąc, że były one wykonane zgodnie z obowiązującymi wytycznymi, ale gdy pod koniec listopada sprawę nagłośniły media w całym kraju, urzędnicy w krótkim oświadczeniu przyznali, że wiaty rzeczywiście wymagają poprawek i zostaną zdemontowane. Dodatkowo zapowiedzieli, że osoby odpowiedzialne za pomyłkę zostaną ukarane.
Teraz urzędnicy znów zmienili zdanie. Wiaty nie zostaną zdemontowane, lecz przebudowane w miejscach, w których już stoją.
- Po dokładnej analizie możliwości, jakie daje każda lokalizacja, podjęto decyzję o modyfikacji konstrukcji 12 wiat i osłon tak, aby stały się bardziej funkcjonalne. Unikniemy demontażu konstrukcji wiat. Daszki zostaną powiększone, a tam, gdzie będzie to możliwe, wyposażone dodatkowo w boczne ścianki. Koszty tej modernizacji będą znane po wykonaniu odpowiedniej dokumentacji dla tych lokalizacji. Każde z 12 zadaszeń w możliwie najszybszym terminie zyska dodatkowe wyposażenie - wyjaśnia Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy GZDiZ.
Jak dodaje, kontrowersje dotyczą 12 wiat ustawionych w różnych lokalizacjach miasta, a nie całego projektu, który obejmuje 64 wiaty. Niespójne elementy - jak ławka za wiatą - według urzędników wynikały z tego, że trwał proces budowlany.
- Przy montażu nowego wyposażenia stare zostało zdemontowane - dodaje Kiljan.
Średni koszt jednej wiaty wyniósł ok. 50 tys. zł, ale jak tłumaczą urzędnicy, koszty samej konstrukcji wahają się między 12 a 17 tys. zł (w zależności od wielkości). Pozostałe koszty to dokumentacja projektowa, przyłącze energetyczne, dostawa i montaż oraz gwarancja udzielona przez wykonawcę.
Co z zapowiadanymi karami dla pracowników urzędu?
- Pracownik GZDiZ odpowiedzialny za uzgodnienie rozwiązań otrzymał karę porządkową załączoną do akt osobowych, która wiąże się z konsekwencjami finansowymi - dodaje Kiljan, ale nie podaje kwoty, jaką został ukarany urzędnik.
Jednocześnie dodaje, że GZDiZ jako zarządca drogi wyciągnął wnioski z popełnionych błędów i zobowiązał się do wypracowania zmiany standardów usytuowania wiat.
Co ciekawe, na terenie Gdańska stoi 849 wiat. Według oficjalnych danych poziom "zawiatowienia" w Gdańsku jest jednym z najwyższych w całym kraju.
- W zależności od szerokości pasa drogowego, którego wiata jest elementem, 646 to wiaty szerokie (140 cm), 123 wiaty mają metr szerokości. Wąskich zadaszeń, których montaż stał się kontrowersyjny, było tylko 12 - dodaje Kiljan.
Wąskie wiaty przewidziane do przebudowy stoją na ulicy:
- ul. Powstańców Warszawskich (przystanek "Płowce") - poszerzenie daszku bez paneli bocznych,
- ul. Zawodzie (przystanek "Dworkowa") - poszerzenie daszku i dołożenie panelu bocznego od jednej strony (wyjazdu),
- ul. Schuberta (przystanek "Schumana") - poszerzenie daszku bez paneli bocznych,
- ul. Jabłoniowa (przystanek "Szadółki") - poszerzenie daszku (do skrajni drogowej) bez paneli bocznych,
- ul. Schuberta (przystanek "Schuberta") - poszerzenie daszku bez paneli bocznych,
- ul. Starogardzka (przystanek "Starogardzka") - poszerzenie daszku bez paneli bocznych,
- ul. Leszczynowa (przystanek "Jeziorowa") - poszerzenie daszku bez paneli bocznych,
- ul. Leszczynowa (przystanek "Jaworowa") - poszerzenie daszku bez paneli bocznych,
- ul. Leśna Góra (przystanek "Góralska") - poszerzenie daszku bez paneli bocznych,
- ul. Leśna Góra (przystanek "Leśna Góra Przychodnia") - poszerzenie daszku bez paneli bocznych,
- ul. Małomiejska (przystanek "Ptasia") - poszerzenie daszku bez paneli bocznych,
- ul. Kartuska (przystanek "Źródlana") - poszerzenie daszku wraz z panelami bocznymi, podcięcie skarpy z umocnieniem i przesunięcie w głąb pasa drogowego, poszerzenie chodnika pod wiatą.
Opinie (267) ponad 10 zablokowanych
-
2021-12-11 04:48
jak zwykle pominięto przystanek z wąską wiatą "Myśliwska"
nie dość, że niebezpieczne dojście do przystanku, dolnym odcinkiem starej Myśliwskiej, to przystanek na Kartuskiej w stronę centrum z wąską wiatą a w drugą stronę w kierunku Bysewa, bez wiaty. A z nieopodal tak wielka potrzeba budowy Nowej Olchowej ze względu na przybywających mieszkańców nowych osiedli.
- 4 1
-
2021-12-11 05:45
Krótkie
Nie krótkie tylko wąskie
- 3 0
-
2021-12-11 06:04
Jeden wielki wał
Wał goni wał.przeciez to celowe działanie.
- 9 0
-
2021-12-11 06:21
Kara
A mnie by interesował artykuł o karaniu tych, co to klepneli postanowienie o postawieniu tych wiat. Do tego publiczna chłosta na goły tyłek i może następnym razem te urzędowskie owsiki by pomyślały co czynią.:-)
- 8 2
-
2021-12-11 07:41
Osle lawki z malym daszkiem
- 5 0
-
2021-12-11 07:42
Przerobic na kleczniki do odbycia pokuty dla gdanskich urzednikow roku.
- 8 0
-
2021-12-11 07:58
Jaka prezydent takie wiaty.
- 9 1
-
2021-12-11 08:16
Brakuje najważniejszej informacji
kto za to beknie?
- 8 0
-
2021-12-11 08:26
(3)
Wiedziałem ze inflacja szaleje ale 50k za wiatę przystankową . 3 lata temu kupiłem drewniany domek letniskowy dwupoziomowy o pow 35m2 na każdej powierzchni + taras za 128k. Czy przypadkiem nie wydajemy zbyt pochopnie i rozrzutnie publicznych pieniędzy?
- 8 0
-
2021-12-11 11:11
Bredzisz jak Marsjanin ceny budowlane dziś szaleją (2)
W sieci ceny z przed 3ech lat to jak wykopaliska archeologiczne....
- 1 3
-
2021-12-11 12:41
(1)
Pewnie się nie orientuję bo nie buduję wiat. Ale ty naprawdę gdybyś płacił ze swoich zapłaciłbyś 50 K za taka wiatę ?
- 1 0
-
2021-12-12 15:59
Ten łoś by zapłacił aby nie kompromitować pani Oli.
- 0 0
-
2021-12-11 08:50
I kto za to zaplaci ???? (1)
A ja sie pytam gdzie jest winny czyli madrala co to zaakceptowal ?
- 8 0
-
2021-12-11 09:24
a ktoś ty
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.