• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Krótkie wiaty: przebudowa zamiast demontażu

Maciej Korolczuk
10 grudnia 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Jedna z 12 wiat, które zostaną przebudowane. Jedna z 12 wiat, które zostaną przebudowane.

Gdański Zarząd Dróg i Zieleni znów zmienia zdanie ws. kontrowersyjnych wiat przystankowych. Pierwotnie wiaty ze zbyt krótkim dachem i bez ścian bocznych chroniących przed wiatrem i zacinającym deszczem miały zostać zdemontowane. Teraz podjęto decyzję o modyfikacji ich konstrukcji bez konieczności ich demontażu. Zmiany będą dotyczyć 12 z 64 nowych wiat.



Decyzja o przebudowie wiat zamiast ich demontażu jest:

Z wiat, jakie stanęły na przystankach autobusowych w Gdańsku, szydziła cała Polska. Z 30 nowych wiat zamówionych przez Dyrekcję Rozbudowy Miasta Gdańska część z nich okazała się niefunkcjonalna. Miały one zbyt krótkie daszki i brakowało w nich bocznych ścian, chroniących przed deszczem i wiatrem podróżnych oczekujących na autobus.

Początkowo urzędnicy próbowali bronić projektu, mówiąc, że były one wykonane zgodnie z obowiązującymi wytycznymi, ale gdy pod koniec listopada sprawę nagłośniły media w całym kraju, urzędnicy w krótkim oświadczeniu przyznali, że wiaty rzeczywiście wymagają poprawek i zostaną zdemontowane. Dodatkowo zapowiedzieli, że osoby odpowiedzialne za pomyłkę zostaną ukarane.

Teraz urzędnicy znów zmienili zdanie. Wiaty nie zostaną zdemontowane, lecz przebudowane w miejscach, w których już stoją.

  • Wpadki z wiatami można było uniknąć, gdyby we wskazanych lokalizacjach ustawiono wiaty takie, jak np. ta na Hucisku: bez bocznych ścian, ale z normalnym daszkiem i wygodnymi ławkami.
  • Innym dobrym przykładem są wiaty, jakie od kilku lat stoją na przystanku "Warneńska".
- Po dokładnej analizie możliwości, jakie daje każda lokalizacja, podjęto decyzję o modyfikacji konstrukcji 12 wiat i osłon tak, aby stały się bardziej funkcjonalne. Unikniemy demontażu konstrukcji wiat. Daszki zostaną powiększone, a tam, gdzie będzie to możliwe, wyposażone dodatkowo w boczne ścianki. Koszty tej modernizacji będą znane po wykonaniu odpowiedniej dokumentacji dla tych lokalizacji. Każde z 12 zadaszeń w możliwie najszybszym terminie zyska dodatkowe wyposażenie - wyjaśnia Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy GZDiZ.
Jak dodaje, kontrowersje dotyczą 12 wiat ustawionych w różnych lokalizacjach miasta, a nie całego projektu, który obejmuje 64 wiaty. Niespójne elementy - jak ławka za wiatą - według urzędników wynikały z tego, że trwał proces budowlany.

- Przy montażu nowego wyposażenia stare zostało zdemontowane - dodaje Kiljan.
Nasi czytelnicy uwagi mają też do wiat, które służą pasażerom już od dłuższego czasu, i wskazują, że przez otwory pod dachem padający śnieg osadza się na ławkach. Nasi czytelnicy uwagi mają też do wiat, które służą pasażerom już od dłuższego czasu, i wskazują, że przez otwory pod dachem padający śnieg osadza się na ławkach.
Średni koszt jednej wiaty wyniósł ok. 50 tys. zł, ale jak tłumaczą urzędnicy, koszty samej konstrukcji wahają się między 12 a 17 tys. zł (w zależności od wielkości). Pozostałe koszty to dokumentacja projektowa, przyłącze energetyczne, dostawa i montaż oraz gwarancja udzielona przez wykonawcę.

Co z zapowiadanymi karami dla pracowników urzędu?

- Pracownik GZDiZ odpowiedzialny za uzgodnienie rozwiązań otrzymał karę porządkową załączoną do akt osobowych, która wiąże się z konsekwencjami finansowymi - dodaje Kiljan, ale nie podaje kwoty, jaką został ukarany urzędnik.
Jednocześnie dodaje, że GZDiZ jako zarządca drogi wyciągnął wnioski z popełnionych błędów i zobowiązał się do wypracowania zmiany standardów usytuowania wiat.

Co ciekawe, na terenie Gdańska stoi 849 wiat. Według oficjalnych danych poziom "zawiatowienia" w Gdańsku jest jednym z najwyższych w całym kraju.

Odsetek przystanków z wiatami w podziale na wybrane miasta. Odsetek przystanków z wiatami w podziale na wybrane miasta.
- W zależności od szerokości pasa drogowego, którego wiata jest elementem, 646 to wiaty szerokie (140 cm), 123 wiaty mają metr szerokości. Wąskich zadaszeń, których montaż stał się kontrowersyjny, było tylko 12 - dodaje Kiljan.
Wąskie wiaty przewidziane do przebudowy stoją na ulicy:

  • ul. Powstańców Warszawskich (przystanek "Płowce") - poszerzenie daszku bez paneli bocznych,
  • ul. Zawodzie (przystanek "Dworkowa") - poszerzenie daszku i dołożenie panelu bocznego od jednej strony (wyjazdu),
  • ul. Schuberta (przystanek "Schumana") - poszerzenie daszku bez paneli bocznych,
  • ul. Jabłoniowa (przystanek "Szadółki") - poszerzenie daszku (do skrajni drogowej) bez paneli bocznych,
  • ul. Schuberta (przystanek "Schuberta") - poszerzenie daszku bez paneli bocznych,
  • ul. Starogardzka (przystanek "Starogardzka") - poszerzenie daszku bez paneli bocznych,
  • ul. Leszczynowa (przystanek "Jeziorowa") - poszerzenie daszku bez paneli bocznych,
  • ul. Leszczynowa (przystanek "Jaworowa") - poszerzenie daszku bez paneli bocznych,
  • ul. Leśna Góra (przystanek "Góralska") - poszerzenie daszku bez paneli bocznych,
  • ul. Leśna Góra (przystanek "Leśna Góra Przychodnia") - poszerzenie daszku bez paneli bocznych,
  • ul. Małomiejska (przystanek "Ptasia") - poszerzenie daszku bez paneli bocznych,
  • ul. Kartuska (przystanek "Źródlana") - poszerzenie daszku wraz z panelami bocznymi, podcięcie skarpy z umocnieniem i przesunięcie w głąb pasa drogowego, poszerzenie chodnika pod wiatą.

Opinie (267) ponad 10 zablokowanych

  • Marnowanie pieniędzy podatnikow (1)

    Odpowiedzialni za ten projekt powinni zapłacić za swój błąd

    • 11 0

    • czyli DRMG!

      • 0 0

  • No tak. Na Wojska Polskiego zostanie tak jak jest? Slalom między chodnikiem a ścieżka rowerową, żeby czekać na codziennie spóźniony autobus, pod a la wiatą ;/

    • 7 0

  • I to jest bardzo dobra decyzja!

    • 1 5

  • Kolejna kompromitacja (3)

    Niczego się nie nauczyli. Przedszkolak wie jak wygląda i powinna wyglądać normalna, prawdziwa wiata przystankowa.

    Pomyśleć że tacy urzędnicy pracują w urzędach, porażka

    • 10 3

    • zatrudnij się i pracuj za miskę ryżu (2)

      widać znasz się na wszystkim... zastąpisz z tuzin urzędników

      • 1 3

      • (1)

        Bo urzędnicy to Głąby do kwadratu !

        • 3 1

        • Krewni i znajomi królika, wróć, pewnej królicy.

          • 0 0

  • VVV

    Czym więcej skończonych studiów tym większe de....bile są wyprodukowane przez te uczelnie żeby nie umieć zaprojektować prostej wiaty widocznie wujek google nie podpowiedział .

    • 8 1

  • Kto zatwierdził tak absurdalny projekt... musiał być na prawdę cos nie tak pod deklem

    • 10 0

  • wiaty obowiązkowo (1)

    z bocznymi wstawkami!!!

    • 10 1

    • szczególnie jak chodnik jest wąski i można wstawić płytką lub żadną...

      • 0 0

  • Miasto (1)

    d**ile rządzą miastem

    • 11 1

    • chyba ty

      • 0 2

  • Wyborco zastanów się

    • 9 0

  • Dlaczego w ogóle wymieniono wiaty np. na przystanku Hucisko? Stara wiaty były przecież dobre. Taka wiata ma służyć ludziom wtedy kiedy np. pada deszcz czy śnieg lub wieje wiatr i jest zimno. Wtedy konieczne są boczne ściany i szczelny dach (bez dziur między dachem a ścianami). Jak pogoda jest dobra to się przecież pod wiatą nie trzeba chować. Czy ktoś kto to projektuje myśli praktycznie?

    • 7 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane