- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (456 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (43 opinie)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (192 opinie)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (280 opinii)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (166 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (66 opinii)
Kto da się nabrać na nową wizję Drogi Zielonej?
Takim filmem z wizualizacją Drogi Zielonej (Zielonego Bulwaru) urzędnicy chcą mamić mieszkańców.
Gdańsk będzie starał się przekonać mieszkańców do budowy Drogi Zielonej sprytnie wykonanymi wizualizacjami. Tylko jaki to ma sens, skoro i tak wszystkie decyzje już zapadły, a urzędnicy zrobią wszystko, by domknąć ramę drogową, nakreśloną ponad pół wieku temu - zastanawia się Krzysztof Koprowski.
Wpompowanie aut w pas nadmorski już stało się faktem, a wspomniane grupy zawodowe zacierają ręce, bo właśnie zapewniły sobie pracę nad kolejną ważną inwestycją - przesunięciem lawiny aut z tego skrzyżowania na kolejne i jeszcze kolejne.
Wsparcie mają nie byle jakie - to kierowcy, którzy już domagają się poszerzenia ul. Czarny Dwór . A ponieważ praktycznie każdy kierowca to również wyborca, politycy zrobią wszystko, by ich zadowolić.
W takich okolicznościach powstają wizualizacje, które mają przekonać do Drogi Zielonej już przekonanych (czytaj: kierowców) i uciszyć tych, którzy doskonale wiedzą, że poszerzanie dróg nie rozwiąże nigdy problemów nadmiaru aut na ulicach, a wręcz przeciwnie - jeszcze spotęguje ten problem.
Korek na ul. Czarny Dwór po otwarciu tunelu jest już niemal codziennością.
Wizualizacje pełne fałszu
Wizualizacje przedstawione kilka dni temu przez Biuro Rozwoju Gdańska mają tyle wspólnego z rzeczywistością, co zapewnienia deweloperów o czystym i świeżym powietrzu na osiedlach oddalonych o kilka minut jazdy od Szadółek.
W materiałach graficznych na Drodze Zielonej panuje istna sielanka. Ruch aut jest płynny i niczym niezakłócony, a w bezruchu są jedynie piesi oczekujący na zielone światło, a nie kierowcy. Także tramwaje nie utrudniają życia kierowcom, ponieważ stoją nawet między przystankami - być może dlatego, że nie mają zasilania, którego zabrakło na wizualizacji?
Droga Zielona przemianowana na Zielony Bulwar nie może oczywiście obejść się bez zieleni. Szpalery drzew natychmiast po realizacji tworzą estetyczną "obudowę" jezdni, a w niektórych miejscach konary drzew wchodzą wręcz w jej skrajnię.
Znikające parkingi naziemne
Z filmu niemal całkowicie wyparowały parkingi. Na wizualizacji zgrabnie przerobiono je na szerokie chodniki, wstawiając w wielu miejscach tłumy pieszych, którym nawet nie zapewniono ławek.
Miejsca parkingowe nie pojawiły się nawet tam, gdzie już dzisiaj w sezonie trudno o zaparkowanie - na wysokości Parku im. Reagana . Jednocześnie założono, że wszyscy kierowcy z szacunkiem podchodzą do trawników, które przy proponowanym zagospodarowaniu byłyby rozjeżdżane kołami aut przy cichej akceptacji straży miejskiej.
Jak najmniej przejść dla pieszych
Maksymalnie ograniczono liczbę przejść przez Drogę Zieloną. Istniejące przejścia zostają zachowane, ale tylko na odcinku pokrywającym się z ul. Czarny Dwór.
Przejść brakuje już na skrzyżowaniu z ul. Obrońców Wybrzeża . Pieszym przemieszczającym się wzdłuż Drogi Zielonej proponuje się cofnięcie przypuszczalnie do ul. Dąbrowszczaków . Niby niewiele, ale mało komu będzie się chciało przemieszczać okrężną drogą, więc nielegalne przekraczanie jezdni w tym miejscu będzie codziennością.
Mieszkańcy odcięci od pasa nadmorskiego
Największe trudności dla pieszych występują jednak od ul. Jagiellońskiej-Dąbrowszczaków do Ergo Areny , czyli na odcinku, gdzie Droga Zielona zostaje wrysowana w całkowicie nowy korytarz drogowy.
Droga przecina bez przejścia dla pieszych deptak przez całe Przymorze Wielkie na przedłużeniu ul. Krzywoustego , przerywa istniejące ścieżki wydeptane przez mieszkańców bloków przy ul. Dąbrowszczaków oraz osiedla Tysiąclecia , a także dzieli na pół tereny rekreacyjne Parku Przymorze i resztę pasa nadmorskiego.
Z os. Tysiąclecia nawet trzy razy przez przejście
Na skrzyżowaniu z ul. Piastowską , która obudowana jest z jednej strony osiedlem Tysiąclecia, a z drugiej dwoma falowcami, urbaniści dla pieszych zaproponowali przejście w kierunku morza tylko po południowej stronie skrzyżowania. Po północnej stronie nie szczędzono miejsca kierowcom przewidując osobno pas do jazdy na wprost (w kierunku tunelu) oraz wydzielony lewo- i prawoskręt.
To oznacza, że mieszkańcy osiedla Tysiąclecia, by dostać się do zieleni w pasie nadmorskim zamiast wydeptanej ścieżki będą musieli pokonywać Piastowską, a potem Drogę Zieloną. By dojść do miejsca na wysokości istniejącej ścieżki niezbędne będzie jeszcze jedno pokonanie ul. Piastowskiej.
Piesi zygzakiem przez ul. Pomorską
Na skrzyżowaniu z ul. Pomorską pieszych oddala się jak najdalej od skrzyżowania, tak by znaleźć jak najwięcej miejsca na strefę akumulacji samochodów. Oczywiście wymuszanie tak uciążliwego sposobu przemieszczania pieszych skończy się montażem barierek, ale tego w wizualizacji nie zobaczymy.
Osiedle Wejhera z jednym przejściem dla pieszych
Na odcinku od ul. Pomorskiej aż do ul. Gospody mieszkańcy osiedla Wejhera będą mieli do dyspozycji tylko jedno przejście - na wysokości zbiornika retencyjnego . Wszystkie pozostałe wydeptane ścieżki przetnie nowa droga bez jakiejkolwiek "zebry".
Oberwie się też użytkownikom parkingów przy Ergo Arenie (na filmie pojawia się w ich miejsce nowa zabudowa). Ci będą musieli wdrapywać się na wysoką kładkę lub cofać się aż do ronda z ul. Gospody .
Fikcyjna zabudowa
Największym zaskoczeniem na filmie jest jednak proponowana zabudowa, która w warunkach gdańskich nie ma szans na powstanie. Choć miejscy urbaniści fatalnymi zapisami planów pozwalają oddalać budynki od ulicy, sytuując od frontów parkingi i tzw. drogi serwisowe, w wizualizacji całkowicie pomijają te szczegóły, pokazując jedynie szerokie chodniki.
Jeszcze większą zagadką pozostaje prezentowana zabudowa na wysokości ul. Dąbrowszczaków . W planie zagospodarowania Droga Zielona niemal przylega do ul. Dąbrowszczaków, podczas gdy na wizualizacji mieszczą się tutaj bez problemu okazałe budynki.
Czy zatem istniejąca ul. Dąbrowszczaków ma zostać maksymalnie dosunięta do istniejących bloków, by wygospodarować miejsce pod nowe budynki? A może Droga Zielona ma wejść głębiej w tereny rekreacyjne?
Kto da się nabrać na wizję urzędników?
Zaprezentowane przez BRG wizualizacje, prezes Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej, Karol Spieglanin, skomentował na Facebooku tej jednostki miasta słowami "starego misia na sztuczny miód nie oszukacie".
Trudno o lepszą puentę dla działań urzędników, którzy po takich perłach przestrzeni publicznych, jak al. Havla z przewymiarowanymi pasami rozdziału i absurdalnie wielkimi skrzyżowaniami, ul. Nowa Wałowa bez chodników w newralgicznych miejscach, Trasa Słowackiego z przejściami podziemnymi i ekranami akustycznymi, Droga Zielona na odcinku Hallera-Marynarki Polskiej pozbawiona niemal w całości chodników, próbują wmówić mieszkańcom, że teraz będzie inaczej niż zawsze.
Tunel pod Martwą Wisłą widziany z lotu ptaka.
Miejsca
Opinie (560) ponad 10 zablokowanych
-
2016-05-07 23:44
W Brzeźnie raczej mamy w d... to, że Ambergoldowicz Paweł odcina Przymorze i Zaspę od morza (1)
- 19 21
-
2016-05-08 00:13
No tak, bo to typowo turystyczne dzielnice, oazy spokoju na miarę kurortu...
- 2 9
-
2016-05-07 23:45
opłaty dla wszystkich spoza
Gdańska i po kłopocie. Żadnych dróg nie potrzeba.
Wysiłek powinien byc ukierunkowany na zmniejszenie liczby aut a nie poszerzanie dróg.- 13 12
-
2016-05-07 23:47
mają rozmach.....
- 7 7
-
2016-05-07 23:58
Tan to jest jak da się motłochowi władzę
- 7 18
-
2016-05-07 23:58
co to ma być artykuł sponsorowany przez Partię Zielonych i Greenpeace?
Ta droga jest potrzebna miastu
według mnie w ogóle powinna być na całym odcinku 2x2 pasmowa
A wywalić ze środka dolnego tarasu to trzeba połacie ogródków działkowych i najwyżej na części odzyskanego terenu po tych slumsach i nielegalnych domkach letniskowych byłych ubeków zrobić park miejski ogólnodostępny w jakimś konkretnym stylu architektury zieleni- 30 22
-
2016-05-08 00:09
Pan Koprowski ma w głowie wizualizację na miarę Kolbud. (2)
Z rozległym kartofliskami, wydeptanymi ścieżkami wśród łanów zbóż i upraw buraka cukrowego. Pretensje do urzędników, że w mieście jest tyle aut ile jest? A co to, mieszkańcy Przymorza i Zaspy to tylko na wielbłądach jeżdżą i jak im zrobią ulicę, to się na niej zgubią? Tylko obcy tranzytem tam będą jeździli?
- 32 20
-
2016-05-08 00:12
(1)
przezciwnie, jak czasem chodzę po Zaspie i Przymorzu to mam wrażenie że to jakieś zagłębie wielkopowierzchniowych parkingów pod blokowiskami :) A okazuje się że sami miłośnicy hasania na rowerach do pracy i entuzjaści jazdy autobusem
- 10 5
-
2016-05-08 01:12
Bo to typowi hipokryci.
Sami najchętniej do klatki wjechaliby samochodem, innym pod oknami chętnie jeżdżą, ale u siebie będą stawiać szlabany i wznosić szlochy do nieba!
- 3 5
-
2016-05-08 00:13
Tendencyjny artykul
Trzymam kciuki za tunel pod pachołkiem i resztę. Według tego artykułu, nie mającego nic wspólnego z rzeczywistością nowego tunelu tez nie powinno byc. Dziennikarzyna ze pożal sie Boże.
- 30 24
-
2016-05-08 00:15
(2)
Zagadka? Ilu gejów z FRAGu potrzeba żeby zaśmiecić forum na trójmieście?
- 26 26
-
2016-05-08 00:18
Szmaciarz!
- 9 7
-
2016-05-08 01:14
Nie ubliżaj gejom...
FROG to stan umysłu.
- 11 5
-
2016-05-08 00:17
Dlaczego nikt nie myśli o pieszych? (1)
Nie mam już siły... Dlaczego wszystko robi się pod kierowców, począwszy od odśnieżania, brak chodników przy drodze np ul. Myśliwska, skończywszy na takiej drodze zielonej. Wstyd wstyd wstyd.
Życzę takiemu mądremu urzędnikowi lub równie mądrej urzędnicze, żeby zostali pozbawieni aut. I radzcie sobie piesi pasażerowie. Powodzenia!- 33 6
-
2016-05-08 01:15
Piesi rzadko stoją w korkach.
Najczęściej pod Biedronką albo Lidlem, gdy tanie crocksy rzucą...
- 7 9
-
2016-05-08 00:20
Brzeźno pozdrawia, ale jest zaniepokojone faktem korków na Przymorzu i Zaspie... (1)
O co tak naprawdę kaman?
- 14 6
-
2016-05-08 06:54
Brzeźno jak i inne dzielnice pożegnają się z inwestycjami i tak marnymi i powita się z korkami po przeputaniu miliarda na drogę pod pachołkiem
- 6 4
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.