• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Krótkie wiaty: przebudowa zamiast demontażu

Maciej Korolczuk
10 grudnia 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Jedna z 12 wiat, które zostaną przebudowane. Jedna z 12 wiat, które zostaną przebudowane.

Gdański Zarząd Dróg i Zieleni znów zmienia zdanie ws. kontrowersyjnych wiat przystankowych. Pierwotnie wiaty ze zbyt krótkim dachem i bez ścian bocznych chroniących przed wiatrem i zacinającym deszczem miały zostać zdemontowane. Teraz podjęto decyzję o modyfikacji ich konstrukcji bez konieczności ich demontażu. Zmiany będą dotyczyć 12 z 64 nowych wiat.



Decyzja o przebudowie wiat zamiast ich demontażu jest:

Z wiat, jakie stanęły na przystankach autobusowych w Gdańsku, szydziła cała Polska. Z 30 nowych wiat zamówionych przez Dyrekcję Rozbudowy Miasta Gdańska część z nich okazała się niefunkcjonalna. Miały one zbyt krótkie daszki i brakowało w nich bocznych ścian, chroniących przed deszczem i wiatrem podróżnych oczekujących na autobus.

Początkowo urzędnicy próbowali bronić projektu, mówiąc, że były one wykonane zgodnie z obowiązującymi wytycznymi, ale gdy pod koniec listopada sprawę nagłośniły media w całym kraju, urzędnicy w krótkim oświadczeniu przyznali, że wiaty rzeczywiście wymagają poprawek i zostaną zdemontowane. Dodatkowo zapowiedzieli, że osoby odpowiedzialne za pomyłkę zostaną ukarane.

Teraz urzędnicy znów zmienili zdanie. Wiaty nie zostaną zdemontowane, lecz przebudowane w miejscach, w których już stoją.

  • Wpadki z wiatami można było uniknąć, gdyby we wskazanych lokalizacjach ustawiono wiaty takie, jak np. ta na Hucisku: bez bocznych ścian, ale z normalnym daszkiem i wygodnymi ławkami.
  • Innym dobrym przykładem są wiaty, jakie od kilku lat stoją na przystanku "Warneńska".
- Po dokładnej analizie możliwości, jakie daje każda lokalizacja, podjęto decyzję o modyfikacji konstrukcji 12 wiat i osłon tak, aby stały się bardziej funkcjonalne. Unikniemy demontażu konstrukcji wiat. Daszki zostaną powiększone, a tam, gdzie będzie to możliwe, wyposażone dodatkowo w boczne ścianki. Koszty tej modernizacji będą znane po wykonaniu odpowiedniej dokumentacji dla tych lokalizacji. Każde z 12 zadaszeń w możliwie najszybszym terminie zyska dodatkowe wyposażenie - wyjaśnia Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy GZDiZ.
Jak dodaje, kontrowersje dotyczą 12 wiat ustawionych w różnych lokalizacjach miasta, a nie całego projektu, który obejmuje 64 wiaty. Niespójne elementy - jak ławka za wiatą - według urzędników wynikały z tego, że trwał proces budowlany.

- Przy montażu nowego wyposażenia stare zostało zdemontowane - dodaje Kiljan.
Nasi czytelnicy uwagi mają też do wiat, które służą pasażerom już od dłuższego czasu, i wskazują, że przez otwory pod dachem padający śnieg osadza się na ławkach. Nasi czytelnicy uwagi mają też do wiat, które służą pasażerom już od dłuższego czasu, i wskazują, że przez otwory pod dachem padający śnieg osadza się na ławkach.
Średni koszt jednej wiaty wyniósł ok. 50 tys. zł, ale jak tłumaczą urzędnicy, koszty samej konstrukcji wahają się między 12 a 17 tys. zł (w zależności od wielkości). Pozostałe koszty to dokumentacja projektowa, przyłącze energetyczne, dostawa i montaż oraz gwarancja udzielona przez wykonawcę.

Co z zapowiadanymi karami dla pracowników urzędu?

- Pracownik GZDiZ odpowiedzialny za uzgodnienie rozwiązań otrzymał karę porządkową załączoną do akt osobowych, która wiąże się z konsekwencjami finansowymi - dodaje Kiljan, ale nie podaje kwoty, jaką został ukarany urzędnik.
Jednocześnie dodaje, że GZDiZ jako zarządca drogi wyciągnął wnioski z popełnionych błędów i zobowiązał się do wypracowania zmiany standardów usytuowania wiat.

Co ciekawe, na terenie Gdańska stoi 849 wiat. Według oficjalnych danych poziom "zawiatowienia" w Gdańsku jest jednym z najwyższych w całym kraju.

Odsetek przystanków z wiatami w podziale na wybrane miasta. Odsetek przystanków z wiatami w podziale na wybrane miasta.
- W zależności od szerokości pasa drogowego, którego wiata jest elementem, 646 to wiaty szerokie (140 cm), 123 wiaty mają metr szerokości. Wąskich zadaszeń, których montaż stał się kontrowersyjny, było tylko 12 - dodaje Kiljan.
Wąskie wiaty przewidziane do przebudowy stoją na ulicy:

  • ul. Powstańców Warszawskich (przystanek "Płowce") - poszerzenie daszku bez paneli bocznych,
  • ul. Zawodzie (przystanek "Dworkowa") - poszerzenie daszku i dołożenie panelu bocznego od jednej strony (wyjazdu),
  • ul. Schuberta (przystanek "Schumana") - poszerzenie daszku bez paneli bocznych,
  • ul. Jabłoniowa (przystanek "Szadółki") - poszerzenie daszku (do skrajni drogowej) bez paneli bocznych,
  • ul. Schuberta (przystanek "Schuberta") - poszerzenie daszku bez paneli bocznych,
  • ul. Starogardzka (przystanek "Starogardzka") - poszerzenie daszku bez paneli bocznych,
  • ul. Leszczynowa (przystanek "Jeziorowa") - poszerzenie daszku bez paneli bocznych,
  • ul. Leszczynowa (przystanek "Jaworowa") - poszerzenie daszku bez paneli bocznych,
  • ul. Leśna Góra (przystanek "Góralska") - poszerzenie daszku bez paneli bocznych,
  • ul. Leśna Góra (przystanek "Leśna Góra Przychodnia") - poszerzenie daszku bez paneli bocznych,
  • ul. Małomiejska (przystanek "Ptasia") - poszerzenie daszku bez paneli bocznych,
  • ul. Kartuska (przystanek "Źródlana") - poszerzenie daszku wraz z panelami bocznymi, podcięcie skarpy z umocnieniem i przesunięcie w głąb pasa drogowego, poszerzenie chodnika pod wiatą.

Opinie (267) ponad 10 zablokowanych

  • Brak osłony przed wiatrem z 4 stron to porażka (1)

    Wiata skuteczna jeśli wieje tylko z 2 kierunków.

    • 10 0

    • zaprojektuj taką wiatę marzeń która będzie zgodna z przepisami na chodniku o szr. 2,5m

      • 1 1

  • Chyba nikt nie panuje nad tym co się dzieje w zdiz?

    Urzędnicy nie wiedzą co zrobić z tym bublem? Co na to dyrekcja?

    • 18 2

  • Na dolnej Oruni wystarczy słupek. (1)

    Na Oruni dolnej to należy w ogóle zlikwidować a przystanek namalować farbą na chodniku.A dlaczego ? Bo tam sama patologia.Oni nic nie potrafią uszanować.Widać że pochodzenie zobowiązuje.

    • 5 11

    • Z racji naszego niskiego pochodzenia

      Nawet nie zasługujemy na słupek. Sugeruję jakiś stary karton z biedronki z napisanym ręcznie rozkładem. A przepraszam Pan z skąd pochodzi ?

      • 5 0

  • kris

    Proszę Państwa to są letnie wiaty. W zimie można dostawić koksownik. To mały koszt. I o co tyle hałasu....

    • 7 3

  • Gdański Zarząd Dróg i Zieleni i Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska - współpraca tych 2 instytucji.. (1)

    ..przy jakimś "projekcie" zawsze gwarantuje nieszablonową implementację, prawie zawsze niekompetentną ze szkodą dla końcowych użytkowników.
    To są przechowalnie prawdziwych asów inżynierii i planowania jak już nie raz to biedne miasto się przekonało.

    • 22 0

    • oho, slownictwo z it na portalu.

      • 0 0

  • I kolejne pieniądze będą wydane na modyfikacje tych "wiat". Ci marni urzędnicy powinni pokryć wszystkie koszta z własnej kieszeni.

    • 22 0

  • (6)

    Przecież można dobudować zadaszenie w drugą stronę, gdzie jest więcej przestrzeni. Czy daszek musi być w kierunku ulicy? Powinien, ale jeśli nie ma możliwości to może być "odwrócony".

    • 9 10

    • Daszek (1)

      I ludzie mają stać w błocie?

      • 4 3

      • Tak, ludzkość lata na księżyc, ale na błoto nie mamy jeszcze sposobu...

        • 4 2

    • (2)

      a nie kumasz że teren za wiatą może być pasem drogowym? Czy nie mieści się to w Twoim pojmowaniu?

      • 1 1

      • (1)

        Za tymi wiatami nie pasów drogowych a raczej szczere pole. Widać, że nie masz pojęcia gdzie te wiaty stoją!

        • 2 1

        • sęk w tym że: 1 - nie zawsze to 'pole' jedmst terenem miasta, 2 - wiaty mają być w pasach drogowych

          • 2 0

    • Na prywatnej działce?

      Prywatna własność, to rzecz święta.

      • 0 0

  • Co to ma być?

    Ten kto wymyślił takie wiaty chyba nigdy nie czekał na autobus, pewnie zawsze swoje cztery litery wozi autem, i teraz powinien po tych literach dostać za nie używanie móżgu w pracy

    • 23 3

  • I tym sposobem ktoś podwójnie zarobi.przypadek?

    • 23 0

  • Jaka kara dla tego Pana?? (3)

    • 14 3

    • nie kara a nagroda - przejażdżka podświetlonym rydwanem

      • 8 0

    • Podwyżka

      • 10 1

    • Kilka baniek odprawy

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane