• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Krótkie wiaty: przebudowa zamiast demontażu

Maciej Korolczuk
10 grudnia 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Jedna z 12 wiat, które zostaną przebudowane. Jedna z 12 wiat, które zostaną przebudowane.

Gdański Zarząd Dróg i Zieleni znów zmienia zdanie ws. kontrowersyjnych wiat przystankowych. Pierwotnie wiaty ze zbyt krótkim dachem i bez ścian bocznych chroniących przed wiatrem i zacinającym deszczem miały zostać zdemontowane. Teraz podjęto decyzję o modyfikacji ich konstrukcji bez konieczności ich demontażu. Zmiany będą dotyczyć 12 z 64 nowych wiat.



Decyzja o przebudowie wiat zamiast ich demontażu jest:

Z wiat, jakie stanęły na przystankach autobusowych w Gdańsku, szydziła cała Polska. Z 30 nowych wiat zamówionych przez Dyrekcję Rozbudowy Miasta Gdańska część z nich okazała się niefunkcjonalna. Miały one zbyt krótkie daszki i brakowało w nich bocznych ścian, chroniących przed deszczem i wiatrem podróżnych oczekujących na autobus.

Początkowo urzędnicy próbowali bronić projektu, mówiąc, że były one wykonane zgodnie z obowiązującymi wytycznymi, ale gdy pod koniec listopada sprawę nagłośniły media w całym kraju, urzędnicy w krótkim oświadczeniu przyznali, że wiaty rzeczywiście wymagają poprawek i zostaną zdemontowane. Dodatkowo zapowiedzieli, że osoby odpowiedzialne za pomyłkę zostaną ukarane.

Teraz urzędnicy znów zmienili zdanie. Wiaty nie zostaną zdemontowane, lecz przebudowane w miejscach, w których już stoją.

  • Wpadki z wiatami można było uniknąć, gdyby we wskazanych lokalizacjach ustawiono wiaty takie, jak np. ta na Hucisku: bez bocznych ścian, ale z normalnym daszkiem i wygodnymi ławkami.
  • Innym dobrym przykładem są wiaty, jakie od kilku lat stoją na przystanku "Warneńska".
- Po dokładnej analizie możliwości, jakie daje każda lokalizacja, podjęto decyzję o modyfikacji konstrukcji 12 wiat i osłon tak, aby stały się bardziej funkcjonalne. Unikniemy demontażu konstrukcji wiat. Daszki zostaną powiększone, a tam, gdzie będzie to możliwe, wyposażone dodatkowo w boczne ścianki. Koszty tej modernizacji będą znane po wykonaniu odpowiedniej dokumentacji dla tych lokalizacji. Każde z 12 zadaszeń w możliwie najszybszym terminie zyska dodatkowe wyposażenie - wyjaśnia Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy GZDiZ.
Jak dodaje, kontrowersje dotyczą 12 wiat ustawionych w różnych lokalizacjach miasta, a nie całego projektu, który obejmuje 64 wiaty. Niespójne elementy - jak ławka za wiatą - według urzędników wynikały z tego, że trwał proces budowlany.

- Przy montażu nowego wyposażenia stare zostało zdemontowane - dodaje Kiljan.
Nasi czytelnicy uwagi mają też do wiat, które służą pasażerom już od dłuższego czasu, i wskazują, że przez otwory pod dachem padający śnieg osadza się na ławkach. Nasi czytelnicy uwagi mają też do wiat, które służą pasażerom już od dłuższego czasu, i wskazują, że przez otwory pod dachem padający śnieg osadza się na ławkach.
Średni koszt jednej wiaty wyniósł ok. 50 tys. zł, ale jak tłumaczą urzędnicy, koszty samej konstrukcji wahają się między 12 a 17 tys. zł (w zależności od wielkości). Pozostałe koszty to dokumentacja projektowa, przyłącze energetyczne, dostawa i montaż oraz gwarancja udzielona przez wykonawcę.

Co z zapowiadanymi karami dla pracowników urzędu?

- Pracownik GZDiZ odpowiedzialny za uzgodnienie rozwiązań otrzymał karę porządkową załączoną do akt osobowych, która wiąże się z konsekwencjami finansowymi - dodaje Kiljan, ale nie podaje kwoty, jaką został ukarany urzędnik.
Jednocześnie dodaje, że GZDiZ jako zarządca drogi wyciągnął wnioski z popełnionych błędów i zobowiązał się do wypracowania zmiany standardów usytuowania wiat.

Co ciekawe, na terenie Gdańska stoi 849 wiat. Według oficjalnych danych poziom "zawiatowienia" w Gdańsku jest jednym z najwyższych w całym kraju.

Odsetek przystanków z wiatami w podziale na wybrane miasta. Odsetek przystanków z wiatami w podziale na wybrane miasta.
- W zależności od szerokości pasa drogowego, którego wiata jest elementem, 646 to wiaty szerokie (140 cm), 123 wiaty mają metr szerokości. Wąskich zadaszeń, których montaż stał się kontrowersyjny, było tylko 12 - dodaje Kiljan.
Wąskie wiaty przewidziane do przebudowy stoją na ulicy:

  • ul. Powstańców Warszawskich (przystanek "Płowce") - poszerzenie daszku bez paneli bocznych,
  • ul. Zawodzie (przystanek "Dworkowa") - poszerzenie daszku i dołożenie panelu bocznego od jednej strony (wyjazdu),
  • ul. Schuberta (przystanek "Schumana") - poszerzenie daszku bez paneli bocznych,
  • ul. Jabłoniowa (przystanek "Szadółki") - poszerzenie daszku (do skrajni drogowej) bez paneli bocznych,
  • ul. Schuberta (przystanek "Schuberta") - poszerzenie daszku bez paneli bocznych,
  • ul. Starogardzka (przystanek "Starogardzka") - poszerzenie daszku bez paneli bocznych,
  • ul. Leszczynowa (przystanek "Jeziorowa") - poszerzenie daszku bez paneli bocznych,
  • ul. Leszczynowa (przystanek "Jaworowa") - poszerzenie daszku bez paneli bocznych,
  • ul. Leśna Góra (przystanek "Góralska") - poszerzenie daszku bez paneli bocznych,
  • ul. Leśna Góra (przystanek "Leśna Góra Przychodnia") - poszerzenie daszku bez paneli bocznych,
  • ul. Małomiejska (przystanek "Ptasia") - poszerzenie daszku bez paneli bocznych,
  • ul. Kartuska (przystanek "Źródlana") - poszerzenie daszku wraz z panelami bocznymi, podcięcie skarpy z umocnieniem i przesunięcie w głąb pasa drogowego, poszerzenie chodnika pod wiatą.

Opinie (267) ponad 10 zablokowanych

  • Będzie doklejka (1)

    Za kolejny gruby szmal. Żal mi Was mieszkańcy, którzy patrzycie jak Wasz ciężko zarobiony szmal jest tak traktowany przez bandę nieudaczników

    • 45 3

    • Dokładnie. W miejscu wycięcia profili potem dospawania dłuższych

      bez własciwego fabrycznego zabezpieczenia antykorozyjnego to będzie dramat! Jeszcze bez bocznych ścian... Co to ma być? Lotnia z rozkładem jazdy?

      • 2 1

  • Zaraz zaraz gwarancja ? (2)

    To za gwarancję trzeba płacić ??????

    • 35 1

    • O to samo chciałem zapytać.

      • 1 0

    • Jaka gwarancja

      Jak odbiorca przyjął i projekt i odbiór bez uwag co do kształtu i wymiarów?

      • 0 0

  • Wiaty (2)

    Przestańcie Kombinować i Zabierzcie się w Końcu do Solidnej Konstrukcji Wiat ! Wiaty mają być szerokie z bocznymi zabezpieczeniami i ławkami dla ludzi ! To to zostało postawione Nie Nadaje się Nawet na Karmnik dla ptaków ! I Nie karać Pracowników ! Oni wykonują tylko Polecenia Dyrektorów działów ! którzy nie Mają Zielonego Pojęcia i właśnie On Powinni być Surowo Ukarani za ten Bubel ! Tragedia co od kilku lat dzieje się w Gdańsku , pieniądze podatników Gdańska trwonione są na lewo i prawo i nikt za to Nie odpowiada ! Z utęsknieniem czekam na wybory i czas na Nowych przedstawicieli zarządzaniem Gdańska !

    • 45 4

    • (1)

      wiaty mają być. no super. a jak nie ma miejsca bo jest wąski chodnik to ma nie być nic?

      • 2 1

      • Na wąskim pasie mają go poszerzyć ile się da i też postawić taką wiatę jak wszędzie ! Zadowolony !

        • 1 3

  • jakis szeregowy urzednik ukarany, za to kierownik i dyrektor nie. niezly bajzel. na miejscu urzednika bym wytoczyl im proces

    • 46 1

  • jak mówił adamowicz

    gdańsk jest szczodry

    • 40 5

  • niech z dwoch zrobia jedna,a tam gdzie zabraknie zlikwidowac przystanki

    • 16 3

  • (11)

    Słuszna decyzja, długa ławka i nadbudować daszek na koszt mądrego urzędnika . Koszt demontażu byłby bardzo duży szkoda pieniędzy. Ale ławki długie musza być jako rekompensata, wogole jest tendencja do ławek na których nawet 2 osoby z siatkami się nie mogą zmieścić

    • 134 13

    • Zaznaczmy, że wydatek został zaakceptowany przez kierownika tego urzędnika oraz dyrektora GZDiZ (1)

      Rozumiem, że dwa pozostali również dostali naganę do akt i konsekwencje finansowe?

      • 39 3

      • Uuy

        Oni nie, bo już nie pracują.

        • 6 1

    • Kładziesz brudne siaty na ławce? (3)

      A w autobusie na siedzeniu także?

      • 5 9

      • (2)

        Od czego brudne sa twoje siatki, flejo?

        • 6 2

        • To może z twojej siatki jakiś bigos się wylewa (1)

          Niedawno całą kurtkę sobie upaćkałem na ławeczce, bo ktoś postawił siatkę z której coś wyciekło.
          Powinien być zakaz stawiania siatek i toreb na ławeczkach i siedzeniach w autobusach i tramwajach

          • 0 0

          • Lepiej zrobic zakaz siadania na czyms rozlanym.

            • 2 0

    • Jak głupi tylko 500 wziął za pchnięcie bubla

      Nie skumał z której strony

      • 0 1

    • Ławki już stoją, od początku tam miały być tylko ten daszek nie daszek .

      • 0 0

    • Wy tu sobie dyskutujemy

      A tymczasem ktoś zainkasuje 2x za to samo. No ale najważniejsze że to "nasza" rządzi.

      • 4 0

    • figiel

      Dalej niech zatrudniają za 3000 brutto, to sami fachwcy będą w tych urzędach. Bo przecież urzędnik nie musi mieć żadnych kwalifikacji. A jak widać - przydałyby się

      • 2 0

    • Nowe-wiaty-przystankowe

      Dlaczego nie można na przystanku Płowce 02 dostawić boków tak jak jest na przystanku Nad Jarem 02. Szerokość chodnika jest podobna. Bok wiaty nie jest szerszy od ławek.

      • 0 0

  • Orunia - wladze dalej gardzą nami i robią jaj jak wiaty do reklamy i afiszów

    • 18 1

  • Postawili ścianki dla celebrytów .Tyle pieniędzy poszło w błoto!!.Jak oni tam rządzą !!!!

    • 20 6

  • Czy z pierwszych wiat na pętli Witosa nikt się nie śmiał?

    Obecnie po przedłużeniu linii tramwajowej wiata Witosa jest używana w minimalnym stopniu ale przez kilka lat jak powstała to był horror. Nie dość, że "cienka" to jeszcze ustawiona przodem na zachodnią stronę, z której najczęściej pada i śnieży a zimne wiatry są na 99% ze strony zachodniej. To była pierwsza przesiadka autobus - tramwaj i wiata musiała stać przodem do tramwaju ale mogłaby być głębsza i dwustronna. O tym nikt nie pomyślał, wszyscy się cieszyli z nowego połączenia a z biegiem lat wymagania są coraz większe.

    • 16 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane