- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (514 opinii)
- 2 Zwężenie w centrum i remont we Wrzeszczu (184 opinie)
- 3 Wstrzymany przetarg na obwodnicę Witomina (56 opinii)
- 4 Pył węglowy nad Gdańskiem. Wyniki kontroli (141 opinii)
- 5 Koniec sporu o korty i "Górkę". Jest decyzja (97 opinii)
- 6 Mogli wlepić mandat, a zmienili mu koło (64 opinie)
Krótkie wiaty: przebudowa zamiast demontażu
Gdański Zarząd Dróg i Zieleni znów zmienia zdanie ws. kontrowersyjnych wiat przystankowych. Pierwotnie wiaty ze zbyt krótkim dachem i bez ścian bocznych chroniących przed wiatrem i zacinającym deszczem miały zostać zdemontowane. Teraz podjęto decyzję o modyfikacji ich konstrukcji bez konieczności ich demontażu. Zmiany będą dotyczyć 12 z 64 nowych wiat.
Początkowo urzędnicy próbowali bronić projektu, mówiąc, że były one wykonane zgodnie z obowiązującymi wytycznymi, ale gdy pod koniec listopada sprawę nagłośniły media w całym kraju, urzędnicy w krótkim oświadczeniu przyznali, że wiaty rzeczywiście wymagają poprawek i zostaną zdemontowane. Dodatkowo zapowiedzieli, że osoby odpowiedzialne za pomyłkę zostaną ukarane.
Teraz urzędnicy znów zmienili zdanie. Wiaty nie zostaną zdemontowane, lecz przebudowane w miejscach, w których już stoją.
- Po dokładnej analizie możliwości, jakie daje każda lokalizacja, podjęto decyzję o modyfikacji konstrukcji 12 wiat i osłon tak, aby stały się bardziej funkcjonalne. Unikniemy demontażu konstrukcji wiat. Daszki zostaną powiększone, a tam, gdzie będzie to możliwe, wyposażone dodatkowo w boczne ścianki. Koszty tej modernizacji będą znane po wykonaniu odpowiedniej dokumentacji dla tych lokalizacji. Każde z 12 zadaszeń w możliwie najszybszym terminie zyska dodatkowe wyposażenie - wyjaśnia Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy GZDiZ.
Jak dodaje, kontrowersje dotyczą 12 wiat ustawionych w różnych lokalizacjach miasta, a nie całego projektu, który obejmuje 64 wiaty. Niespójne elementy - jak ławka za wiatą - według urzędników wynikały z tego, że trwał proces budowlany.
- Przy montażu nowego wyposażenia stare zostało zdemontowane - dodaje Kiljan.
Średni koszt jednej wiaty wyniósł ok. 50 tys. zł, ale jak tłumaczą urzędnicy, koszty samej konstrukcji wahają się między 12 a 17 tys. zł (w zależności od wielkości). Pozostałe koszty to dokumentacja projektowa, przyłącze energetyczne, dostawa i montaż oraz gwarancja udzielona przez wykonawcę.
Co z zapowiadanymi karami dla pracowników urzędu?
- Pracownik GZDiZ odpowiedzialny za uzgodnienie rozwiązań otrzymał karę porządkową załączoną do akt osobowych, która wiąże się z konsekwencjami finansowymi - dodaje Kiljan, ale nie podaje kwoty, jaką został ukarany urzędnik.
Jednocześnie dodaje, że GZDiZ jako zarządca drogi wyciągnął wnioski z popełnionych błędów i zobowiązał się do wypracowania zmiany standardów usytuowania wiat.
Co ciekawe, na terenie Gdańska stoi 849 wiat. Według oficjalnych danych poziom "zawiatowienia" w Gdańsku jest jednym z najwyższych w całym kraju.
- W zależności od szerokości pasa drogowego, którego wiata jest elementem, 646 to wiaty szerokie (140 cm), 123 wiaty mają metr szerokości. Wąskich zadaszeń, których montaż stał się kontrowersyjny, było tylko 12 - dodaje Kiljan.
Wąskie wiaty przewidziane do przebudowy stoją na ulicy:
- ul. Powstańców Warszawskich (przystanek "Płowce") - poszerzenie daszku bez paneli bocznych,
- ul. Zawodzie (przystanek "Dworkowa") - poszerzenie daszku i dołożenie panelu bocznego od jednej strony (wyjazdu),
- ul. Schuberta (przystanek "Schumana") - poszerzenie daszku bez paneli bocznych,
- ul. Jabłoniowa (przystanek "Szadółki") - poszerzenie daszku (do skrajni drogowej) bez paneli bocznych,
- ul. Schuberta (przystanek "Schuberta") - poszerzenie daszku bez paneli bocznych,
- ul. Starogardzka (przystanek "Starogardzka") - poszerzenie daszku bez paneli bocznych,
- ul. Leszczynowa (przystanek "Jeziorowa") - poszerzenie daszku bez paneli bocznych,
- ul. Leszczynowa (przystanek "Jaworowa") - poszerzenie daszku bez paneli bocznych,
- ul. Leśna Góra (przystanek "Góralska") - poszerzenie daszku bez paneli bocznych,
- ul. Leśna Góra (przystanek "Leśna Góra Przychodnia") - poszerzenie daszku bez paneli bocznych,
- ul. Małomiejska (przystanek "Ptasia") - poszerzenie daszku bez paneli bocznych,
- ul. Kartuska (przystanek "Źródlana") - poszerzenie daszku wraz z panelami bocznymi, podcięcie skarpy z umocnieniem i przesunięcie w głąb pasa drogowego, poszerzenie chodnika pod wiatą.
Opinie (267) ponad 10 zablokowanych
-
2021-12-10 17:32
dobra decyzja
Trochę pomyśleć i pokombinować, przerobić i zapłacić mniej niż...demontaż starej wiaty + projekt nowej wiaty + zakup materiałów na nową wiatę + utylizacja starej wiaty + montaż nowej wiaty + koszty transportu...no chyba że jak głosi reklama na autobusie...Gdańsk dostał 80.000.000 zł na wiaty
- 8 2
-
2021-12-10 17:39
Nie są w stanie uzasadnić ceny 50 tys za sztukę inaczej niż "tak musi być", przyłącze, projekty, sroły pierdoły. (6)
Przy okazji są one powierzchnią reklamową, zarabiają na nich i to nie mało.
- 25 4
-
2021-12-10 17:44
Zamiast wiaty proponuje ustawić...rydwan
Taką mam koncepcję
- 9 1
-
2021-12-10 18:13
Moment moment, czy 50tys zł za aluminiową konstrukcję, wbudowanie jej i podłączenie do prądu to dużo? (1)
To proszę o odpowiedź, czy 40tys zł za jedną, drewnianą ławeczkę patriotyczną to dużo, zważywszy że chyba już nie ma ani jednej całej w kraju bo poprostu zgniły? Jeśli odpowiedź jest twierdząca to dlaczego tym wałkiem nie zainteresowała się TVPiS, a jeśli nie jest to poproszę o uzasadnienie dlaczego.
- 0 6
-
2021-12-10 19:18
To nie jest konfllikt PiS PO ośla łąko, tylko mieszkańcy - skompromitowani i niegospodarni włodarze.
Masz temat, nagłaśniasz. I jaki masz zarzut do polskiej, publicznej, państwowej telewizji? Że jest propolska, publiczna i propaństwowa? Gratuluję, powinna gnoić Polskę i Polaków, uprawiać politykę wstydu i oczerniać ojczyznę, jak pozostałe "wolne media".
- 4 0
-
2021-12-10 18:13
(1)
GZDiZ oczywiście się wygłupił, ale argument o powierzchni reklamowej się nie broni. Projekt został dofinansowany ze środków unijnych, a to oznacza, że nie może być wykorzystywany komercyjnie przez 5 lat od zakończenia projektu. Także miasto nic nie będzie zarabiał, a będą koszty utrzymania.
- 0 2
-
2021-12-10 19:20
Tym bardziej zastanawia, co robią tam reklamy i kto na nich zarabia?
Bo kosztów to raczej nie generują.
- 2 0
-
2021-12-10 18:14
za 50 tysi to można ustawić na każdym przystanku Domki Letniskowe całoroczne z wygodami
i jeszcze 5 tysi zostanie .
- 4 0
-
2021-12-10 17:45
Po dwa eternity
I po dwie deski na bokach i będzie lepiej i taniej i może nawet ładniej (: A tak serio to co tam kosztuje 50 tyś?
- 5 1
-
2021-12-10 17:54
Znowu
A gdzie są boki przy wiacie toć to znowu jedno wielkie wygwizdowo tyle pieniędzy zmarnowane kto to projektuje jaki uczony z górnej półki .
- 9 0
-
2021-12-10 17:59
A kto zapłaci za przebudowę
Cygan zawinił a kowala powiesili. Jak to jest ze zwykly urzędnik decyduje o tak dużej inwestucji. A gdzie jego zwierzchnicy, przecież to do nich trzeba mieć ogromny zal ze okradli mieszkańców Gdanska. Przecież koszty tej przebudowy pójdą w setki tysięcy za które my zapłacimy. Brawo włodarze miasta.
- 16 3
-
2021-12-10 18:04
Drogi autorze, to są wiaty wąskie i dlugie
Jamnik jest krótki czy długi?
- 10 0
-
2021-12-10 18:11
I tak się robi interes. Wpierw coś, co z definicji jest złe, a potem dodatkowy szmal za poprawki. Zarabiamy podwójnie. Proste!
- 10 1
-
2021-12-10 18:12
Przebudowa kolejne pieniądze z naszych podatków
Żenada, co by nie było czy przebudowa czy wymiana i tak pieniądze pójdą z budżetu czyli zapłaci zwykły Kowalski
- 8 1
-
2021-12-10 18:21
taniej będzie postawić kabiny prysznicowe
- 5 2
-
2021-12-10 18:22
(3)
Rozumiem że przebudowa wiat nie będzie nic kosztować nas podatników ??? Czy jednak wykonawca (być może że zlecającym pracownikiem urzędu) zarobią więcej w związku ze zwiększeniem przedmiotu zamówienia i prac. Przy tym porządkowa kara finansowa i tak się opłaca
- 134 10
-
2021-12-10 19:29
polska dziwna karaj :) wszystko takie łamerykańskie to i wiaty fit
- 3 3
-
2021-12-10 21:30
Dzisiejsze dziennikarstwo (podobno czwarta władza ??) to kpina.
- 13 1
-
2021-12-13 11:03
Dulska sama zapłaci
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.