- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (515 opinii)
- 2 Zwężenie w centrum i remont we Wrzeszczu (185 opinii)
- 3 Wstrzymany przetarg na obwodnicę Witomina (60 opinii)
- 4 Pył węglowy nad Gdańskiem. Wyniki kontroli (144 opinie)
- 5 Koniec sporu o korty i "Górkę". Jest decyzja (97 opinii)
- 6 Mogli wlepić mandat, a zmienili mu koło (64 opinie)
Krótkie wiaty: przebudowa zamiast demontażu
Gdański Zarząd Dróg i Zieleni znów zmienia zdanie ws. kontrowersyjnych wiat przystankowych. Pierwotnie wiaty ze zbyt krótkim dachem i bez ścian bocznych chroniących przed wiatrem i zacinającym deszczem miały zostać zdemontowane. Teraz podjęto decyzję o modyfikacji ich konstrukcji bez konieczności ich demontażu. Zmiany będą dotyczyć 12 z 64 nowych wiat.
Początkowo urzędnicy próbowali bronić projektu, mówiąc, że były one wykonane zgodnie z obowiązującymi wytycznymi, ale gdy pod koniec listopada sprawę nagłośniły media w całym kraju, urzędnicy w krótkim oświadczeniu przyznali, że wiaty rzeczywiście wymagają poprawek i zostaną zdemontowane. Dodatkowo zapowiedzieli, że osoby odpowiedzialne za pomyłkę zostaną ukarane.
Teraz urzędnicy znów zmienili zdanie. Wiaty nie zostaną zdemontowane, lecz przebudowane w miejscach, w których już stoją.
- Po dokładnej analizie możliwości, jakie daje każda lokalizacja, podjęto decyzję o modyfikacji konstrukcji 12 wiat i osłon tak, aby stały się bardziej funkcjonalne. Unikniemy demontażu konstrukcji wiat. Daszki zostaną powiększone, a tam, gdzie będzie to możliwe, wyposażone dodatkowo w boczne ścianki. Koszty tej modernizacji będą znane po wykonaniu odpowiedniej dokumentacji dla tych lokalizacji. Każde z 12 zadaszeń w możliwie najszybszym terminie zyska dodatkowe wyposażenie - wyjaśnia Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy GZDiZ.
Jak dodaje, kontrowersje dotyczą 12 wiat ustawionych w różnych lokalizacjach miasta, a nie całego projektu, który obejmuje 64 wiaty. Niespójne elementy - jak ławka za wiatą - według urzędników wynikały z tego, że trwał proces budowlany.
- Przy montażu nowego wyposażenia stare zostało zdemontowane - dodaje Kiljan.
Średni koszt jednej wiaty wyniósł ok. 50 tys. zł, ale jak tłumaczą urzędnicy, koszty samej konstrukcji wahają się między 12 a 17 tys. zł (w zależności od wielkości). Pozostałe koszty to dokumentacja projektowa, przyłącze energetyczne, dostawa i montaż oraz gwarancja udzielona przez wykonawcę.
Co z zapowiadanymi karami dla pracowników urzędu?
- Pracownik GZDiZ odpowiedzialny za uzgodnienie rozwiązań otrzymał karę porządkową załączoną do akt osobowych, która wiąże się z konsekwencjami finansowymi - dodaje Kiljan, ale nie podaje kwoty, jaką został ukarany urzędnik.
Jednocześnie dodaje, że GZDiZ jako zarządca drogi wyciągnął wnioski z popełnionych błędów i zobowiązał się do wypracowania zmiany standardów usytuowania wiat.
Co ciekawe, na terenie Gdańska stoi 849 wiat. Według oficjalnych danych poziom "zawiatowienia" w Gdańsku jest jednym z najwyższych w całym kraju.
- W zależności od szerokości pasa drogowego, którego wiata jest elementem, 646 to wiaty szerokie (140 cm), 123 wiaty mają metr szerokości. Wąskich zadaszeń, których montaż stał się kontrowersyjny, było tylko 12 - dodaje Kiljan.
Wąskie wiaty przewidziane do przebudowy stoją na ulicy:
- ul. Powstańców Warszawskich (przystanek "Płowce") - poszerzenie daszku bez paneli bocznych,
- ul. Zawodzie (przystanek "Dworkowa") - poszerzenie daszku i dołożenie panelu bocznego od jednej strony (wyjazdu),
- ul. Schuberta (przystanek "Schumana") - poszerzenie daszku bez paneli bocznych,
- ul. Jabłoniowa (przystanek "Szadółki") - poszerzenie daszku (do skrajni drogowej) bez paneli bocznych,
- ul. Schuberta (przystanek "Schuberta") - poszerzenie daszku bez paneli bocznych,
- ul. Starogardzka (przystanek "Starogardzka") - poszerzenie daszku bez paneli bocznych,
- ul. Leszczynowa (przystanek "Jeziorowa") - poszerzenie daszku bez paneli bocznych,
- ul. Leszczynowa (przystanek "Jaworowa") - poszerzenie daszku bez paneli bocznych,
- ul. Leśna Góra (przystanek "Góralska") - poszerzenie daszku bez paneli bocznych,
- ul. Leśna Góra (przystanek "Leśna Góra Przychodnia") - poszerzenie daszku bez paneli bocznych,
- ul. Małomiejska (przystanek "Ptasia") - poszerzenie daszku bez paneli bocznych,
- ul. Kartuska (przystanek "Źródlana") - poszerzenie daszku wraz z panelami bocznymi, podcięcie skarpy z umocnieniem i przesunięcie w głąb pasa drogowego, poszerzenie chodnika pod wiatą.
Opinie (267) ponad 10 zablokowanych
-
2021-12-10 16:47
Pytanie (1)
Czemu każda ma mieć przyłącze? Co to słupy ogloszeniowe ? Porządną wiatę postawić w normalnej cenie... Więcej ich by nastawiali i ludzie byliby zadowoleni, a tak mamy " pasztet gdański"
- 16 1
-
2021-12-10 20:42
np dlatego że stoją w miejscach gdzie nie ma latarni
- 2 0
-
2021-12-10 16:57
Jak prawie zawsze, decydentom zabrakło odpowiedzi na pytanie: (1)
Komu ma to służyć? W jaki celu to budujemy ? Czy efekt będzie zgodny z pytaniem pierwszym i drugim. Zawsze ma być tak, ze lampa oświetlać drogę, chodnik lub reklamę jeśli w takim celu została postawiona. Wiata ma chronić przed deszczem i wiatrem oraz umożliwić względnie wygodne oczekiwanie (ławka}. Chodnik, ścieżka rowerowa ma umożliwić chodzenie lun jazdę rowerem. Droga nie może się kończyć bezdrożem i.t.d. Prześmiewcom przypominam słowa Kazimierza Górskiego, że mecz można wygrać, przegrać albo zremisować. I to jest powrót do elementarnej logiki ! Jak najbardziej pożądany w GZDiZ.
- 12 0
-
2021-12-10 20:36
lepsza taka niż żadna skoro nie ma miejsca
- 1 1
-
2021-12-10 16:58
Dlaczego ukrywacie nazwisk urzędniczego twórcy i autora tych bubli ? (2)
- 25 0
-
2021-12-10 17:10
gdański układ trzyma się mocno
- 7 1
-
2021-12-10 21:52
O je je je je...! Ola szaleje!
- 2 0
-
2021-12-10 17:08
totalna kompromitacja - takie dziadostwo to tylko w Gdańsku
- 15 0
-
2021-12-10 17:09
to są ścianki ogłoszeniowe
a nie wiaty ! tam najwyżej moga powiesic reklamy Zróbcie wiaty a ten wstyd zabierzcie skąd przywieżliście
- 16 0
-
2021-12-10 17:16
w geście soliarności z pasażerami podświetlą wiaty na niebiesko
- 8 0
-
2021-12-10 17:17
No i ładnie sobie zarobią 2 razy.
A kara dla urzędników będzie wliczona na fakturach za przebudowę .
- 13 0
-
2021-12-10 17:26
Firma nieźle zarobi, spartolone wiaty
teraz nowe zlecenie na poprawki. Fajnie jest robić wiaty !!!
- 14 0
-
2021-12-10 17:30
Nie ogarniam konstrukcji wiat. (11)
Przecież można te wiaty ustawić bliżej środka chodnika, dać daszki z OBU stron. Zmieści się dwa razy więcej osób! Czy zawsze trzeba stać od strony ulicy i być narażonym na hałas i ochlapanie?
- 96 26
-
2021-12-10 18:45
Co to za bzdura ?
a jak ja z wózkiem przejadę ?
- 18 16
-
2021-12-10 18:47
LOL, lepiej jak widać podjeżdżający autobus :)
- 6 6
-
2021-12-10 20:33
(4)
wiesz, że przepisy mówią o minimalnej szerokości chodnika żeby zapewnić przejscie? nie wiesz...
wiesz, że autobus dojeżdżając i odjeżdżając z przystanku zachodzi na chodnik i tym samym niszczyłby dach? nie wiesz...
to może się nie wypowiadaj..- 16 8
-
2021-12-11 08:28
Ale prości ludzie tego nie ogarniają... (3)
Co widać po komentarzach
Oczywiście ustawienie tej wiaty na środku półtorametrowego chodnika, byłoby totalną głupotą.- 9 1
-
2021-12-11 09:39
Wiata nie musi stać na środku (2)
"półtorametrowego chodnika". Może stać wzdłuż jego brzegu. Teren za wiatą się brukuje, daszek robi dwustronny i jest dwustronna wiata. To takie proste.
- 2 9
-
2021-12-11 11:48
Tylko ze teren za wiata nie należy do miasta
- 7 1
-
2021-12-11 11:52
Teren za wiatą jest prywatny, nic tam nie będziesz brukował
Jakby to był teren miasta, to by wiatę ustawili głębiej i to by załatwiło temat.
To takie proste...- 11 2
-
2021-12-11 05:11
Dobrze,że nie wpadli na pomysł z tymi wiatami na peronach kolejowych i zostało po staremu.
- 3 0
-
2021-12-11 08:27
A przechodnie którędy?
- 5 0
-
2021-12-11 11:58
(1)
Ten na Ptasiej mogli postawić na trawniku. Zmieściła by się dużą wiata a i przejście by było szerokie. Tylko pewnie do tego trzeba plany i ustalenia jak w NASA zrobić.
- 3 4
-
2021-12-11 14:44
a wiesz że nie można poza pasem drogowym wiaty postawić? pewnie nie bo jesteś ignorantem.
- 6 1
-
2021-12-10 17:31
zmiana
oprócz wymiany wiat należałoby wymienić również cały ZDIZ
- 26 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.