- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (518 opinii)
- 2 Zwężenie w centrum i remont we Wrzeszczu (246 opinii)
- 3 Wstrzymany przetarg na obwodnicę Witomina (148 opinii)
- 4 Pył węglowy nad Gdańskiem. Wyniki kontroli (161 opinii)
- 5 3,3 mln zł dla Sopotu na zbiorniki (16 opinii)
- 6 Koniec sporu o korty i "Górkę". Jest decyzja (102 opinie)
Krótkie wiaty: przebudowa zamiast demontażu
Gdański Zarząd Dróg i Zieleni znów zmienia zdanie ws. kontrowersyjnych wiat przystankowych. Pierwotnie wiaty ze zbyt krótkim dachem i bez ścian bocznych chroniących przed wiatrem i zacinającym deszczem miały zostać zdemontowane. Teraz podjęto decyzję o modyfikacji ich konstrukcji bez konieczności ich demontażu. Zmiany będą dotyczyć 12 z 64 nowych wiat.
Początkowo urzędnicy próbowali bronić projektu, mówiąc, że były one wykonane zgodnie z obowiązującymi wytycznymi, ale gdy pod koniec listopada sprawę nagłośniły media w całym kraju, urzędnicy w krótkim oświadczeniu przyznali, że wiaty rzeczywiście wymagają poprawek i zostaną zdemontowane. Dodatkowo zapowiedzieli, że osoby odpowiedzialne za pomyłkę zostaną ukarane.
Teraz urzędnicy znów zmienili zdanie. Wiaty nie zostaną zdemontowane, lecz przebudowane w miejscach, w których już stoją.
- Po dokładnej analizie możliwości, jakie daje każda lokalizacja, podjęto decyzję o modyfikacji konstrukcji 12 wiat i osłon tak, aby stały się bardziej funkcjonalne. Unikniemy demontażu konstrukcji wiat. Daszki zostaną powiększone, a tam, gdzie będzie to możliwe, wyposażone dodatkowo w boczne ścianki. Koszty tej modernizacji będą znane po wykonaniu odpowiedniej dokumentacji dla tych lokalizacji. Każde z 12 zadaszeń w możliwie najszybszym terminie zyska dodatkowe wyposażenie - wyjaśnia Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy GZDiZ.
Jak dodaje, kontrowersje dotyczą 12 wiat ustawionych w różnych lokalizacjach miasta, a nie całego projektu, który obejmuje 64 wiaty. Niespójne elementy - jak ławka za wiatą - według urzędników wynikały z tego, że trwał proces budowlany.
- Przy montażu nowego wyposażenia stare zostało zdemontowane - dodaje Kiljan.
Średni koszt jednej wiaty wyniósł ok. 50 tys. zł, ale jak tłumaczą urzędnicy, koszty samej konstrukcji wahają się między 12 a 17 tys. zł (w zależności od wielkości). Pozostałe koszty to dokumentacja projektowa, przyłącze energetyczne, dostawa i montaż oraz gwarancja udzielona przez wykonawcę.
Co z zapowiadanymi karami dla pracowników urzędu?
- Pracownik GZDiZ odpowiedzialny za uzgodnienie rozwiązań otrzymał karę porządkową załączoną do akt osobowych, która wiąże się z konsekwencjami finansowymi - dodaje Kiljan, ale nie podaje kwoty, jaką został ukarany urzędnik.
Jednocześnie dodaje, że GZDiZ jako zarządca drogi wyciągnął wnioski z popełnionych błędów i zobowiązał się do wypracowania zmiany standardów usytuowania wiat.
Co ciekawe, na terenie Gdańska stoi 849 wiat. Według oficjalnych danych poziom "zawiatowienia" w Gdańsku jest jednym z najwyższych w całym kraju.
- W zależności od szerokości pasa drogowego, którego wiata jest elementem, 646 to wiaty szerokie (140 cm), 123 wiaty mają metr szerokości. Wąskich zadaszeń, których montaż stał się kontrowersyjny, było tylko 12 - dodaje Kiljan.
Wąskie wiaty przewidziane do przebudowy stoją na ulicy:
- ul. Powstańców Warszawskich (przystanek "Płowce") - poszerzenie daszku bez paneli bocznych,
- ul. Zawodzie (przystanek "Dworkowa") - poszerzenie daszku i dołożenie panelu bocznego od jednej strony (wyjazdu),
- ul. Schuberta (przystanek "Schumana") - poszerzenie daszku bez paneli bocznych,
- ul. Jabłoniowa (przystanek "Szadółki") - poszerzenie daszku (do skrajni drogowej) bez paneli bocznych,
- ul. Schuberta (przystanek "Schuberta") - poszerzenie daszku bez paneli bocznych,
- ul. Starogardzka (przystanek "Starogardzka") - poszerzenie daszku bez paneli bocznych,
- ul. Leszczynowa (przystanek "Jeziorowa") - poszerzenie daszku bez paneli bocznych,
- ul. Leszczynowa (przystanek "Jaworowa") - poszerzenie daszku bez paneli bocznych,
- ul. Leśna Góra (przystanek "Góralska") - poszerzenie daszku bez paneli bocznych,
- ul. Leśna Góra (przystanek "Leśna Góra Przychodnia") - poszerzenie daszku bez paneli bocznych,
- ul. Małomiejska (przystanek "Ptasia") - poszerzenie daszku bez paneli bocznych,
- ul. Kartuska (przystanek "Źródlana") - poszerzenie daszku wraz z panelami bocznymi, podcięcie skarpy z umocnieniem i przesunięcie w głąb pasa drogowego, poszerzenie chodnika pod wiatą.
Opinie (267) ponad 10 zablokowanych
-
2021-12-11 08:51
Pisali, że są za wąskie, okazało się, że są za krótkie.
- 3 0
-
2021-12-11 09:02
(1)
Urzednicze d**ilstwo. Zaplace wam za bilet do londynu zebyscie skopiowali 1:1 jak wyglada londynski przystanek wtedy bedzie spokuj na nastepne 300 lat tak jak oni maja od 100 lat
- 4 0
-
2021-12-11 10:28
W Sopocie są dobre
- 2 0
-
2021-12-11 10:09
Pani prezydent na modernizację da z własnej kieszeni - prawda?! (1)
Przecież taka podwyżka to i na cele hartywne się znajdzie...
- 6 1
-
2021-12-12 19:39
Natychmiast odejdź Dulkiewicz, zarząd komisaryczny
- 0 0
-
2021-12-11 10:18
Dołożą pralkę i suszarkę do tych wiat i będzie git !!!!!
- 2 0
-
2021-12-11 10:28
Zwykle wiaty a tyle problemów niekompetencji. Co rusz inne koncepcje. 50 tys za takie coś?
- 3 0
-
2021-12-11 10:47
Czy ta miernota -urzędnik, dalej będzie wydawał decyzje w podobnych sprawach?
- 3 0
-
2021-12-11 10:52
A może zlikwidować zatokę autobusową?
A może zlikwidować zatokę autobusową i postawić normalnej szerokości wiatę. Znajdzie się też miejsce na chodnik nawet!
- 1 0
-
2021-12-11 10:53
(2)
przedewszystkim on maja chronic a nie byc powinny miec boki i czesciowo z przodu szybe i nie mowcie zze zostana zmienione jak wlasnie na calej mojej trasie wstawiliscie te krotkie
- 2 1
-
2021-12-11 12:38
przede wszystkim
- 0 1
-
2021-12-11 14:44
a widzisz na to miejsce?
- 1 1
-
2021-12-11 11:00
Wiata Aleksandra 2
- 1 0
-
2021-12-11 11:20
Zagrożenie
Wszystko zależy od tego jak są te wiaty zakotwione w ziemi. Dołożenie do dwóch patyków zdecydowanie szerszego daszka, przy większym wietrze może spowodować jej przewrócenie, a tym samym zagrożenie życia. Myślę, że Pani rzecznik nie wie o czym mówi. No cóż, jakoś nie to nie dziwi.
- 3 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.