• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Krótkie wiaty: przebudowa zamiast demontażu

Maciej Korolczuk
10 grudnia 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Jedna z 12 wiat, które zostaną przebudowane. Jedna z 12 wiat, które zostaną przebudowane.

Gdański Zarząd Dróg i Zieleni znów zmienia zdanie ws. kontrowersyjnych wiat przystankowych. Pierwotnie wiaty ze zbyt krótkim dachem i bez ścian bocznych chroniących przed wiatrem i zacinającym deszczem miały zostać zdemontowane. Teraz podjęto decyzję o modyfikacji ich konstrukcji bez konieczności ich demontażu. Zmiany będą dotyczyć 12 z 64 nowych wiat.



Decyzja o przebudowie wiat zamiast ich demontażu jest:

Z wiat, jakie stanęły na przystankach autobusowych w Gdańsku, szydziła cała Polska. Z 30 nowych wiat zamówionych przez Dyrekcję Rozbudowy Miasta Gdańska część z nich okazała się niefunkcjonalna. Miały one zbyt krótkie daszki i brakowało w nich bocznych ścian, chroniących przed deszczem i wiatrem podróżnych oczekujących na autobus.

Początkowo urzędnicy próbowali bronić projektu, mówiąc, że były one wykonane zgodnie z obowiązującymi wytycznymi, ale gdy pod koniec listopada sprawę nagłośniły media w całym kraju, urzędnicy w krótkim oświadczeniu przyznali, że wiaty rzeczywiście wymagają poprawek i zostaną zdemontowane. Dodatkowo zapowiedzieli, że osoby odpowiedzialne za pomyłkę zostaną ukarane.

Teraz urzędnicy znów zmienili zdanie. Wiaty nie zostaną zdemontowane, lecz przebudowane w miejscach, w których już stoją.

  • Wpadki z wiatami można było uniknąć, gdyby we wskazanych lokalizacjach ustawiono wiaty takie, jak np. ta na Hucisku: bez bocznych ścian, ale z normalnym daszkiem i wygodnymi ławkami.
  • Innym dobrym przykładem są wiaty, jakie od kilku lat stoją na przystanku "Warneńska".
- Po dokładnej analizie możliwości, jakie daje każda lokalizacja, podjęto decyzję o modyfikacji konstrukcji 12 wiat i osłon tak, aby stały się bardziej funkcjonalne. Unikniemy demontażu konstrukcji wiat. Daszki zostaną powiększone, a tam, gdzie będzie to możliwe, wyposażone dodatkowo w boczne ścianki. Koszty tej modernizacji będą znane po wykonaniu odpowiedniej dokumentacji dla tych lokalizacji. Każde z 12 zadaszeń w możliwie najszybszym terminie zyska dodatkowe wyposażenie - wyjaśnia Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy GZDiZ.
Jak dodaje, kontrowersje dotyczą 12 wiat ustawionych w różnych lokalizacjach miasta, a nie całego projektu, który obejmuje 64 wiaty. Niespójne elementy - jak ławka za wiatą - według urzędników wynikały z tego, że trwał proces budowlany.

- Przy montażu nowego wyposażenia stare zostało zdemontowane - dodaje Kiljan.
Nasi czytelnicy uwagi mają też do wiat, które służą pasażerom już od dłuższego czasu, i wskazują, że przez otwory pod dachem padający śnieg osadza się na ławkach. Nasi czytelnicy uwagi mają też do wiat, które służą pasażerom już od dłuższego czasu, i wskazują, że przez otwory pod dachem padający śnieg osadza się na ławkach.
Średni koszt jednej wiaty wyniósł ok. 50 tys. zł, ale jak tłumaczą urzędnicy, koszty samej konstrukcji wahają się między 12 a 17 tys. zł (w zależności od wielkości). Pozostałe koszty to dokumentacja projektowa, przyłącze energetyczne, dostawa i montaż oraz gwarancja udzielona przez wykonawcę.

Co z zapowiadanymi karami dla pracowników urzędu?

- Pracownik GZDiZ odpowiedzialny za uzgodnienie rozwiązań otrzymał karę porządkową załączoną do akt osobowych, która wiąże się z konsekwencjami finansowymi - dodaje Kiljan, ale nie podaje kwoty, jaką został ukarany urzędnik.
Jednocześnie dodaje, że GZDiZ jako zarządca drogi wyciągnął wnioski z popełnionych błędów i zobowiązał się do wypracowania zmiany standardów usytuowania wiat.

Co ciekawe, na terenie Gdańska stoi 849 wiat. Według oficjalnych danych poziom "zawiatowienia" w Gdańsku jest jednym z najwyższych w całym kraju.

Odsetek przystanków z wiatami w podziale na wybrane miasta. Odsetek przystanków z wiatami w podziale na wybrane miasta.
- W zależności od szerokości pasa drogowego, którego wiata jest elementem, 646 to wiaty szerokie (140 cm), 123 wiaty mają metr szerokości. Wąskich zadaszeń, których montaż stał się kontrowersyjny, było tylko 12 - dodaje Kiljan.
Wąskie wiaty przewidziane do przebudowy stoją na ulicy:

  • ul. Powstańców Warszawskich (przystanek "Płowce") - poszerzenie daszku bez paneli bocznych,
  • ul. Zawodzie (przystanek "Dworkowa") - poszerzenie daszku i dołożenie panelu bocznego od jednej strony (wyjazdu),
  • ul. Schuberta (przystanek "Schumana") - poszerzenie daszku bez paneli bocznych,
  • ul. Jabłoniowa (przystanek "Szadółki") - poszerzenie daszku (do skrajni drogowej) bez paneli bocznych,
  • ul. Schuberta (przystanek "Schuberta") - poszerzenie daszku bez paneli bocznych,
  • ul. Starogardzka (przystanek "Starogardzka") - poszerzenie daszku bez paneli bocznych,
  • ul. Leszczynowa (przystanek "Jeziorowa") - poszerzenie daszku bez paneli bocznych,
  • ul. Leszczynowa (przystanek "Jaworowa") - poszerzenie daszku bez paneli bocznych,
  • ul. Leśna Góra (przystanek "Góralska") - poszerzenie daszku bez paneli bocznych,
  • ul. Leśna Góra (przystanek "Leśna Góra Przychodnia") - poszerzenie daszku bez paneli bocznych,
  • ul. Małomiejska (przystanek "Ptasia") - poszerzenie daszku bez paneli bocznych,
  • ul. Kartuska (przystanek "Źródlana") - poszerzenie daszku wraz z panelami bocznymi, podcięcie skarpy z umocnieniem i przesunięcie w głąb pasa drogowego, poszerzenie chodnika pod wiatą.

Opinie (267) ponad 10 zablokowanych

  • dobra decyzja

    Trochę pomyśleć i pokombinować, przerobić i zapłacić mniej niż...demontaż starej wiaty + projekt nowej wiaty + zakup materiałów na nową wiatę + utylizacja starej wiaty + montaż nowej wiaty + koszty transportu...no chyba że jak głosi reklama na autobusie...Gdańsk dostał 80.000.000 zł na wiaty

    • 8 2

  • Nie są w stanie uzasadnić ceny 50 tys za sztukę inaczej niż "tak musi być", przyłącze, projekty, sroły pierdoły. (6)

    Przy okazji są one powierzchnią reklamową, zarabiają na nich i to nie mało.

    • 25 4

    • Zamiast wiaty proponuje ustawić...rydwan

      Taką mam koncepcję

      • 9 1

    • Moment moment, czy 50tys zł za aluminiową konstrukcję, wbudowanie jej i podłączenie do prądu to dużo? (1)

      To proszę o odpowiedź, czy 40tys zł za jedną, drewnianą ławeczkę patriotyczną to dużo, zważywszy że chyba już nie ma ani jednej całej w kraju bo poprostu zgniły? Jeśli odpowiedź jest twierdząca to dlaczego tym wałkiem nie zainteresowała się TVPiS, a jeśli nie jest to poproszę o uzasadnienie dlaczego.

      • 0 6

      • To nie jest konfllikt PiS PO ośla łąko, tylko mieszkańcy - skompromitowani i niegospodarni włodarze.

        Masz temat, nagłaśniasz. I jaki masz zarzut do polskiej, publicznej, państwowej telewizji? Że jest propolska, publiczna i propaństwowa? Gratuluję, powinna gnoić Polskę i Polaków, uprawiać politykę wstydu i oczerniać ojczyznę, jak pozostałe "wolne media".

        • 4 0

    • (1)

      GZDiZ oczywiście się wygłupił, ale argument o powierzchni reklamowej się nie broni. Projekt został dofinansowany ze środków unijnych, a to oznacza, że nie może być wykorzystywany komercyjnie przez 5 lat od zakończenia projektu. Także miasto nic nie będzie zarabiał, a będą koszty utrzymania.

      • 0 2

      • Tym bardziej zastanawia, co robią tam reklamy i kto na nich zarabia?

        Bo kosztów to raczej nie generują.

        • 2 0

    • za 50 tysi to można ustawić na każdym przystanku Domki Letniskowe całoroczne z wygodami

      i jeszcze 5 tysi zostanie .

      • 4 0

  • Po dwa eternity

    I po dwie deski na bokach i będzie lepiej i taniej i może nawet ładniej (: A tak serio to co tam kosztuje 50 tyś?

    • 5 1

  • Znowu

    A gdzie są boki przy wiacie toć to znowu jedno wielkie wygwizdowo tyle pieniędzy zmarnowane kto to projektuje jaki uczony z górnej półki .

    • 9 0

  • A kto zapłaci za przebudowę

    Cygan zawinił a kowala powiesili. Jak to jest ze zwykly urzędnik decyduje o tak dużej inwestucji. A gdzie jego zwierzchnicy, przecież to do nich trzeba mieć ogromny zal ze okradli mieszkańców Gdanska. Przecież koszty tej przebudowy pójdą w setki tysięcy za które my zapłacimy. Brawo włodarze miasta.

    • 16 3

  • Drogi autorze, to są wiaty wąskie i dlugie

    Jamnik jest krótki czy długi?

    • 10 0

  • I tak się robi interes. Wpierw coś, co z definicji jest złe, a potem dodatkowy szmal za poprawki. Zarabiamy podwójnie. Proste!

    • 10 1

  • Przebudowa kolejne pieniądze z naszych podatków

    Żenada, co by nie było czy przebudowa czy wymiana i tak pieniądze pójdą z budżetu czyli zapłaci zwykły Kowalski

    • 8 1

  • taniej będzie postawić kabiny prysznicowe

    • 5 2

  • (3)

    Rozumiem że przebudowa wiat nie będzie nic kosztować nas podatników ??? Czy jednak wykonawca (być może że zlecającym pracownikiem urzędu) zarobią więcej w związku ze zwiększeniem przedmiotu zamówienia i prac. Przy tym porządkowa kara finansowa i tak się opłaca

    • 134 10

    • polska dziwna karaj :) wszystko takie łamerykańskie to i wiaty fit

      • 3 3

    • Dzisiejsze dziennikarstwo (podobno czwarta władza ??) to kpina.

      • 13 1

    • Dulska sama zapłaci

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane