• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kto da się nabrać na nową wizję Drogi Zielonej?

Krzysztof Koprowski
7 maja 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 

Takim filmem z wizualizacją Drogi Zielonej (Zielonego Bulwaru) urzędnicy chcą mamić mieszkańców.

Gdańsk będzie starał się przekonać mieszkańców do budowy Drogi Zielonej sprytnie wykonanymi wizualizacjami. Tylko jaki to ma sens, skoro i tak wszystkie decyzje już zapadły, a urzędnicy zrobią wszystko, by domknąć ramę drogową, nakreśloną ponad pół wieku temu - zastanawia się Krzysztof Koprowski.



Czy wierzysz w wizualizacje urzędników, przedstawiające Drogę Zieloną jako przyjazną miejską ulicę?

Nie mogło być chyba lepszego prezentu dla gdańskich urbanistów i projektantów branży drogowej niż... korki w rejonie skrzyżowaniu al. Hallera i istniejącego fragmentu Drogi Zielonej zobacz na mapie Gdańska, czyli na przedłużeniu tunelu pod Martwą Wisłą.

Wpompowanie aut w pas nadmorski już stało się faktem, a wspomniane grupy zawodowe zacierają ręce, bo właśnie zapewniły sobie pracę nad kolejną ważną inwestycją - przesunięciem lawiny aut z tego skrzyżowania na kolejne i jeszcze kolejne.

Wsparcie mają nie byle jakie - to kierowcy, którzy już domagają się poszerzenia ul. Czarny Dwór zobacz na mapie Gdańska. A ponieważ praktycznie każdy kierowca to również wyborca, politycy zrobią wszystko, by ich zadowolić.

W takich okolicznościach powstają wizualizacje, które mają przekonać do Drogi Zielonej już przekonanych (czytaj: kierowców) i uciszyć tych, którzy doskonale wiedzą, że poszerzanie dróg nie rozwiąże nigdy problemów nadmiaru aut na ulicach, a wręcz przeciwnie - jeszcze spotęguje ten problem.

Korek na ul. Czarny Dwór po otwarciu tunelu jest już niemal codziennością.


  • Wizualizacja Drogi Zielonej autorstwa Biura Rozwoju Gdańska.
  • Urealnione wizualizacje Drogi Zielonej autorstwa Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej.
  • Wizualizacja Drogi Zielonej autorstwa Biura Rozwoju Gdańska.
  • Urealnione wizualizacje Drogi Zielonej autorstwa Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej.
Wizualizacje pełne fałszu

Wizualizacje przedstawione kilka dni temu przez Biuro Rozwoju Gdańska mają tyle wspólnego z rzeczywistością, co zapewnienia deweloperów o czystym i świeżym powietrzu na osiedlach oddalonych o kilka minut jazdy od Szadółek.

W materiałach graficznych na Drodze Zielonej panuje istna sielanka. Ruch aut jest płynny i niczym niezakłócony, a w bezruchu są jedynie piesi oczekujący na zielone światło, a nie kierowcy. Także tramwaje nie utrudniają życia kierowcom, ponieważ stoją nawet między przystankami - być może dlatego, że nie mają zasilania, którego zabrakło na wizualizacji?

Droga Zielona przemianowana na Zielony Bulwar nie może oczywiście obejść się bez zieleni. Szpalery drzew natychmiast po realizacji tworzą estetyczną "obudowę" jezdni, a w niektórych miejscach konary drzew wchodzą wręcz w jej skrajnię.

  • Po lewej parkingi naziemne, które na filmie zamieniły się w szerokie chodniki.
  • Po lewej parkingi naziemne, które na filmie zamieniły się w szerokie chodniki.
  • Po lewej parkingi naziemne, które na filmie zamieniły się w szerokie chodniki.
  • Jedyny parking naziemny narysowany zgodnie z prawdą. Warto zwrócić uwagę na niewielką liczbę aut na parkingu, jak i na samej drodze.
Znikające parkingi naziemne

Z filmu niemal całkowicie wyparowały parkingi. Na wizualizacji zgrabnie przerobiono je na szerokie chodniki, wstawiając w wielu miejscach tłumy pieszych, którym nawet nie zapewniono ławek.

Miejsca parkingowe nie pojawiły się nawet tam, gdzie już dzisiaj w sezonie trudno o zaparkowanie - na wysokości Parku im. Reagana zobacz na mapie Gdańska. Jednocześnie założono, że wszyscy kierowcy z szacunkiem podchodzą do trawników, które przy proponowanym zagospodarowaniu byłyby rozjeżdżane kołami aut przy cichej akceptacji straży miejskiej.

Skrzyżowanie z ul. Obrońców Wybrzeża. Po lewej brakuje przejścia dla pieszych, choć ruch aut sterowany jest sygnalizacją. Skrzyżowanie z ul. Obrońców Wybrzeża. Po lewej brakuje przejścia dla pieszych, choć ruch aut sterowany jest sygnalizacją.
Jak najmniej przejść dla pieszych

Maksymalnie ograniczono liczbę przejść przez Drogę Zieloną. Istniejące przejścia zostają zachowane, ale tylko na odcinku pokrywającym się z ul. Czarny Dwór.

Przejść brakuje już na skrzyżowaniu z ul. Obrońców Wybrzeża zobacz na mapie Gdańska. Pieszym przemieszczającym się wzdłuż Drogi Zielonej proponuje się cofnięcie przypuszczalnie do ul. Dąbrowszczaków zobacz na mapie Gdańska. Niby niewiele, ale mało komu będzie się chciało przemieszczać okrężną drogą, więc nielegalne przekraczanie jezdni w tym miejscu będzie codziennością.

Brak przejścia w osi deptaka przez Przymorze, mimo zachowania układu chodników prowadzący w to miejsce. Brak przejścia w osi deptaka przez Przymorze, mimo zachowania układu chodników prowadzący w to miejsce.
Mieszkańcy odcięci od pasa nadmorskiego

Największe trudności dla pieszych występują jednak od ul. Jagiellońskiej-Dąbrowszczaków zobacz na mapie Gdańska do Ergo Areny zobacz na mapie Gdańska, czyli na odcinku, gdzie Droga Zielona zostaje wrysowana w całkowicie nowy korytarz drogowy.

Droga przecina bez przejścia dla pieszych deptak przez całe Przymorze Wielkie na przedłużeniu ul. Krzywoustego zobacz na mapie Gdańska, przerywa istniejące ścieżki wydeptane przez mieszkańców bloków przy ul. Dąbrowszczaków zobacz na mapie Gdańska oraz osiedla Tysiąclecia zobacz na mapie Gdańska, a także dzieli na pół tereny rekreacyjne Parku Przymorze zobacz na mapie Gdańska i resztę pasa nadmorskiego.

Skrzyżowanie z ul. Piastowską. Tutaj przejście przewidziano wyłącznie po południowej stronie, czyli tej, gdzie są zlokalizowane falowce. Skrzyżowanie z ul. Piastowską. Tutaj przejście przewidziano wyłącznie po południowej stronie, czyli tej, gdzie są zlokalizowane falowce.
Z os. Tysiąclecia nawet trzy razy przez przejście

Na skrzyżowaniu z ul. Piastowską zobacz na mapie Gdańska, która obudowana jest z jednej strony osiedlem Tysiąclecia, a z drugiej dwoma falowcami, urbaniści dla pieszych zaproponowali przejście w kierunku morza tylko po południowej stronie skrzyżowania. Po północnej stronie nie szczędzono miejsca kierowcom przewidując osobno pas do jazdy na wprost (w kierunku tunelu) oraz wydzielony lewo- i prawoskręt.

To oznacza, że mieszkańcy osiedla Tysiąclecia, by dostać się do zieleni w pasie nadmorskim zamiast wydeptanej ścieżki zobacz na mapie Gdańska będą musieli pokonywać Piastowską, a potem Drogę Zieloną. By dojść do miejsca na wysokości istniejącej ścieżki niezbędne będzie jeszcze jedno pokonanie ul. Piastowskiej.

Skrzyżowanie z ul. Pomorską. Przejście po stronie Żabianki zostało maksymalnie oddalone od skrzyżowania. Skrzyżowanie z ul. Pomorską. Przejście po stronie Żabianki zostało maksymalnie oddalone od skrzyżowania.
Piesi zygzakiem przez ul. Pomorską

Na skrzyżowaniu z ul. Pomorską zobacz na mapie Gdańska pieszych oddala się jak najdalej od skrzyżowania, tak by znaleźć jak najwięcej miejsca na strefę akumulacji samochodów. Oczywiście wymuszanie tak uciążliwego sposobu przemieszczania pieszych skończy się montażem barierek, ale tego w wizualizacji nie zobaczymy.

Jedyne przejście łączące osiedle Wejhera z pasem nadmorskim, zlokalizowane w pobliżu Ergo Areny. Jedyne przejście łączące osiedle Wejhera z pasem nadmorskim, zlokalizowane w pobliżu Ergo Areny.
Osiedle Wejhera z jednym przejściem dla pieszych

Na odcinku od ul. Pomorskiej aż do ul. Gospody zobacz na mapie Gdańska mieszkańcy osiedla Wejhera będą mieli do dyspozycji tylko jedno przejście - na wysokości zbiornika retencyjnego zobacz na mapie Gdańska. Wszystkie pozostałe wydeptane ścieżki przetnie nowa droga bez jakiejkolwiek "zebry".

Po lewej budynki umieszczone na terenie parkingów naziemnych przy Ergo Arenie. Nad drogą przesłonięta drzewami istniejąca kładka dla pieszych. Po lewej budynki umieszczone na terenie parkingów naziemnych przy Ergo Arenie. Nad drogą przesłonięta drzewami istniejąca kładka dla pieszych.
Oberwie się też użytkownikom parkingów przy Ergo Arenie zobacz na mapie Gdańska (na filmie pojawia się w ich miejsce nowa zabudowa). Ci będą musieli wdrapywać się na wysoką kładkę zobacz na mapie Gdańska lub cofać się aż do ronda z ul. Gospody zobacz na mapie Gdańska.

  • Proponowana zabudowa po lewej znajduje się na wąskim pasie terenu między Drogą Zieloną a ul. Dąbrowszczaków.
  • Plan zagospodarowania dla rejonu ul. Dąbrowszczaków naniesiony na mapę satelitarną. Nowa zabudowa musiałaby powstać w wąskim pasie terenu 010-85 zarezerwowanym pod "tereny obsługi transportu drogowego".
  • Przebieg Drogi Zielonej oraz powiązania jej poprzez tunel pod Pachołkiem z terenami na zachód od Gdańska.
Fikcyjna zabudowa

Największym zaskoczeniem na filmie jest jednak proponowana zabudowa, która w warunkach gdańskich nie ma szans na powstanie. Choć miejscy urbaniści fatalnymi zapisami planów pozwalają oddalać budynki od ulicy, sytuując od frontów parkingi i tzw. drogi serwisowe, w wizualizacji całkowicie pomijają te szczegóły, pokazując jedynie szerokie chodniki.

Jeszcze większą zagadką pozostaje prezentowana zabudowa na wysokości ul. Dąbrowszczaków zobacz na mapie Gdańska. W planie zagospodarowania Droga Zielona niemal przylega do ul. Dąbrowszczaków, podczas gdy na wizualizacji mieszczą się tutaj bez problemu okazałe budynki.

Czy zatem istniejąca ul. Dąbrowszczaków ma zostać maksymalnie dosunięta do istniejących bloków, by wygospodarować miejsce pod nowe budynki? A może Droga Zielona ma wejść głębiej w tereny rekreacyjne?

Istniejący odcinek Drogi Zielonej Marynarki Polskiej-Hallera, powstały formalnie jako Trasa Słowackiego zadanie III. Istniejący odcinek Drogi Zielonej Marynarki Polskiej-Hallera, powstały formalnie jako Trasa Słowackiego zadanie III.
Kto da się nabrać na wizję urzędników?

Zaprezentowane przez BRG wizualizacje, prezes Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej, Karol Spieglanin, skomentował na Facebooku tej jednostki miasta słowami "starego misia na sztuczny miód nie oszukacie".

Trudno o lepszą puentę dla działań urzędników, którzy po takich perłach przestrzeni publicznych, jak al. Havla zobacz na mapie Gdańska z przewymiarowanymi pasami rozdziału i absurdalnie wielkimi skrzyżowaniami, ul. Nowa Wałowa zobacz na mapie Gdańska bez chodników w newralgicznych miejscach, Trasa Słowackiego zobacz na mapie Gdańska z przejściami podziemnymi i ekranami akustycznymi, Droga Zielona na odcinku Hallera-Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska pozbawiona niemal w całości chodników, próbują wmówić mieszkańcom, że teraz będzie inaczej niż zawsze.

Tunel pod Martwą Wisłą widziany z lotu ptaka.

Miejsca

Opinie (560) ponad 10 zablokowanych

  • w mieście gdzie wpływy ma LOTOS nie będzie miejsca dla człowieka pieszego

    • 12 11

  • Kim jest pan Koprowski i dlaczego Pieszym Bogiem i Carem? (3)

    Wizualizacje to tylko wizualizacje. Nie ma innego sposobu poprowadzenia tej drogi. Ci wszyscy tak znienawidzeni przez pana Koprowskiego kierowcy to przecież w większości mieszkańcy osiedli w pasie nadmorskim. Nie wrócą czasy sielankowego kąpieliska w Jelitkowie, bo, choć najwyraźniej umknęło to Autorowi, teraz wokół jest kilkudziesięciotysięczne miasto. Kolejna bezmyślna krytyka bez najmniejszej nawet próby zaproponowania alternatywy.

    • 33 29

    • (1)

      chciałbym tylko nadmienić - sensownej alternatywy, ponieważ alternatywa w oczach Pana Koprowskiego i jego brodatych kumpli to rowery, hulajnogi i konne wozy.

      • 17 11

      • dla wszystkich

        • 15 2

    • niezły masz rozstaw.

      • 3 0

  • Budyń (6)

    cóż, do tej pory zawsze głosowałem za budyniem, ale po tym artykule jestem w stanie zagłosować nawet na Jaworskiego, a nawet namówić znajomych na to samo.

    • 24 28

    • jaworski jest z pisu (1)

      smród trolla dookoła

      • 9 6

      • może być z PISu, ale przy takiej ściemie chyba, a raczej na pewno lepszy. Jak można wkręcać takie animalizacje ludowi?

        • 10 8

    • Seba marna pisowska prowokacja. Zawsze byłeś pisowskim oszołomem.

      • 7 7

    • mam nadzieję, że Twoi znajomi będą madzrzejsi od Ciebie

      na serio piszę

      • 5 5

    • A Jaworski postawi tam bazylikę i mauzoleum smoleńskie. (1)

      Wtedy będzie lepiej dla wszystkich.

      • 7 3

      • mauzolea to stawia obecna władza... bo jak inaczej nazwać polityczne ecs czy mIIwś?

        • 5 4

  • WYP.....Ć

    Z tą drogą !!! Chyba was poj.... Do reszty to jest teren parku !!!

    • 31 36

  • Koprowski jak się nie podoba to do Białowieźy. Moźna Zieloną pogodzić z pasem nadmorskim,czego są liczne przykłady w Europie. Np.w Portugalii, Hiszpanii,czy Włoszech!

    • 31 24

  • Panie Kropidłowski, pozwolę sobie zuważyć, że powiertze kilka kilometrów od Szadułek jest mniej szkodliwe, niż powietrze,

    ...kilkaset metrów od Rafinerii

    • 23 8

  • wystarczy pomyśleć panie autorze (1)

    Boszsze czy ktoś czyta te artykuły tych pseudo dziennikarzy?
    czy Pan Koprowski pomyślał że nikt nie buduje tunelu pod Wisłą za mld pln aby ruch blokował się na przymorzu?
    Gdzie 1 kilometrowa ulica obrońców wybrzeża po środku ma 50 metrowy odcinek 1 pasmowy?
    gdzie jest mnóstwo miejsca na rozprowadzenie tego ruchu?
    to nic że centrum miasta się odblokowało ....Najlepiej tylko narzekać...

    • 25 19

    • Skarbeńku, tunel to część celowo nie zrealizowanego do końca projektu - Trasa Słowackiego..

      • 6 1

  • Kilka lat temu tak samo promowano budowę fragmentu drogi zielonej między Ergo Areną a ul. Grunwaldzką (równoległa do Rybackiej). Miała być niezbyt szeroka ulica z przejściami dla pieszych i ścieżką rowerową a wybudowano wąwóz.

    • 22 6

  • Jedno mnie zastanawia (3)

    Panie Koprowski - tyle komentarzy przeciw Panu jak chyba nigdy a tyle minusów.
    Coś chyba śmierdzi
    Panie Redaktorze Naczelny, celem Trójmiasto.pl jest chyba przedstawienie wyważonych i obiektywnych artykułów, takich aby czytelnicy mogli sobie sami wyrobić opinię. Często w wypocinach Pana Koprowskiego jest inaczej. Nie sądzi Pan że pora coś z tym zrobić?

    • 30 24

    • (2)

      Urzędnicy dostali dyżur w sobotę. Nawet im trochę współczuję.

      • 17 3

      • Oprócz urzędników są w tym mieście jeszcze zdrowo myślący mieszkańcy, którym też nie muszą się podobać słoikowe wizje (1)

        • 7 9

        • Słoikowe wizje pana Koprowskiego oczywiście.

          • 17 11

  • Żałosny felieton! (3)

    Ta droga powinna powstać żeby nie wlewać całego ruchu do środka dzielnicy. Ta droga nie będzie przechodzić przez park, tylko pomiędzy blokami a parkiem porządkując otoczenie. Obecnie ten teren praktycznie nie jest zagospodarowany. Tak to wygląda obecnie: http://tiny.pl/grtlm
    To jest miasto? To wygląda jak jakieś dalekie przedmieście. My mieszkańcy Przymorza chcemy uporządkowania i rozwoju naszej dzielnicy!

    • 33 32

    • (2)

      Ludzie, zrozumcie, że ta droga wtloczy cały ruch do dzielnicy. My chcemy żeby Wy mieszkańcy Przymorza i Zaspy mogli wieść wygodne życie i mieli wygodny dostęp do parku. Wiemy jak można temu zaradzić, jako młodzi mieszkańcy tego miasta, po uczelniach wyższych wiemy jak powinno się rozwijać to miasto. Jeszcze się przekonacie.

      • 11 18

      • PRL WRÓĆ (1)

        No tak bo przecież na Zaspie było tak pięknie przez lata jak stały budy na pasie startowym i przez lata drogi się nie dało zrobić i nadal to prowizorka.

        • 8 8

        • a kto za to odpowiada jak nie obecne władze? jakieś rozdwojenie jaźni?

          • 5 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane