• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Krótkie wiaty: przebudowa zamiast demontażu

Maciej Korolczuk
10 grudnia 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Jedna z 12 wiat, które zostaną przebudowane. Jedna z 12 wiat, które zostaną przebudowane.

Gdański Zarząd Dróg i Zieleni znów zmienia zdanie ws. kontrowersyjnych wiat przystankowych. Pierwotnie wiaty ze zbyt krótkim dachem i bez ścian bocznych chroniących przed wiatrem i zacinającym deszczem miały zostać zdemontowane. Teraz podjęto decyzję o modyfikacji ich konstrukcji bez konieczności ich demontażu. Zmiany będą dotyczyć 12 z 64 nowych wiat.



Decyzja o przebudowie wiat zamiast ich demontażu jest:

Z wiat, jakie stanęły na przystankach autobusowych w Gdańsku, szydziła cała Polska. Z 30 nowych wiat zamówionych przez Dyrekcję Rozbudowy Miasta Gdańska część z nich okazała się niefunkcjonalna. Miały one zbyt krótkie daszki i brakowało w nich bocznych ścian, chroniących przed deszczem i wiatrem podróżnych oczekujących na autobus.

Początkowo urzędnicy próbowali bronić projektu, mówiąc, że były one wykonane zgodnie z obowiązującymi wytycznymi, ale gdy pod koniec listopada sprawę nagłośniły media w całym kraju, urzędnicy w krótkim oświadczeniu przyznali, że wiaty rzeczywiście wymagają poprawek i zostaną zdemontowane. Dodatkowo zapowiedzieli, że osoby odpowiedzialne za pomyłkę zostaną ukarane.

Teraz urzędnicy znów zmienili zdanie. Wiaty nie zostaną zdemontowane, lecz przebudowane w miejscach, w których już stoją.

  • Wpadki z wiatami można było uniknąć, gdyby we wskazanych lokalizacjach ustawiono wiaty takie, jak np. ta na Hucisku: bez bocznych ścian, ale z normalnym daszkiem i wygodnymi ławkami.
  • Innym dobrym przykładem są wiaty, jakie od kilku lat stoją na przystanku "Warneńska".
- Po dokładnej analizie możliwości, jakie daje każda lokalizacja, podjęto decyzję o modyfikacji konstrukcji 12 wiat i osłon tak, aby stały się bardziej funkcjonalne. Unikniemy demontażu konstrukcji wiat. Daszki zostaną powiększone, a tam, gdzie będzie to możliwe, wyposażone dodatkowo w boczne ścianki. Koszty tej modernizacji będą znane po wykonaniu odpowiedniej dokumentacji dla tych lokalizacji. Każde z 12 zadaszeń w możliwie najszybszym terminie zyska dodatkowe wyposażenie - wyjaśnia Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy GZDiZ.
Jak dodaje, kontrowersje dotyczą 12 wiat ustawionych w różnych lokalizacjach miasta, a nie całego projektu, który obejmuje 64 wiaty. Niespójne elementy - jak ławka za wiatą - według urzędników wynikały z tego, że trwał proces budowlany.

- Przy montażu nowego wyposażenia stare zostało zdemontowane - dodaje Kiljan.
Nasi czytelnicy uwagi mają też do wiat, które służą pasażerom już od dłuższego czasu, i wskazują, że przez otwory pod dachem padający śnieg osadza się na ławkach. Nasi czytelnicy uwagi mają też do wiat, które służą pasażerom już od dłuższego czasu, i wskazują, że przez otwory pod dachem padający śnieg osadza się na ławkach.
Średni koszt jednej wiaty wyniósł ok. 50 tys. zł, ale jak tłumaczą urzędnicy, koszty samej konstrukcji wahają się między 12 a 17 tys. zł (w zależności od wielkości). Pozostałe koszty to dokumentacja projektowa, przyłącze energetyczne, dostawa i montaż oraz gwarancja udzielona przez wykonawcę.

Co z zapowiadanymi karami dla pracowników urzędu?

- Pracownik GZDiZ odpowiedzialny za uzgodnienie rozwiązań otrzymał karę porządkową załączoną do akt osobowych, która wiąże się z konsekwencjami finansowymi - dodaje Kiljan, ale nie podaje kwoty, jaką został ukarany urzędnik.
Jednocześnie dodaje, że GZDiZ jako zarządca drogi wyciągnął wnioski z popełnionych błędów i zobowiązał się do wypracowania zmiany standardów usytuowania wiat.

Co ciekawe, na terenie Gdańska stoi 849 wiat. Według oficjalnych danych poziom "zawiatowienia" w Gdańsku jest jednym z najwyższych w całym kraju.

Odsetek przystanków z wiatami w podziale na wybrane miasta. Odsetek przystanków z wiatami w podziale na wybrane miasta.
- W zależności od szerokości pasa drogowego, którego wiata jest elementem, 646 to wiaty szerokie (140 cm), 123 wiaty mają metr szerokości. Wąskich zadaszeń, których montaż stał się kontrowersyjny, było tylko 12 - dodaje Kiljan.
Wąskie wiaty przewidziane do przebudowy stoją na ulicy:

  • ul. Powstańców Warszawskich (przystanek "Płowce") - poszerzenie daszku bez paneli bocznych,
  • ul. Zawodzie (przystanek "Dworkowa") - poszerzenie daszku i dołożenie panelu bocznego od jednej strony (wyjazdu),
  • ul. Schuberta (przystanek "Schumana") - poszerzenie daszku bez paneli bocznych,
  • ul. Jabłoniowa (przystanek "Szadółki") - poszerzenie daszku (do skrajni drogowej) bez paneli bocznych,
  • ul. Schuberta (przystanek "Schuberta") - poszerzenie daszku bez paneli bocznych,
  • ul. Starogardzka (przystanek "Starogardzka") - poszerzenie daszku bez paneli bocznych,
  • ul. Leszczynowa (przystanek "Jeziorowa") - poszerzenie daszku bez paneli bocznych,
  • ul. Leszczynowa (przystanek "Jaworowa") - poszerzenie daszku bez paneli bocznych,
  • ul. Leśna Góra (przystanek "Góralska") - poszerzenie daszku bez paneli bocznych,
  • ul. Leśna Góra (przystanek "Leśna Góra Przychodnia") - poszerzenie daszku bez paneli bocznych,
  • ul. Małomiejska (przystanek "Ptasia") - poszerzenie daszku bez paneli bocznych,
  • ul. Kartuska (przystanek "Źródlana") - poszerzenie daszku wraz z panelami bocznymi, podcięcie skarpy z umocnieniem i przesunięcie w głąb pasa drogowego, poszerzenie chodnika pod wiatą.

Opinie (267) ponad 10 zablokowanych

  • Pytanie (1)

    Czemu każda ma mieć przyłącze? Co to słupy ogloszeniowe ? Porządną wiatę postawić w normalnej cenie... Więcej ich by nastawiali i ludzie byliby zadowoleni, a tak mamy " pasztet gdański"

    • 16 1

    • np dlatego że stoją w miejscach gdzie nie ma latarni

      • 2 0

  • Jak prawie zawsze, decydentom zabrakło odpowiedzi na pytanie: (1)

    Komu ma to służyć? W jaki celu to budujemy ? Czy efekt będzie zgodny z pytaniem pierwszym i drugim. Zawsze ma być tak, ze lampa oświetlać drogę, chodnik lub reklamę jeśli w takim celu została postawiona. Wiata ma chronić przed deszczem i wiatrem oraz umożliwić względnie wygodne oczekiwanie (ławka}. Chodnik, ścieżka rowerowa ma umożliwić chodzenie lun jazdę rowerem. Droga nie może się kończyć bezdrożem i.t.d. Prześmiewcom przypominam słowa Kazimierza Górskiego, że mecz można wygrać, przegrać albo zremisować. I to jest powrót do elementarnej logiki ! Jak najbardziej pożądany w GZDiZ.

    • 12 0

    • lepsza taka niż żadna skoro nie ma miejsca

      • 1 1

  • Dlaczego ukrywacie nazwisk urzędniczego twórcy i autora tych bubli ? (2)

    • 25 0

    • gdański układ trzyma się mocno

      • 7 1

    • O je je je je...! Ola szaleje!

      • 2 0

  • totalna kompromitacja - takie dziadostwo to tylko w Gdańsku

    • 15 0

  • to są ścianki ogłoszeniowe

    a nie wiaty ! tam najwyżej moga powiesic reklamy Zróbcie wiaty a ten wstyd zabierzcie skąd przywieżliście

    • 16 0

  • w geście soliarności z pasażerami podświetlą wiaty na niebiesko

    • 8 0

  • No i ładnie sobie zarobią 2 razy.

    A kara dla urzędników będzie wliczona na fakturach za przebudowę .

    • 13 0

  • Firma nieźle zarobi, spartolone wiaty

    teraz nowe zlecenie na poprawki. Fajnie jest robić wiaty !!!

    • 14 0

  • Nie ogarniam konstrukcji wiat. (11)

    Przecież można te wiaty ustawić bliżej środka chodnika, dać daszki z OBU stron. Zmieści się dwa razy więcej osób! Czy zawsze trzeba stać od strony ulicy i być narażonym na hałas i ochlapanie?

    • 96 26

    • Co to za bzdura ?

      a jak ja z wózkiem przejadę ?

      • 18 16

    • LOL, lepiej jak widać podjeżdżający autobus :)

      • 6 6

    • (4)

      wiesz, że przepisy mówią o minimalnej szerokości chodnika żeby zapewnić przejscie? nie wiesz...
      wiesz, że autobus dojeżdżając i odjeżdżając z przystanku zachodzi na chodnik i tym samym niszczyłby dach? nie wiesz...
      to może się nie wypowiadaj..

      • 16 8

      • Ale prości ludzie tego nie ogarniają... (3)

        Co widać po komentarzach
        Oczywiście ustawienie tej wiaty na środku półtorametrowego chodnika, byłoby totalną głupotą.

        • 9 1

        • Wiata nie musi stać na środku (2)

          "półtorametrowego chodnika". Może stać wzdłuż jego brzegu. Teren za wiatą się brukuje, daszek robi dwustronny i jest dwustronna wiata. To takie proste.

          • 2 9

          • Tylko ze teren za wiata nie należy do miasta

            • 7 1

          • Teren za wiatą jest prywatny, nic tam nie będziesz brukował

            Jakby to był teren miasta, to by wiatę ustawili głębiej i to by załatwiło temat.
            To takie proste...

            • 11 2

    • Dobrze,że nie wpadli na pomysł z tymi wiatami na peronach kolejowych i zostało po staremu.

      • 3 0

    • A przechodnie którędy?

      • 5 0

    • (1)

      Ten na Ptasiej mogli postawić na trawniku. Zmieściła by się dużą wiata a i przejście by było szerokie. Tylko pewnie do tego trzeba plany i ustalenia jak w NASA zrobić.

      • 3 4

      • a wiesz że nie można poza pasem drogowym wiaty postawić? pewnie nie bo jesteś ignorantem.

        • 6 1

  • zmiana

    oprócz wymiany wiat należałoby wymienić również cały ZDIZ

    • 26 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane