- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (515 opinii)
- 2 Zwężenie w centrum i remont we Wrzeszczu (185 opinii)
- 3 Wstrzymany przetarg na obwodnicę Witomina (60 opinii)
- 4 Pył węglowy nad Gdańskiem. Wyniki kontroli (145 opinii)
- 5 Koniec sporu o korty i "Górkę". Jest decyzja (97 opinii)
- 6 Mogli wlepić mandat, a zmienili mu koło (64 opinie)
Krótkie wiaty: przebudowa zamiast demontażu
Gdański Zarząd Dróg i Zieleni znów zmienia zdanie ws. kontrowersyjnych wiat przystankowych. Pierwotnie wiaty ze zbyt krótkim dachem i bez ścian bocznych chroniących przed wiatrem i zacinającym deszczem miały zostać zdemontowane. Teraz podjęto decyzję o modyfikacji ich konstrukcji bez konieczności ich demontażu. Zmiany będą dotyczyć 12 z 64 nowych wiat.
Początkowo urzędnicy próbowali bronić projektu, mówiąc, że były one wykonane zgodnie z obowiązującymi wytycznymi, ale gdy pod koniec listopada sprawę nagłośniły media w całym kraju, urzędnicy w krótkim oświadczeniu przyznali, że wiaty rzeczywiście wymagają poprawek i zostaną zdemontowane. Dodatkowo zapowiedzieli, że osoby odpowiedzialne za pomyłkę zostaną ukarane.
Teraz urzędnicy znów zmienili zdanie. Wiaty nie zostaną zdemontowane, lecz przebudowane w miejscach, w których już stoją.
- Po dokładnej analizie możliwości, jakie daje każda lokalizacja, podjęto decyzję o modyfikacji konstrukcji 12 wiat i osłon tak, aby stały się bardziej funkcjonalne. Unikniemy demontażu konstrukcji wiat. Daszki zostaną powiększone, a tam, gdzie będzie to możliwe, wyposażone dodatkowo w boczne ścianki. Koszty tej modernizacji będą znane po wykonaniu odpowiedniej dokumentacji dla tych lokalizacji. Każde z 12 zadaszeń w możliwie najszybszym terminie zyska dodatkowe wyposażenie - wyjaśnia Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy GZDiZ.
Jak dodaje, kontrowersje dotyczą 12 wiat ustawionych w różnych lokalizacjach miasta, a nie całego projektu, który obejmuje 64 wiaty. Niespójne elementy - jak ławka za wiatą - według urzędników wynikały z tego, że trwał proces budowlany.
- Przy montażu nowego wyposażenia stare zostało zdemontowane - dodaje Kiljan.
Średni koszt jednej wiaty wyniósł ok. 50 tys. zł, ale jak tłumaczą urzędnicy, koszty samej konstrukcji wahają się między 12 a 17 tys. zł (w zależności od wielkości). Pozostałe koszty to dokumentacja projektowa, przyłącze energetyczne, dostawa i montaż oraz gwarancja udzielona przez wykonawcę.
Co z zapowiadanymi karami dla pracowników urzędu?
- Pracownik GZDiZ odpowiedzialny za uzgodnienie rozwiązań otrzymał karę porządkową załączoną do akt osobowych, która wiąże się z konsekwencjami finansowymi - dodaje Kiljan, ale nie podaje kwoty, jaką został ukarany urzędnik.
Jednocześnie dodaje, że GZDiZ jako zarządca drogi wyciągnął wnioski z popełnionych błędów i zobowiązał się do wypracowania zmiany standardów usytuowania wiat.
Co ciekawe, na terenie Gdańska stoi 849 wiat. Według oficjalnych danych poziom "zawiatowienia" w Gdańsku jest jednym z najwyższych w całym kraju.
- W zależności od szerokości pasa drogowego, którego wiata jest elementem, 646 to wiaty szerokie (140 cm), 123 wiaty mają metr szerokości. Wąskich zadaszeń, których montaż stał się kontrowersyjny, było tylko 12 - dodaje Kiljan.
Wąskie wiaty przewidziane do przebudowy stoją na ulicy:
- ul. Powstańców Warszawskich (przystanek "Płowce") - poszerzenie daszku bez paneli bocznych,
- ul. Zawodzie (przystanek "Dworkowa") - poszerzenie daszku i dołożenie panelu bocznego od jednej strony (wyjazdu),
- ul. Schuberta (przystanek "Schumana") - poszerzenie daszku bez paneli bocznych,
- ul. Jabłoniowa (przystanek "Szadółki") - poszerzenie daszku (do skrajni drogowej) bez paneli bocznych,
- ul. Schuberta (przystanek "Schuberta") - poszerzenie daszku bez paneli bocznych,
- ul. Starogardzka (przystanek "Starogardzka") - poszerzenie daszku bez paneli bocznych,
- ul. Leszczynowa (przystanek "Jeziorowa") - poszerzenie daszku bez paneli bocznych,
- ul. Leszczynowa (przystanek "Jaworowa") - poszerzenie daszku bez paneli bocznych,
- ul. Leśna Góra (przystanek "Góralska") - poszerzenie daszku bez paneli bocznych,
- ul. Leśna Góra (przystanek "Leśna Góra Przychodnia") - poszerzenie daszku bez paneli bocznych,
- ul. Małomiejska (przystanek "Ptasia") - poszerzenie daszku bez paneli bocznych,
- ul. Kartuska (przystanek "Źródlana") - poszerzenie daszku wraz z panelami bocznymi, podcięcie skarpy z umocnieniem i przesunięcie w głąb pasa drogowego, poszerzenie chodnika pod wiatą.
Opinie (267) ponad 10 zablokowanych
-
2021-12-10 16:34
Brak osłony przed wiatrem z 4 stron to porażka (1)
Wiata skuteczna jeśli wieje tylko z 2 kierunków.
- 10 0
-
2021-12-10 20:43
zaprojektuj taką wiatę marzeń która będzie zgodna z przepisami na chodniku o szr. 2,5m
- 1 1
-
2021-12-10 16:35
Chyba nikt nie panuje nad tym co się dzieje w zdiz?
Urzędnicy nie wiedzą co zrobić z tym bublem? Co na to dyrekcja?
- 18 2
-
2021-12-10 16:37
Na dolnej Oruni wystarczy słupek. (1)
Na Oruni dolnej to należy w ogóle zlikwidować a przystanek namalować farbą na chodniku.A dlaczego ? Bo tam sama patologia.Oni nic nie potrafią uszanować.Widać że pochodzenie zobowiązuje.
- 5 11
-
2021-12-10 17:07
Z racji naszego niskiego pochodzenia
Nawet nie zasługujemy na słupek. Sugeruję jakiś stary karton z biedronki z napisanym ręcznie rozkładem. A przepraszam Pan z skąd pochodzi ?
- 5 0
-
2021-12-10 16:41
kris
Proszę Państwa to są letnie wiaty. W zimie można dostawić koksownik. To mały koszt. I o co tyle hałasu....
- 7 3
-
2021-12-10 16:42
Gdański Zarząd Dróg i Zieleni i Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska - współpraca tych 2 instytucji.. (1)
..przy jakimś "projekcie" zawsze gwarantuje nieszablonową implementację, prawie zawsze niekompetentną ze szkodą dla końcowych użytkowników.
To są przechowalnie prawdziwych asów inżynierii i planowania jak już nie raz to biedne miasto się przekonało.- 22 0
-
2021-12-10 16:54
oho, slownictwo z it na portalu.
- 0 0
-
2021-12-10 16:43
I kolejne pieniądze będą wydane na modyfikacje tych "wiat". Ci marni urzędnicy powinni pokryć wszystkie koszta z własnej kieszeni.
- 22 0
-
2021-12-10 16:43
(6)
Przecież można dobudować zadaszenie w drugą stronę, gdzie jest więcej przestrzeni. Czy daszek musi być w kierunku ulicy? Powinien, ale jeśli nie ma możliwości to może być "odwrócony".
- 9 10
-
2021-12-10 17:06
Daszek (1)
I ludzie mają stać w błocie?
- 4 3
-
2021-12-10 17:09
Tak, ludzkość lata na księżyc, ale na błoto nie mamy jeszcze sposobu...
- 4 2
-
2021-12-10 20:35
(2)
a nie kumasz że teren za wiatą może być pasem drogowym? Czy nie mieści się to w Twoim pojmowaniu?
- 1 1
-
2021-12-10 21:43
(1)
Za tymi wiatami nie pasów drogowych a raczej szczere pole. Widać, że nie masz pojęcia gdzie te wiaty stoją!
- 2 1
-
2021-12-10 21:55
sęk w tym że: 1 - nie zawsze to 'pole' jedmst terenem miasta, 2 - wiaty mają być w pasach drogowych
- 2 0
-
2021-12-11 08:21
Na prywatnej działce?
Prywatna własność, to rzecz święta.
- 0 0
-
2021-12-10 16:47
Co to ma być?
Ten kto wymyślił takie wiaty chyba nigdy nie czekał na autobus, pewnie zawsze swoje cztery litery wozi autem, i teraz powinien po tych literach dostać za nie używanie móżgu w pracy
- 23 3
-
2021-12-10 16:47
I tym sposobem ktoś podwójnie zarobi.przypadek?
- 23 0
-
2021-12-10 16:47
Jaka kara dla tego Pana?? (3)
- 14 3
-
2021-12-10 17:13
nie kara a nagroda - przejażdżka podświetlonym rydwanem
- 8 0
-
2021-12-10 17:28
Podwyżka
- 10 1
-
2021-12-12 10:20
Kilka baniek odprawy
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.