- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (516 opinii)
- 2 Zwężenie w centrum i remont we Wrzeszczu (208 opinii)
- 3 Wstrzymany przetarg na obwodnicę Witomina (93 opinie)
- 4 Pył węglowy nad Gdańskiem. Wyniki kontroli (156 opinii)
- 5 Koniec sporu o korty i "Górkę". Jest decyzja (98 opinii)
- 6 Mogli wlepić mandat, a zmienili mu koło (72 opinie)
Krótkie wiaty: przebudowa zamiast demontażu
Gdański Zarząd Dróg i Zieleni znów zmienia zdanie ws. kontrowersyjnych wiat przystankowych. Pierwotnie wiaty ze zbyt krótkim dachem i bez ścian bocznych chroniących przed wiatrem i zacinającym deszczem miały zostać zdemontowane. Teraz podjęto decyzję o modyfikacji ich konstrukcji bez konieczności ich demontażu. Zmiany będą dotyczyć 12 z 64 nowych wiat.
Początkowo urzędnicy próbowali bronić projektu, mówiąc, że były one wykonane zgodnie z obowiązującymi wytycznymi, ale gdy pod koniec listopada sprawę nagłośniły media w całym kraju, urzędnicy w krótkim oświadczeniu przyznali, że wiaty rzeczywiście wymagają poprawek i zostaną zdemontowane. Dodatkowo zapowiedzieli, że osoby odpowiedzialne za pomyłkę zostaną ukarane.
Teraz urzędnicy znów zmienili zdanie. Wiaty nie zostaną zdemontowane, lecz przebudowane w miejscach, w których już stoją.
- Po dokładnej analizie możliwości, jakie daje każda lokalizacja, podjęto decyzję o modyfikacji konstrukcji 12 wiat i osłon tak, aby stały się bardziej funkcjonalne. Unikniemy demontażu konstrukcji wiat. Daszki zostaną powiększone, a tam, gdzie będzie to możliwe, wyposażone dodatkowo w boczne ścianki. Koszty tej modernizacji będą znane po wykonaniu odpowiedniej dokumentacji dla tych lokalizacji. Każde z 12 zadaszeń w możliwie najszybszym terminie zyska dodatkowe wyposażenie - wyjaśnia Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy GZDiZ.
Jak dodaje, kontrowersje dotyczą 12 wiat ustawionych w różnych lokalizacjach miasta, a nie całego projektu, który obejmuje 64 wiaty. Niespójne elementy - jak ławka za wiatą - według urzędników wynikały z tego, że trwał proces budowlany.
- Przy montażu nowego wyposażenia stare zostało zdemontowane - dodaje Kiljan.
Średni koszt jednej wiaty wyniósł ok. 50 tys. zł, ale jak tłumaczą urzędnicy, koszty samej konstrukcji wahają się między 12 a 17 tys. zł (w zależności od wielkości). Pozostałe koszty to dokumentacja projektowa, przyłącze energetyczne, dostawa i montaż oraz gwarancja udzielona przez wykonawcę.
Co z zapowiadanymi karami dla pracowników urzędu?
- Pracownik GZDiZ odpowiedzialny za uzgodnienie rozwiązań otrzymał karę porządkową załączoną do akt osobowych, która wiąże się z konsekwencjami finansowymi - dodaje Kiljan, ale nie podaje kwoty, jaką został ukarany urzędnik.
Jednocześnie dodaje, że GZDiZ jako zarządca drogi wyciągnął wnioski z popełnionych błędów i zobowiązał się do wypracowania zmiany standardów usytuowania wiat.
Co ciekawe, na terenie Gdańska stoi 849 wiat. Według oficjalnych danych poziom "zawiatowienia" w Gdańsku jest jednym z najwyższych w całym kraju.
- W zależności od szerokości pasa drogowego, którego wiata jest elementem, 646 to wiaty szerokie (140 cm), 123 wiaty mają metr szerokości. Wąskich zadaszeń, których montaż stał się kontrowersyjny, było tylko 12 - dodaje Kiljan.
Wąskie wiaty przewidziane do przebudowy stoją na ulicy:
- ul. Powstańców Warszawskich (przystanek "Płowce") - poszerzenie daszku bez paneli bocznych,
- ul. Zawodzie (przystanek "Dworkowa") - poszerzenie daszku i dołożenie panelu bocznego od jednej strony (wyjazdu),
- ul. Schuberta (przystanek "Schumana") - poszerzenie daszku bez paneli bocznych,
- ul. Jabłoniowa (przystanek "Szadółki") - poszerzenie daszku (do skrajni drogowej) bez paneli bocznych,
- ul. Schuberta (przystanek "Schuberta") - poszerzenie daszku bez paneli bocznych,
- ul. Starogardzka (przystanek "Starogardzka") - poszerzenie daszku bez paneli bocznych,
- ul. Leszczynowa (przystanek "Jeziorowa") - poszerzenie daszku bez paneli bocznych,
- ul. Leszczynowa (przystanek "Jaworowa") - poszerzenie daszku bez paneli bocznych,
- ul. Leśna Góra (przystanek "Góralska") - poszerzenie daszku bez paneli bocznych,
- ul. Leśna Góra (przystanek "Leśna Góra Przychodnia") - poszerzenie daszku bez paneli bocznych,
- ul. Małomiejska (przystanek "Ptasia") - poszerzenie daszku bez paneli bocznych,
- ul. Kartuska (przystanek "Źródlana") - poszerzenie daszku wraz z panelami bocznymi, podcięcie skarpy z umocnieniem i przesunięcie w głąb pasa drogowego, poszerzenie chodnika pod wiatą.
Opinie (267) ponad 10 zablokowanych
-
2021-12-10 19:11
Marnowanie pieniędzy podatnikow (1)
Odpowiedzialni za ten projekt powinni zapłacić za swój błąd
- 11 0
-
2021-12-10 20:31
czyli DRMG!
- 0 0
-
2021-12-10 19:15
No tak. Na Wojska Polskiego zostanie tak jak jest? Slalom między chodnikiem a ścieżka rowerową, żeby czekać na codziennie spóźniony autobus, pod a la wiatą ;/
- 7 0
-
2021-12-10 19:19
I to jest bardzo dobra decyzja!
- 1 5
-
2021-12-10 19:20
Kolejna kompromitacja (3)
Niczego się nie nauczyli. Przedszkolak wie jak wygląda i powinna wyglądać normalna, prawdziwa wiata przystankowa.
Pomyśleć że tacy urzędnicy pracują w urzędach, porażka- 10 3
-
2021-12-10 20:30
zatrudnij się i pracuj za miskę ryżu (2)
widać znasz się na wszystkim... zastąpisz z tuzin urzędników
- 1 3
-
2021-12-11 00:26
(1)
Bo urzędnicy to Głąby do kwadratu !
- 3 1
-
2021-12-12 16:06
Krewni i znajomi królika, wróć, pewnej królicy.
- 0 0
-
2021-12-10 19:26
VVV
Czym więcej skończonych studiów tym większe de....bile są wyprodukowane przez te uczelnie żeby nie umieć zaprojektować prostej wiaty widocznie wujek google nie podpowiedział .
- 8 1
-
2021-12-10 19:29
Kto zatwierdził tak absurdalny projekt... musiał być na prawdę cos nie tak pod deklem
- 10 0
-
2021-12-10 19:35
wiaty obowiązkowo (1)
z bocznymi wstawkami!!!
- 10 1
-
2021-12-10 20:28
szczególnie jak chodnik jest wąski i można wstawić płytką lub żadną...
- 0 0
-
2021-12-10 19:36
Miasto (1)
d**ile rządzą miastem
- 11 1
-
2021-12-10 20:28
chyba ty
- 0 2
-
2021-12-10 19:39
Wyborco zastanów się
- 9 0
-
2021-12-10 19:54
Dlaczego w ogóle wymieniono wiaty np. na przystanku Hucisko? Stara wiaty były przecież dobre. Taka wiata ma służyć ludziom wtedy kiedy np. pada deszcz czy śnieg lub wieje wiatr i jest zimno. Wtedy konieczne są boczne ściany i szczelny dach (bez dziur między dachem a ścianami). Jak pogoda jest dobra to się przecież pod wiatą nie trzeba chować. Czy ktoś kto to projektuje myśli praktycznie?
- 7 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.